1. 
  Køber 
 
 
  
   
   1.1.  
  
 
   
   Køber 
  
 
   
   Officielt navn
   : 
   Folketinget 
  
 
   
   
 
   2. 
  Procedure 
 
 
  
   
   2.1.  
  
 
   
   Procedure 
  
 
   
   Titel
   : 
   Indkøb af rammeaftale om sikkerhedsudstyr 
  
 
   
   Beskrivelse
   : 
   Udbuddet omfatter en rammeaftale om indkøb af varer og tjenesteydelser i tilknytning til en række brand- og sikringstekniske anlæg, herunder installation, udskiftning, opgradering og soft/hardware-integration. Anlæggene omfatter hovedsageligt sikkerhedsinstallationer som AIA, ADK, TVO, AVA, ABA, skærmvæg, sluse- og pullertstyring, Intercomudstyr, sikringstekniske netværk og integration af anlæg. Der vil i begrænset omfang skulle udføres opgaver i relation til mindre sikringstekniske installationsopgaver. Desuden skal leverandøren have en vagt- og servicefunktion udenfor normal arbejdstid 365 dage om året. Leverandøren skal stille medarbejdere til rådighed til rammeaftalens opfyldelse. Der henvises til udbudsmaterialet for nærmere oplysninger. 
  
 
   
   Identifikator for proceduren
   : 
   714be190-86c9-4a8f-a976-d84e93657427 
  
 
   
   Intern ID
   : 
   2600 
  
 
   
   Udbudsprocedure
   : 
   Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse 
  
 
   
   Proceduren er en hasteprocedure
   : 
   nej 
  
 
   
   Hovedpunkterne i proceduren
   : 
   Efter modtagelse af indledende tilbud forventer ordregiver følgende forhandlingsforløb: Alle prækvalificerede virksomheder indkaldes til en forhandlingsrunde. Herefter anmodes virksomhederne om at aflevere endelige tilbud. Ordregiver forbeholder sig retten til at tilpasse forløbet og, herunder afholde yderligere forhandlingsmøder og til at antage det indledende tilbud uden afholdelse af forhandlingsmøder. Der henvises til udbudsbetingelserne. Der ydes ikke vederlag for deltagelse i udbudsprocessen. 
  
 
   
    
    2.1.1.  
   
 
    
    Formål 
   
 
    
    Kontraktens hovedformål
    : 
    Tjenesteydelser 
   
 
    
    Supplerende kontrakttype
    : 
    Varer
    , 
    Bygge og anlæg 
   
 
    
    Primær klassifikation
     
    (
    cpv
    ): 
    50700000
     
    Reparation og vedligeholdelse af installationer i bygninger 
   
 
    
    Supplerende klassifikation
     
    (
    cpv
    ): 
    35113300
     
    Sikkerhedsinstallationer, 
    35120000
     
    Overvågnings- og sikringssystemer og -anordninger, 
    42961100
     
    Adgangskontrolsystem, 
    44320000
     
    Kabler og hermed beslægtede produkter, 
    44500000
     
    Værktøj låse, nøgler, hængsler, befæstelseselementer, kæder og fjedre, 
    45233292
     
    Installation af sikkerhedsudstyr, 
    50610000
     
    Reparation og vedligeholdelse af sikkerhedsmateriel, 
    51110000
     
    Installation af elektrisk udstyr, 
    98395000
     
    Tjenester udført af låsesmede 
   
 
    
   
    
    2.1.2.  
   
 
    
    Udførelsessted 
   
 
    
    Postadresse
    : 
    Christiansborg Slot 1
     
      
   
 
    
    By
    : 
    København K 
   
 
    
    Postnummer
    : 
    1218 
   
 
    
    Landsdel (NUTS)
    : 
    Byen København
     
    (
    DK011
    ) 
   
 
    
    Land
    : 
    Danmark 
   
 
    
   
    
    2.1.3.  
   
 
    
    Værdi 
   
 
    
    Anslået værdi eksklusiv moms
    : 
    80 000 000,00
     
    DKK 
   
 
    
   
    
    2.1.4.  
   
