1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
DSB
Den ordregivende enheds aktiviteter
:
Jernbanetjenester
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Invitation til markedsdialog vedrørende SAP RISE
Beskrivelse
:
DSB ønsker at bliver klogere på SAP RISE, derfor inviteres der til markedsdialog herom. Baggrund: DSB anvender i dag en SAP S/4HANA-løsning, som supporterer et stort antal administrative forretningsprocesser i virksomheden. S/4HANA kører on-premises via en infrastruktur- og driftsaftale med fa. TCS. Denne aftale udløber sommeren 2028, hvorfor DSB skal gennemføre et EU-udbud formentlig i 2027. På denne baggrund overvejer DSB, om udbuddet skal omfatte enten: - Infrastruktur- og drift-services vedrørende SAP S/4HANA baseret på on-premises eller, - migrering af DSB’s SAP S/4HANA-løsning til SaaS-løsning i private cloud – som p.t. markedsføres under navnet SAP RISE. Derfor ønsker DSB via markedsdialog at få indsigt i, hvad leverandørerne i markedet tilbyder relateret til SAP RISE. DSB forventer, at den enkelte leverandør giver et samlet overblik over leverancer og kommercielle vilkår. DSB ønsker bl.a. svar på: 1) Beskrivelse af det aktuelle marked. 2) Beskrivelse af leverandørens footprint i markedet. Generelt og vedrørende SAP RISE. 3) Kontraktset-up inklusive grænseflader til fa. SAP SE. 4) Oplistning af services knyttet til ydelsen: 4.1) Hvilke services leveres som standard? 4.2) Hvilke services kan tilkøbes? 4.3) Hvordan er disse services designet m.h.t. SLAer? 5) Beskrivelse af samarbejdsmodel. 6) Hvordan og efter hvilken struktur finder afregning af den løbende drift sted? 7) Beskrivelse af model for transition og afregning af denne. Gerne med TCO-vurderinger. 8) Beskrivelse af anvendte hardware, datacentre og geografi. 9) Beskrivelse af IT-sikkerhedsmodel og IT-sikkerhedsstyring. DSB forventer at gennemføre samtaler med et udvalg af leverandører i december 2025 og januar 2026. Formålet med samtalerne er at samle information om hvilke løsninger og services, som der tilbydes i markedet. DSB planlægger med at gennemføre markedsdialogmøder med maksimalt seks leverandører. Hvis flere end de seks leverandører melder sig, vil DSB foretage et repræsentativt udvalg blandt de modtagne tilkendegivelser.
Intern ID
:
A-270106
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
72220000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med systemer og teknik,
72260000
Programmelrelaterede tjenester,
72300000
Datatjenester
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Telegade 2
By
:
Taastrup
Postnummer
:
2630
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/25/EU
3.
Del
3.1.
Teknisk ID for delen
:
PAR-0000
Titel
:
Invitation til markedsdialog vedrørende SAP RISE
Beskrivelse
:
DSB ønsker at bliver klogere på SAP RISE, derfor inviteres der til markedsdialog herom. Baggrund: DSB anvender i dag en SAP S/4HANA-løsning, som supporterer et stort antal administrative forretningsprocesser i virksomheden. S/4HANA kører on-premises via en infrastruktur- og driftsaftale med fa. TCS. Denne aftale udløber sommeren 2028, hvorfor DSB skal gennemføre et EU-udbud formentlig i 2027. På denne baggrund overvejer DSB, om udbuddet skal omfatte enten: - Infrastruktur- og drift-services vedrørende SAP S/4HANA baseret på on-premises eller, - migrering af DSB’s SAP S/4HANA-løsning til SaaS-løsning i private cloud – som p.t. markedsføres under navnet SAP RISE. Derfor ønsker DSB via markedsdialog at få indsigt i, hvad leverandørerne i markedet tilbyder relateret til SAP RISE. DSB forventer, at den enkelte leverandør giver et samlet overblik over leverancer og kommercielle vilkår. DSB ønsker bl.a. svar på: 1) Beskrivelse af det aktuelle marked. 2) Beskrivelse af leverandørens footprint i markedet. Generelt og vedrørende SAP RISE. 3) Kontraktset-up inklusive grænseflader til fa. SAP SE. 4) Oplistning af services knyttet til ydelsen: 4.1) Hvilke services leveres som standard? 4.2) Hvilke services kan tilkøbes? 4.3) Hvordan er disse services designet m.h.t. SLAer? 5) Beskrivelse af samarbejdsmodel. 6) Hvordan og efter hvilken struktur finder afregning af den løbende drift sted? 7) Beskrivelse af model for transition og afregning af denne. Gerne med TCO-vurderinger. 8) Beskrivelse af anvendte hardware, datacentre og geografi. 9) Beskrivelse af IT-sikkerhedsmodel og IT-sikkerhedsstyring. DSB forventer at gennemføre samtaler med et udvalg af leverandører i december 2025 og januar 2026. Formålet med samtalerne er at samle information om hvilke løsninger og services, som der tilbydes i markedet. DSB planlægger med at gennemføre markedsdialogmøder med maksimalt seks leverandører. Hvis flere end de seks leverandører melder sig, vil DSB foretage et repræsentativt udvalg blandt de modtagne tilkendegivelser.
Intern ID
:
A-270106
3.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
72220000
Konsulentvirksomhed i forbindelse med systemer og teknik
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
72260000
Programmelrelaterede tjenester
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
72300000
Datatjenester
3.1.2.
Udførelsessted
Postadresse
:
Telegade 2
By
:
Taastrup
Postnummer
:
2630
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
3.1.9.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
DSB
Registreringsnummer
:
25 05 00 53
Postadresse
:
Telegade 2
By
:
Taastrup
Postnummer
:
2630
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Kathrine Conda
Telefon
:
+45 24683599
Denne organisations roller
:
Køber
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405708
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Bekendtgørelsens ID
:
a337d765-c51c-4f7e-ab1e-9ea0a63f1bad
-
01
Formulartype
:
Planlægning
Bekendtgørelsestype
:
Forhåndsmeddelelse eller vejledende periodisk bekendtgørelse, der kun er anvendt til informationsformål
Bekendtgørelsesundertype
:
5
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
22/10/2025
07:26:49 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
22/10/2025
08:00:53 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
698460-2025
EUT-S-nummer
:
204/2025
Offentliggørelsesdato
:
23/10/2025