23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Electronic Supply

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
09.10.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Region Syddanmark

Ernærings- og Forplejningssystem (EFS)


Region Syddanmark

663922-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support – Ernærings- og Forplejningssystem (EFS)
OJ S 194/2025 09/10/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Tjenesteydelser - Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Region Syddanmark
E-mail soan@rsyd.dk
Køberens retlige status Regional myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Sundhed
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Ernærings- og Forplejningssystem (EFS)
Beskrivelse Udbud af Ernærings- og forplejningssystem (EFS) til Region Syddanmark. Kontrakten vedrører Levering af implementering, support, vedligeholdelse, drift, licens (enterpriselicens) af Løsningen som nævnt i Kontrakten. Ordregiver har et eksisterende Ernærings- og Forplejningssystem (EFS), som anvendes af Ordregivers sygehuses køkkener til køkkenproduktionen. Udbuddet vedrører indkøb af et nyt EFS til Ordregiver. Den udbudte løsning skal erstatte Ordregivers eksisterende Ernærings- og Forplejningssystem. Som en del af et nyt system ønsker Ordregiver bl.a. særlig fokus på tilføjelse af en ernæringsintegration, så der skabes overblik over patientens aktuelle ernæringsstatus i EPJ SYD. Denne integration vil give betydelige arbejdsgangbesparelser i klinikken. Det er ligeledes bestemt hos Ordregiver, at der skal være ét fælles system for varestamdata, som EFS skal integreres til. Anskaffelsen skal sikre et EFS, der kan anvendes af alle relevante køkkener hos Ordregiver, hvilket omfatter sygehuskøkkener og køkkener i private sygehuse herunder gigthospital, hospices og socialområdet tilknyttet Ordregiver. Leverandøren skal planlægge og gennemføre leverance af et EFS, der opfylder Ordregivers krav. Systemet skal have relevante integrationer til udvalgte it-systemer hos Ordregivers systemlandskab. Leverandøren skal endvidere levere vedligholdelse, drift og support af Systemet. Ordregiver tilvejebringer selv Driftsmiljøet. Den udbudte genstand beskrives nærmere i Kontrakten og tilhørende bilag, herunder Bilag 3 Leverancebeskrivelse, der indeholder en uddybende beskrivelse af kravene til den udbudte løsning. Leverancen gennemføres i henhold til Ordregivers krav, hvilket bl.a. fremgår af Bilag 1 Tidsplan, Bilag 4 Dokumentation og Bilag 14 Prøver. Krav om leverance af tilknyttede Ydelser fremgår bl.a. af Bilag 5 Vedligeholdelse og Support. Region Syddanmark har ca. 25.000 ansatte og der er ca. 1,2 mio. indbyggere, hvoraf en stor andel hvert år er i kontakt med regionens sygehuse, og dermed potentielle brugere af løsningen. Kontrakten er betinget af, at Regionsrådet for Region Syddanmark godkender Kontrakten. Såfremt Regionsrådet ikke godkender Kontrakten, bortfalder Kontrakten jf. Kontraktens punkt 33 Bevillingsmæssige forbehold, og Leverandøren kan fakturere den andel af arbejdet som er udført, jf. Bilag 12 Vederlag og betalingsplan. Udkast til Kontrakten og tilhørende bilag beskriver de udbudte ydelser, herunder mindstekrav (MK) og konkurrencekrav (KK). Tilbudsgiver skal være opmærksom på, at Tilbudsgiver skal opfylde samtlige krav kategoriseret som mindstekrav (MK). Mindstekravene (MK) er ikke en del af tilbudsevalueringem og skal ikke besvares. Mindstekrav (MK) skal opfyldes seneste ved Overtagelsesdagen, medmindre andet er forudsat eller angivet som en del af det enkelte MK. Konkurrencekrav (KK) kan besvares af Tilbudsgiver. Behov formuleret som et konkurrencekrav er ikke mindstekrav, men er Ordregivers ønske om en bestemt egenskab eller et bestemt vilkår. Konkurrencekrav angiver krav, hvor Tilbudsgiver på en nærmere angivet måde har beskrevet, hvordan kravet opfyldes. Option (O) skal besvares af Tilbudsgiver. Behov formuleret som en Option er ikke mindstekrav, men er Ordregivers ønske om en bestemt egenskab eller et bestemt vilkår. Optioner skal opfyldes. Prissætning skal afgives i Bilag 12.1 Beregning af tilbudspris under Fane 3 ”Bilag 12”. Ved manglende besvarelse har ordregiver pligt til at forkaste tilbuddet. En oversigt over det samlede udbudsmateriale er vist i Udbudsbetingelsernes punkt 3 – Udbudsmateriale. I Udbudsbetingelsernes punkt 17 Tjekliste for Tilbudsgiver er der desuden en tjekliste, som viser hvilke dokumenter Tilbudsgiver skal besvare.