 
    
    Generelle oplysninger 
   
 
    
    Yderligere oplysninger
    : 
    Der er tale om et udbud med forhandling efter forsvars- og sikkerhedsdirektivet. Virksomheder, der ønsker at deltage i udbudsprocessen, skal først ansøge om prækvalifikation. Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregiveres anvendte digitale udbudssystem. For at få adgang til systemet skal ansøger være registreret eller registrere sig som bruger. Ansøgning skal uploades og afsendes via udbudssystemet inden udløb af den angivne ansøgningsfrist. Spørgsmål til ansøgningsprocessen skal stilles via udbudssystemet. Ansøgerne opfordres til at stille deres spørgsmål senest 2 uger før ansøgningsfristen. Alle spørgsmål vil blive besvaret, idet omfang det er muligt at fremkomme med en besvarelse senest 6 kalenderdage inden ansøgningsfristens udløb. Spørgsmål og svar vil løbende blive offentliggjort i udbudssystemet. Ansøger vil blive udelukket fra deltagelse, såfremt ansøger er omfattet af de anførte udelukkelsesgrunde i artikel 39, stk. 1 i forsvars- og sikkerhedsdirektivet og de frivillige udelukkelsesgrunde i artikel 39, stk. 2, litra a og b i forsvars- og sikkerhedsdirektivet. Ansøger skal i ansøgningen om prækvalifikation afgive en tro- og loveerklæring på, at de ikke er omfattet af de nævnte udelukkelsesgrunde. Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager vedlægge en tro og loveerklæring. Hvis ansøger baserer sig på andre virksomheders økonomisk eller finansielle kapacitet, skal hver enkelt af disse enheder ligeledes ved en tro- og loveerklæring vedrørende udelukkelsesgrundene. Ordregiver forbeholder sig ret til at indhente den i artikel 39, stk. 3 angivne dokumentation, såfremt der måtte være behov for det. Forskellen på den anslåede værdi og den maksimale værdi er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi. Den anslåede værdi er således udtryk for ordregivers skøn over det forventede træk på rammeaftalen, mens den maksimale værdi udtrykker den højeste anslåede værdi af samtlige kontrakter, der skal leveres inden for rammeaftalens løbetid. Der er herved taget højde dels for ordregivers forventninger baseret på et mest sandsynlige træk på rammeaftalen, dels for den forventede usikkerhed, der er forbundet med dette skøn. I forhold til den anslåede værdi gøres der særligt opmærksom på, at tilbudsgiver ikke er garanteret noget mindstetræk på rammeaftalen, og det anførte skøn indebærer ikke et tilsagn fra ordregiver om et mindstetræk på rammeaftalen. Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver er bundet af de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra den anslåede værdi i såvel opad- som nedadgående retning. Den maksimale værdi af rammeaftalen udgør DKK 100 mio. og den estimerede værdi DKK 80 mio. Bilag O, kravspecifikation varer, bilag 1, kravspecifikation tjenesteydelser, bilag, 2 anlægsbeskrivelse eksisterende anlæg og Prisbilag 6 er fortrolige dokumenter, der alene sendes til de ansøgere, der prækvalificeres. Leverandøren skal indgå en aftale om databehandling. Artikel 5k i forordning nr. 833/2014 med senere ændringer: Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal ansøger være registreret eller registrere sig som bruger. Såfremt ansøgningen indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende. Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Såfremt ansøger oplever problemer med systemet, kan support kontaktes på mail, dksupport@eu-supply.com, eller telefon, (+45) 70 20 80 14 
     
    
    Retsgrundlag
    :  
   
 
    
    Direktiv 2009/81/EF 
   
 
    
   
    
    2.1.6.  
   
 
    
    Udelukkelsesgrunde 
   
 
    
    Kilder til grundlag for udelukkelse
    : 
    Bekendtgørelse
    , 
    Udbudsdokument 
   
 
    
    Korruption
    : 
    jf. Forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 39, stk 1, litra b 
   
 
    
    Svig
    : 
    jf. Forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 39, stk 1, litra c 
   
 
    
    Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme
    : 
    jf. Forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 39, stk 1, litra e 
   
 
    
    Deltagelse i en kriminel organisation
    : 
    jf. Forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 39, stk 1, litra a 
   
 
    
    Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet
    : 
    jf. Forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 39, stk 1, litra d 
   
 
    
    Konkurs
    : 
    jf. forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 39, stk. 2 litra a og b 
   
 
    
    Tvangsakkord uden for konkurs
    : 
    jf. forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 39, stk. 2 litra a og b 
   
 
    
    Insolvens
    : 
    jf. forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 39, stk. 2 litra a og b 
   
 
    
    Aktiver, der administreres af en kurator
    : 
    jf. forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 39, stk. 2 litra a og b 
   
 
    
    En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret
    : 
    jf. forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 39, stk. 2 litra a og b 
   
 
    
   
 
   5. 
  Delkontrakt 
 
 
  
   
   5.1.  
  
