23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Electronic Supply

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
10.10.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

GULDBORGSUND KOMMUNE

Kontrakt om tryghedsalarmer, Delkontrakt 1 Nødkald og Delkontrakt 2 Digital Observation


GULDBORGSUND KOMMUNE

665849-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Alarm-overvågningstjenester – Kontrakt om tryghedsalarmer, Delkontrakt 1 Nødkald og Delkontrakt 2 Digital Observation
OJ S 195/2025 10/10/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Tjenesteydelser - Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn GULDBORGSUND KOMMUNE
Køberens retlige status Lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Kontrakt om tryghedsalarmer, Delkontrakt 1 Nødkald og Delkontrakt 2 Digital Observation
Beskrivelse Ordregiver stræber efter i samarbejde med leverandører på to delkontrakter at udrulle en samlet løsning, der omfatter et moderne, cloudbaseret nødkaldssystem, GPS-udstyr, personalealarmer og en integreret digital observations- og tilsynsløsning. Formålet med udbuddet er derfor at indgå kontrakter for at etablere en fremtidssikret, driftssikker og sammenhængende platform, der understøtter både tryghed for borgerne og effektive arbejdsgange for medarbejderne på plejecentre og i Hjemmeplejen. Ordregiver står over for en omfattende modernisering, hvor ca. 1.400 nødkaldeanlæg, 700 sensorer og 160 GPS-enheder skal udskiftes og implementeres på ny. Derudover har Ordregiver planlagt opsætning og idriftsættelse af op til 250 digitale observationsenheder til brug for anonymiseret tilsyn, hændelsesdetektering og understøttelse af natte- og tryghedsbesøg – med særligt fokus på skærmede afsnit og midlertidige døgnophold pladser (MDO). Løsningen skal leveres som en helhed, hvor nødkald, medarbejderalarm og digital observation integreres med hinanden. Brugervenlighed og enkel drift er centrale krav, ligesom fuld integration mellem ydelserne i de to delkontrakter vægter højt. Ordregiver efterspørger løsninger, der er intuitive og stabile i drift, og som tydeligt viser, hvordan både borgernes behov for sikkerhed og medarbejdernes behov for overblik og handlekraft imødekommes i praksis. Tilbudsgivere skal derfor kunne dokumentere, hvordan tilbudte løsninger lever op til lovgivningskrav, datasikkerhed og driftsmæssig oppetid – og samtidig tilbyder en platform, som kan skaleres og udbygges i takt med fremtidige behov. Dette udbud repræsenterer derfor en investering i at forbedre og optimere Ordregivers nødkaldsløsning samtidig med, at Ordregiver vil forbedre pleje til borgerne igennem Digital Observation.
Identifikator for proceduren cc91c6ab-6770-44b5-b559-a3d4175416ed
Intern ID 25-029654
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Udbuddet gennemføres som et offentligt udbud i henhold til udbudslovens §§ 56 og 57, jf. lovbekendtgørelse nr. 116 af 3. februar 2025. Al kommunikation vedrørende udbuddet skal ske via det elektroniske udbudssystem EU-supply, jf. afsnit 10.1. Guldborgsund Kommune er som ordregivende myndighed ansvarlig for, at udbuddet gennemføres i overensstemmelse med udbudslovgivningen, herunder at de grundlæggende principper om gennemsigtighed og ligebehandling respekteres under udbudsprocessen. Tilbudsgiver må derfor påregne, at den ordregivende myndighed vil afvise tilbud, der er fejlbehæftede eller mangelfulde. Det er tilbudsgivers risiko, at tilbuddet afgives i overensstemmelse med udbudslovgivningen.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  79711000   Alarm-overvågningstjenester
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  32000000   Radio-, fjernsyns-, kommunikations- og telekommunikationsudstyr og beslægtet udstyr, 32552120   Nødtelefoner, 32570000   Kommunikationsudstyr, 33196100   Hjælpemidler til ældre, 33196200   Hjælpemidler til handicappede, 35100000   Nød- og sikkerhedsudstyr, 35121000   Sikringsudstyr, 35121700   Alarmsystemer, 35125000   Overvågningssystem
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Parkvej 37    
By Nykøbing F.
Postnummer 4800
Landsdel (NUTS) Vest- og Sydsjælland   ( DK022 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Udføres i Guldborgsund kommune.
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 22 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Rådets forordning: Ordregiver skal i medfør af Rådets Forordning (EU) 2022/576 af 8. april 2022 om restriktive foranstaltninger overfor Rusland, der er udstedt på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine, udelukke følgende typer af Ansøgere fra deltagelse i udbudsprocedure, idet Ordregiver ikke må tildele Kontrakten til disse: • Russiske statsborgere, virksomheder eller andre juridiske personer, som er etableret i Rusland • Ikke-russiske juridiske personer, som (direkte eller indirekte) ejes med mere end 50% af en russisk statsborger eller virksomhed • Ikke-russiske virksomheder, som handler på vegne af en russisk statsborger eller virksomhed. Ansøger skal afgive Tro- og love erklæring om, at Ansøger ikke er omfattet af de pågældende restriktive foranstaltninger. Ansøger skal til brug for ansøgning om prækvalifikation afgive Elektronisk ESPD i EU-supply.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.5.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Det højeste antal delkontrakter, for hvilket en tilbudsgiver kan indgive tilbud 2
Betingelser for kontraktens udførelse
Det højeste antal delkontrakter, for hvilket der kan tildeles kontrakter til én tilbudsgiver 2
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse
Korruption Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Svig Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Deltagelse i en kriminel organisation Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning Har den økonomiske aktør indgået aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning?
Alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer:a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt,b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger,c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, ogd) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Ophævelse eller en lignende sanktion Har den økonomiske aktør væsentligt misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en ordregivende enhed eller en tidligere koncessionskontrakt, hvor misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion?
Tilsidesættelse af forpligtelser i henhold til rent nationale udelukkelsesgrunde Andre udelukkelsesgrunde, der måtte være fastsat i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstats lovgivning. Finder de rent nationale udelukkelsesgrunde, der er anført i den relevante meddelelse eller i udbudsdokumenterne, anvendelse?
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Erhvervsvirksomheden er indstillet Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet?
Konkurs Er den økonomiske aktør gået konkurs?
Tvangsakkord uden for konkurs Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs?
Insolvens Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling?
Aktiver, der administreres af en kurator Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten?
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0001
Titel Delkontrakt 1 Nødkald
Beskrivelse Delkontrakt 1 Nødkald omfatter implementering, drift og vedligeholdelse af en cloudbaseret nødkaldsløsning, der understøttes af en app og et administrationssystem til alle Ordregivers nødkaldeanlæg. Ordregiver har efter instruktion fra Leverandøren til hensigt selv at nedtage, programmere og opsætte 1.400 anlæg. Leverandør skal isætte og installere SIM-kort i 1.400 nye anlæg. Ordregiver har til hensigt at udskifte 700 stk. tilbehør (PIR og døralarmer). Samtidig har Ordregiver til hensigt at skifte og installere 160 GPS-enheder. Leverandøren skal levere SIM-kort til alle nødkaldeanlæg samt sikre, at de er funktionsdygtige i hele kontraktperioden. Efter idriftsættelsen varetager Ordregivers tekniske personale de fremtidige opsætninger og udkørsler af de installerede nødkaldeanlæg. Krav til drift af nødkaldsløsning og levering af nødkaldeanlæg fremgår af Bilag 1 Kravspecifikation til Delkontrakt 1 Nødkald. Nødkaldsløsningen skal kunne integreres med en digital observationsløsning, der omfatter digitale tilsyn, som opfylder kravene til Delkontrakt 2 Digital Observation. Delkontrakt 1 Nødkald skal sikre en driftssikker og skalerbar nødkaldsløsning, der giver borgere øget tryghed og medarbejdere effektive arbejdsgange.
