1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Kompetencesekretariatet
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Generelle offentlige tjenesteydelser
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Genudbud af sagshåndteringssystem til Den Statslige Kompetencefond
Beskrivelse
:
De statslige overenskomstparter etablerede i 2018 Den Statslige Kompetencefond til fordeling af midler til kompetenceudvikling af medarbejdere i staten. Driften af Den Statslige Kompetencefond varetages af Kompetencesekretariatet, som modtager og behandler ansøgninger til fonden, forestår udbetalinger af fondsmidler, samt vejleder fondens brugere. Sagsbehandlingen sker ved brug af en it-løsning. På nuværende tidspunkt er der 40.000 brugere (ansøgere og ledere fra statslige arbejdspladser, som søger om støtte til kompetenceudvikling), og tallet forventes fortsat at stige. Kontrakten om den nuværende it-løsning udløber i 2025. Dette udbud vedrører en kontrakt om en it-løsning til Kompetencesekretariatet. Den udbudte kontrakt omfatter etablering og drift af en it-løsning til ansøgning og sagsbehandlingen som en ”Software as a Service” med vedligeholdelse, support og videreudvikling af funktionalitet. Hovedelementerne i it-løsningen er 1) en brugerportal/-interface hvor ansøgere kan oprette ansøgninger til Den Statslige Kompetencefond, 2) et sagsbehandlingsmodul, hvor Kompetencesekretariats medarbejdere kan behandle indkomne ansøgninger, 3) et økonomimodul med integration til Navision Stat og MitID, og 4) API til udtræk af statistisk data for ansøgninger til PowerBI.
Identifikator for proceduren
:
fbf6aa4a-57e1-4f1f-bfb6-7173cd84b571
Tidligere bekendtgørelse
:
a730067e-2e46-4d0f-acd7-65db5c60893b-01
Intern ID
:
2025/22
Udbudsprocedure
:
Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
2.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst inden for EØS
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
13 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Den udbudte kontrakt er ikke opdelt i delkontrakter, jf. udbudslovens § 49, stk. 2, da den udbudte ydelses karakter indebærer, at en opdeling af kontrakten vil være uhensigtsmæssig. Det vurderes herunder af hensyn til driftssikkerhed, økonomi og ansvarsfordeling, at opdeling af kontrakten vil være uhensigtsmæssig. Ordregiver skal i medfør af udbudslovens § 134 a udelukke tilbudsgivere, som er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt GPA-aftalen eller øvrige handelsaftaler, som er forpligtende for Danmark. Tilbudsgiver skal udfylde og aflevere ESPD’et som et foreløbigt bevis for udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold. Inden beslutning om tildeling af kontrakten skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et, fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152. Som dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af en af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 og 3 samt § 137, stk. 1, nr. 2 og nr. 6, skal følgende fremlægges, jf. udbudslovens § 153: - Et uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument, der viser at tilbudsgiver ikke er omfattet af § 135, stk. 1, og et certifikat, der beviser, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af § 135, stk. 3 og § 137, stk. 1, nr. 2 og nr. 6. - Udsteder det pågældende land ikke disse former for dokumentation eller dækker disse ikke alle tilfældene i § 135, stk. 1 eller 3 og § 137, stk. 1, nr. 2 og nr. 6, kan de erstattes af en erklæring under ed eller en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig myndighed mv., hvis edsaflæggelse ikke anvendes i det pågældende land. For danske tilbudsgivere kan beviset bestå i en serviceattest. Hvis tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i sammenslutningen eller andre enheder er fra et andet EU/EØS-land, skal denne som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis. Ordregiver er dog berettiget til at kræve yderligere dokumentation og foretage effektiv kontrol af den fremlagte dokumentation, såfremt ordregiveren skønner, at det er nødvendigt for, at udbudsproceduren gennemføres korrekt. Tilbudsgiver skal ikke fremlægge dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af den obligatoriske udelukkelsesgrund i udbudslovens § 134 a. For de øvrige udelukkelsesgrunde i udbudsloven er det ordregiver, der skal kunne påvise eller have tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at tilbudsgiveren er omfattet af en af de disse udelukkelsesgrunde. En tilbudsgiver, der er omfattet af en udelukkelsesgrund er udelukket fra at deltage i udbuddet, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138, med undtagelse af udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 134 a, hvor tilbudsgiver ikke har mulighed for at dokumentere pålidelighed. Ordregiver kan alene udelukke en tilbudsgiver, hvis ordregiver har meddelt tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis denne ikke inden for en passende frist har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for dennes pålidelighed (self-cleaning), eller hvis den fremlagte dokumentation ikke vurderes tilstrækkelig til at dokumentere pålidelighed. I forhold til hvad der tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3. For Ordregiver gælder et forbud mod at