1.
Køber
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Udbud med forhandling om udvikling af AI-baseret simulationsredskab til træning af børnesamtaler
Beskrivelse
:
Udbudsprocessen omfatter indgåelse af én (1) kontrakt vedrørende Ordregivers anskaffelse af udvikling af et AI-baseret simulationsredskab til træning af børnesamtaler. På baggrund af nærværende udbud vil der blive indgået én (1) fælles kontrakt mellem leverandøren og den Ansvarlige Ordregiver, jf. udbudsbetingelsernes punkt 1.2, som handler på vegne af samtlige deltagende ordregivere. Den Ansvarlige Ordregiver er Professionshøjskolen Absalon, som er bemyndiget til at varetage samtlige rettigheder og forpligtelserne i henhold til kontrakten og optræder som kontraktpart over for leverandøren. Leverandøren kan således alene rette krav mod den Ansvarlige Ordregiver. Øvrige deltagende ordregivere er ikke direkte kontraktparter og hæfter hverken individuelt eller solidarisk for opfyldelsen af kontrakten. Professionshøjskolen Absalon udbyder i samarbejde med de øvrige professionshøjskoler, Red Barnet, Barndom Uden Vold og Ole Kirk’s Fond en opgave om udvikling af et AI-baseret simulationsredskab, som i udbudsmaterialet betegnes Løsningen. Formålet er at styrke socialrådgiveres og socialrådgiverstuderendes kompetencer til at gennemføre samtaler med børn i sårbare situationer, herunder børn der kan have været udsat for vold eller overgreb. Løsningen skal skabe et realistisk, trygt og læringsorienteret træningsmiljø, hvor brugerne kan forberede sig på børnesamtaler, gennemføre samtaler med digitale avatarer, få vejledning og feedback fra en Tutor og efterfølgende analysere deres samtaler med henblik på læring og refleksion. Den skal både kunne anvendes i socialrådgiveruddannelsen, i efter- og videreuddannelsesforløb og i den kommunale praksis. Den første version, som dette udbud omfatter, skal give mulighed for tale- og tekstbaseret interaktion med fire avatarer i alderen 9–11 år, som repræsenterer forskellige baggrunde og sagstyper. Hertil kommer en Tutor, der understøtter brugeren før, under og efter samtalen gennem forberedende information, løbende faglige hints og efterfølgende debriefing. Løsningen skal rumme både fulde samtaleforløb og kortere moduler, hvor enkelte samtaleteknikker kan trænes isoleret. På længere sigt er ambitionen at udvide løsningen med mere avancerede modaliteter såsom mimik og kropssprog samt realtidsanalyse af nonverbal kommunikation. Ordregiver ønsker derfor at tiltrække leverandører, som ikke alene kan levere den udbudte løsning, men også kan tænke visionært i forhold til at skabe en fremtidssikret og innovativ platform. Den Ansvarlige Ordregiver stiller et omfattende vidensgrundlag til rådighed i form af praksisnære cases, anonymiserede børnesamtaler og fagpersoners ekspertise, og vil desuden bidrage aktivt med faglig sparring under udviklingen. Tilbuddene vil blive vurderet på realiserbarhed og risikovurdering, funktionalitet og sikkerhed, realismen i avatarerne, tutorens faglige kvalitet samt den samlede brugeroplevelse og tekniske robusthed. Den Ansvarlige Ordregiver er berettiget til at opsige kontrakten ved Delleverancedag 1 (POC), udelukkende med henblik på at kunne bringe projektet til ophør, såfremt det under Delleverance 1 - POC viser sig, at der foreligger tekniske udfordringer, som gør det umuligt at udvikle en egnet og anvendelig Løsning til det formål, som kontrakten understøtter, jf. Kontraktens punkt 31.2.1. Det er dog den Ansvarlige Ordregivers klare hensigt at gennemføre udviklingen af en fuldstændig Løsning, der fungerer efter sit formål. Af hensyn til fastlagt budget har Ordregiver fastlagt et prisloft for Leverancevederlaget. Leverancevederlaget, herunder prisen for Afklaringsfasen og Leverancen, jf. Kontraktbilag 