Intern ID 2-1
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  79711000   Alarm-overvågningstjenester
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  32000000   Radio-, fjernsyns-, kommunikations- og telekommunikationsudstyr og beslægtet udstyr, 32552120   Nødtelefoner, 32570000   Kommunikationsudstyr, 33196100   Hjælpemidler til ældre, 33196200   Hjælpemidler til handicappede, 35100000   Nød- og sikkerhedsudstyr, 35121000   Sikringsudstyr, 35121700   Alarmsystemer, 35125000   Overvågningssystem
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner Delkontrakt 1 Nødkald omfatter følgende optioner: Option 1 Nedtagning af 1.400 nødkaldeanlæg og opsætning, programmering af 1.400 nye nødkaldeanlæg samtidig udskiftning af 700 stk. tilbehør (PIR og døralarmer) og udskiftning og installering af 160 GPS-enheder til nye enheder. Køb af yderligere installationer i kontraktperioden: Option 2 Opkoblinger til cloudløsning inklusive full services og vedligeholdelse, op til 200 stk. Option 3 SIM-kort løsninger, op til 200 stk. Option 4 Nødkaldeanlæg inklusive startpakke, op til 200 stk Option 5 Pir sensorer, op til 100 stk. Option 6 GPS-ure, op til 150 stk. Option 7 Licens til GPS-ur inklusive omkostning til SIM-kort og Licens, op til 150 stk.
5.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
Yderligere oplysninger Udføres i Guldborgsund kommune.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 6   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 2
Yderligere oplysninger om fornyelser Delkontrakt 1 træder i kraft på underskriftstidspunktet og udløber fire (4) år efter den 1. marts 2026. Delkontrakt 1 kan forlænges med op til to (2) gange tolv (12) måneder på uændrede vilkår.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 14 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Navnene på og de faglige kvalifikationer for det personale, der skal udføre kontrakten, skal angives Endnu ikke kendt
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)ja
Yderligere oplysninger TILBUDSGIVERS FORHOLD GENERELT Af tilbuddet og de øvrige fremsendte dokumenter skal det klart fremgå hvilken juridisk person, der indsender tilbuddet. Efter udløb af tilbudsfristen er det ikke muligt at lade en anden juridisk enhed (eksempelvis et datterselskab) indtræde i udbudsforretningen i stedet for Tilbudsgiver. Kontrakten kan indgås med såvel en enkeltperson som et selskab eller anden juridisk person. ESPD – DET FÆLLES EUROPÆISKE UDBUDSDOKUMENT Ordregiver kræver i henhold til udbudsloven, at Tilbudsgiver benytter det fælles europæiske udbudsdokument, herefter benævnt ESPD. ESPD’et er en egen-erklæring, der fungerer som en foreløbig dokumentation for, at Tilbudsgiver opfylder kriterierne med hensyn til udelukkelse og egnethed. Tilbudsgiver skal anvende ESPD-online i EU-supply. Anvendelse af ESPD-online i EU-supply er vederlagsfri for tilbudsgivere. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning om ESPD’et, der blandt andet indeholder en beskrivelse af, hvorledes ESPD’et udfyldes. ANDEN ENHEDS FORMÅEN En Tilbudsgiver kan basere sig på andre enheders økonomiske og/eller tekniske formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør), uanset den juridiske karakter af forbindelsen mellem Tilbudsgiver og disse andre. Den eller de andre enheders formåen, som Tilbudsgiver støtter sig på, skal afgive selvstændige/separate versioner af ESPD’et. I modsat fald har Ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders økonomiske og/eller tekniske formåen. Bemærk, at ESPD´et skal underskrives af den pågældende enhed. Oplysningerne bør ikke afgives i forbindelse med underleverandører, hvis formåen Tilbudsgiver ikke baserer sig på. ANVENDELSE AF UNDERLEVERANDØR(ER) Såfremt Tilbudsgiver anvender underleverandør(er), skal Tilbudsgiver i sit tilbud angive hvilke dele af den udbudte Kontrakt, Tilbudsgiver har til hensigt at give i underleverance til tredjemand, og hvilke(n) underleverandør(er) Tilbudsgiver vil anvende med angivelse af navn, kontaktoplysninger og juridisk repræsentant. Tilbudsgiver skal derudover i sit tilbud erklære, at underleverandør(er) ikke er omfattet af en af de situationer, der medfører udelukkelse i henhold til udbudslovens §§ 135-137. En underleverandør, som er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i henhold til udbudslovens §§ 135-137, vil blive krævet erstattet. Inden tildeling af endelig Kontrakt vil den Tilbudsgiver, som Ordregiver har besluttet at tildele Kontrakten, skulle fremlægge den angivne dokumentation for, at dennes underleverandør(er) ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. SAMMENSLUTNING AF VIRKSOMHEDER Tilbuddet kan indsendes af flere juridiske enheder i forening, eksempelvis et konsortium. Der stilles ingen særlige krav til sammenslutningens retlige form. Det er dog et krav, at der udpeges én ansvarlig virksomhed (fælles befuldmægtiget), der har bemyndigelse til at tegne alle virksomheder. De i konsortiet deltagende virksomheder hæfter solidarisk, direkte og ubegrænset over for Ordregiver i forbindelse med udbuddet og i den eventuelle efterfølgende Kontraktperiode. Såfremt tilbuddet indsendes af flere juridiske enheder i forening, eksempelvis et konsortium, skal der for hver af de deltagende økonomiske aktører udfyldes ét særskilt ESPD med de oplysninger, der kræves i del II-V. Bemærk, at ESPD’et skal underskrives af den pågældende aktør. EGNETHED Der vil efter de kriterier, der er angivet i dette afsnit, ske en egnethedsbedømmelse af Tilbudsgiver. Manglende eller mangelfulde oplysninger kan medføre, at Ordregiver kan være berettiget eller forpligtet til at afvise tilbuddet som ukonditionsmæssigt. PERSONLIGE FORHOLD – OBLIGATORISKE OG FRIVILLIGE UDELUKKELSESGRUNDE Tilbudsgiver skal udfylde det fælles europæiske udbudsdokument ESPD. Ordregiver vurderer, hvorvidt ESPD’et indeholder oplysninger om forhold, som kan føre til, at Tilbudsgiver udelukkes fra deltagelse i udbuddet. OBLIGATORISKE UDELUKKELSESGRUNDE Ordregiver skal udelukke Tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis Tilbudsgiver er omfattet af en af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Loven kan findes på www.retsinformation.dk. FRIVILLIGE UDELUKKELSESGRUNDE Ordregiver vil endvidere udelukke Tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis Tilbudsgiver, jf. udbudslovens § 137 stk. 1, nr. 1, 2, 3 og 4: • Har tilsidesat gældende forpligtelser indenfor det miljøretlige område • Er erklæret konkurs • Er under insolvens- eller likvidationsbehandling • Får sine aktiver administreret af en kurator eller af retten • Er under tvangsakkord • Har fået sin erhvervsvirksomhed indstillet • Er omfattet af