tildele kontrakter til økonomiske aktører i eller med forbindelse til Rusland i henhold til artikel 5k i i forordning (EU) 2022/576 af 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger (herefter ”sanktionsforordningen”), der destabiliserer situationen i Ukraine. Forbuddet i sanktionsforordningens artikel 5k omfatter følgende økonomiske aktører: a) russiske statsborgere eller fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der er etableret i Rusland b) juridiske personer, enheder eller organer, hvoraf en enhed som omhandlet i nærværende stykkes litra a) direkte eller indirekte ejer over 50 pct., eller c) fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der handler på vegne af eller efter anvisning fra en fysisk eller juridisk person, en enhed eller et organ som omhandlet i nærværende stykkes litra a) eller b), herunder, hvis de tegner sig for mere end 10 pct. af kontraktværdien, underentreprenører, leverandører eller enheder, hvis formåen er udnyttet.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Genudbud af sagshåndteringssystem til Den Statslige Kompetencefond
Beskrivelse
:
De statslige overenskomstparter etablerede i 2018 Den Statslige Kompetencefond til fordeling af midler til kompetenceudvikling af medarbejdere i staten. Driften af Den Statslige Kompetencefond varetages af Kompetencesekretariatet, som modtager og behandler ansøgninger til fonden, forestår udbetalinger af fondsmidler, samt vejleder fondens brugere. Sagsbehandlingen sker ved brug af en it-løsning. På nuværende tidspunkt er der 40.000 brugere (ansøgere og ledere fra statslige arbejdspladser, som søger om støtte til kompetenceudvikling), og tallet forventes fortsat at stige. Kontrakten om den nuværende it-løsning udløber i 2025. Dette udbud vedrører en kontrakt om en it-løsning til Kompetencesekretariatet. Den udbudte kontrakt omfatter etablering og drift af en it-løsning til ansøgning og sagsbehandlingen som en ”Software as a Service” med vedligeholdelse, support og videreudvikling af funktionalitet. Hovedelementerne i it-løsningen er 1) en brugerportal/-interface hvor ansøgere kan oprette ansøgninger til Den Statslige Kompetencefond, 2) et sagsbehandlingsmodul, hvor Kompetencesekretariats medarbejdere kan behandle indkomne ansøgninger, 3) et økonomimodul med integration til Navision Stat og MitID, og 4) API til udtræk af statistisk data for ansøgninger til PowerBI.
Intern ID
:
2025/22
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
5.1.2.
Udførelsessted
Hvor som helst inden for EØS
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
7
År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
2
Yderligere oplysninger om fornyelser
:
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her: Kompetencesekretariatet er berettiget til at forlænge Kontrakten to gange á 12 måneder
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
13 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Den udbudte kontrakt er ikke opdelt i delkontrakter, jf. udbudslovens § 49, stk. 2, da den udbudte ydelses karakter indebærer, at en opdeling af kontrakten vil være uhensigtsmæssig. Det vurderes herunder af hensyn til driftssikkerhed, økonomi og ansvarsfordeling, at opdeling af kontrakten vil være uhensigtsmæssig. Ordregiver skal i medfør af udbudslovens § 134 a udelukke tilbudsgivere, som er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt GPA-aftalen eller øvrige handelsaftaler, som er forpligtende for Danmark. Tilbudsgiver skal udfylde og aflevere ESPD’et som et foreløbigt bevis for udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold. Inden beslutning om tildeling af kontrakten skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'et, fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152. Som dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af en af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1 og 3 samt § 137, stk. 1, nr. 2 og nr. 6, skal følgende fremlægges, jf. udbudslovens § 153: - Et uddrag fra et relevant register eller tilsvarende dokument, der viser at tilbudsgiver ikke er omfattet af § 135, stk. 1, og et certifikat, der beviser, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af § 135, stk. 3 og § 137, stk. 1, nr. 2 og nr. 6. - Udsteder det pågældende land ikke disse former for dokumentation eller dækker disse ikke alle tilfældene i § 135, stk. 1 eller 3 og § 137, stk. 1, nr. 2 og nr. 6, kan de erstattes af en erklæring under ed eller en erklæring på tro og love, der er afgivet for en kompetent retslig myndighed mv., hvis edsaflæggelse ikke anvendes i det pågældende land. For danske tilbudsgivere kan beviset bestå i en serviceattest. Hvis tilbudsgiver, en eller flere af deltagerne i sammenslutningen eller andre enheder er fra et andet EU/EØS-land, skal denne som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis. Ordregiver er dog berettiget til at kræve yderligere dokumentation og foretage effektiv kontrol af den fremlagte dokumentation, såfremt ordregiveren skønner, at det er nødvendigt for, at udbudsproceduren gennemføres korrekt. Tilbudsgiver skal ikke fremlægge dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af den obligatoriske udelukkelsesgrund i udbudslovens § 134 a. For de øvrige udelukkelsesgrunde i udbudsloven er det ordregiver, der