 
   
   Delkontrakt
   : 
   LOT-0000 
  
 
   
   Titel
   : 
   Indkøb af rammeaftale om sikkerhedsudstyr 
  
 
   
   Beskrivelse
   : 
   Udbuddet omfatter en rammeaftale om indkøb af varer og tjenesteydelser i tilknytning til en række brand- og sikringstekniske anlæg, herunder installation, udskiftning, opgradering og soft/hardware-integration. Anlæggene omfatter hovedsageligt sikkerhedsinstallationer som AIA, ADK, TVO, AVA, ABA, skærmvæg, sluse- og pullertstyring, Intercomudstyr, sikringstekniske netværk og integration af anlæg. Der vil i begrænset omfang skulle udføres opgaver i relation til mindre sikringstekniske installationsopgaver. Desuden skal leverandøren have en vagt- og servicefunktion udenfor normal arbejdstid 365 dage om året. Leverandøren skal stille medarbejdere til rådighed til rammeaftalens opfyldelse. Der henvises til udbudsmaterialet for nærmere oplysninger. 
  
 
   
   Intern ID
   : 
   2600 
  
 
   
    
    5.1.1.  
   
 
    
    Formål 
   
 
    
    Kontraktens hovedformål
    : 
    Tjenesteydelser 
   
 
    
    Supplerende kontrakttype
    : 
    Varer 
   
 
    
    Supplerende kontrakttype
    : 
    Bygge og anlæg 
   
 
    
    Primær klassifikation
     
    (
    cpv
    ): 
    50700000
     
    Reparation og vedligeholdelse af installationer i bygninger 
   
 
    
    Supplerende klassifikation
     
    (
    cpv
    ): 
    35113300
     
    Sikkerhedsinstallationer, 
    35120000
     
    Overvågnings- og sikringssystemer og -anordninger, 
    42961100
     
    Adgangskontrolsystem, 
    44320000
     
    Kabler og hermed beslægtede produkter, 
    44500000
     
    Værktøj låse, nøgler, hængsler, befæstelseselementer, kæder og fjedre, 
    45233292
     
    Installation af sikkerhedsudstyr, 
    50610000
     
    Reparation og vedligeholdelse af sikkerhedsmateriel, 
    51110000
     
    Installation af elektrisk udstyr, 
    98395000
     
    Tjenester udført af låsesmede 
   
 
    
    Valgmuligheder
    :  
     
     Beskrivelse af optioner
     : 
     ingen 
    
 
     
    
   
    
    5.1.2.  
   
 
    
    Udførelsessted 
   
 
    
    Postadresse
    : 
    Christiansborg Slot 1
     
      
   
 
    
    By
    : 
    København K 
   
 
    
    Postnummer
    : 
    1218 
   
 
    
    Landsdel (NUTS)
    : 
    Byen København
     (
    DK011
    ) 
   
 
    
    Land
    : 
    Danmark 
   
 
    
   
    
    5.1.3.  
   
 
    
    Anslået varighed 
   
 
    
    Varighed
    : 
    7
     
    År 
   
 
    
   
    
    5.1.4.  
   
 
    
    Fornyelse 
   
 
    
    Højeste antal fornyelser
    : 
    3 
   
 
    
    Yderligere oplysninger om fornyelser
    : 
    rammeaftalen har en varighed på 4 år med mulighed for forlængelser med 3x12 måneder 
   
 
    
   
    
    5.1.5.  
   
 
    
    Værdi 
   
 
    
    Anslået værdi eksklusiv moms
    : 
    80 000 000,00
     
    DKK 
   
 
    
    Rammeaftalens maksimumværdi
    : 
    100 000 000,00
     
    DKK 
   
 
    
   
    
    5.1.6.  
   
 
    
    Generelle oplysninger 
   
 
    
    Reserveret deltagelse
    :  
     
     Deltagelse uden forbehold. 
    