en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor Tilbudsgiveren eller tilbudsgiveren er hjemmehørende • Har indgået aftaler med henblik på konkurrencefordrejning • Tidligere har misligholdt offentlig kontrakt, der har medført ophævelse af kontrakten. Denne udelukkelsesbestemmelse kan bringes i anvendelse, såfremt blot én af betingelserne er opfyldt. DOKUMENTATION FOR PERSONLIGE FORHOLD Følgende dokumentation for personlige forhold skal fremlægges, når Ordregiver anmoder herom: Inden tildeling af endelig Kontrakt vil den Tilbudsgiver, som Ordregiver har besluttet at tildele Kontrakten, skulle fremlægge dokumentation for, at den pågældende og eventuelt dennes underleverandør(er) ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Som dokumentation for at Tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens §§ 135, stk. 1 eller 3, og § 137, stk. 1, nr. 2, kan fremlægges: 1) Et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at Tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde i § 135, stk. 1 2) Et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som dokumentation for, at Tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i de i § 135, stk. 3 og § 137, stk. 1, nr. 2 nævnte tilfælde. For så vidt angår danske Tilbudsgivere, kan dokumentationen bestå i en serviceattest. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen. Serviceattesten må maksimalt være udstedt seks måneder før ansøgningsfristen. Udsteder Tilbudsgivers land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed eller erklæring på tro og love i overensstemmelse med udbudslovens § 153, stk. 2. Ordregiver kan ikke udelukke en Tilbudsgiver, der er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i udbudslovens §§ 134a, 135, 136 og 137, såfremt denne har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at Tilbudsgiver er pålidelig i henhold til udbudslovens § 138. Anvender Tilbudsgiver underleverandør(er) skal ovenstående dokumentation afgives af den økonomiske enhed, som Tilbudsgiver anvender. Baserer Tilbudsgiver sig på anden enheds økonomiske og/eller tekniske formåen skal ovenstående dokumentation afgives af den økonomiske enhed, som Tilbudsgiver baserer sig på. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal ovenstående dokumentation fremsendes af samtlige deltagende virksomheder. GYLDIG ERHVERVSANSVARSFORSIKRING Tilbudsgiver skal endvidere dokumentere, at Tilbudsgiver har en gyldig almindelig erhvervsansvarsforsikring, der dækker det erstatningsansvar, som Tilbudsgiver kan ifalde for skade tilføjet personer eller ting under udøvelse af virksomheden. SÆRLIG UDELUKKELSE I MEDFØR AF RÅDETS FORORDNING (EU) 2022/576 Ordregiver skal i medfør af Rådets Forordning (EU) 2022/576 af 8. april 2022 om restriktive foranstaltninger overfor Rusland, der er udstedt på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine, udelukke følgende typer af Tilbudsgivere fra deltagelse i udbudsprocedure, idet Ordregiver ikke må tildele Kontrakt til disse: • Russiske statsborgere, virksomheder eller andre juridiske personer, som er etableret i Rusland • Ikke-russiske juridiske personer, som (direkte eller indirekte) ejes med mere end 50% af en russisk statsborger eller virksomhed • Ikke-russiske virksomheder, som handler på vegne af en russisk statsborger eller virksomhed. Tilbudsgiver skal afgive Tro- og love erklæring om, at Tilbudsgiver ikke er omfattet af de pågældende restriktive foranstaltninger. Tro- og love erklæringen er vedlagt udbudsmaterialet.
5.1.7.
Strategiske udbud
Grønne udbudskriterier Ingen kriterier for grønne offentlige udbud
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Fælles europæisk udbudsdokument (ESPD) Udbudsdokument Bekendtgørelse
Kriterium Andre økonomiske eller finansielle krav
Beskrivelse OPLYSNINGER OM ØKONOMISK OG FINANSIEL FORMÅEN Ordregiver vil kun indgå kontrakt med økonomisk solide virksomheder, da det har væsentlig betydning, at Leverandørens virksomhed består under hele kontraktperioden. Ordregivers krav til Tilbudsgivers økonomiske og finansielle formåen fremgår nedenfor. MINIMUMSKRAV TIL ØKONOMISK OG FINANSIEL FORMÅEN Tilbudsgiver skal angive følgende oplysninger under ”Finansielle nøgletal” i ESPD´et – Del IV.B: • Omsætningens størrelse i de seneste to disponible regnskabsår • Soliditetsgradens størrelse i de seneste to disponible regnskabsår Såfremt Tilbudsgiver er nyetableret og derfor ikke har aflagt regnskaber for de seneste tro disponible regnskabsår, skal Tilbudsgiver alene oplyse de nøgletal, der er tilgængelige på tidspunktet for afgivelse af tilbuddet. KRAV TIL OMSÆTNING Omsætningen skal for hvert af de seneste to disponible regnskabsår udgøre mindst DKK 18 mio. ANDRE ENHEDER Baserer Tilbudsgiver sig på andre enheders økonomiske eller finansielle formåen, beregnes omsætningen som Tilbudsgivers og disse andre enheders samlede omsætning i de seneste to disponible regnskabsår. Ved sammenslutning af virksomheder, for eksempel et konsortium, beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i de seneste to regnskabsår. KRAV TIL SOLIDITETSGRAD Soliditetsgraden, der beregnes som værdien af egenkapitalen i forhold til de samlede aktiver, skal for hvert af de seneste to disponible regnskabsår udgøre mindst 20% for begge delkontrakter. ANDRE ENHEDER Baserer Tilbudsgiver sig på andre enheders økonomiske eller finansielle formåen, beregnes soliditetsgraden som Tilbudsgivers og disse andre enheders samlede soliditetsgrad i de seneste to disponible regnskabsår. Ved sammenslutning af virksomheder, for eksempel et konsortium, beregnes soliditetsgraden som virksomhedernes samlede soliditetsgrad i de seneste to regnskabsår. DOKUMENTATION FOR ØKONOMISK OG FINANSIEL FORMÅEN Følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen skal fremlægges, når Ordregiver anmoder herom: • Tilbudsgivers årsregnskaber eller uddrag heraf for de seneste to disponible regnskabsår, hvis offentliggørelse af årsregnskaber er lovpligtig i det land, hvor Tilbudsgiver er etableret, eller anden dokumentation for omsætningens størrelse og soliditetsgraden. Såfremt Tilbudsgiver er nyetableret, og derfor ikke har aflagt regnskaber for de seneste to disponible regnskabsår, kan Ordregiver anmode Tilbudsgiver om at fremsende en revisorattesteret erklæring som dokumentation for, at Tilbudsgiver har tilstrækkelig økonomisk kapacitet til at løse den udbudte opgave. Baserer Tilbudsgiver sig på anden enheds økonomiske og finansielle formåen skal den eller de virksomheder, hvis ressourcer, der henvises til, fremsende ovenstående. Ved en sammenslutning af virksomheder, for eksempel et konsortium, skal ovenstående fremsendes for hver af virksomhederne.