Identifikator for proceduren 46b7436c-d665-4378-ba71-f2a7aa17b115
Intern ID 23/42397
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Udbuddet gennemføres som et offentligt udbud, hvilket indebærer, at enhver økonomisk aktør kan afgive tilbud.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72211000   Programmeringsservice i forbindelse med systemer og brugerprogrammel, 72212100   Branchespecifik programmeludvikling, 72212900   Udvikling af forskelligt programmel og computersystemer, 72230000   Udvikling af kundespecificeret programmel, 72261000   Programmelsupport, 72262000   Programmeludvikling, 72268000   Levering af programmel
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Damhaven 12    
By Vejle
Postnummer 7100
Landsdel (NUTS) Sydjylland   ( DK032 )
Land Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 9 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse
Korruption Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Svig Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Deltagelse i en kriminel organisation Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på miljølovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på det arbejdsretlige område? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på sociallovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning Har den økonomiske aktør indgået aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning?
Alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer:a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt,b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger,c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, ogd) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Ophævelse eller en lignende sanktion Har den økonomiske aktør væsentligt misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en ordregivende enhed eller en tidligere koncessionskontrakt, hvor misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion?
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger Jf. udbudslovens § 135, stk. 3 (ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der har ubetalt forfalden gæld på 100.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret.)).
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter Jf. udbudslovens § 135, stk. 3 (ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der har ubetalt forfalden gæld på 100.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret.)).
Erhvervsvirksomheden er indstillet Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet?
Konkurs Er den økonomiske aktør gået konkurs?
Tvangsakkord uden for konkurs Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs?
Insolvens Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling?
Aktiver, der administreres af en kurator Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten?
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret?
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Ernærings- og Forplejningssystem (EFS)
Beskrivelse Udbud af Ernærings- og forplejningssystem (EFS) til Region Syddanmark. Kontrakten vedrører Levering af implementering, support, vedligeholdelse, drift, licens (enterpriselicens) af Løsningen som nævnt i Kontrakten. Ordregiver har et eksisterende Ernærings- og Forplejningssystem (EFS), som anvendes af Ordregivers sygehuses køkkener til køkkenproduktionen. Udbuddet vedrører indkøb af et nyt EFS til Ordregiver. Den udbudte løsning skal erstatte Ordregivers eksisterende Ernærings- og Forplejningssystem. Som en del af et nyt system ønsker Ordregiver bl.a. særlig fokus på tilføjelse af en ernæringsintegration, så der skabes overblik over patientens aktuelle ernæringsstatus i EPJ SYD. Denne integration vil give betydelige arbejdsgangbesparelser i klinikken. Det er ligeledes bestemt hos Ordregiver, at der skal være ét fælles system for varestamdata, som EFS skal integreres