01 – Tidsplan, må således maksimalt være fem (5) mio. DKK ekskl. moms. Inden for det fastlagte prisloft på fem (5) mio. DKK ekskl. moms ønsker Ordregiver at fremme løsninger, der kombinerer høj teknisk kvalitet og innovationshøjde. Med dette udbud tilstræber Ordregiver at understøtte en konkurrence, der ikke alene baseres på pris, men også på Tilbudsgivernes evne til at tænke langsigtet og visionært. Ordregiver redegør derfor for de strategiske og teknologiske ambitioner for Løsningen med henblik på at opfordre tilbudsgivere til at præsentere forslag, der afspejler en fremtidssikret og teknologisk avanceret tilgang. Samtidig er det vigtigt for Ordregiver, at Løsningen kan driftes bæredygtigt inden for de økonomiske rammer, der gælder for professionshøjskolernes fælles drift. Ordregiver ønsker derfor at indgå kontrakt med en Leverandør, der kan sikre iderigdom og teknisk snilde i forhold til at udvikle en Løsning, der opfylder de ønskede behov, men som samtidig kan driftes af professionshøjskolerne i fællesskab - hvor samtaleflow vægtes højere end visualisering af barnets nonverbale sprog.
Identifikator for proceduren
:
8cae60ec-5333-4674-ae0c-c2903554abda
Intern ID
:
d4725b9a-22d8-47a1-ba4c-7c46d01e73ce
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
Hovedpunkterne i proceduren
:
Udbud med forhandling, herunder prækvalifikation, indledende tilbudsrunde, forventeligt én forhandlingsrunde, der gennemføres som mundtligt forhandling, samt endeligt tilbud. Ordregiver forbeholder sig dog retten til at tildele på baggrund af det indledende tilbud.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
72212000
Programmeringsservice i forbindelse med applikationsprogrammel,
72212500
Udvikling af kommunikations- og multimedieprogrammel,
72250000
System- og supporttjenester,
72253000
Help-desk og støttetjenester,
72261000
Programmelsupport
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Vest- og Sydsjælland
(
DK022
)
Land
:
Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
5 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Tro- og love vedr. Rusland: Tilbudsgiver skal indsende udfyldt og underskrevet Bilag C – Tro og love-erklæring vedrørende RÅDETS FORORDNING (EU) 2022/576 af. 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. Delaftaler (opdel eller forklar): Ordregiver har valgt ikke at udbyde særskilte delaftaler. Ordregiver har, med baggrund i økonomiske forhold skønnet, at der med en samlet kontrakt kan opnås mere fordelagtige priser. Af hensyn til kvaliteten og sammenhængen i den samlede udbudte opgave vurderes det hensigtsmæssigt med én samlet kontrakt, ligesom en opdeling, ud fra et markedsmæssigt forhold, ikke skønnes at give yderligere virksomheder – herunder SMV – øget mulighed for at afgive tilbud. Spørgsmål og svar: Ansøger/Tilbudsgiver opfordres til at søge eventuelle uklarheder og usikkerheder afklaret ved at stille spørgsmål til udbuddet. Alle spørgsmål skal stilles i ETHICS ved at klikke på ”Send Spørgsmål” under fanen ”Kommunikation”. Herefter udfyldes dialogboksen med henvisning og spørgsmålet. Ved at klikke på ”Send” fremsendes spørgsmålet til Ordregiver. Ordregiver besvarer spørgsmål ved at uploade et spørgsmål/svar-dokument, jf. Kontraktbilag 13 – Spørgsmål og svar. I henhold til tidsplanen i udbudsbetingelsernes punkt 1.8. vil spørgsmål modtaget inden spørgefristen blive besvaret af Ordregiver, hvorimod spørgsmål modtaget efter spørgefristens udløb, alene vil blive besvaret, hvis spørgsmålets karakter ikke gør det uforholdsmæssigt byrdefuldt for Ordregiver at besvare spørgsmålet inden svarfristen. Spørgsmål modtaget senere end seks (6) hele dage, inden henholdsvis ansøgningsfristen og tilbudsfristen, vil som udgangspunkt ikke blive besvaret. Tekniske spørgsmål omkring brugen af