Kriterium Referencer på specificerede arbejder
Beskrivelse OPLYSNINGER OM TEKNISK OG FAGLIG FORMÅEN Ordregiver stiller følgende minimumskrav til Tilbudsgivers tekniske og faglige formåen, jf. udbudslovens § 143: • Tilbudsgiver skal angive tre tilsvarende opgaver i forhold til den udbudte kontrakt, der er udført inden for de seneste tre år, regnet fra ansøgningsfristen. Med ”tilsvarende opgaver” forstås kontrakter om opgaver, der i sin karakter af ydelser og omfang heraf er sammenlignelig med den udbudte opgave om levering og drift af henholdsvis nødkald og/eller digital observation. • Referencen skal indeholde oplysninger om: o Opgavens art og omfang, dvs. om opgaven dækkede hele eller dele af en kommune eller virksomhed o Kontraktsum o Tidsforløbet for opgavens udførelse o Hvem arbejdet er udført for o Kontaktoplysninger, angiv navn, telefonnummer og e-mail • Opgaven skal have været i gang i minimum ét år inden for de seneste tre år. Det vil sige, at opgaver, der er igangsat forud for perioden og afsluttes efter periodens udløb kan medtages, hvis de har haft en varighed af minimum ét år inden for de seneste tre år. Hvis referencen er en rammeaftale, kan der alene lægges vægt på de dele af referencen, der er udført inden for de seneste tre år før ansøgningsfristen. • Referencen skal altså alene beskrive og angive værdien for de dele af leverancen, der er udført i perioden inden for de seneste tre år før ansøgningsfristen, uanset om kontrakten eller rammeaftalen er startet før og/eller løber videre efter denne periode. ANGIVELSE AF REFERENCELISE I ESPD´ET Tilbudsgiver skal i ESPD´ets afsnit ”Udvælgelse” give oplysninger om følgende: • Referenceliste (tre referencer) med oplysning om Tilbudsgivers betydeligste erfaring med levering og drift af henholdsvis nødkald og/eller digital observation, i form af kontrakter eller rammeaftaler. Referencerne bør indeholde oplysninger om: • Perioden for referencen, dvs. start- og slutdato, kundens navn og kontaktoplysninger om en kontaktperson hos hver reference med angivelse af kontaktpersonens navn, telefonnummer og e-mail, som Ordregiver kan kontakte for at få verificeret referencens indhold • Omsætning for hver kontrakt eller rammeaftale for den angivne periode Tilbudsgivere opfordres til at begrænse referencelistens omfang til de tre mest relevante referencer i forhold til den udbudte opgave. Såfremt Tilbudsgiver fremsender mere end tre referencer, vurderer Ordregiver kun på de første tre referencer angivet i ESPD´et. Baserer Tilbudsgiver sig på anden enheds tekniske og faglige formåen skal den eller de virksomheder, hvis ressourcer, der henvises til, fremsende ovenstående med angivelse af, om de fremsendte referencer skal anses som omfattet af de tre første referencer angivet i ESPD´et. Ved en sammenslutning af virksomheder, for eksempel et konsortium, skal ovenstående fremsendes for hver af virksomhederne.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Bedste forhold mellem pris og kvalitet
Beskrivelse Ordregiver foretager en tilbudsevaluering på grundlag af tildelingskriteriet ”bedste forhold mellem pris og kvalitet” vurderet på grundlag af følgende underkriterier: • Pris 30% • Kvalitet 70% Delkontrakterne vil blive tildelt de Tilbudsgiver, der på baggrund heraf har afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Bedste forhold mellem pris og kvalitet
Beskrivelse Ved evaluering af underkriteriet ”Kvalitet” vil Ordregiver lægge vægt på hvorvidt og i hvilket omfang, Tilbudsgiver opfylder Ordregivers evalueringskrav. Underkriteriet ”Kvalitet” vurderes på baggrund af Tilbudsgivers besvarelse af de anførte krav. Ordregiver tildeler point i forhold til, i hvor stort omfang kravet vurderes opfyldt. Underkriteriet Kvalitet indgår med en samlet vægtning på 70%.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 70,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud 10/11/2025   08:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Vedståelsesfrist for tilbuddet 6   Måneder
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Der kræves en fortrolighedsaftale ja
Yderligere oplysninger om fortrolighedsaftalen   Nærværende udbudsmateriale skal behandles fortroligt. Tilbudsgiver samt dennes personale, underleverandører og rådgivere skal iagttage ubetinget tavshed over for uvedkommende vedrørende forhold, som måtte komme til deres kendskab i forbindelse med udbudsforretningen og eventuel løsning af opgaven. Tavshedspligten gælder også ved eventuel annullering af udbuddet.
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for mægling Klagenævnet for Udbud
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v., gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angånde skatter på det sted, hvor kontrakten skal udføres Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren GULDBORGSUND KOMMUNE
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline GULDBORGSUND KOMMUNE
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne GULDBORGSUND KOMMUNE
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse GULDBORGSUND KOMMUNE
Organisation, der behandler tilbud GULDBORGSUND KOMMUNE
5.1.
Delkontrakt LOT-0002
Titel Delkontrakt 2 Digital Observation (1)
Beskrivelse Delkontrakt 2 Digital Observation omfatter implementering, drift og vedligeholdelse af en samlet cloudbaseret løsning til digital observation og digitalt tilsyn på Ordregivers plejecentre, med mulighed for anvendelse i hjemmeplejen. Løsningen skal leveres med alt nødvendigt nyt udstyr, software, SIM-kort, teknisk infrastruktur og administrationssystem. Ordregiver har efter instruktion fra Leverandøren til hensigt selv at opsætte og idriftsætte 250 enheder fordelt på skærmede pladser, MDO-pladser og på plejecentre. Løsningen skal sikre anonymiserede digitale tilsyn med billedvisning, tovejskommunikation og detektering af hændelser som fald, tilstedeværelse og bevægelse. Løsningen skal kunne integreres med Nødkaldsløsningen, der opfylder kravene i Bilag 1 Kravspecifikation til Delkontrakt 1 Nødkald. Krav til Løsningens funktionalitet, tekniske specifikationer, drift og support fremgår af Bilag 1 Kravspecifikation til Delkontrakt 2 Digital Observation.
Intern ID 3-2
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  79711000   Alarm-overvågningstjenester
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  32000000   Radio-, fjernsyns-, kommunikations- og telekommunikationsudstyr og beslægtet udstyr, 32552120   Nødtelefoner, 32570000   Kommunikationsudstyr, 33196100   Hjælpemidler til ældre, 33196200   Hjælpemidler til handicappede, 35100000   Nød- og sikkerhedsudstyr, 35121000   Sikringsudstyr, 35121700   Alarmsystemer, 35125000   Overvågningssystem
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner Delkontrakt 2 Digital Observation omfatter følgende optioner: Option 1 Opsætning og idriftsættelse af op til 250 enheder fordelt på skærmede pladser, MDO-pladser og på plejecentre, hvilket omfatter: • Montering af digital observation • Konfiguration af digital observation • Test af digital observation Køb af yderligere installationer i kontraktperioden: Option 2 Licens til digital observation inklusive drift, SIM-kort, support, opdateringer og vedligehold, op til 50 stk. Option 3 Implementering af digital observation, op til 50 stk., der omfatter: • Montering af digital observation • Konfiguration af digital observation • Test af digital observation
5.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
Yderligere oplysninger Udføres i Guldborgsund kommune.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 6   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 2
Yderligere oplysninger om fornyelser Delkontrakt 2 træder i kraft på underskriftstidspunktet og udløber fire (4) år efter den 1. marts 2026. Delkontrakt 2 kan forlænges med op til to (2) gange tolv (12) måneder på uændrede vilkår.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 8 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Navnene på og de faglige kvalifikationer for det personale, der skal udføre kontrakten, skal angives Endnu ikke kendt
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)ja