til. Anskaffelsen skal sikre et EFS, der kan anvendes af alle relevante køkkener hos Ordregiver, hvilket omfatter sygehuskøkkener og køkkener i private sygehuse herunder gigthospital, hospices og socialområdet tilknyttet Ordregiver. Leverandøren skal planlægge og gennemføre leverance af et EFS, der opfylder Ordregivers krav. Systemet skal have relevante integrationer til udvalgte it-systemer hos Ordregivers systemlandskab. Leverandøren skal endvidere levere vedligholdelse, drift og support af Systemet. Ordregiver tilvejebringer selv Driftsmiljøet. Den udbudte genstand beskrives nærmere i Kontrakten og tilhørende bilag, herunder Bilag 3 Leverancebeskrivelse, der indeholder en uddybende beskrivelse af kravene til den udbudte løsning. Leverancen gennemføres i henhold til Ordregivers krav, hvilket bl.a. fremgår af Bilag 1 Tidsplan, Bilag 4 Dokumentation og Bilag 14 Prøver. Krav om leverance af tilknyttede Ydelser fremgår bl.a. af Bilag 5 Vedligeholdelse og Support. Region Syddanmark har ca. 25.000 ansatte og der er ca. 1,2 mio. indbyggere, hvoraf en stor andel hvert år er i kontakt med regionens sygehuse, og dermed potentielle brugere af løsningen. Kontrakten er betinget af, at Regionsrådet for Region Syddanmark godkender Kontrakten. Såfremt Regionsrådet ikke godkender Kontrakten, bortfalder Kontrakten jf. Kontraktens punkt 33 Bevillingsmæssige forbehold, og Leverandøren kan fakturere den andel af arbejdet som er udført, jf. Bilag 12 Vederlag og betalingsplan. Udkast til Kontrakten og tilhørende bilag beskriver de udbudte ydelser, herunder mindstekrav (MK) og konkurrencekrav (KK). Tilbudsgiver skal være opmærksom på, at Tilbudsgiver skal opfylde samtlige krav kategoriseret som mindstekrav (MK). Mindstekravene (MK) er ikke en del af tilbudsevalueringem og skal ikke besvares. Mindstekrav (MK) skal opfyldes seneste ved Overtagelsesdagen, medmindre andet er forudsat eller angivet som en del af det enkelte MK. Konkurrencekrav (KK) kan besvares af Tilbudsgiver. Behov formuleret som et konkurrencekrav er ikke mindstekrav, men er Ordregivers ønske om en bestemt egenskab eller et bestemt vilkår. Konkurrencekrav angiver krav, hvor Tilbudsgiver på en nærmere angivet måde har beskrevet, hvordan kravet opfyldes. Option (O) skal besvares af Tilbudsgiver. Behov formuleret som en Option er ikke mindstekrav, men er Ordregivers ønske om en bestemt egenskab eller et bestemt vilkår. Optioner skal opfyldes. Prissætning skal afgives i Bilag 12.1 Beregning af tilbudspris under Fane 3 ”Bilag 12”. Ved manglende besvarelse har ordregiver pligt til at forkaste tilbuddet. En oversigt over det samlede udbudsmateriale er vist i Udbudsbetingelsernes punkt 3 – Udbudsmateriale. I Udbudsbetingelsernes punkt 17 Tjekliste for Tilbudsgiver er der desuden en tjekliste, som viser hvilke dokumenter Tilbudsgiver skal besvare.
Intern ID 23/42397
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72211000   Programmeringsservice i forbindelse med systemer og brugerprogrammel, 72212100   Branchespecifik programmeludvikling, 72212900   Udvikling af forskelligt programmel og computersystemer, 72230000   Udvikling af kundespecificeret programmel, 72261000   Programmelsupport, 72262000   Programmeludvikling, 72268000   Levering af programmel
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner Option 1: Service Request Management på fast pris En eventuel udnyttelse af Optionen ”Option 1: Vedlige-holdelse og support på fast pris” medfører, at vederlaget for Service Request Management ændres til at være et fast årligt vederlag, uanset det antal timer Leverandøren måtte anvende til at supportere Kundens brug af Løs-ningen (dvs. Service Request Management). Service Request Management på fast pris vederlægges som udgangspunkt ud fra dokumenteret medgået tid. Al øvrig vedligeholdelse og support er indeholdt i Leveran-dørens Vederlag for support og