udbudssystemet ETHICS skal stilles til supporten på tlf. 70 22 70 07 eller ved at klikke på ikonet ”Kundeservice”. Verificering af oplysninger i ESPD: Tidligst i forlængelse af underretning om prækvalifikationen og på Ordregivers opfordring, skal Tilbudsgiver, og evt. andre enheder eller deltagere i en sammenslutning, fremlægge dokumentation for de oplysninger, som er afgivet i ESPD i forbindelse med prækvalifikationen i henhold til udbudslovens §§ 144 og 152. Straks nedenfor beskrives det, hvordan denne dokumentation skal fremlægges. Ordregiver er berettiget, men ikke forpligtet til at anmode jer og evt. andre enheder eller deltagere i en sammenslutning at supplere eller præcisere den modtagne dokumentation, jf. udbudslovens § 151, stk. 4. Verificering af oplysninger i ESPD DEL III: Dokumentation for ikke at være opfattet af udelukkelsesgrundende: Hvis Tilbudsgiver og evt. andre enheder eller deltagere i en sammenslutning er fra Danmark, fremlægges dokumentationen i form af en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen. Serviceattesten skal indeholde oplysninger fra: • Skifteretten v. Domstolsstyrelsen • Skatteforvaltningen • ATP • Politiet (Kriminalregistret) --> Bemærk, at der skal udfyldes og underskrives en ”samtykkeerklæring”, som skal uploades i forbindelse med bestillingen af serviceattesten. Serviceattesten bestilles hos Virk.dk. Serviceattesten må maksimalt være seks (6) måneder gammel regnet fra den dato, som Ordregiver har fastsat som frist ved fremsættelse af anmodning om dokumentation. Til orientering er behandlingstiden hos Erhvervsstyrelsen ca. to (2) uger fra bestilling er modtaget. Hvis Tilbudsgiver og evt. andre enheder eller deltagere i en sammenslutning ikke er fra Danmark, skal Tilbudsgiver som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis. E-Certis er et online informationssystem, som skal benyttes til at finde frem til den rette dokumentation, der skal anvendes af EU-medlemslandene, i forbindelse med udbud. Hvis disse lande ikke udsteder de relevante certifikater eller dokumenter, eller de udstedte certifikater eller dokumenter ikke dækker alle de relevante tilfælde, kan de erstattes af en erklæring under ed. Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der i stedet anvendes en erklæring på tro og love. Verificering af oplysninger i ESPD Del IV – Udvælgelseskriterier, dokumentation for formåen: Verifikation af afgivne oplysninger sker på følgende måde: • Oplysninger om økonomiske nøgletal kan ske gennem årsregnskaber eller fremlæggelse af en erklæring om Tilbudsgivers samlede soliditetsgrad og likviditetsgrad, medmindre Ordregiver kan skaffe de relevante oplysninger direkte gennem adgang til en national database, eller Ordregiver allerede er i besiddelse af den fornødne dokumentation fra tidligere gennemførte udbudsprocedurer. • Der skal ikke afleveres yderligere dokumentation for referencer, men Ordregiver forbeholder sig retten til at få bekræftet referencernes rigtighed hos de i referencerne anførte kunder. Vedrørende "Successive reduktioner": Blandt de konditionsmæssige ansøgere udvælges på et sagligt grundlag op til tre (3) ansøgere, som opfordres til at afgive tilbud, hvis der modtages mere tre (3) konditionsmæssige og egnede ansøgninger. Herefter afvikles proceduren ikke i successive faser, og tilbudsgivere kan således ikke blive afvist. Ordregiver forbeholder sig dog retten til at antage det indledende tilbud, jf. udbudsbetingelsernes punkt 3.3.1
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse
:
Bekendtgørelse
Korruption
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør. Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger".
Svig
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48). Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger".