 
     
    
    Navnene på og de faglige kvalifikationer for det personale, der skal udføre kontrakten, skal angives
    : 
    Krav til tilbud 
   
 
    
    Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler 
   
 
    
    Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er): 
    ja 
   
 
    
    Yderligere oplysninger
    : 
    Der er tale om et udbud med forhandling efter forsvars- og sikkerhedsdirektivet. Virksomheder, der ønsker at deltage i udbudsprocessen, skal først ansøge om prækvalifikation. Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregiveres anvendte digitale udbudssystem. For at få adgang til systemet skal ansøger være registreret eller registrere sig som bruger. Ansøgning skal uploades og afsendes via udbudssystemet inden udløb af den angivne ansøgningsfrist. Spørgsmål til ansøgningsprocessen skal stilles via udbudssystemet. Ansøgerne opfordres til at stille deres spørgsmål senest 2 uger før ansøgningsfristen. Alle spørgsmål vil blive besvaret, idet omfang det er muligt at fremkomme med en besvarelse senest 6 kalenderdage inden ansøgningsfristens udløb. Spørgsmål og svar vil løbende blive offentliggjort i udbudssystemet. Ansøger vil blive udelukket fra deltagelse, såfremt ansøger er omfattet af de anførte udelukkelsesgrunde i artikel 39, stk. 1 i forsvars- og sikkerhedsdirektivet og de frivillige udelukkelsesgrunde i artikel 39, stk. 2, litra a og b i forsvars- og sikkerhedsdirektivet. Ansøger skal i ansøgningen om prækvalifikation afgive en tro- og loveerklæring på, at de ikke er omfattet af de nævnte udelukkelsesgrunde. Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager vedlægge en tro og loveerklæring. Hvis ansøger baserer sig på andre virksomheders økonomisk eller finansielle kapacitet, skal hver enkelt af disse enheder ligeledes ved en tro- og loveerklæring vedrørende udelukkelsesgrundene. Ordregiver forbeholder sig ret til at indhente den i artikel 39, stk. 3 angivne dokumentation, såfremt der måtte være behov for det. Forskellen på den anslåede værdi og den maksimale værdi er begrundet i usikkerheden om rammeaftalens endelige værdi. Den anslåede værdi er således udtryk for ordregivers skøn over det forventede træk på rammeaftalen, mens den maksimale værdi udtrykker den højeste anslåede værdi af samtlige kontrakter, der skal leveres inden for rammeaftalens løbetid. Der er herved taget højde dels for ordregivers forventninger baseret på et mest sandsynlige træk på rammeaftalen, dels for den forventede usikkerhed, der er forbundet med dette skøn. I forhold til den anslåede værdi gøres der særligt opmærksom på, at tilbudsgiver ikke er garanteret noget mindstetræk på rammeaftalen, og det anførte skøn indebærer ikke et tilsagn fra ordregiver om et mindstetræk på rammeaftalen. Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver er bundet af de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra den anslåede værdi i såvel opad- som nedadgående retning. Den maksimale værdi af rammeaftalen udgør DKK 100 mio. og den estimerede værdi DKK 80 mio. Bilag O, kravspecifikation varer, bilag 1, kravspecifikation tjenesteydelser, bilag, 2 anlægsbeskrivelse eksisterende anlæg og Prisbilag 6 er fortrolige dokumenter, der alene sendes til de ansøgere, der prækvalificeres. Leverandøren skal indgå en aftale om databehandling. Artikel 5k i forordning nr. 833/2014 med senere ændringer: Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal ansøger være registreret eller registrere sig som bruger. Såfremt ansøgningen indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende. Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Såfremt ansøger oplever problemer med systemet, kan support kontaktes på mail, dksupport@eu-supply.com, eller telefon, (+45) 70 20 80 14 
     
    
   
    
    5.1.7.  
   
 
    
    Strategiske udbud 
   
 
    
    Udbuddet falder ind under anvendelsesområdet for Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/33/EF (direktivet om renere køretøjer) 
     
     Retsgrundlaget fra direktivet om renere køretøjer der fastslår, hvilken kontraktype, der medfører direktivets anvendelse
     : 
     Anden tjenesteydelseskontrakt 
    
 
     
    
   
    
    5.1.9.  
   