vedligeholdelse, jf. Bilag 12 Vederlag og betalingsplan, punkt 4 Vederlag for li-cens, support og vedligeholdelse. Leverandørens pris for Optionen fremgår af Bilag 12 Vederlag og betalingsplan, punkt 7.1 Option 1: Service Request Management på fast pris. Udnytter Kunden således Optionen, vil det samlede må-nedlige vederlag udgøres af summen af Vederlag for licens, support og vedligeholdelse samt vederlaget for Option 1, jf. Bilag 12 Vederlag og betalingsplan, punkt 4 Vederlag for licens, support og vedligeholdelse af Løs-ningen hhv. punkt 7.1 Option 1: Service Request Mana-gement på fast pris. Leverandøren vil ikke modtage yderligere vederlag for support af Kundens brug af Løs-ningen herunder Service Request Management. Option 2: Automatiseret regressionstest Leverandøren skal ved Kundens udnyttelse af Optionen opsætte en automatisk regressionstest, jf. Krav 14.15 Automatiseret Regressionstest for Delovertagelsesprøve ifm. Hovedleverancen i Bilag 14 Prøver, der gennemfø-res hver gang et patch, et Release eller en ny version af Løsningen klargøres til leverance til Kunden, enten som en del af Leverancen eller efterfølgende under vedlige-holdelse og support af Løsningen, jf. Bilag 5 Vedligehol-delse og support. Regressionstesten skal have et så stort omfang, at Le-verandøren kan godtgøre at alle væsentlige Fejl kan opdages, herunder at alle historiske væsentlige Fejl tid-ligere opdaget under Drift bliver afprøvet. Leverandøren skal demonstrere overfor Kunden, at den automatiske regressionstest gennemføres. Kunden skal skriftligt godkende at regressionstesten er tilstrækkelig og installeret, jf. generelle godkendelseskriterier for Prøver, jf. Bilag 14 Prøver. Option 3: Udvikling og levering af e-learning Formålet med e-learning er at understøtte kompetenceudvikling og implementering af EFS med arbejdsgange og dokumentation samt compliance-initiativer hos det sundhedsfaglige personale ved plejepersonale og diætister. Hvis Optionen udnyttes, skal Tilbudsgiver levere følgen-de: • Udvikling af et komplet e-læringsforløb med relevant fagligt indhold, herunder tekst, billeder, video og in-teraktive elementer • Produktion i et SCORM-kompatibelt format (SCORM 1.2 eller 2004), egnet til integration med Ordregivers eksisterende Learning Management System (LMS), som er Plan2Learn og kan leveres som Stormpakker • Mulighed for visuel og indholdsmæssig tilpasning i henhold til Ordregivers faglige behov, hvoraf der skal udarbejdes specifikke forløb til de 4 sygehusenheder Odense Universitetshospital (OUH), Sygehus Lille-bælt (SLB), Sygehus Sønderjylland (SHS) og Es-bjerg-Grindsted Sygehus, da de vil have forskellig opsætning. • Inddragelse af Brugere i udvikling af E-leaning • E-learning vedligeholdes som en del af vedligeholdet af Løsningen. i en nærmere aftalt periode efter leve-ring Ordregiver er ikke forpligtet til at udnytte optionen.
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Damhaven 12    
By Vejle
Postnummer 7100
Landsdel (NUTS) Sydjylland  ( DK032 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 4   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 3
Yderligere oplysninger om fornyelser Kontrakten kan forlænges af Ordregiver 3 gange, hver gang med op til 24 måneder. Se yderligere Kontraktens punkt 28 Kontraktens varighed.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 9 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)nej
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse
Kriterium Generel årlig omsætning
Beskrivelse Den økonomiske aktørs samlede årsomsætning for det antal regnskabsår, der anmodes om i den relevante meddelelse, i udbudsdokumenterne eller i ESPD, er som følger: Udbudsbetingelsernes punkt 6.3.1 Økonomisk og finansiel formåen. Det er et minimumskrav, at den samlede årsomsætning, dvs. nettoomsætningen, for seneste regnskabsår er minimum 10.000.000 danske kroner.