skal kunne påvise eller have tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at tilbudsgiveren er omfattet af en af de disse udelukkelsesgrunde. En tilbudsgiver, der er omfattet af en udelukkelsesgrund er udelukket fra at deltage i udbuddet, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138, med undtagelse af udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 134 a, hvor tilbudsgiver ikke har mulighed for at dokumentere pålidelighed. Ordregiver kan alene udelukke en tilbudsgiver, hvis ordregiver har meddelt tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis denne ikke inden for en passende frist har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for dennes pålidelighed (self-cleaning), eller hvis den fremlagte dokumentation ikke vurderes tilstrækkelig til at dokumentere pålidelighed. I forhold til hvad der tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3. For Ordregiver gælder et forbud mod at tildele kontrakter til økonomiske aktører i eller med forbindelse til Rusland i henhold til artikel 5k i i forordning (EU) 2022/576 af 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger (herefter ”sanktionsforordningen”), der destabiliserer situationen i Ukraine. Forbuddet i sanktionsforordningens artikel 5k omfatter følgende økonomiske aktører: a) russiske statsborgere eller fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der er etableret i Rusland b) juridiske personer, enheder eller organer, hvoraf en enhed som omhandlet i nærværende stykkes litra a) direkte eller indirekte ejer over 50 pct., eller c) fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der handler på vegne af eller efter anvisning fra en fysisk eller juridisk person, en enhed eller et organ som omhandlet i nærværende stykkes litra a) eller b), herunder, hvis de tegner sig for mere end 10 pct. af kontraktværdien, underentreprenører, leverandører eller enheder, hvis formåen er udnyttet.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Underkriteriet pris evalueres på grundlag af en evalueringsteknisk pris, der opgøres som anført i udbudsbetingelserne.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
40,00
Kriterium
:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Kvalitet
Beskrivelse
:
Underkriteriet kvalitet har delkriterier med vægtninger, som fremgår af udbudsbetingelserne.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
60,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til LBK nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud med senere ændringer, gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II, som ikke er omfattet af lovens stk. 1, skal, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort; 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen; 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4; 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt. Har en ordregiver fulgt proceduren i lovens § 4, for at sikre, at en kontrakt ikke erklæres for uden virkning, jf. lovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren, jf. lovens § 6, stk. 4, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2, eller i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i de nævnte perioder, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på naevneneshus.dk.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
10 065 000,00
DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
cBrain A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
Vindende tilbud
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
10 065 000,00
DKK
Underentreprise
:
Endnu ikke kendte
Kontraktoplysninger
:
Identifikator for kontrakten
:
Kontrakt
Dato for indgåelse af kontrakten
:
14/10/2025
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud, der er indgivet ad elektronisk vej
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
2
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i andre EØS-lande end købers land
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
0
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud fra mikrovirksomheder samt små eller mellemstore virksomheder
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
1
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Kompetencesekretariatet
Registreringsnummer
:
11835228
Postadresse
:
Kristen Bernikows Gade 4, 4.
By
:
København K
Postnummer
:
1105
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Niels Tiedemann
Telefon
:
20 58 95 94
Denne organisations roller
:
Køber
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Klagenævnet for Udbud
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
cBrain A/S
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Mikrovirksomhed, lille eller mellemstor virksomhed
Registreringsnummer
:
24233359
Postadresse
:
Kalkbrænderiløbskaj 2
By
:
København Ø
Postnummer
:
2100
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Daniel Hansen
Telefon
:
53786301
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Bekendtgørelsens ID
:
0523d03f-7a2a-4ca7-a167-f049629978c1
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
14/10/2025
08:50:09 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
14/10/2025
14:26:21 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
680130-2025
EUT-S-nummer
:
199/2025
Offentliggørelsesdato
:
16/10/2025