23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2017/S 123-249556
Offentliggjort
30.06.2017
Udbudstype
Udbud efter forhandling

Bestilling af materiale

https://regionsyddanmark.dk/wm496459

Udbyder

Region Syddanmark, Region Midtjylland og Region Nordjylland

Vindere

Kontrakt om indkøb af EPJ/PAS-løsning i Region Syddanmark.

(26.05.2018)
Systematic A/S
Søren Frichs Vej 39
8000 Aarhus C

Kontrakt om indkøb af EPJ/PAS-løsning i Region Syddanmark


Region Syddanmark, Region Midtjylland og Region Nordjylland

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Region Syddanmark, Region Midtjylland og Region Nordjylland
Regionshuset, Damhaven 12
Vejle
7100
Danmark
Kontaktperson: Helge Præstgaard Carlsen
E-mail: ouh.kit.epj-pas-projektet@rsyd.dk
NUTS-kode: DK03

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: https://regionsyddanmark.dk/wm496459

I.2) Fælles udbud
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: https://regionsyddanmark.dk/wm496459
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til følgende adresse:
Bird & Bird Advokatpartnerselskab
Kalkbrænderiløbskaj 4, Pakhus 4
København Ø
2100
Danmark
Kontaktperson: Cecilie Hald Andersen
E-mail: ouh.kit.epj-pas-projektet@rsyd.dk
NUTS-kode: DK01

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: https://regionsyddanmark.dk/wm496459

I.4) Type ordregivende myndighed
Regional eller lokal myndighed
I.5) Hovedaktivitet
Generelle offentlige tjenester

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Kontrakt om indkøb af EPJ/PAS-løsning i Region Syddanmark.

II.1.2) Hoved-CPV-kode
72000000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Region Syddanmark ønsker at indgå aftale om anskaffelse, implementering samt service og vedligehold af en ny EPJ/PAS-løsning. Løsningen har fået navnet EPJ-Syd og skal patientsikkert, brugervenligt og hurtigt understøtte de kliniske samt en række administrative arbejdsgange i Region Syddanmark. Der ønskes således en velafprøvet og solid EPJ/PAS-løsning, som allerede er i drift på andre hospitaler i det danske sundhedsvæsen eller lignende. Der er således ikke tale om et udviklingsprojekt, men derimod anskaffelse af en velafprøvet løsning, som kan ibrugtages på relativt kort tid.

EPJ-Syd skal være et effektivt værktøj i klinikernes daglige arbejde, herunder levere gode svartider til brugerne. Desuden skal EPJ-Syd give mulighed for øget patientinddragelse i behandlingsforløb og muliggøre mobile arbejdsgange i klinikken. EPJ-Syd skal også understøtte den udvikling og de forbedringstiltag, som Region Syddanmark står overfor i fremtiden.

Der henvises til øvrig beskrivelse i punkt II.2.4).

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 1 000 000 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
72000000
72200000
72230000
72240000
72250000
72260000
72600000
48100000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK03
Hovedudførelsessted:

Region Syddanmark.

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Region Syddanmark ønsker at indgå i et langvarigt strategisk samarbejde med en kommende leverandør, som gensidigt forpligter parterne til at drive og udvikle EPJ-Syd. Parterne vil således sammen have ansvar for at opnå en række forretningsmæssige mål.

EPJ-Syd omfatter kerneelementerne journalhåndtering, medicinering, rekvisition og svar fra laboratorie- og billedsystemer, patientadministration og booking. EPJ-Syd skal dække Region Syddanmarks kliniske funktionsfelt, herunder alle specialer. Region Syddanmark ønsker således at kunne udnytte den velafprøvede funktionalitet, som leverandørerne på markedet kan tilbyde og indføre løsningen i en sammenhængende og ensartet kvalitet på tværs af regionen. EPJ-Syd skal desuden fra ibrugtagning være fuldt integreret med en række systemer i Region Syddanmark samt med en række nationale systemer og services, såsom Det Fælles Medicinkort, CPR-registeret, Landspatientregisteret m.v.