 
    
    Udvælgelseskriterier 
   
 
    
    Kilder til udvælgelseskriterier
    : 
    Bekendtgørelse 
   
 
    
    Kriterium
    : 
    Generel årlig omsætning 
     
     Beskrivelse
     : 
     Ansøger skal afgive erklæring om ansøgers samlede omsætning i de tre seneste disponible regnskabsår (afhængigt af, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed). Erklæringen skal afgives i ”Anmodning om prækvalifikation”. Bemærk, at der er 3 forskellige varianter heraf. Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen således vedlægge ”Anmodning om prækvalifikation – konsortiedeltager”, som omfatter ovennævnte erklæring. Hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen og/eller tekniske og faglige formåen (f.eks. enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge ”Anmodning om prækvalifikation – støttende enhed”, som omfatter erklæring om den økonomiske og finansielle formåen, som enheden stiller til rådighed for ansøger. Det er et minimumskrav, at ansøger i gennemsnit over de tre seneste disponible regnskabsår (afhængigt af hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed) har haft en årlig omsætning på mindst 40.000.000 DKK. Såfremt ansøger baserer sig på andre virksomheders økonomiske kapacitet, eller såfremt flere virksomheder byder i sammenslutning (konsortium), bedømmes opfyldelse af minimumskrav ud fra virksomhedernes samlede økonomiske kapacitet. Den gennemsnitlige omsætning beregnes som et gennemsnit af virksomhedernes samlede omsætning for virksomhedernes tre seneste disponible regnskabsår. Baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af minimumskrav til egnethed, jf. nedenfor, kræver ordregiver, at ansøger og de pågældende enheder hæfter solidarisk for rammeaftalens gennemførelse. Anmodningen om prækvalifikation fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder minimumskrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet. Ansøger skal på anmodning kunne dokumentere opfyldelsen af minimumskrav ved at fremlægge godkendte årsrapporter eller revisorerklæring, der indeholder krævede og oplyste tal. Hvis ansøger eller tilbudsgiver af en gyldig grund ikke er i stand til at fremlægge den af den ordregiver krævede dokumentation, kan ansøger eller tilbudsgiver godtgøre sin økonomiske og finansielle formåen ved ethvert andet dokument, som ordregiver finder egnet. 
    
 
    
    
    
    Kriterium
    : 
    Finansielt forhold 
     
     Beskrivelse
     : 
     Egenkapital: Ansøger skal afgive erklæring om ansøgers egenkapital i det seneste disponible regnskabsår (afhængigt af, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed). Erklæringen skal afgives i ”Anmodning om prækvalifikation”. Bemærk, at der er 3 forskellige varianter heraf. Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen således vedlægge ”Anmodning om prækvalifikation – konsortiedeltager”, som omfatter ovennævnte erklæring. Hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen og/eller tekniske og faglige formåen (f.eks. enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge ”Anmodning om prækvalifikation – støttende enhed”, som omfatter erklæring om den økonomiske og finansielle formåen, som enheden stiller til rådighed for ansøger. Det er et minimumskrav, at ansøger i det seneste disponible regnskabsår (afhængigt af hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed) har haft en positiv egenkapital. Såfremt ansøger baserer sig på andre virksomheders økonomiske kapacitet, eller såfremt flere virksomheder byder i sammenslutning (konsortium), bedømmes opfyldelse af minimumskrav ud fra virksomhedernes samlede økonomiske kapacitet. Egenkapital beregnes som virksomhedernes samlede egenkapital i seneste disponible regnskabsår, dvs. virksomhedernes egenkapital lægges sammen. Baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af minimumskrav til egnethed, jf. nedenfor, kræver ordregiver, at ansøger og de pågældende enheder hæfter solidarisk for rammeaftalens gennemførelse. Anmodningen om prækvalifikation fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder minimumskrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet. Ansøger skal på anmodning kunne dokumentere opfyldelsen af minimumskrav ved at fremlægge godkendte årsrapporter eller revisorerklæring, der indeholder det krævede og oplyste tal. Hvis ansøger eller tilbudsgiver af en gyldig grund ikke er i stand til at fremlægge den af den ordregiver krævede dokumentation, kan ansøger eller tilbudsgiver godtgøre sin økonomiske og finansielle formåen ved ethvert andet dokument, som ordregiver finder egnet. Anvendelse af dette kriterium: Anvend. Kriterierne vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, der skal indbydes til anden fase af proceduren: Nej 
    
 
    
    
    