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15). Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger".
Deltagelse i en kriminel organisation
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42). Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger".
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4. Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger".
Børnearbejde og andre former for menneskehandel
:
Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1). Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger".
Alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet
:
Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne. Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger".
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure
:
Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer: a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt, b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger, c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, og d) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger".
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren
:
Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger".
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure
:
Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger".
Tilsidesættelse af forpligtelser i henhold til rent nationale udelukkelsesgrunde
:
Den økonomiske aktør er ikke omfattet af udelukkelsesgrunden i udbudslovens § 134a, hvor det fremgår, at: "En ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Stk. 2. § 135, stk. 6, finder tilsvarende anvendelse på situationer omfattet af stk. 1." Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger".
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger
:
Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger".
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter
:
Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger".
Erhvervsvirksomheden er indstillet
:
Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger".
Konkurs
:
Er den økonomiske aktør gået konkurs? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger".
Tvangsakkord uden for konkurs
:
Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger".
Insolvens
:
Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger".
Aktiver, der administreres af en kurator
:
Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger".
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret
:
Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret? Se krav til dokumentation under afsnittet ”Yderligere oplysninger".
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Udbud med forhandling om udvikling af AI-baseret simulationsredskab til træning af børnesamtaler
Beskrivelse
:
Udbudsprocessen omfatter indgåelse af én (1) kontrakt vedrørende Ordregivers anskaffelse af udvikling af et AI-baseret simulationsredskab til træning af børnesamtaler. På baggrund af nærværende udbud vil der blive indgået én (1) fælles kontrakt mellem leverandøren og den Ansvarlige Ordregiver, jf. udbudsbetingelsernes punkt 1.2, som handler på vegne af samtlige deltagende ordregivere. Den Ansvarlige Ordregiver er Professionshøjskolen Absalon, som er bemyndiget til at varetage samtlige rettigheder og forpligtelserne i henhold til kontrakten og optræder som kontraktpart over for leverandøren. Leverandøren kan således alene rette krav mod den Ansvarlige Ordregiver. Øvrige deltagende ordregivere er ikke direkte kontraktparter og hæfter hverken individuelt eller solidarisk for opfyldelsen af kontrakten. Professionshøjskolen Absalon udbyder i samarbejde med de øvrige professionshøjskoler, Red Barnet, Barndom Uden Vold og Ole Kirk’s Fond en opgave om udvikling af et AI-baseret simulationsredskab, som i udbudsmaterialet betegnes Løsningen. Formålet er at styrke socialrådgiveres og socialrådgiverstuderendes kompetencer til at gennemføre samtaler med børn i sårbare situationer, herunder børn der kan have været udsat for vold eller overgreb. Løsningen skal skabe et realistisk, trygt og læringsorienteret træningsmiljø, hvor brugerne kan forberede sig på børnesamtaler, gennemføre samtaler med digitale avatarer, få vejledning og feedback fra en Tutor og efterfølgende analysere deres samtaler med henblik på læring og refleksion. Den skal både kunne anvendes i socialrådgiveruddannelsen, i efter- og videreuddannelsesforløb og i den kommunale praksis. Den første version, som dette udbud omfatter, skal give mulighed for tale- og tekstbaseret interaktion med fire avatarer i alderen 9–11 år, som repræsenterer forskellige