Region Syddanmark ønsker en site licens løsning dækkende alle Region Syddanmarks brugere af løsningen, alle sygehuse og hele geografiske spredning baseret på én instans af løsningen. Region Syddanmark har 5 sygehusenheder fordelt på 23 hovedlokaliteter. Hertil kommer 5 hospices og et gigthospital. Der forventes ca. 26 000 oprettede brugere af løsningen, herunder i spidsbelastningsperioder 11 000 påloggede brugere, heraf 75-85 % samtidige, aktive, interne brugere. Hertil kommer regionens borgere, kommuner og praktiserende læger, som vil benytte digital selvbetjening og Apps.

Den skønnede kontraktværdi i 10 år vurderes at være 1 000 000 000 DKK. Kontrakten er tidsubegrænset med mulighed for opsigelse.

Region Syddanmark har gennemført en markedsdialog med udvalgte leverandører på markedet, jf. udbudslovens § 39. Resultatet af markedsdialogen findes på følgende hjemmeside: https://regionsyddanmark.dk/wm218399

Markedsdialogen har haft til formål at sikre, at udbudsmaterialet er egnet til at danne grundlag for tilbudsafgivelse i konkurrence på markedskonforme vilkår, idet Region Syddanmark ønsker at give tilbudsgivere mulighed for at byde med standardiserede løsninger, der allerede er i drift. Ønsket afspejles i en overordnet, men struktureret kravspecifikation, der beskriver Region Syddanmarks behov fremfor at stille detaljerede krav. Udbudsformen er udbud med forhandling. I forbindelse med evaluering af tilbuddene vil der være demonstrationer af den tilbudte løsning.

Kontrakten er ikke opdelt i flere delkontrakter, jf. pkt. II.1.6), da det bør være samme leverandør, der leverer, implementerer og vedligeholder løsningen. Inddragelse af flere leverandører vil medføre en risiko for en uklar ansvarsfordeling og derudover taler økonomiske hensyn for en samlet løsning med besparelser både ved udbuddet og kontraktstyringen.

Det bemærkes, at Region Nordjylland og Region Midtjylland begge har en option på at tilkøbe løsningen, jf. udbudsmaterialets bilag 20 og punkt II.2.11).

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 1 000 000 000.00 DKK
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 120
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Beskrivelse af forlængelser:

Kontrakten er tidsubegrænset med mulighed for opsigelse.

II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal ansøgere: 3
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

Såfremt flere end 3 ansøgere opfylder ordregivers krav til egnethed, udvælger ordregiver de 3 ansøgere, som er bedst egnede til at løse opgaver af den pågældende art. Udvælgelsen vil ske på baggrund af en vurdering af de mest relevante referencer indenfor de seneste fem år, set i forhold til den udbudte opgave, jf. pkt. II.1.4) og II.2.4).

I forbindelse med vurderingen af en virksomheds egnethed til at løfte opgaven, vil ordregiver lægge vægt på referencer inden for sundhedsområdet i den offentlige sektor i Danmark eller i et andet land med en tilsvarende sundhedssektor, hvor referencerne i nedennævnte rækkefølge tillægges værdi, hvor nr. 1. tillægges størst værdi, mens nr. 6. tillægges mindst værdi:

1. Referenceområde 1) Teknisk og organisatorisk implementering af en velafprøvet EPJ/PAS-løsning med multihospitalsmiljøer med mange brugere eller elektronisk omsorgsjournal-løsning med mange brugere.

2. Referenceområde 2) Implementering af EPJ/PAS-løsning eller elektronisk omsorgsjournal-løsning med fungerende integrationer til nationale register og services såsom CPR, FMK og LPR eller lignende samt anvendelse af MedCom-standarder eller lignende.

3. Referenceområde 3) Levering af EPJ/PAS-løsning eller elektronisk omsorgsjournal-løsning, hvor leverandøren indgår i et strategisk samarbejde med kunden, og hvor leverandøren har et medansvar for opfyldelse af konkrete forretningsmæssige mål samt har faciliteret kundefællesskaber og/eller brugergrupper, der har haft mulighed for at påvirke udviklingen af løsningen løbende.

4. Referenceområde 4) Leverancer, hvor leverandøren dokumenterer erfaring med applikationsdrift (application management) af EPJ/PAS-løsning eller elektronisk omsorgsjournal-løsning i 24/7-scenarier, herunder dokumenteret erfaring med overholdelse af servicemål.