    Kriterium
    : 
    Finansielt forhold 
     
     Beskrivelse
     : 
     Samlede aktiver: Ansøger skal afgive erklæring om ansøgers samlede aktiver (også kaldet ” balancesum”) i det seneste disponible regnskabsår (afhængigt af, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed). Erklæringen skal afgives i ”Anmodning om prækvalifikation”. Bemærk, at der er 3 forskellige varianter heraf. Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen således vedlægge ”Anmodning om prækvalifikation – konsortiedeltager”, som omfatter ovennævnte erklæring. Hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen og/eller tekniske og faglige formåen (f.eks. enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge ”Anmodning om prækvalifikation – støttende enhed”, som omfatter erklæring om den økonomiske og finansielle formåen, som enheden stiller til rådighed for ansøger. Baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af minimumskrav til egnethed, jf. nedenfor, kræver ordregiver, at ansøger og de pågældende enheder hæfter solidarisk for rammeaftalens gennemførelse. Det er et minimumskrav, at ansøger i det seneste disponible regnskabsår (afhængigt af hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed) har haft en soliditetsgrad på mindst 15 %. Soliditetsgraden beregnes i procent som egenkapitalen divideret med de samlede aktiver (balancesummen). Såfremt ansøger baserer sig på andre virksomheders økonomiske kapacitet, eller såfremt flere virksomheder byder i sammenslutning (konsortium), bedømmes opfyldelse af minimumskrav ud fra virksomhedernes samlede økonomiske kapacitet. Soliditetsgrad beregnes som virksomhedernes samlede egenkapital for seneste disponible regnskabsår, divideret med virksomhedernes samlede aktiver for regnskabsåret, udregnet i procent. Anmodningen om prækvalifikation fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder minimumskrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet. Ansøger skal på anmodning kunne dokumentere opfyldelsen af minimumskrav ved at fremlægge godkendte årsrapporter eller revisorerklæring, der indeholder det krævede og oplyste tal. Hvis ansøger eller tilbudsgiver af en gyldig grund ikke er i stand til at fremlægge den af den ordregiver krævede dokumentation, kan ansøger eller tilbudsgiver godtgøre sin økonomiske og finansielle formåen ved ethvert andet dokument, som ordregiver finder egnet. 
    
 
    
    
    
    Kriterium
    : 
    Referencer på specificerede tjenester 
     
     Beskrivelse
     : 
     Referencer: Ansøger skal vedlægge en liste over de betydeligste 3 lignende leverancer (referencer) i forhold til den udbudte rammeaftale, som ansøger har udført i løbet af de sidste 5 år. Ordregiver ser gerne, at listen indeholder følgende oplysninger for hver reference: Oplysning om kontaktperson hos modtager, Starttidspunktet for udførelsen Sluttidspunktet for udførelsen, Omfanget og værdien af leverancen (sidstnævnte angivet i beløb). En klar og udførlig beskrivelse af leverancen (referencen), herunder gerne en angivelse af, hvilke dele af leverancen (referencen), der er sammenlignelige med de ydelser, der er omfattet af rammeaftalen samt evt. ansøgers deltagelse/rolle i forbindelse med udførelsen af leverancen. Erklæringen skal afgives i ”Anmodning om prækvalifikation”. Bemærk, at der er 3 forskellige varianter heraf. Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen således vedlægge ”Anmodning om prækvalifikation – konsortiedeltager”, som omfatter ovennævnte erklæring. Hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen og/eller tekniske og faglige formåen (f.eks. enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge ”Anmodning om prækvalifikation – støttende enhed”, som omfatter erklæring om den tekniske og faglige formåen, som enheden stiller til rådighed for ansøger. Kun leverancer (referencer) udført inden for de seneste 5 år beregnet fra ansøgningsfristen vil indgå i vurderingen af, hvilken ansøger der har dokumenteret de mest relevante tidligere leverancer. Bemærk, at hvis den pågældende leverance er udført/udføres løbende (f.eks. i henhold til en uafsluttet kontrakt), er det kun den del af ydelserne, der er udført inden for de seneste 5 år før ansøgningsfristens udløb, der indgår i vurderingen af leverancen (referencen). Hvis en del af ydelserne ikke er udført inden for de seneste 5 år eller inden ansøgningsfristen, vil denne del således ikke indgå i vurderingen af leverancen (referencen). Det er derfor vigtigt, at ansøger tydeligt angiver, hvilken del (f.eks. i forhold til størrelse, værdi, mængde, omfang osv.) af en løbende leverance (reference), der er udført inden for de seneste 5 år og inden ansøgningsfristen. Referencerne anses for at være den endelige dokumentation, og ansøger vil således ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte ansøger eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter. Såfremt der modtages flere egnede anmodninger end det fastsatte antal, der vil blive opfordret til at deltage, vil ordregiver foretage udvælgelsen af det fastsatte antal ud fra et sagligt skøn, hvor der lægges vægt på hvilke ansøgere, der har dokumenteret de mest relevante referencer i forhold til den udbudte rammeaftale. Relevansvurderingen foretages ud fra, i hvor høj grad referencerne tilsammen dokumenterer erfaring med levering af funktionelt og størrelsesmæssigt sammenlignelige ydelser. 
    