Kriterium Referencer på specificerede arbejder
Beskrivelse Kun for så vidt angår offentlige tjenesteydelseskontrakter: I referenceperioden har den økonomiske aktør leveret følgende betydelige tjenesteydelser af den anførte type. Ordregivende myndigheder kan kræve op til tre års erfaring og tillade, at der tages hensyn til erfaring, som ikke er indhøstet inden for de seneste tre år. Udbudsbetingelsernes punkt 6.3.2 Teknisk og faglig formåen. Det er et minimumskrav, at Tilbudsgiver har relevant erfaring i form af mindst 1 sammenlignelig reference inden for de seneste 3 år udregnet fra datoen for tilbudsfristen. En reference anses for sammenlignelig, når der til den pågældende kunde er leveret nedenstående ydelser inden for de 3 år: - Leverance af et ernærings- og forplejningssystem til produktionskøkkener, og evt. hospitalskøkkener - Leverance af brugslicenser til Løsningen - Leverance af migrering og implementeringsbistand ved ibrugtagning - Leverance af vedligeholdelse, support og drift af it-systemet - Videreudvikling af it-systemet Det er herudover et minimumskrav, at kontrakten med den pågældende kunde har en kontraktværdi, der er minimum 4.500.000 danske kroner ekskl. moms inden for de 3 år (det vil sige, at Tilbudsgiver skal have faktureret kunden for dette beløb). En reference kan både være en igangværende kontrakt eller en kontrakt, som er afsluttet inden for de seneste 3 år. Ordregiver forbeholder sig ret til at kontakte de oplyste referencer med henblik på bekræftelse af de afgivne oplysninger. Referencerne bedes indeholde følgende: • Angivelse af kunde • Dato for igangsættelse og endelig aflevering (dag, måned, år) • En beskrivelse af det faktisk udførte arbejde • Angivelse af det fakturerede beløb i de 3 år • Kontaktperson og -oplysninger hos reference Ordregiver forbeholder sig ret til at kontakte de oplyste referencer (se Udbudsbetingelsernes punkt 6.6.2 Dokumentation vedr. minimumskrav) med henblik på bekræftelse af de afgivne oplysninger, hvorfor Tilbudsgiver i referencelisten i ESPD bedes angive referencevirksomhedens kontaktoplysninger. Såfremt Tilbudsgiver er et konsortium, jf. Udbudsbetingelsernes punkt 6.4 Særligt vedrørende konsortier eller baserer sig på andres tekniske/faglige formåen for at overholde minimumskravet, jf. Udbudsbetingelsernes punkt 6.5 Særligt vedrørende hvor Tilbudsgiver baserer sig på andre formåen, er det tilstrækkeligt, at én af de medvirkende virksomheder overholder kravet vedr. referencer.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Bedste forhold mellem pris og kvalitet
Beskrivelse Økonomi Beregning af tilbudstekniske evalueringspris er beskrevet i Bilag 12.1 – Beregning af tilbudspris på baggrund af de priser Tilbudsgiver har oplyst i samme bilag. Tilbudsgivers besvarelse i Bilag 12.1 Beregning af tilbudspris indgår i evaluering af underkriteriet ”Økonomi”, jf. Udbudsbetingelsernes punkt 13.1 Generelt og punkt 13.2 Økonomi. Den tilbudstekniske evalueringspris består af priser for følgende: A. Leverance 40% B. Konsulentydelser og tilkøb af udviklling 10% C. Vederlag for drift, support og vedligeholdelse 40% D. Dimensionering af driftsmiljøet 10% Således vil de af Tilbudsgivers anførte priser ekskl. moms, men inkl. alle øvrige omkostninger blive lagt til grund. Tilbudsgiver skal ved sin besvarelse følge fanebladet ”Vejledning til Tilbudsgiver” i Bilag 12.1 Beregning af tilbudspris. Tilbudsgiver skal udfylde fanebladet ”Bilag 1.1”, ”Bilag 3” og ”Bilag 12”. Efter at Tilbudsgiver har udfyldt alle celler, jf. beskrivelsen i ”Vejledning til Tilbudsgiver” udregnes den Tilbudstekniske evalueringspris automatisk, i fanebladet ”Evalueringspris”.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 35,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Bedste forhold mellem pris og kvalitet
Beskrivelse Underkriterium Kvalitet i opgaveudførelsen vurderes ud fra de konkurrencekrav, der i henhold til angivelserne er angivet i: • Delkriterium A - Funktionelle krav 50% • Delkriterium B - Brugervenlighed 25% • Delkriterium C - Krav til it-arkitektur 10% • Delkriterium D - Leverancesikkerhed 15 Som specifikt angår i henhold til ”Kvalitet i opgaveudførelsen”.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 65,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på dansk
Frist for anmodning om yderligere oplysninger 11/11/2025   11:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud 02/12/2025   11:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Vedståelsesfrist for tilbuddet 6   Måneder
Oplysninger, der kan suppleres efter indgivelsesfristen er udløbet
Køberen kan beslutte, at visse manglende tilbudsrelaterede dokumenter kan indsendes senere.