Yderligere oplysninger TILBUDSGIVERS FORHOLD GENERELT Af tilbuddet og de øvrige fremsendte dokumenter skal det klart fremgå hvilken juridisk person, der indsender tilbuddet. Efter udløb af tilbudsfristen er det ikke muligt at lade en anden juridisk enhed (eksempelvis et datterselskab) indtræde i udbudsforretningen i stedet for Tilbudsgiver. Kontrakten kan indgås med såvel en enkeltperson som et selskab eller anden juridisk person. ESPD – DET FÆLLES EUROPÆISKE UDBUDSDOKUMENT Ordregiver kræver i henhold til udbudsloven, at Tilbudsgiver benytter det fælles europæiske udbudsdokument, herefter benævnt ESPD. ESPD’et er en egen-erklæring, der fungerer som en foreløbig dokumentation for, at Tilbudsgiver opfylder kriterierne med hensyn til udelukkelse og egnethed. Tilbudsgiver skal anvende ESPD-online i EU-supply. Anvendelse af ESPD-online i EU-supply er vederlagsfri for tilbudsgivere. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning om ESPD’et, der blandt andet indeholder en beskrivelse af, hvorledes ESPD’et udfyldes. ANDEN ENHEDS FORMÅEN En Tilbudsgiver kan basere sig på andre enheders økonomiske og/eller tekniske formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør), uanset den juridiske karakter af forbindelsen mellem Tilbudsgiver og disse andre. Den eller de andre enheders formåen, som Tilbudsgiver støtter sig på, skal afgive selvstændige/separate versioner af ESPD’et. I modsat fald har Ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders økonomiske og/eller tekniske formåen. Bemærk, at ESPD´et skal underskrives af den pågældende enhed. Oplysningerne bør ikke afgives i forbindelse med underleverandører, hvis formåen Tilbudsgiver ikke baserer sig på. ANVENDELSE AF UNDERLEVERANDØR(ER) Såfremt Tilbudsgiver anvender underleverandør(er), skal Tilbudsgiver i sit tilbud angive hvilke dele af den udbudte Kontrakt, Tilbudsgiver har til hensigt at give i underleverance til tredjemand, og hvilke(n) underleverandør(er) Tilbudsgiver vil anvende med angivelse af navn, kontaktoplysninger og juridisk repræsentant. Tilbudsgiver skal derudover i sit tilbud erklære, at underleverandør(er) ikke er omfattet af en af de situationer, der medfører udelukkelse i henhold til udbudslovens §§ 135-137. En underleverandør, som er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i henhold til udbudslovens §§ 135-137, vil blive krævet erstattet. Inden tildeling af endelig Kontrakt vil den Tilbudsgiver, som Ordregiver har besluttet at tildele Kontrakten, skulle fremlægge den angivne dokumentation for, at dennes underleverandør(er) ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. SAMMENSLUTNING AF VIRKSOMHEDER Tilbuddet kan indsendes af flere juridiske enheder i forening, eksempelvis et konsortium. Der stilles ingen særlige krav til sammenslutningens retlige form. Det er dog et krav, at der udpeges én ansvarlig virksomhed (fælles befuldmægtiget), der har bemyndigelse til at tegne alle virksomheder. De i konsortiet deltagende virksomheder hæfter solidarisk, direkte og ubegrænset over for Ordregiver i forbindelse med udbuddet og i den eventuelle efterfølgende Kontraktperiode. Såfremt tilbuddet indsendes af flere juridiske enheder i forening, eksempelvis et konsortium, skal der for hver af de deltagende økonomiske aktører udfyldes ét særskilt ESPD med de oplysninger, der kræves i del II-V. Bemærk, at ESPD’et skal underskrives af den pågældende aktør. EGNETHED Der vil efter de kriterier, der er angivet i dette afsnit, ske en egnethedsbedømmelse af Tilbudsgiver. Manglende eller mangelfulde oplysninger kan medføre, at Ordregiver kan være berettiget eller forpligtet til at afvise tilbuddet som ukonditionsmæssigt. PERSONLIGE FORHOLD – OBLIGATORISKE OG FRIVILLIGE UDELUKKELSESGRUNDE Tilbudsgiver skal udfylde det fælles europæiske udbudsdokument ESPD. Ordregiver vurderer, hvorvidt ESPD’et indeholder oplysninger om forhold, som kan føre til, at Tilbudsgiver udelukkes fra deltagelse i udbuddet. OBLIGATORISKE UDELUKKELSESGRUNDE Ordregiver skal udelukke Tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis Tilbudsgiver er omfattet af en af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Loven kan findes på www.retsinformation.dk. FRIVILLIGE UDELUKKELSESGRUNDE Ordregiver vil endvidere udelukke Tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis Tilbudsgiver, jf. udbudslovens § 137 stk. 1, nr. 1, 2, 3 og 4: • Har tilsidesat gældende forpligtelser indenfor det miljøretlige område • Er erklæret konkurs • Er under insolvens- eller likvidationsbehandling • Får sine aktiver administreret af en kurator eller af retten • Er under tvangsakkord • Har fået sin erhvervsvirksomhed indstillet • Er omfattet af en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor Tilbudsgiveren eller tilbudsgiveren er hjemmehørende • Har indgået aftaler med henblik på konkurrencefordrejning • Tidligere har misligholdt offentlig kontrakt, der har medført ophævelse af kontrakten. Denne udelukkelsesbestemmelse kan bringes i anvendelse, såfremt blot én af betingelserne er opfyldt. 11.4 DOKUMENTATION FOR PERSONLIGE FORHOLD Følgende dokumentation for personlige forhold skal fremlægges, når Ordregiver anmoder herom: Inden tildeling af endelig Kontrakt vil den Tilbudsgiver, som Ordregiver har besluttet at tildele Kontrakten, skulle fremlægge dokumentation for, at den pågældende og eventuelt dennes underleverandør(er) ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Som dokumentation for at Tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens §§ 135, stk. 1 eller 3, og § 137, stk. 1, nr. 2, kan fremlægges: 1) Et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at Tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde i § 135, stk. 1 2) Et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som dokumentation for, at Tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i de i § 135, stk. 3 og § 137, stk. 1, nr. 2 nævnte tilfælde. For så vidt angår danske Tilbudsgivere, kan dokumentationen bestå i en serviceattest. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen. Serviceattesten må maksimalt være udstedt seks måneder før ansøgningsfristen. Udsteder Tilbudsgivers land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed eller erklæring på tro og love i overensstemmelse med udbudslovens § 153, stk. 2. Ordregiver kan ikke udelukke en Tilbudsgiver, der er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i udbudslovens §§ 134a, 135, 136 og 137, såfremt denne har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at Tilbudsgiver er pålidelig i henhold til udbudslovens § 138. Anvender Tilbudsgiver underleverandør(er) skal ovenstående dokumentation afgives af den økonomiske enhed, som Tilbudsgiver anvender. Baserer Tilbudsgiver sig på anden enheds økonomiske og/eller tekniske formåen skal ovenstående dokumentation afgives af den økonomiske enhed, som Tilbudsgiver baserer sig på. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal ovenstående dokumentation fremsendes af samtlige deltagende virksomheder. GYLDIG ERHVERVSANSVARSFORSIKRING Tilbudsgiver skal endvidere dokumentere, at Tilbudsgiver har en gyldig almindelig erhvervsansvarsforsikring, der dækker det erstatningsansvar, som Tilbudsgiver kan ifalde for skade tilføjet personer eller ting under udøvelse af virksomheden. SÆRLIG UDELUKKELSE I MEDFØR AF RÅDETS FORORDNING (EU) 2022/576 Ordregiver skal i medfør af Rådets Forordning (EU) 2022/576 af 8. april 2022 om restriktive foranstaltninger overfor Rusland, der er udstedt på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine, udelukke følgende typer af Tilbudsgivere fra deltagelse i udbudsprocedure, idet Ordregiver ikke må tildele Kontrakt til disse: • Russiske statsborgere, virksomheder eller andre juridiske personer, som er etableret i Rusland • Ikke-russiske juridiske personer, som (direkte eller indirekte) ejes med mere end 50% af en russisk statsborger eller virksomhed • Ikke-russiske virksomheder, som handler på vegne af en russisk statsborger eller virksomhed. Tilbudsgiver skal afgive Tro- og love erklæring om, at Tilbudsgiver ikke er omfattet af de pågældende restriktive foranstaltninger. Tro- og love erklæringen er vedlagt udbudsmaterialet.
5.1.7.