 
     
     Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 
    
 
     
    
    Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
    :  
     
     Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
     : 
     3 
    
 
     
     Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
     : 
     3 
    
 
     
     Proceduren afvikles i successive faser. I hver fase kan nogle ansøgere blive 
    
 
     
    
   
    
    5.1.11.  
   
 
    
    Udbudsdokumenter 
   
 
    
    Adgangen til visse udbudsdokumenter er begrænset 
   
 
    
    Begrundelse for at begrænse adgangen til visse udbudsdokumenter
    : 
    Beskyttelse af særlig følsomme oplysninger 
   
 
    
    Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på
    : 
    dansk 
   
 
    
    
   
    
    5.1.12.  
   
 
    
    Udbudsvilkår 
   
 
    
    Vilkår for proceduren
    :  
     
     Der kræves sikkerhedsgodkendelse 
    
 
     
     Beskrivelse
     : 
     Leverandørens ansatte skal kunne sikkerhedsgodkendes jf. rammeaftalen 
    
 
     
    
    Vilkår for indgivelse
    :  
     
     Obligatorisk angivelse af underentreprise
     : 
     Ingen angivelse med hensyn til underentreprise 
    
 
     
     Elektronisk indgivelse
     : 
     Påkrævet 
    
 
     
     
     Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på
     : 
     dansk 
    
 
     
     Elektronisk katalog
     : 
     Ikke tilladt 
    
 
     
     Alternative tilbud
     : 
     Ikke tilladt 
    
 
     
     Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud
     : 
     Ikke tilladt 
    
 
     
     Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse
     : 
     02/12/2025
      
     11:00:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT 
    
 
     
    
    Betingelser for kontraktens udførelse
    :  
     
     Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse
     : 
     Nej 
    
 
     
     Vilkår relateret til kontraktens udførelse
     : 
     I kontrakten er hensynet til samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder, inddraget i relevant omfang. Der er desuden stillet kontraktmæssige krav i hen hold til ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30. juni 2014. Der er ikke fastsat krav om anvendelse af personer under oplæring, idet anvendelsen af personer under oplæring ikke egner sig til gennemførelse af rammeaftalen blandt andet grundet sikkerhedsgodkendelser og sikkerhedshensyn. Kontrakten stiller krav om overholdelse af persondatalovgivningen. 
    
 
     
     Der kræves en fortrolighedsaftale
     : 
     ja 
      
      Yderligere oplysninger om fortrolighedsaftalen
      : 
      Der er krav om tavshedserklæring jf. udbudsmaterialet 
     
 
      
     
     Der vil blive anvendt elektronisk bestilling
     : 
     ja 
    
 
     
     Der vil blive anvendt elektronisk betaling
     : 
     ja 
    
 
     
     Oplysninger om finansiering og betaling
     : 
     De relevante finansielle vilkår fremgår af udbudsmaterialet 
    
 
     
     Underentreprise
     :  
      
      Der gælder ingen forpligtelse med hensyn til underentreprise. 
     
 
      
      
     
    
   
    
    5.1.15.  
   
 
    
    Teknikker 
   
 
    
    Rammeaftale
    :  
     
     Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence 
    
 
     
     Det maksimale antal deltagere
     : 
     1 
    
 
     
    
    Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
    :  
     
     Intet dynamisk indkøbssystem 
    
 
     
    
    Elektronisk auktion
    : 
    nej 
   
 
    
   
    
    5.1.16.  
   
 
    
    Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang 
   
 
    
    Organisation med ansvar for mægling
    : 
    Klagenævnet for Udbud 
   
 
    
    Organisation med ansvar for klager
    : 
    Klagenævnet for Udbud 
   
 
    
    Oplysninger om klagefrister
    : 
    I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer), skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt under-rette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er klfu@naevneneshus.dk. Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/. 
     