5. Referenceområde 5) Levering af EPJ/PAS-løsning eller elektronisk omsorgsjournal-løsning, hvor leverandøren demonstrerer en konkret, metodisk tilgang til opnåelse af en høj grad af patientsikkerhed, brugervenlighed og hurtighed (i gennemførelse af arbejdsgange).

6. Referenceområde 6) Levering af EPJ/PAS-løsning eller elektronisk omsorgsjournal-løsning, der bygger på åbne og standardiserede snitflader.

Udvælgelsen sker på baggrund af ansøgers besvarelse i ESPD del IV.C.

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Under udbuddet er der følgende optioner:

— Lovpligtigt vedligeholdelse, jf. udbudsmaterialets bilag 17.

— Flere licenser på talegenkendelse, jf. udbudsmaterialets bilag 17.

— Option om tilkøb af driftshardware og software, jf. udbudsmaterialets bilag 6 og bilag 17.

— Fremtidige integrationer (let, mellem, svær), jf. udbudsmaterialets bilag 17.

— Option på tilkøb af løsningen for hhv.Region Nordjylland og Region Midtylland, jf. udbudsmaterialets bilag 20.

II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Ansøger skal vedlægge en udfyldt ESPD afsnit IV.B, der er udfyldt som beskrevet nedenfor.

Ansøgerne skal i ESPD'ets afsnit IV.B oplyse følgende økonomiske nøgletal for de seneste 3 afsluttede regnskabsår, jf. udbudslovens §142;

— Samlet årsomsætning i hvert af de seneste 3 afsluttede og reviderede regnskabsår.

— Resultat før skat i de seneste 3 afsluttede og reviderede regnskabsår.

— Egenkapital i hvert af de seneste 3 afsluttede og reviderede regnskabsår.

— Soliditetsgrad i de seneste 3 afsluttede og reviderede regnskabsår.

Ansøger skal i ESPD'ets afsnit IV.B desuden oplyse forsikret beløb i ansøgers gyldige erhvervsansvarsforsikring.

Det bemærkes, at ansøger kan ansøge om prækvalifikation som et konsortium eller ved at basere sig på andre økonomiske aktørers økonomiske og finansielle kapacitet, jf. punkt VI.3). I den forbindelse vil de sammensluttede virksomheders nøgletal til sammen skulle opfylde mindstekravene. I forhold til soliditetsgrad beregnes dette som de økonomiske aktørers samlede egenkapital divideret med de økonomiske aktørers samlede aktiver ganget med 100. Derfor bedes hver deltager i en sammenslutning angive egen soliditetsgrad, egenkapital samt deres samlede aktiver for hvert af de seneste 3 afsluttede og reviderede regnskabsår.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

— Ansøger har en samlet årsomsætning på 300 000 000 DKK. i hvert af de seneste 3 afsluttede og reviderede regnskabsår.

— Ansøger har et positivt resultat før skat i hvert af de seneste 3 afsluttede og reviderede regnskabsår.

— Ansøger har en positiv egenkapital i hvert af de seneste 3 afsluttede og reviderede regnskabsår.

— Ansøger har en soliditetsgrad på gennemsnitlig mindst 30 % i de seneste 3 afsluttede og reviderede regnskabsår.

— Ansøger har en gældende og gyldig erhvervsansvarsforsikring.

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Ansøger skal vedlægge en udfyldt ESPD afsnit IV.C, der er udfyldt som beskrevet nedenfor.

Ansøgerne skal i ESPD'ets afsnit IV. C oplyse følgende vedrørende teknisk og faglig formåen, jf. udbudslovens § 143; Ansøgers betydeligste leverancer af lignende tjenesteydelser indenfor de seneste 5 år, jf. beskrivelsen i punkt II.1.4) og II.2.4). For at skabe en tilstrækkelig konkurrence efterspørges der referencer for de seneste 5 år. Dette er begrundet i anskaffelsens karakter med langvarige kontrakter og begrænset antal af konkurrenceudsættelser af lignende tjenesteydelser.

