1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Banedanmark
Køberens retlige status
:
Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Generelle offentlige tjenesteydelser
Den ordregivende enheds aktiviteter
:
Jernbanetjenester
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Udbud af support, vedligehold og udvikling af trafikinformationsværktøjer
Beskrivelse
:
Banedanmark har i dag skræddersyede Applikationer til visning af trafikinformation samt overvågning, logning og konfiguration af trafikinformationsudstyr (hardware), herunder skærme på perroner, der informerer rejsende om hvilke tog, der afgår hvornår. I applikationerne er blandt andet benyttet følgende teknologier: node.js, MariaDb, Zabbix, Debian 12 og .NET. Formålet med den udbudte Kontrakt er at sikre løbende vedligehold og support på Applikationerne, samt videreudvikling på Applikationerne, såfremt dette skulle blive nødvendigt. Forud for disse ydelser, vil der foregå en Transition, der bl.a. indebærer, at leverandøren skal etablere et vedligeholdelses- og udviklingsmiljø, således leverandøren er i stand til at udføre vedligeholdelses- og udviklingsopgaver på Applikationerne. Den udbudte kontrakt omfatter følgende hovedydelser: A) Transition Ind: Leverandøren skal gennemføre transition ind, hvilket blandt andet omfatter vidensoverdragelse fra eksisterende leverandør og kunden, gennemgang af dokumentation og Applikationernes konfiguration, samt opsætning af samarbejdsorganisation og -processer. B) Support på Applikationer: Leverandøren skal levere 2. line support på Applikationerne. Med support forstås simple spørgsmål til Applikationerne på mail eller telefon fra Kunden og Kundens underleverandører. C) Vedligeholdelse af Applikationer: Leverandøren skal levere vedligeholdelse af Applikationerne, herunder fejlretning, anbefalinger til forebyggelse og minimering af muligheden for fejl, samt forbedring af virkemåden af Applikationerne. D) Videreudvikling af Applikationer: Leverandøren skal levere videreudvikling af Applikationerne baseret på Kundens opdaterede forretningskrav. Udbuddet er gennemført som et udbud med forhandling efter forsyningsvirksomhedsdirektivet.
Identifikator for proceduren
:
3fe17404-1b29-452f-ba28-9dfc460358f7
Tidligere bekendtgørelse
:
6b52b4a2-ebef-433c-8aff-f00b374b1b13-01
Intern ID
:
2024 - 27782
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure
:
nej
Hovedpunkterne i proceduren
:
I overensstemmelse med reglerne i direktiv 2014/25/EU (Forsyningsvirksomhedsdirektivet implementeret ved bekendtgørelse nr. 1078 af 29. juni 2022 om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester) er en kontrakt vedrørende support, vedligeholdelse og udvikling af trafikinformationsværktøjer udbudt. Udbuddet er gennemført som udbud med forhandling og kontrakten er tildelt den tilbudsgiver, der afgav det økonomisk mest fordelagtige tilbud i henhold til tildelingskriteriet, jf. pkt. 7.1.1 i udbudsbetingelserne. Processen for udbuddet var: 1. Anmodning om prækvalifikation: De økonomiske aktører indleverede en anmodning om prækvalifikation. Banedanmark prækvalificerede på baggrund heraf 2 økonomiske aktører. 2. Invitation til at afgive indledende tilbud: Banedanmark inviterede de prækvalificerede økonomiske aktører til at afgive indledende tilbud. 3. Afgivelse af indledende tilbud: De prækvalificerede økonomiske aktører afgav et indledende tilbud. Det indledende tilbud skabte grundlaget for de efterfølgende forhandlingsmøder. 4. Forhandlingsmøder: De tilbudsgivere, der rettidigt havde afgivet et indledende tilbud, blev herefter inviteret til et forhandlingsmøde. 5. Offentliggørelse af revideret udbudsmateriale: Efter de gennemførte forhandlingsmøder, udsendte Banedanmark et revideret udbudsmateriale. 6. Afgivelse af endeligt tilbud: Tilbudsgiverne afgav endelige tilbud, som Banedanmark evaluererede. 7. Tildeling: Banedanmark tildelte kontrakten til den tilbudsgiver, der havde afgivet det økonomisk mest fordelagtige tilbud på baggrund af tildelingskriteriet i henhold til pkt. 7 i udbudsbetingelserne.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
72230000
Udvikling af kundespecificeret programmel,
72261000
Programmelsupport,
72262000
Programmeludvikling
2.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
16 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/25/EU
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Udbud af support, vedligehold og udvikling af trafikinformationsværktøjer
Beskrivelse
:
Banedanmark har i dag skræddersyede Applikationer til visning af trafikinformation samt overvågning, logning og konfiguration af trafikinformationsudstyr (hardware), herunder skærme på perroner, der informerer rejsende om hvilke tog, der afgår hvornår. I applikationerne er blandt andet benyttet følgende teknologier: node.js, MariaDb, Zabbix, Debian 12 og .NET. Formålet med den udbudte Kontrakt er at sikre løbende vedligehold og support på Applikationerne, samt videreudvikling på Applikationerne, såfremt dette skulle blive nødvendigt. Forud for disse ydelser, vil der foregå en Transition, der bl.a. indebærer, at leverandøren skal etablere et vedligeholdelses- og udviklingsmiljø, således leverandøren er i stand til at udføre vedligeholdelses- og udviklingsopgaver på Applikationerne. Den udbudte kontrakt omfatter følgende hovedydelser: A) Transition Ind: Leverandøren skal gennemføre transition ind, hvilket blandt andet omfatter vidensoverdragelse fra eksisterende leverandør og kunden, gennemgang af dokumentation og Applikationernes konfiguration, samt opsætning af samarbejdsorganisation og -processer. B) Support på Applikationer: Leverandøren skal levere 2. line support på Applikationerne. Med support forstås simple spørgsmål til Applikationerne på mail eller telefon fra Kunden og Kundens underleverandører. C) Vedligeholdelse af Applikationer: Leverandøren skal levere vedligeholdelse af Applikationerne, herunder fejlretning, anbefalinger til forebyggelse og minimering af muligheden for fejl, samt forbedring af virkemåden af Applikationerne. D) Videreudvikling af Applikationer: Leverandøren skal levere videreudvikling af Applikationerne baseret på Kundens opdaterede forretningskrav. Udbuddet er gennemført som et udbud med forhandling efter forsyningsvirksomhedsdirektivet.