Strategiske udbud
Grønne udbudskriterier Ingen kriterier for grønne offentlige udbud
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse Fælles europæisk udbudsdokument (ESPD) Udbudsdokument
Kriterium Andre økonomiske eller finansielle krav
Beskrivelse OPLYSNINGER OM ØKONOMISK OG FINANSIEL FORMÅEN Ordregiver vil kun indgå kontrakt med økonomisk solide virksomheder, da det har væsentlig betydning, at Leverandørens virksomhed består under hele kontraktperioden. Ordregivers krav til Tilbudsgivers økonomiske og finansielle formåen fremgår nedenfor. MINIMUMSKRAV TIL ØKONOMISK OG FINANSIEL FORMÅEN Tilbudsgiver skal angive følgende oplysninger under ”Finansielle nøgletal” i ESPD´et – Del IV.B: • Omsætningens størrelse i de seneste to disponible regnskabsår • Soliditetsgradens størrelse i de seneste to disponible regnskabsår Såfremt Tilbudsgiver er nyetableret og derfor ikke har aflagt regnskaber for de seneste tro disponible regnskabsår, skal Tilbudsgiver alene oplyse de nøgletal, der er tilgængelige på tidspunktet for afgivelse af tilbuddet. KRAV TIL OMSÆTNING Omsætningen skal for hvert af de seneste to disponible regnskabsår udgøre mindst DKK 8 mio. ANDRE ENHEDER Baserer Tilbudsgiver sig på andre enheders økonomiske eller finansielle formåen, beregnes omsætningen som Tilbudsgivers og disse andre enheders samlede omsætning i de seneste to disponible regnskabsår. Ved sammenslutning af virksomheder, for eksempel et konsortium, beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i de seneste to regnskabsår. KRAV TIL SOLIDITETSGRAD Soliditetsgraden, der beregnes som værdien af egenkapitalen i forhold til de samlede aktiver, skal for hvert af de seneste to disponible regnskabsår udgøre mindst 20% for begge delkontrakter. ANDRE ENHEDER Baserer Tilbudsgiver sig på andre enheders økonomiske eller finansielle formåen, beregnes soliditetsgraden som Tilbudsgivers og disse andre enheders samlede soliditetsgrad i de seneste to disponible regnskabsår. Ved sammenslutning af virksomheder, for eksempel et konsortium, beregnes soliditetsgraden som virksomhedernes samlede soliditetsgrad i de seneste to regnskabsår. DOKUMENTATION FOR ØKONOMISK OG FINANSIEL FORMÅEN Følgende dokumentation for økonomisk og finansiel formåen skal fremlægges, når Ordregiver anmoder herom: • Tilbudsgivers årsregnskaber eller uddrag heraf for de seneste to disponible regnskabsår, hvis offentliggørelse af årsregnskaber er lovpligtig i det land, hvor Tilbudsgiver er etableret, eller anden dokumentation for omsætningens størrelse og soliditetsgraden. Såfremt Tilbudsgiver er nyetableret, og derfor ikke har aflagt regnskaber for de seneste to disponible regnskabsår, kan Ordregiver anmode Tilbudsgiver om at fremsende en revisorattesteret erklæring som dokumentation for, at Tilbudsgiver har tilstrækkelig økonomisk kapacitet til at løse den udbudte opgave. Baserer Tilbudsgiver sig på anden enheds økonomiske og finansielle formåen skal den eller de virksomheder, hvis ressourcer, der henvises til, fremsende ovenstående. Ved en sammenslutning af virksomheder, for eksempel et konsortium, skal ovenstående fremsendes for hver af virksomhederne.

Kriterium Referencer på specificerede arbejder
Beskrivelse OPLYSNINGER OM TEKNISK OG FAGLIG FORMÅEN Ordregiver stiller følgende minimumskrav til Tilbudsgivers tekniske og faglige formåen, jf. udbudslovens § 143: • Tilbudsgiver skal angive tre tilsvarende opgaver i forhold til den udbudte kontrakt, der er udført inden for de seneste tre år, regnet fra ansøgningsfristen. Med ”tilsvarende opgaver” forstås kontrakter om opgaver, der i sin karakter af ydelser og omfang heraf er sammenlignelig med den udbudte opgave om levering og drift af henholdsvis nødkald og/eller digital observation. • Referencen skal indeholde oplysninger om: o Opgavens art og omfang, dvs. om opgaven dækkede hele eller dele af en kommune eller virksomhed o Kontraktsum o Tidsforløbet for opgavens udførelse o Hvem arbejdet er udført for o Kontaktoplysninger, angiv navn, telefonnummer og e-mail • Opgaven skal have været i gang i minimum ét år inden for de seneste tre år. Det vil sige, at opgaver, der er igangsat forud for perioden og afsluttes efter periodens udløb kan medtages, hvis de har haft en varighed af minimum ét år inden for de seneste tre år. Hvis referencen er en rammeaftale, kan der alene lægges vægt på de dele af referencen, der er udført inden for de seneste tre år før ansøgningsfristen. • Referencen skal altså alene beskrive og angive værdien for de dele af leverancen, der er udført i perioden inden for de seneste tre år før ansøgningsfristen, uanset om kontrakten eller rammeaftalen er startet før og/eller løber videre efter denne periode. ANGIVELSE AF REFERENCELISE I ESPD´ET Tilbudsgiver skal i ESPD´ets afsnit ”Udvælgelse” give oplysninger om følgende: • Referenceliste (tre referencer) med oplysning om Tilbudsgivers betydeligste erfaring med levering og drift af henholdsvis nødkald og/eller digital observation, i form af kontrakter eller rammeaftaler. Referencerne bør indeholde oplysninger om: • Perioden for referencen, dvs. start- og slutdato, kundens navn og kontaktoplysninger om en kontaktperson hos hver reference med angivelse af kontaktpersonens navn, telefonnummer og e-mail, som Ordregiver kan kontakte for at få verificeret referencens indhold • Omsætning for hver kontrakt eller rammeaftale for den angivne periode Tilbudsgivere opfordres til at begrænse referencelistens omfang til de tre mest relevante referencer i forhold til den udbudte opgave. Såfremt Tilbudsgiver fremsender mere end tre referencer, vurderer Ordregiver kun på de første tre referencer angivet i ESPD´et. Baserer Tilbudsgiver sig på anden enheds tekniske og faglige formåen skal den eller de virksomheder, hvis ressourcer, der henvises til, fremsende ovenstående med angivelse af, om de fremsendte referencer skal anses som omfattet af de tre første referencer angivet i ESPD´et. Ved en sammenslutning af virksomheder, for eksempel et konsortium, skal ovenstående fremsendes for hver af virksomhederne.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Bedste forhold mellem pris og kvalitet
Beskrivelse Ordregiver foretager en tilbudsevaluering på grundlag af tildelingskriteriet ”bedste forhold mellem pris og kvalitet” vurderet på grundlag af følgende underkriterier: • Pris 30% • Kvalitet 70% Delkontrakterne vil blive tildelt de Tilbudsgiver, der på baggrund heraf har afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Bedste forhold mellem pris og kvalitet
Beskrivelse Ved evaluering af underkriteriet ”Kvalitet” vil Ordregiver lægge vægt på hvorvidt og i hvilket omfang, Tilbudsgiver opfylder Ordregivers evalueringskrav. Underkriteriet ”Kvalitet” vurderes på baggrund af Tilbudsgivers besvarelse af de anførte krav. Ordregiver tildeler point i forhold til, i hvor stort omfang kravet vurderes opfyldt. Underkriteriet Kvalitet indgår med en samlet vægtning på 70%.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 70,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud 10/11/2025   08:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Vedståelsesfrist for tilbuddet 6   Måneder
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Der kræves en fortrolighedsaftale ja
Yderligere oplysninger om fortrolighedsaftalen   Nærværende udbudsmateriale skal behandles fortroligt. Tilbudsgiver samt dennes personale, underleverandører og rådgivere skal iagttage ubetinget tavshed over for uvedkommende vedrørende forhold, som måtte komme til deres kendskab i forbindelse med udbudsforretningen og eventuel løsning af opgaven. Tavshedspligten gælder også ved eventuel annullering af udbuddet.
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for mægling Klagenævnet for Udbud
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v., gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angånde skatter på det sted, hvor kontrakten skal udføres Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren GULDBORGSUND KOMMUNE
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline GULDBORGSUND KOMMUNE
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne GULDBORGSUND KOMMUNE
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse GULDBORGSUND KOMMUNE
Organisation, der behandler tilbud GULDBORGSUND KOMMUNE
5.1.