Ansøger skal udfylde ESPD'et med angivelse af periode for udførelse af leverancen, beskrivelse af leverancen, modtager og kontraktværdien. Ved beregning af kontraktværdien kan medtages licens og implementeringsvederlag.

Konkret efterspørges referencer inden for sundhedsområdet i den offentlige sektor i Danmark eller i et andet land med en tilsvarende sundhedssektor indenfor følgende referenceområder:

1. Referenceområde 1) Teknisk og organisatorisk implementering af en velafprøvet EPJ/PAS-løsning med multihospitalsmiljøer med mange brugere eller elektronisk omsorgsjournal-løsning med mange brugere,

2. Referenceområde 2) Implementering af EPJ/PAS-løsning eller elektronisk omsorgsjournal-løsning med fungerende integrationer til nationale register og services såsom CPR (Det Centrale Personregister), FMK (Fælles Medicin Kort) og LPR (Landspatientregister) eller lignende samt anvendelse af MedCom-standarder eller lignende.

3. Referenceområde 3) Levering af EPJ/PAS-løsning eller elektronisk omsorgsjournal-løsning, hvor leverandøren indgår i et strategisk samarbejde med kunden og hvor leverandøren har et medansvar for opfyldelse af konkrete forretningsmæssige mål samt har faciliteret kundefællesskaber og/eller brugergrupper, der har haft mulighed for at påvirke udviklingen af løsningen løbende.

4. Referenceområde 4) Leverancer, hvor leverandøren dokumenterer erfaring med applikationsdrift (application management) af EPJ/PAS-løsning eller elektronisk omsorgsjournal-løsning i 24/7-scenarier, herunder dokumenteret erfaring med overholdelse af servicemål.

5. Referenceområde 5) Levering af EPJ/PAS-løsning eller elektronisk omsorgsjournal-løsning, hvor leverandøren demonstrerer en konkret, metodisk tilgang til opnåelse af en høj grad af patientsikkerhed, brugervenlighed og hurtighed (i gennemførelse af arbejdsgange).

6. Referenceområde 6) Levering af EPJ/PAS-løsning eller elektronisk omsorgsjournal-løsning, der bygger på åbne og standardiserede snitflader.

Ansøger kan maksimalt angive 5 referencer. Referencer herudover vil ikke blive taget i betragtning. Dette er også gældende for konsortier eller andre sammenslutninger af virksomheder, eller såfremt ansøger baserer sin tekniske formåen på en underleverandør. En sådan sammenslutning eller ansøger med ekstern teknisk støtte kan således sammenlagt højst angive 5 referencer i alt. Såfremt ansøger har vedlagt flere end det maksimale antal referencer, lægges der i vurderingen alene vægt på de 5 første angivne referencer i anmodningen.

Det bemærkes, at ansøger kan ansøge om prækvalifikation som et konsortium eller ved at basere sig på andre økonomiske aktørers tekniske og faglige kapacitet, jf. punkt VI.3).

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Det er et mindstekrav, at ansøger kan påvise mindst en (1) relevant reference vedrørende teknisk og organisatorisk implementering af en velafprøvet EPJ/PAS-løsning inden for sundhedsområdet i den offentlige sektor i Danmark eller i et andet land med en tilsvarende sundhedssektor med multihospitalsmiljøer med mange brugere indenfor de seneste 5 år.

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.1) Oplysninger om en bestemt profession
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:
III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
IV.1.5) Oplysninger om forhandling
Den ordregivende myndighed forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på grundlag af de første bud uden at indgå forhandlinger
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2017/S 013-019620
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 27/07/2017
Tidspunkt: 14:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
VI.3) Yderligere oplysninger:

Såfremt man ønsker at ansøge om at deltage i denne udbudsproces, skal man udfylde den offentliggjorte ESPD kaldet »espd-request« på følgende måde:

— Højreklik på ESPD-filen.

— Gem filen på din computer, eksempelvis på et lokal drev eller på skrivebordet.

— Åben linket https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/espd/

— Vælg »dansk« som sprog.

— Marker »Jeg er en økonomisk aktør«.

— Marker »Importere ESPD«.

— Upload ESPD-filen, som du har gemt på din computer.

— Vælg Danmark som land (hvis du er en dansk ansøger).