    
    Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
    : 
    Folketinget 
   
 
    
    Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
    : 
    Folketinget 
   
 
    
    Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
    : 
    Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 
   
 
    
   
 
   8. 
  Organisationer 
 
 
  
   
   8.1.  
  
 
   
   ORG-0001 
  
 
   
   Officielt navn
   : 
   Folketinget 
  
 
   
   Registreringsnummer
   : 
   55494312 
  
 
   
   Afdeling
   : 
   Folketinget 
  
 
   
   Postadresse
   : 
   Christiansborg Slot 1 
  
 
   
   By
   : 
   København K 
  
 
   
   Postnummer
   : 
   1218 
  
 
   
   Landsdel (NUTS)
   : 
   Byen København
    (
   DK011
   ) 
  
 
   
   Land
   : 
   Danmark 
  
 
   
   Enhed
   : 
   FT - Britt Engdal Hansen 
  
 
   
   
   Telefon
   : 
   +45 33373713 
  
 
   
   
   Denne organisations roller
   :  
    
    Køber 
   
 
    
    Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren 
   
 
    
    Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline 
   
 
    
   
  
   
   8.1.  
  
 
   
   ORG-0002 
  
 
   
   Officielt navn
   : 
   Klagenævnet for Udbud 
  
 
   
   Registreringsnummer
   : 
   37795526 
  
 
   
   Postadresse
   : 
   Nævnenes Hus, Toldboden 2 
  
 
   
   By
   : 
   Viborg 
  
 
   
   Postnummer
   : 
   8800 
  
 
   
   Landsdel (NUTS)
   : 
   Østjylland
    (
   DK042
   ) 
  
 
   
   Land
   : 
   Danmark 
  
 
   
   
   Telefon
   : 
   +45 72405600 
  
 
   
   
   Denne organisations roller
   :  
    
    Organisation med ansvar for klager 
   
 
    
    Organisation med ansvar for mægling 
   
 
    
   
  
   
   8.1.  
  
 
   
   ORG-0003 
  
 
   
   Officielt navn
   : 
   Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 
  
 
   
   Registreringsnummer
   : 
   10294819 
  
 
   
   Postadresse
   : 
   Carl Jacobsens Vej 35 
  
 
   
   By
   : 
   Valby 
  
 
   
   Postnummer
   : 
   2500 
  
 
   
   Landsdel (NUTS)
   : 
   Byen København
    (
   DK011
   ) 
  
 
   
   Land
   : 
   Danmark 
  
 
   
   
   Telefon
   : 
   +45 41715000 
  
 
   
   
   Denne organisations roller
   :  
    
    Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne 
   
 
    
   
  
   
   8.1.  
  
 
   
   ORG-0004 
  
 
   
   Officielt navn
   : 
   Mercell Holding ASA 
  
 
   
   Registreringsnummer
   : 
   980921565 
  
 
   
   Postadresse
   : 
   Askekroken 11 
  
 
   
   By
   : 
   Oslo 
  
 
   
   Postnummer
   : 
   0277 
  
 
   
   Landsdel (NUTS)
   : 
   Oslo
    (
   NO081
   ) 
  
 
   
   Land
   : 
   Norge 
  
 
   
   Enhed
   : 
   eSender 
  
 
   
   
   Telefon
   : 
   +47 21018800 
  
 
   
   Fax
   : 
   +47 21018801 
  
 
   
   
   Denne organisations roller
   :  
    
    TED eSender 
   
 
    
   
  
   
   Bekendtgørelsens ID
   : 
   773fa0d7-ff98-4992-81c2-ec46ccffa829
     -  
   01 
  
 
   
   Formulartype
   : 
   Konkurrencevilkår 
  
 
   
   Bekendtgørelsestype
   : 
   Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen 
  
 
   
   Bekendtgørelsesundertype
   : 
   18 
  
 
   
   Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
   : 
   30/10/2025
    
   10:54:44 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT 
  
 
   
   Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
   : 
   30/10/2025
    
   12:31:02 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT 
  
 
   
   Bekendtgørelsens officielle sprog
   : 
   dansk 
  
 
   
   Bekendtgørelsesnummer
   : 
   720431-2025 
  
 
   
   EUT-S-nummer
   : 
   210/2025 
  
 
   
   Offentliggørelsesdato
   : 
   31/10/2025