Intern ID
:
2024 - 27782
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
72230000
Udvikling af kundespecificeret programmel,
72261000
Programmelsupport,
72262000
Programmeludvikling
5.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
7
År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
3
Yderligere oplysninger om fornyelser
:
Kontrakten kan forlænges med 3 x 12 måneder. Med et varsel på mindst seks måneder til udgangen af ovennævnte kontraktperiode, kan Kunden ved Meddelelse på uændrede vilkår forlænge Kontrakten med 12 måneder. Med et varsel på mindst seks måneder til udgangen af en forlængelse på 12 måneders kan Kunden ved Meddelelse på uændrede vilkår forlænge Kontrakten med yderligere 12 måneder. Den samlede maksimale forlængelse udgør 36 måneder.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
16 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
:
Type:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Pris bedømmes på grundlag af den samlede evalueringstekniske pris, således som dette beløb fremkommer på baggrund af de af Tilbudsgiver anførte priser i Bilag 12a - Prisliste.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
50,00
Kriterium
:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Kvalitet
Beskrivelse
:
Kvalitet bedømmes på grundlag af følgende delkriterier: • Leveranceorganisation og Nøglemedarbejdere Vurderes på baggrund af en samlet vurdering af de tilbudte Nøglemedarbejderes kompetencer og erfaringer og den tilbudte leveranceorganisation under Kontrakten. Det tillægges positiv vægt, at leveranceorganisationen samt Nøglemedarbejdernes kompetencer og erfaring nyttiggøres på en måde, der understøtter en høj kvalitet i levering af ydelserne under Kontrakten. Det tillægges positiv vægt, at de tilbudte Nøglemedarbejdere besidder dokumenteret erfaring med at udvikle integrationer mellem applikationer og hardware udover det fastsatte antal år angivet i bilag 10 (Samarbejdsorganisation). Det tillægges desuden positiv vægt, i hvilket omfang leveranceorganisationen samlet set besidder kompetencer relevant for support, vedligehold og udvikling, på nedenstående områder: a. Applikationer, som håndterer overvågning og konfiguration af informationsudstyr i realtid b. Applikationer, der i deres funktionalitet og formål har fællestræk med Applikationerne, jf. bilag 2 (Kundens Applikationer) c. Teknologier nævnt i Applikationerne, jf. bilag 2 (Kundens Applikationer) Delkriteriet vurderes på baggrund af tilbudsgivers besvarelse af de evalueringskrav (EK), afsnit 3.1 og 3.2, der fremgår af bilag 10 (samarbejdsorganisation).
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
50,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister
:
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er klfu@naevneneshus.dk. Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
:
Banedanmark
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
:
Banedanmark
Organisation, der udfører betalingen
:
Banedanmark
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Banedanmark
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
9 302 300,00
DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
Netcompany A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
Udbud af support, vedligehold og udvikling af trafikinformationsværktøjer - Netcompany A/S
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
9 302 300,00
DKK
Tilbuddet er et alternativt tilbud
:
nej
Produktets eller tjenesteydelsens oprindelsesland
:
Danmark
Underentreprise
:
Endnu ikke kendte
Kontraktoplysninger
:
Identifikator for kontrakten
:
Udbud af support, vedligehold og udvikling af trafikinformationsværktøjer - Netcompany A/S
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud
:
25/09/2025
Dato for indgåelse af kontrakten
:
17/11/2025
Oplysninger om EU-midler
:
Organisation, der underskriver kontrakten
:
Banedanmark
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Resumé af de klager som køberen har modtaget
:
Antal klagere
:
0
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
2
Udvalg af tilbud
:
Værdien af det antagelige tilbud med den laveste værdi
:
9 302 300,00
DKK
Værdien af det antagelige tilbud med den højeste værdi
:
10 524 500,00
DKK
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Banedanmark
Registreringsnummer
:
18632276
Afdeling
:
Danmark
Postadresse
:
Carsten Niebuhrs Gade 43
By
:
København V
Postnummer
:
1577
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Thang Minh Le
Telefon
:
+4523837659
Denne organisations roller
:
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der underskriver kontrakten
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
Netcompany A/S
Den økonomiske operatørs størrelse
:
Stor virksomhed
Registreringsnummer
:
14 81 48 33
Postadresse
:
Strandgade 3
By
:
København K
Postnummer
:
1401
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41730298
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
Vinderen er noteret på et reguleret marked
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
d265ae5e-ab08-4d2f-a160-d2e017959153
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
30
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
18/11/2025
12:18:51 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
18/11/2025
13:00:45 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
766738-2025
EUT-S-nummer
:
223/2025
Offentliggørelsesdato
:
19/11/2025