baggrunde og sagstyper. Hertil kommer en Tutor, der understøtter brugeren før, under og efter samtalen gennem forberedende information, løbende faglige hints og efterfølgende debriefing. Løsningen skal rumme både fulde samtaleforløb og kortere moduler, hvor enkelte samtaleteknikker kan trænes isoleret. På længere sigt er ambitionen at udvide løsningen med mere avancerede modaliteter såsom mimik og kropssprog samt realtidsanalyse af nonverbal kommunikation. Ordregiver ønsker derfor at tiltrække leverandører, som ikke alene kan levere den udbudte løsning, men også kan tænke visionært i forhold til at skabe en fremtidssikret og innovativ platform. Den Ansvarlige Ordregiver stiller et omfattende vidensgrundlag til rådighed i form af praksisnære cases, anonymiserede børnesamtaler og fagpersoners ekspertise, og vil desuden bidrage aktivt med faglig sparring under udviklingen. Tilbuddene vil blive vurderet på realiserbarhed og risikovurdering, funktionalitet og sikkerhed, realismen i avatarerne, tutorens faglige kvalitet samt den samlede brugeroplevelse og tekniske robusthed. Den Ansvarlige Ordregiver er berettiget til at opsige kontrakten ved Delleverancedag 1 (POC), udelukkende med henblik på at kunne bringe projektet til ophør, såfremt det under Delleverance 1 - POC viser sig, at der foreligger tekniske udfordringer, som gør det umuligt at udvikle en egnet og anvendelig Løsning til det formål, som kontrakten understøtter, jf. Kontraktens punkt 31.2.1. Det er dog den Ansvarlige Ordregivers klare hensigt at gennemføre udviklingen af en fuldstændig Løsning, der fungerer efter sit formål. Af hensyn til fastlagt budget har Ordregiver fastlagt et prisloft for Leverancevederlaget. Leverancevederlaget, herunder prisen for Afklaringsfasen og Leverancen, jf. Kontraktbilag 01 – Tidsplan, må således maksimalt være fem (5) mio. DKK ekskl. moms. Inden for det fastlagte prisloft på fem (5) mio. DKK ekskl. moms ønsker Ordregiver at fremme løsninger, der kombinerer høj teknisk kvalitet og innovationshøjde. Med dette udbud tilstræber Ordregiver at understøtte en konkurrence, der ikke alene baseres på pris, men også på Tilbudsgivernes evne til at tænke langsigtet og visionært. Ordregiver redegør derfor for de strategiske og teknologiske ambitioner for Løsningen med henblik på at opfordre tilbudsgivere til at præsentere forslag, der afspejler en fremtidssikret og teknologisk avanceret tilgang. Samtidig er det vigtigt for Ordregiver, at Løsningen kan driftes bæredygtigt inden for de økonomiske rammer, der gælder for professionshøjskolernes fælles drift. Ordregiver ønsker derfor at indgå kontrakt med en Leverandør, der kan sikre iderigdom og teknisk snilde i forhold til at udvikle en Løsning, der opfylder de ønskede behov, men som samtidig kan driftes af professionshøjskolerne i fællesskab - hvor samtaleflow vægtes højere end visualisering af barnets nonverbale sprog.
Intern ID
:
c162ec4b-7fb8-4458-bab8-c50be7741d27
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
72212000
Programmeringsservice i forbindelse med applikationsprogrammel,
72212500
Udvikling af kommunikations- og multimedieprogrammel,
72250000
System- og supporttjenester,
72253000
Help-desk og støttetjenester,
72261000
Programmelsupport
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS)
:
Vest- og Sydsjælland
(
DK022
)
Land
:
Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
72
Måneder
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
5 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
:
Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Tro- og love vedr. Rusland: Tilbudsgiver skal indsende udfyldt og underskrevet Bilag C – Tro og love-erklæring vedrørende RÅDETS FORORDNING (EU) 2022/576 af. 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine. Delaftaler (opdel eller forklar): Ordregiver har valgt ikke at udbyde særskilte delaftaler. Ordregiver har, med baggrund i økonomiske forhold skønnet, at der med en samlet kontrakt kan opnås mere fordelagtige priser. Af hensyn til kvaliteten og sammenhængen i den samlede udbudte opgave vurderes det hensigtsmæssigt med én samlet kontrakt, ligesom en opdeling, ud fra et markedsmæssigt forhold, ikke skønnes at give yderligere virksomheder – herunder SMV – øget mulighed for at afgive tilbud. Spørgsmål og svar: Ansøger/Tilbudsgiver opfordres til at søge eventuelle uklarheder og usikkerheder afklaret ved at stille spørgsmål til udbuddet. Alle spørgsmål skal stilles i ETHICS ved at klikke på ”Send Spørgsmål” under fanen ”Kommunikation”. Herefter udfyldes dialogboksen med henvisning og spørgsmålet. Ved at