— Udfyld ESPD'et med de oplysninger, som er angivet i udbudsbekendtgørelsen, herunder del II.A, II.B, II.C,

III.A, III.B, III.C, IV.B og IV.C.

— Bemærk at ansøger skal aflevere flere ESPD'er, hvis ansøger udgør en sammenslutning af virksomheder eller baserer sig på andre økonomiske aktørers kapacitet.

— Når ESPD'et er udfyldt, kan det 1) udskrives som PDF samt 2) eksporteres og gemmes. ESPD'et skal

afleveres fysisk samt elektronisk på en USB i pdf og xml. Bemærk at flere af tekstboksene kan udvides efter der er trykket udskriv.

Ansøger skal i ESPD'et oplyse navn, CVR-nr., postadresse, kontaktperson, hvorvidt ansøger er en

mikrovirksomhed, lille eller mellemstor virksomhed samt hvorvidt ansøger deltager i udbudsproceduren sammen med andre (ESPD del II.A).

Ansøger skal oplyse de efterspurgte oplysninger i udbudsbekendtgørelsens del III.

Ansøger skal bekræfte, at ansøger ikke er omfattet af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135, stk. 1 — 3 og 136 (ESPD del III, afsnit A, B og C).

Ansøger skal derudover bekræfte, at ansøger ikke er omfattet af de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 1, 2 — 5 (ESPD del III, afsnit C).

De efterspurgte oplysninger danner grundlag for ordregivers vurdering af, hvorvidt ansøger er egnet til at løfte den udbudte opgave, og hvilke ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud.

Hvis ansøger deltager i udbudsproceduren sammen med andre, navnlig som del af en gruppe, et konsortium, et joint venture eller lignende, skal alle berørte deltagere indsende et særskilt ESPD. Alle de krævede oplysninger under del III skal afgives for hver deltager i konsortiet. Det vil i forbindelse med egnethedsvurderingen dog være konsortiets samlede egnethed, der vurderes. Hvis de krævede oplysninger ikke afgives af alle konsortiedeltagere, er tilbuddet ikke nødvendigvis ikke konditionsmæssigt, men det kan have betydning for egnethedsvurderingen. Endvidere skal hver deltager i det individuelle ESPD angive den økonomiske aktørs rolle i gruppen, de øvrige økonomiske aktører, der deltager i proceduren samt i givet fald navnet på den deltagende gruppe (ESPD del II.A).

Hvis ansøger ikke selv kan opfylde kravene til finansielle og økonomiske og/eller tekniske og faglige kapacitet, så kan ansøger basere sig på andre enheders finansielle og økonomiske og/eller tekniske og faglige kapacitet. I så fald skal ansøgers eventuelle underleverandører tillige vedlægge et særskilt ESPD med udfyldt del II, afsnit A og B samt del III, som er behørigt udfyldt af de pågældende enheder (ESDP del II, afsnit C). Det vil i forbindelse med egnethedsvurderingen være den samlede egnethed, der vurderes, herunder ved sammenlægning af nøgletal.

Det bemærkes ift. punkt IV.2.4), at dokumentation, der ikke foreligger på dansk, kan afleveres på engelsk.

Ansøger kan alene indgive én ansøgning om prækvalifikation. Såfremt samme juridiske enhed er en del af eller på anden måde deltager i flere ansøgninger, f.eks. selv indgiver egen ansøgning, men samtidig indgår som deltager i et konsortium, der ansøger, skal ansøgerne sikre, at samme juridisk enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgivers tilbud.

Ansøgning skal afleveres fysisk på Bird & Birds adresse, jf. punkt I.3). ESPD skal vedlægges i én fysisk version på papir og elektronisk på USB i xml-fil samt pdf.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@naevneneshus.dk

Internetadresse:https://www.erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud gælder følgende klagefrister i relation til gennemførelse af udbud.

— Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. lovens § 7,stk. 1.

— Øvrige klager over udbuddet skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage efter, at ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiver har indgået en kontrakt.

Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort, jf. lovens § 7, stk. 2, nr. 1.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klagen indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden, jf. lovens § 3, stk. 1.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
26/06/2017

Send til en kollega

0.031