1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Københavns Universitet
Køberens retlige status
:
Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Uddannelse
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
DCAI AI supercomputer
Beskrivelse
:
Anskaffelse af AI-kapacitet. Supercomputer i verdensklasse og højt volumen af GPU kapacitet, samt være forberedt på næste genereration af GPU. Der skal være skalerbarhed af infrastrukturen som tilbyder lav latenstid og høj båndbredde og muliggør horisontal skalering af computernoder uden at gå på kompromis med netværksydelsen, for at understøtte høj paralleringsering og krav til hurtig datetilgængelighed. På baggrund af KUs forretningsbehov er følgende særlige omstændigheder identificeret: AI kapacitet til AI-træning med store datasæt. AI-træningen skal understøtte dansk suverænitet, Leverandøren skal tilbyde dansk og engelsktalende rådgivning om implementering af dansk og engelsk AI-træning Leverandøren skal tilbyde dansk support og hotline, samt fysisk placering i Danmark. Leverandøren skal være koblet til forsker-netværket (forskningsnettet via DeiC) for at muliggøre sømløs integration med KUs-datacenter.
Identifikator for proceduren
:
3eb240da-67d2-4c6a-91e8-a387f2024582
Tidligere bekendtgørelse
:
fd32b54f-9893-4d75-997b-d0474556d8ed-01
Intern ID
:
058-0607/25-7000
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
DCAI AI supercomputer
Beskrivelse
:
Anskaffelse af AI-kapacitet. Supercomputer i verdensklasse og højt volumen af GPU kapacitet, samt være forberedt på næste genereration af GPU. Der skal være skalerbarhed af infrastrukturen som tilbyder lav latenstid og høj båndbredde og muliggør horisontal skalering af computernoder uden at gå på kompromis med netværksydelsen, for at understøtte høj paralleringsering og krav til hurtig datetilgængelighed. På baggrund af KUs forretningsbehov er følgende særlige omstændigheder identificeret: AI kapacitet til AI-træning med store datasæt. AI-træningen skal understøtte dansk suverænitet, Leverandøren skal tilbyde dansk og engelsktalende rådgivning om implementering af dansk og engelsk AI-træning Leverandøren skal tilbyde dansk support og hotline, samt fysisk placering i Danmark. Leverandøren skal være koblet til forsker-netværket (forskningsnettet via DeiC) for at muliggøre sømløs integration med KUs-datacenter.
Intern ID
:
058-0607/25-7000
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type:
Kvalitet
Beskrivelse
:
Tildelt rammeaftale til den leverandør der kunne levere indenfor indkøbsbehovet.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Prioriteret rækkefølge
Tildelingskriterium talværdi
:
1,00
Begrundelse for ikke at angive vægtningen af tildelingskriterierne
:
Kun en leverandør mulig
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende regler for indgivelse af klage: Der kan i standstill perioden med opsættende virkning klages til Klagenævnet for Udbud. Der henvises i øvrigt til betingelserne i §§ 5-6, jf. § 4, stk. 1, nr. 3 i Bekendtgørelse af lov om Klagenævnet for Udbud. Derudover gælder en klagefrist på 30 kalenderdage for klage over en ordregivers beslutning om, at ordregiveren har til hensigt at indgå kontrakt med en bestemt virksomhed og har anvendt proceduren i § 4. Klagefristen løber fra offentliggørelsen af bekendtgørelse om indgåelse af kontrakt, jf. § 7, stk. 3. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. § 12, stk. 1.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
6.
Resultater
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne bekendtgørelse
:
20 000 000,00
DKK
Rammeaftalernes anslåede værdi
:
20 000 000,00
DKK
Direkte tildeling
:
Begrundelse for direkte tildeling
:
Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse
:
AI kapacitet til AI-træning med store datasæt. AI-træningen skal understøtte dansk suverænitet, Leverandøren skal være koblet til forsker-netværket (forskningsnettet via DeiC) for at muliggøre sømløs integration med KUs-datacenter. Dette for at sikre at kunne overføre store datamængder hurtigt og sikkert mellem institutionerne, udnytte eksisterende ressourcer og samarbejde på tværs af forskningsmiljøer samt implementere fælles workflows og datadeling uden behov for manuelle overførsler. Denne integration understøtter både samarbejde og effektiv ressourceudnyttelse, og sikrer samtidig, at datasikkerhed og compliance overholdes i henhold til gældende standarder.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
Rammeaftale
:
Den maksimale værdi for rammeaftalen
:
20 000 000,00
DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen
:
20 000 000,00
DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Danish Centre for AI Innovation A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
DCAI AI supercomputer
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
20 000 000,00
DKK
Kontraktoplysninger
:
Identifikator for kontrakten
:
058-0608/25-7000
Dato for indgåelse af kontrakten
:
27/10/2025
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Resumé af de klager som køberen har modtaget
:
Antal klagere
:
0
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
1
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Københavns Universitet
Registreringsnummer
:
29979812
Postadresse
:
Nørregade 10
By
:
København K
Postnummer
:
1165
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Cecilie Pedersen
Telefon
:
+45 35329397
Denne organisations roller
:
Køber
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Danish Centre for AI Innovation A/S
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Mikrovirksomhed, lille eller mellemstor virksomhed
Registreringsnummer
:
44 59 17 66
Postadresse
:
Lyngby Hovedgade 4
By
:
Lyngby
Postnummer
:
2800
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
ee61a510-2cca-4faa-aff0-86d0abf30087
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
03/11/2025
13:03:23 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
03/11/2025
13:22:22 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
727370-2025
EUT-S-nummer
:
212/2025
Offentliggørelsesdato
:
04/11/2025