Yderligere oplysninger Ud fra ordregivers skøn kan visse manglende dokumenter fra tilbudsgiver indgives senere. Det er som udgangspunkt ikke lovligt for Ordregiver at tillade Tilbudsgiver at korrigere et fejlbehæftet tilbud efter tilbudsfristen, idet dette kun lader sig gøre inden for de rammer, der følger af Udbudslovens § 159, stk. 5.
Oplysninger om offentlig iværksættelse
Åbningsdato 02/12/2025   11:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Yderligere oplysninger Der vil ikke være mulighed for at overvære åbningen af tilbud
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse Kunden stiller krav til Leverandøren om, at denne som en del af Kontrakten påtager sig et socialt ansvar. Bilag 19 indeholder således de nærmere bestemmelser vedrørende Leverandørens forplig-telser i forhold til overholdelse af bl.a. menneskerettigheder.
Der kræves en fortrolighedsaftale nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
Oplysninger om finansiering og betaling Der henvises til kontraktbilag 12 om Vederlag og betalingsplan.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for udbud
Oplysninger om klagefrister : Følgende klagefrister gælder ved klage til Klagenævnet for Udbud Ved et udbud med prækvalifikation efter udbudsloven, ved forsyningsvirksomhedsdirektivet eller tilbudsloven skal en klage over ikke at være blevet prækvalificeret indgives inden for 20 kalenderdage. Dette er regnet fra dagen efter ordregivers afsendelse af underretning om prækvalifikation. Andre klager over udbud eller beslutninger, f.eks. tildeling af kontrakter, omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet skal indgives 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt. Hvis klagen handler om overtrædelser af tilbudsloven eller udbudslovens §§ 191 og 192, er klagefristen på 45 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. Klager over indgåelse af rammeaftale efter udbudsloven (afsnit II, III og §§ 191 og 192), forsyningsvirksomhedsdirektivet eller tilbudsloven skal være indgivet til klagenævnet inden 6 måneder regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. Klager over indgåelse af en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrence eller et dynamisk indkøbssystem omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet skal være indgivet til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen. Klager over en ordregivers beslutning om at videreføre en kontrakt (udbudslovens § 185, stk. 2) skal indgives til klagenævnet inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, at ordregiveren har offentliggjort sin beslutning (udbudslovens § 185, stk. 2, 3. pkt.). Har ordregiveren fulgt proceduren i lov om Klagenævnet for Udbud § 4, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse indgives til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens offentliggørelse af en bekendtgørelse i EU-Tidende om indgåelse af kontrakt. Samtidig med klagens fremsendelse til Klagenævnet for Udbud skal klageren sende en kopi af klagen med bilag til Ordregiveren, gerne pr. e-mail. Reglerne om klagefrister findes i § 7 i lov om Klagenævnet for Udbud.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Region Syddanmark
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Region Syddanmark
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Region Syddanmark
Organisation, der behandler tilbud Region Syddanmark
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Region Syddanmark
Registreringsnummer 29190909
Postadresse Damhaven 12
By Vejle
Postnummer 7100
Landsdel (NUTS) Sydjylland  ( DK032 )
Land Danmark
Enhed Søren Haldborg Andersen
E-mail soan@rsyd.dk
Telefon +45 21999283
Internetadresse https://www.regionsyddanmark.dk
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Toldboden 2:
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Telefon +45 72405708
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse https://www.kfst.dk/
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 06c42996-2d2f-46f6-8092-8c761efb02e3   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 07/10/2025   11:59:59 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 07/10/2025   14:00:55 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 663922-2025
EUT-S-nummer 194/2025
Offentliggørelsesdato 09/10/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|