klikke på ”Send” fremsendes spørgsmålet til Ordregiver. Ordregiver besvarer spørgsmål ved at uploade et spørgsmål/svar-dokument, jf. Kontraktbilag 13 – Spørgsmål og svar. I henhold til tidsplanen i udbudsbetingelsernes punkt 1.8. vil spørgsmål modtaget inden spørgefristen blive besvaret af Ordregiver, hvorimod spørgsmål modtaget efter spørgefristens udløb, alene vil blive besvaret, hvis spørgsmålets karakter ikke gør det uforholdsmæssigt byrdefuldt for Ordregiver at besvare spørgsmålet inden svarfristen. Spørgsmål modtaget senere end seks (6) hele dage, inden henholdsvis ansøgningsfristen og tilbudsfristen, vil som udgangspunkt ikke blive besvaret. Tekniske spørgsmål omkring brugen af udbudssystemet ETHICS skal stilles til supporten på tlf. 70 22 70 07 eller ved at klikke på ikonet ”Kundeservice”. Verificering af oplysninger i ESPD: Tidligst i forlængelse af underretning om prækvalifikationen og på Ordregivers opfordring, skal Tilbudsgiver, og evt. andre enheder eller deltagere i en sammenslutning, fremlægge dokumentation for de oplysninger, som er afgivet i ESPD i forbindelse med prækvalifikationen i henhold til udbudslovens §§ 144 og 152. Straks nedenfor beskrives det, hvordan denne dokumentation skal fremlægges. Ordregiver er berettiget, men ikke forpligtet til at anmode jer og evt. andre enheder eller deltagere i en sammenslutning at supplere eller præcisere den modtagne dokumentation, jf. udbudslovens § 151, stk. 4. Verificering af oplysninger i ESPD DEL III: Dokumentation for ikke at være opfattet af udelukkelsesgrundende: Hvis Tilbudsgiver og evt. andre enheder eller deltagere i en sammenslutning er fra Danmark, fremlægges dokumentationen i form af en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen. Serviceattesten skal indeholde oplysninger fra: • Skifteretten v. Domstolsstyrelsen • Skatteforvaltningen • ATP • Politiet (Kriminalregistret) --> Bemærk, at der skal udfyldes og underskrives en ”samtykkeerklæring”, som skal uploades i forbindelse med bestillingen af serviceattesten. Serviceattesten bestilles hos Virk.dk. Serviceattesten må maksimalt være seks (6) måneder gammel regnet fra den dato, som Ordregiver har fastsat som frist ved fremsættelse af anmodning om dokumentation. Til orientering er behandlingstiden hos Erhvervsstyrelsen ca. to (2) uger fra bestilling er modtaget. Hvis Tilbudsgiver og evt. andre enheder eller deltagere i en sammenslutning ikke er fra Danmark, skal Tilbudsgiver som udgangspunkt fremlægge de former for dokumentation, som fremgår af e-Certis. E-Certis er et online informationssystem, som skal benyttes til at finde frem til den rette dokumentation, der skal anvendes af EU-medlemslandene, i forbindelse med udbud. Hvis disse lande ikke udsteder de relevante certifikater eller dokumenter, eller de udstedte certifikater eller dokumenter ikke dækker alle de relevante tilfælde, kan de erstattes af en erklæring under ed. Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der i stedet anvendes en erklæring på tro og love. Verificering af oplysninger i ESPD Del IV – Udvælgelseskriterier, dokumentation for formåen: Verifikation af afgivne oplysninger sker på følgende måde: • Oplysninger om økonomiske nøgletal kan ske gennem årsregnskaber eller fremlæggelse af en erklæring om Tilbudsgivers samlede soliditetsgrad og likviditetsgrad, medmindre Ordregiver kan skaffe de relevante oplysninger direkte gennem adgang til en national database, eller Ordregiver allerede er i besiddelse af den fornødne dokumentation fra tidligere gennemførte udbudsprocedurer. • Der skal ikke afleveres yderligere dokumentation for referencer, men Ordregiver forbeholder sig retten til at få bekræftet referencernes rigtighed hos de i referencerne anførte kunder. Vedrørende "Successive reduktioner": Blandt de konditionsmæssige ansøgere udvælges på et sagligt grundlag op til tre (3) ansøgere, som opfordres til at afgive tilbud, hvis der modtages mere tre (3) konditionsmæssige og egnede ansøgninger. Herefter afvikles proceduren ikke i successive faser, og tilbudsgivere kan således ikke blive afvist. Ordregiver forbeholder sig dog retten til at antage det indledende tilbud, jf. udbudsbetingelsernes punkt 3.3.1
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier
:
Bekendtgørelse
Kriterium
:
Andre økonomiske eller finansielle krav
Beskrivelse
:
Ansøger oplyser om likviditetsgraden som ”Finansielt nøgletal" for hvert af de seneste tre (3) afsluttede regnskabsår, hvilket oplyses under ”Beskrivelse”. --> Det er et minimumskrav, at likviditetsgraden er 120% for hvert af de seneste tre (3) afsluttede regnskabsår.