Delkontrakt LOT-0003
Titel Kontrakt om tryghedsalarmer, Delkontrakt 1 Nødkald og Delkontrakt 2 Digital Observation
Beskrivelse Ordregiver stræber efter i samarbejde med leverandører på to delkontrakter at udrulle en samlet løsning, der omfatter et moderne, cloudbaseret nødkaldssystem, GPS-udstyr, personalealarmer og en integreret digital observations- og tilsynsløsning. Formålet med udbuddet er derfor at indgå kontrakter for at etablere en fremtidssikret, driftssikker og sammenhængende platform, der understøtter både tryghed for borgerne og effektive arbejdsgange for medarbejderne på plejecentre og i Hjemmeplejen. Ordregiver står over for en omfattende modernisering, hvor ca. 1.400 nødkaldeanlæg, 700 sensorer og 160 GPS-enheder skal udskiftes og implementeres på ny. Derudover har Ordregiver planlagt opsætning og idriftsættelse af op til 250 digitale observationsenheder til brug for anonymiseret tilsyn, hændelsesdetektering og understøttelse af natte- og tryghedsbesøg – med særligt fokus på skærmede afsnit og midlertidige døgnophold pladser (MDO). Løsningen skal leveres som en helhed, hvor nødkald, medarbejderalarm og digital observation integreres med hinanden. Brugervenlighed og enkel drift er centrale krav, ligesom fuld integration mellem ydelserne i de to delkontrakter vægter højt. Ordregiver efterspørger løsninger, der er intuitive og stabile i drift, og som tydeligt viser, hvordan både borgernes behov for sikkerhed og medarbejdernes behov for overblik og handlekraft imødekommes i praksis. Tilbudsgivere skal derfor kunne dokumentere, hvordan tilbudte løsninger lever op til lovgivningskrav, datasikkerhed og driftsmæssig oppetid – og samtidig tilbyder en platform, som kan skaleres og udbygges i takt med fremtidige behov. Dette udbud repræsenterer derfor en investering i at forbedre og optimere Ordregivers nødkaldsløsning samtidig med, at Ordregiver vil forbedre pleje til borgerne igennem Digital Observation.
Intern ID 1-2
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Supplerende kontrakttype Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  79711000   Alarm-overvågningstjenester
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  32000000   Radio-, fjernsyns-, kommunikations- og telekommunikationsudstyr og beslægtet udstyr, 32552120   Nødtelefoner, 32570000   Kommunikationsudstyr, 33196100   Hjælpemidler til ældre, 33196200   Hjælpemidler til handicappede, 35100000   Nød- og sikkerhedsudstyr, 35121000   Sikringsudstyr, 35121700   Alarmsystemer, 35125000   Overvågningssystem
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner Delkontrakt 1 Nødkald omfatter følgende optioner: Option 1 Nedtagning af 1.400 nødkaldeanlæg og opsætning, programmering af 1.400 nye nødkaldeanlæg samtidig udskiftning af 700 stk. tilbehør (PIR og døralarmer) og udskiftning og installering af 160 GPS-enheder til nye enheder. Køb af yderligere installationer i kontraktperioden: Option 2 Opkoblinger til cloudløsning inklusive full services og vedligeholdelse, op til 200 stk. Option 3 SIM-kort løsninger, op til 200 stk. Option 4 Nødkaldeanlæg inklusive startpakke, op til 200 stk Option 5 Pir sensorer, op til 100 stk. Option 6 GPS-ure, op til 150 stk. Option 7 Licens til GPS-ur inklusive omkostning til SIM-kort og Licens, op til 150 stk. Delkontrakt 2 Digital Observation omfatter følgende optioner: Option 1 Opsætning og idriftsættelse af op til 250 enheder fordelt på skærmede pladser, MDO-pladser og på plejecentre, hvilket omfatter: • Montering af digital observation • Konfiguration af digital observation • Test af digital observation Køb af yderligere installationer i kontraktperioden: Option 2 Licens til digital observation inklusive drift, SIM-kort, support, opdateringer og vedligehold, op til 50 stk. Option 3 Implementering af digital observation, op til 50 stk., der omfatter: • Montering af digital observation • Konfiguration af digital observation • Test af digital observation
5.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst
Yderligere oplysninger Guldborgsund kommune
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 4   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 2
Yderligere oplysninger om fornyelser Delkontrakt 1 og Delkontrakt 2 træder i kraft på underskriftstidspunktet og udløber fire (4) år efter den 1. marts 2026. Både Delkontrakt 1 og Delkontrakt 2 kan forlænges med op til to (2) gange tolv (12) måneder på uændrede vilkår. Beslutning om forlængelse af en Delkontrakt skal meddeles skriftligt til Leverandøren senest tre måneder inden Delkontraktens udløb. Delkontrakten udløber herefter uden nærmere forudgående skriftligt eller mundtligt varsel.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 22 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Navnene på og de faglige kvalifikationer for det personale, der skal udføre kontrakten, skal angives Endnu ikke kendt
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)ja
Yderligere oplysninger TILBUDSGIVERS FORHOLD GENERELT Af tilbuddet og de øvrige fremsendte dokumenter skal det klart fremgå hvilken juridisk person, der indsender tilbuddet. Efter udløb af tilbudsfristen er det ikke muligt at lade en anden juridisk enhed (eksempelvis et datterselskab) indtræde i udbudsforretningen i stedet for Tilbudsgiver. Kontrakten kan indgås med såvel en enkeltperson som et selskab eller anden juridisk person. ESPD – DET FÆLLES EUROPÆISKE UDBUDSDOKUMENT Ordregiver kræver i henhold til udbudsloven, at Tilbudsgiver benytter det fælles europæiske udbudsdokument, herefter benævnt ESPD. ESPD’et er en egen-erklæring, der fungerer som en foreløbig dokumentation for, at Tilbudsgiver opfylder kriterierne med hensyn til udelukkelse og egnethed. Tilbudsgiver skal anvende ESPD-online i EU-supply. Anvendelse af ESPD-online i EU-supply er vederlagsfri for tilbudsgivere. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning om ESPD’et, der blandt andet indeholder en beskrivelse af, hvorledes ESPD’et udfyldes. ANDEN ENHEDS FORMÅEN En Tilbudsgiver kan basere sig på andre enheders økonomiske og/eller tekniske formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør), uanset den juridiske karakter af forbindelsen mellem Tilbudsgiver og disse andre. Den eller de andre enheders formåen, som Tilbudsgiver støtter sig på, skal afgive selvstændige/separate versioner af ESPD’et. I modsat fald har Ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders økonomiske og/eller tekniske formåen. Bemærk, at ESPD´et skal underskrives af den pågældende enhed. Oplysningerne bør ikke afgives i forbindelse med underleverandører, hvis formåen Tilbudsgiver ikke baserer sig på. ANVENDELSE AF UNDERLEVERANDØR(ER) Såfremt Tilbudsgiver anvender underleverandør(er), skal Tilbudsgiver i sit tilbud angive hvilke dele af den udbudte Kontrakt, Tilbudsgiver har til hensigt at give i underleverance til tredjemand, og hvilke(n) underleverandør(er) Tilbudsgiver vil anvende med angivelse af navn, kontaktoplysninger og juridisk repræsentant. Tilbudsgiver skal derudover i sit tilbud erklære, at underleverandør(er) ikke er omfattet af en af de situationer, der medfører udelukkelse i henhold til udbudslovens §§ 135-137. En underleverandør, som er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i henhold til udbudslovens §§ 135-137, vil blive krævet erstattet. Inden tildeling af endelig Kontrakt vil den Tilbudsgiver, som Ordregiver har besluttet at tildele Kontrakten, skulle fremlægge den angivne dokumentation for, at dennes underleverandør(er) ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. SAMMENSLUTNING AF VIRKSOMHEDER Tilbuddet kan indsendes af flere juridiske enheder i forening, eksempelvis et konsortium. Der stilles ingen særlige krav til sammenslutningens retlige form. Det er dog et krav, at der udpeges én ansvarlig virksomhed (fælles befuldmægtiget), der har bemyndigelse til at tegne alle virksomheder. De i konsortiet deltagende virksomheder hæfter solidarisk, direkte og ubegrænset over for Ordregiver i forbindelse med udbuddet og i den eventuelle efterfølgende Kontraktperiode. Såfremt tilbuddet indsendes af flere juridiske enheder i forening, eksempelvis et konsortium, skal der for hver af de deltagende økonomiske aktører udfyldes ét særskilt ESPD med de oplysninger, der kræves i del II-V. Bemærk, at ESPD’et skal underskrives af den pågældende aktør. EGNETHED Der vil efter de kriterier, der er angivet i dette