23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Electronic Supply

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
13.10.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Ændring af kontrakt vedr. BRASS EO


Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

671667-2025 - Forudgående underretning om direkte tildeling
Danmark – Militære elektroniske systemer – Ændring af kontrakt vedr. BRASS EO
OJ S 196/2025 13/10/2025
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Varer - Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Ændring af kontrakt vedr. BRASS EO
Beskrivelse FMI har grundet uforudset omstændigheder, som FMI ikke kunne have forudset på udbudstidspunktet, behov for at aktivere muligheden for bestilling af reservedele og optional deliveries inden formel ikrafttræden af sustainment contract, at øge det maksimale køb af optional deliveries samt at tilføje yderligere to optional deliveries på FMI’s kontrakt med Rohde & Schwarz GmbH & Co KG om BRASS EO. Det er FMI’s vurdering, at disse anskaffelser ikke udgør en ændring af et grundlæggende element i kontrakten, herunder da anskaffelserne er omfattet af udbudslovens § 183, og at anskaffelserne derfor kan foretages inden for den afholdte udbudsproces og de udbudsretlige rammer for ændringer af kontrakter. Følgende ændres: Udvidelse af antallet af valgfrie leverancer, der skal købes i overensstemmelse med Aftalen (Vedligeholdelseskontrakten). Udskiftning af Reservedele og et produkt omfattet af en valgfri levering samt tilføjelse af produkter som nye valgfrie leverancer. Ændring af Aftalens vilkår således at Reservedele og valgfrie leverancer kan købes før aftalens Ikrafttrædelse. Ændring af det relevante indeks for prisregulering af Reservedele og Øvrige Genstande samt for Tjenesteydelser. Gennemføring af prisregulering af Reservedele og Øvrige Genstande på et andet tidspunkt end forudsat i Aftalen.
Identifikator for proceduren 66f1e445-feb5-42cd-b191-f301a74f5c3d
Intern ID 4038444
Udbudsprocedure Anden procedure, der afvikles i to faser
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  35700000   Militære elektroniske systemer
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  32342410   Lydudstyr, 35710000   Kommando-, kontrol-, kommunikations- og computersystemer, 35711000   Kommando-, kontrol- og kommunikationssystemer, 35712000   Taktiske kommando-, kontrol- og kommunikationssystemer, 50333000   Vedligeholdelse af radiokommunikationsudstyr, 51321000   Tjenesteydelser i forbindelse med installation af radiosendere
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Københavns omegn   ( DK012 )
Land Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
Bekendtgørelse nr. 1077 af 29. juni 2022   - Bekendtgørelsen, der tillige indeholder supplerende bestemmelser, implementerer forsvars- og sikkerhedsdirektivet (direktiv 2009/81/EF) i dansk ret.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Ændring af kontrakt vedr. BRASS EO
Beskrivelse FMI har grundet uforudset omstændigheder, som FMI ikke kunne have forudset på udbudstidspunktet, behov for at aktivere muligheden for bestilling af reservedele og optional deliveries inden formel ikrafttræden af sustainment contract, at øge det maksimale køb af optional deliveries samt at tilføje yderligere to optional deliveries på FMI’s kontrakt med Rohde & Schwarz GmbH & Co KG om BRASS EO. Det er FMI’s vurdering, at disse anskaffelser ikke udgør en ændring af et grundlæggende element i kontrakten, herunder da anskaffelserne er omfattet af udbudslovens § 183, og at anskaffelserne derfor kan foretages inden for den afholdte udbudsproces og de udbudsretlige rammer for ændringer af kontrakter. Følgende ændres: Udvidelse af antallet af valgfrie leverancer, der skal købes i overensstemmelse med Aftalen (Vedligeholdelseskontrakten). Udskiftning af Reservedele og et produkt omfattet af en valgfri levering samt tilføjelse af produkter som nye valgfrie leverancer. Ændring af Aftalens vilkår således at Reservedele og valgfrie leverancer kan købes før aftalens Ikrafttrædelse. Ændring af det relevante indeks for prisregulering af Reservedele og Øvrige Genstande samt for Tjenesteydelser. Gennemføring af prisregulering af Reservedele og Øvrige Genstande på et andet tidspunkt end forudsat i Aftalen.
Intern ID 4038444
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  35700000   Militære elektroniske systemer
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  32342410   Lydudstyr, 35710000   Kommando-, kontrol-, kommunikations- og computersystemer, 35711000   Kommando-, kontrol- og kommunikationssystemer, 35712000   Taktiske kommando-, kontrol- og kommunikationssystemer, 50333000   Vedligeholdelse af radiokommunikationsudstyr, 51321000   Tjenesteydelser i forbindelse med installation af radiosendere
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner Ekstra HF Transmitters, HF Receivers, HF Tranceivers og Antenna Tuning Units. Ekstra Remote Supervisory og Control Sub-System og Voice Management Subsystem (VMSS) inklusive VMSS subscriber stations. Ekstra ARQ Servers. Ekstra Message Handling Operator Position.
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 180   Måneder
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) nej
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : FMI følger proceduren i § 4 i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Aftalen vil ikke blive indgået før udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en aftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele aftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på Klagenævnets hjemmeside.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Organisation, der udfører betalingen Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
6. Resultater
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn Rohde & Schwarz GmbH & Co
Tilbud
Tilbud – Identifikator 4600004853
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 4600004853
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Registreringsnummer 16287180
Afdeling Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Postadresse Lautrupbjerg 1
By Ballerup
Postnummer 2750
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
Enhed KAPS - Ramus Mølgaard Nielsen
Telefon +45 20151087
Denne organisations roller
Køber
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 72405600
Internetadresse https://klfu.naevneneshus.dk/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse http://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Rohde & Schwarz GmbH & Co
By Munich
Postnummer 81671
Landsdel (NUTS) München, Kreisfreie Stadt  ( DE212 )
Land Tyskland
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 6a73881a-ea2a-4b28-9bcf-b15262d1bcae   -   01
Formulartype Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype 25
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 09/10/2025   14:28:54 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 09/10/2025   15:02:10 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 671667-2025
EUT-S-nummer 196/2025
Offentliggørelsesdato 13/10/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.016|