Kriterium
:
Andre økonomiske eller finansielle krav
Beskrivelse
:
Ansøger oplyser om likviditetsgraden som ”Finansielt nøgletal" for hvert af de seneste tre (3) afsluttede regnskabsår, hvilket oplyses under ”Beskrivelse”. --> Det er et minimumskrav, at soliditetsgraden er 30% for hvert af de seneste tre (3) afsluttede regnskabsår.
Kriterium
:
Referencer på specificerede leverancer
Beskrivelse
:
Ansøger anfører de op til fem (5) referencer, som Ansøger finder mest sammenlignelige med den overordnede beskrivelse af nærværende udbud, jf. udbudsbetingelsernes punkt 1.3. Ordregiver har nedenfor under "Valg mellem flere egnede ansøgere" samt i udbudsbetingelsernes punkt 2.5.2 fremhævet, hvad Ordregiver vil vurdere positivt i forbindelse med udvælgelse. • Der kan desuden i beskrivelsen oplyses referencens værdi (kontraktværdien i DKK), den/de periode(r), hvor opgaven har været udført (start- og slutdatoer) samt referenceperson (Kundenavn inkl. kontaktperson og telefonnummer på denne). • Hvis der oplyses flere referencer, vurderer Ordregiver alene på de fem (5) nyeste referencer. Ved nyeste forstås uafsluttede referencer, eller referencer med ophør nærmest tilbudsfristen. Hvis flere referencer er uafsluttede, vurderer Ordregiver på referencerne med nyeste startdato. -> For referencer med startdato der er ældre, men hvor der er afsluttet opgaver (delopgaver) indenfor de seneste tre (3) år, vil Ordregiver alene vurdere på de opgaver (delopgaver), som Ansøger har løst inden for de seneste tre (3) år regnet fra ansøgningsfristen. Det er Ansøgers ansvar at udspecificere indholdet af referencen, så det tydeligt fremgår, hvilke opgaver (delopgaver) det drejer sig om. Det bemærkes, at ovenstående udvælgelseskriterier og dokumentation kan blive ændret i forbindelse med besvarelsen af indkomne spørgsmål eller offentliggørelse af eventuelle rettelsesblade, så længe dette sker inden for de udbudsretlige rammer. Valg mellem flere egnede Ansøgere: Blandt de konditionsmæssige ansøgere, der opfylder ovenstående egnetheds- og dokumentationskrav, udvælges på et sagligt grundlag op til tre (3) ansøgere, som opfordres til at afgive tilbud, hvis der modtages mere end tre (3) konditionsmæssige og egnede ansøgninger. Hvis der ikke modtages ovenstående antal konditionsmæssige og egnede ansøgninger, vil Ordregiver udvælge de ansøgere, der er konditionsmæssige og egnede, så længe Ordregiver vurderer, at antallet af udvalgte ansøgere kan sikre en tilstrækkelig konkurrence om opgaven. Udvælgelsen sker med udgangspunkt i mest relevante referencer i forhold til den konkrete opgave vurderet på baggrund af de adspurgte informationer på baggrund af de valgte kriterier vedr. teknisk og/eller faglig formåen, jf. udbudsbetingelsernes punkt 2. Ordregiver vil udvælge de bedste egnede ansøgere ud fra følgende kriterier: • Ansøgers referencer er sammenlignelige med den udbudte kontrakt og i størst muligt omfang påviser erfaring med udvikling, drift, vedligeholdelse og support af et AI-simulationsredskab, hvor AI-løsningen er ekspert/specialist inden for et fagområde, hvorunder det vægtes positivt, hvis fagområdet relaterer sig til børn. • Ansøgers referencer påviser erfaring med udvikling af en AI-løsning, der er baseret på avatarer med særlige personaer, f.eks. 12-årigt barn. • Referencerne vedrører udvikling af AI-løsning, der ikke er underlagt en tredjeparts guardrails, og/eller er underlagt guardrails der er defineret af Ansøger. • Referencerne indeholder udvikling af en AI-løsning, der indeholder design, f.eks. brugerinterface, herunder samarbejde med professionelle designere internt eller eksternt hos Ansøger. • Referencerne vedrører udvikling af AI-løsning, der vedrører læringsplatforme. • Ansøger påviser erfaring med udvikling af It-løsninger, hvor kundens inddragelse har været en aktiv del af udviklingsprocessen, og hvor Ansøgers formår at tilpasse projektet i henhold til kundens input og ønsker til projektet. • Ansøger påviser erfaring med drift, vedligeholdelse og support af en AI-løsning.