afsnit, ske en egnethedsbedømmelse af Tilbudsgiver. Manglende eller mangelfulde oplysninger kan medføre, at Ordregiver kan være berettiget eller forpligtet til at afvise tilbuddet som ukonditionsmæssigt. PERSONLIGE FORHOLD – OBLIGATORISKE OG FRIVILLIGE UDELUKKELSESGRUNDE Tilbudsgiver skal udfylde det fælles europæiske udbudsdokument ESPD. Ordregiver vurderer, hvorvidt ESPD’et indeholder oplysninger om forhold, som kan føre til, at Tilbudsgiver udelukkes fra deltagelse i udbuddet. OBLIGATORISKE UDELUKKELSESGRUNDE Ordregiver skal udelukke Tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis Tilbudsgiver er omfattet af en af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Loven kan findes på www.retsinformation.dk. FRIVILLIGE UDELUKKELSESGRUNDE Ordregiver vil endvidere udelukke Tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis Tilbudsgiver, jf. udbudslovens § 137 stk. 1, nr. 1, 2, 3 og 4: • Har tilsidesat gældende forpligtelser indenfor det miljøretlige område • Er erklæret konkurs • Er under insolvens- eller likvidationsbehandling • Får sine aktiver administreret af en kurator eller af retten • Er under tvangsakkord • Har fået sin erhvervsvirksomhed indstillet • Er omfattet af en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor Tilbudsgiveren eller tilbudsgiveren er hjemmehørende • Har indgået aftaler med henblik på konkurrencefordrejning • Tidligere har misligholdt offentlig kontrakt, der har medført ophævelse af kontrakten. Denne udelukkelsesbestemmelse kan bringes i anvendelse, såfremt blot én af betingelserne er opfyldt. 11.4 DOKUMENTATION FOR PERSONLIGE FORHOLD Følgende dokumentation for personlige forhold skal fremlægges, når Ordregiver anmoder herom: Inden tildeling af endelig Kontrakt vil den Tilbudsgiver, som Ordregiver har besluttet at tildele Kontrakten, skulle fremlægge dokumentation for, at den pågældende og eventuelt dennes underleverandør(er) ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Som dokumentation for at Tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens §§ 135, stk. 1 eller 3, og § 137, stk. 1, nr. 2, kan fremlægges: 1) Et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at Tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde i § 135, stk. 1 2) Et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som dokumentation for, at Tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i de i § 135, stk. 3 og § 137, stk. 1, nr. 2 nævnte tilfælde. For så vidt angår danske Tilbudsgivere, kan dokumentationen bestå i en serviceattest. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen. Serviceattesten må maksimalt være udstedt seks måneder før ansøgningsfristen. Udsteder Tilbudsgivers land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed eller erklæring på tro og love i overensstemmelse med udbudslovens § 153, stk. 2. Ordregiver kan ikke udelukke en Tilbudsgiver, der er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i udbudslovens §§ 134a, 135, 136 og 137, såfremt denne har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at Tilbudsgiver er pålidelig i henhold til udbudslovens § 138. Anvender Tilbudsgiver underleverandør(er) skal ovenstående dokumentation afgives af den økonomiske enhed, som Tilbudsgiver anvender. Baserer Tilbudsgiver sig på anden enheds økonomiske og/eller tekniske formåen skal ovenstående dokumentation afgives af den økonomiske enhed, som Tilbudsgiver baserer sig på. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal ovenstående dokumentation fremsendes af samtlige deltagende virksomheder. GYLDIG ERHVERVSANSVARSFORSIKRING Tilbudsgiver skal endvidere dokumentere, at Tilbudsgiver har en gyldig almindelig erhvervsansvarsforsikring, der dækker det erstatningsansvar, som Tilbudsgiver kan ifalde for skade tilføjet personer eller ting under udøvelse af virksomheden. SÆRLIG UDELUKKELSE I MEDFØR AF RÅDETS FORORDNING (EU) 2022/576 Ordregiver skal i medfør af Rådets Forordning (EU) 2022/576 af 8. april 2022 om restriktive foranstaltninger overfor Rusland, der er udstedt på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine, udelukke følgende typer af Tilbudsgivere fra deltagelse i udbudsprocedure, idet Ordregiver ikke må tildele Kontrakt til disse: • Russiske statsborgere, virksomheder eller andre juridiske personer, som er etableret i Rusland • Ikke-russiske juridiske personer, som (direkte eller indirekte) ejes med mere end 50% af en russisk statsborger eller virksomhed • Ikke-russiske virksomheder, som handler på vegne af en russisk statsborger eller virksomhed. Tilbudsgiver skal afgive Tro- og love erklæring om, at Tilbudsgiver ikke er omfattet af de pågældende restriktive foranstaltninger. Tro- og love erklæringen er vedlagt udbudsmaterialet.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse Fælles europæisk udbudsdokument (ESPD) Udbudsdokument
Kriterium Tilmelding i et relevant professionelt register
Beskrivelse Den økonomiske aktør er optaget i det relevante faglige register i den medlemsstat, hvor denne er etableret, jf. bilag XI til direktiv 2014/24/EU; økonomiske aktører fra visse medlemsstater kan være nødt til at opfylde andre krav i nævnte bilag.

Kriterium Godkendelse eller medlemskab af en bestemt organisation nødvendig for servicekontrakter
Beskrivelse Er det nødvendigt med en særlig autorisation for at kunne udføre den pågældende tjenesteydelse i den økonomiske aktørs etableringsland?
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Bedste forhold mellem pris og kvalitet
Beskrivelse Ordregiver foretager en tilbudsevaluering på grundlag af tildelingskriteriet ”bedste forhold mellem pris og kvalitet” vurderet på grundlag af følgende underkriterier: • Pris 30% • Kvalitet 70% Delkontrakterne vil blive tildelt de Tilbudsgiver, der på baggrund heraf har afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Bedste forhold mellem pris og kvalitet
Beskrivelse Ved evaluering af underkriteriet ”Kvalitet” vil Ordregiver lægge vægt på hvorvidt og i hvilket omfang, Tilbudsgiver opfylder Ordregivers evalueringskrav. Underkriteriet ”Kvalitet” vurderes på baggrund af Tilbudsgivers besvarelse af de anførte krav. Ordregiver tildeler point i forhold til, i hvor stort omfang kravet vurderes opfyldt. Underkriteriet Kvalitet indgår med en samlet vægtning på 70%.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 70,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud 10/11/2025   08:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Vedståelsesfrist for tilbuddet 6   Måneder
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Der kræves en fortrolighedsaftale ja
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for mægling Klagenævnet for Udbud
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v., gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angånde skatter på det sted, hvor kontrakten skal udføres Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren GULDBORGSUND KOMMUNE
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline GULDBORGSUND KOMMUNE
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne GULDBORGSUND KOMMUNE
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse GULDBORGSUND KOMMUNE
Organisation, der behandler tilbud GULDBORGSUND KOMMUNE
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn GULDBORGSUND KOMMUNE
Registreringsnummer 2918 8599
Postadresse PARKVEJ 37
By Nykøbing Falster
Postnummer 4800
Landsdel (NUTS) Vest- og Sydsjælland  ( DK022 )
Land Danmark
Enhed Pia Jeanne Arildsen
Telefon +45 54731000
Internetadresse https://WWW.GULDBORGSUND.DK
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vest- og Sydsjælland  ( DK022 )
Land Danmark
Telefon +45 35291000
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
Organisation med ansvar for mægling
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Vest- og Sydsjælland  ( DK022 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse http://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angånde skatter på det sted, hvor kontrakten skal udføres
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID efb86e42-c9df-4fc0-962d-d689cb6da984   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 08/10/2025   18:15:39 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 08/10/2025   20:00:59 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 665849-2025
EUT-S-nummer 195/2025
Offentliggørelsesdato 10/10/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.032|