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
:
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
:
3
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
:
3
Proceduren afvikles i successive faser. I hver fase kan nogle ansøgere blive
Køberen forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på grundlag af de indledende tilbud uden yderligere forhandlinger
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Frist for anmodning om yderligere oplysninger
:
20/11/2025
22:55:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren
:
Den påtænkte dato for afsendelse af opfordringerne til at afgive tilbud
:
19/12/2025
Vilkår for indgivelse
:
Elektronisk indgivelse
:
Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på
:
dansk
Elektronisk katalog
:
Ikke tilladt
Alternative tilbud
:
Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud
:
Ikke tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse
:
04/12/2025
11:00:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Betingelser for kontraktens udførelse
:
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse
:
Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse
:
Der indgås en databehandleraftale, såfremt Leverandøren behandler persondata
Elektronisk fakturering
:
Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling
:
nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
:
ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for udbud
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til § 7 i lovbekendtgørelse nr. 593 af 2. juni 2016 om Klagenævnet for Udbud (i det følgende benævnt Lov om Klagenævnet for Udbud), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. 2) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort; 3) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen; 4) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk.4; 5) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt. En klage over, at ordregiveren i strid med Udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren i henhold til Lov om Klagenævnet for Udbud § 4 har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. I henhold til Lov om Klagenævnet for Udbud § 6, stk. 4 skal klageren senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstillperioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.naevneneshus.dk.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Professionshøjskolen Absalon S/I
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
:
Professionshøjskolen Absalon S/I
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
:
Professionshøjskolen Absalon S/I
Organisation, der behandler tilbud
:
Professionshøjskolen Absalon S/I
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Professionshøjskolen Absalon S/I
Registreringsnummer
:
30874323
Postadresse
:
Sdr. Stationsvej 30
By
:
Slagelse
Postnummer
:
4200
Landsdel (NUTS)
:
Vest- og Sydsjælland
(
DK022
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Tolstrup og Hvilsted
Telefon
:
53360036
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
Bekendtgørelsens ID
:
ebb23fbb-1e93-4e37-9730-e273b637a9a7
-
01
Formulartype
:
Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype
:
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
03/11/2025
19:42:02 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
03/11/2025
20:04:04 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
731535-2025
EUT-S-nummer
:
213/2025
Offentliggørelsesdato
:
05/11/2025