23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Electronic Supply

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
15.12.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Region Sjælland

Profylakse - Arkiveringsrobot


Region Sjælland

829713-2025 - Forudgående underretning om direkte tildeling
Danmark – Laboratorieudstyr, optisk udstyr og præcisionsudstyr (ikke briller) – Profylakse - Arkiveringsrobot
OJ S 241/2025 15/12/2025
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Varer - Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Region Sjælland
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Profylakse - Arkiveringsrobot
Beskrivelse 1.0 Art og mængde: Region Sjælland ønsker at indkøbe en robot til Patologi til automatisk arkivering og fremfinding af mikroskopi-/objektglas. 1.1 Formål og behov: I forbindelse med implementeringen af Digital Patologi i Patologiafdelingen, er der opstået en kapacitetsudfordring i arbejdsprocessen, der omhandler arkivering og fremfinding af glas. Der er sket en stigning i den manuelle håndtering af glasarkiveringsopgaven. Det tager desuden længere tid at fremfinde glas, hvilket giver forsinkelser i svartiderne, og risikoen for at glas helt bortkommer er blevet større. Tidligere blev mikroskopiglas sorteret, og scanningen afventede, at alle glas på patienten var samlet og lå klar. Ved digitaliseringen scannes mikroskopiglas nu ind løbende, når de er færdige til diagnostik, og efterfølgende er det nødvendigt at sortere og arkivere alle mikroskopiglas (ca. 600.000 pr år) efter scanningsdato og organområde. Dette betyder, at mikroskopiglas fra hver enkel patientprøve kan være fordelt i forskellige ”bunker” over flere forskellige dage. Der er således meget vanskeligere at finde og samle, hvorfor dette er mindre patientsikkert end tidligere. Udover øget patientsikkerhed vil robottens automatisering være tidsbesparende og medføre mindre manuel håndtering pr. glas, således at der kan frigives hænder og tid til en generelt presset drift i afdelingen og til forbedring i kvaliteten af produktionen af et godt snit, der er en forudsætning for digitaliseringsprocessen. 1.1.1 Fuldautomatisk sortering af mikroskopi-/objektglas. Der lægges vægt på, at robotten understøtter fuldautomatisk håndtering og sortering af mikroskopi-/objektglas. Robotten skal kunne modtage mikroskopi-/objektglas uden krav om forudgående manuel sortering. 1.1.2 Placeringsregistrering Der lægges vægt på, at robotten kan registrere og lagre information om den præcise placering af hvert enkelt mikroskopi-/objektglas, så genfinding kan ske på et senere tidspunkt. 1.1.3 Opbevaring Der lægges vægt på, at robotten kan lagre mikroskopiglas i en tidsdefineret periode på minimum 3 uger. 1.1.4 Automatisk kassering af mikroskopi-/objektglas Der lægges vægt på, at robotten automatisk kasserer mikroskopi-/objektglas baseret på indtastede kriterier. 1.1.5 Eneleverandørsituation Der er ved en markedsundersøgelse konstateret, at der ikke findes andre leverandører på markedet end Axlab A/S, hvad angår en glasarkiveringsrobot med de ovenfor beskrevne funktioner. Markedsundersøgelsen har udover kontakt til Axlab A/S desuden bestået af kontakter til klinikere fra Aarhus Universitetshospital og Odense Universitetshospital. Disse klinikere vurderer ud fra deres markedskendskab fra konferencer, udstillinger og samarbejde på tværs af patologiafdelinger i Danmark og resten af de skandinaviske lande, at der er tale om en eneleverandørsituation. Som led i markedsundersøgelsen er der desuden taget kontakt til brancheforeningen Dansk Patologisk Selskab, der ikke er vidende om sådanne løsninger på markedet. På baggrund af markedsundersøgelsen er vurderingen således samlet set, at der foreligger en eneleverandørsituation i medfør udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2. Derfor kan der indgås kontrakt med Axlab A/S om køb af Slide Manager ved direkte tildeling efter udløb af standstill-perioden.
Identifikator for proceduren 3cdd27d3-0eb0-4c7c-a151-f14e644a6d59
Intern ID Profylakse - Arkiveringsrobot
Udbudsprocedure Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  38000000   Laboratorieudstyr, optisk udstyr og præcisionsudstyr (ikke briller)
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Lykkebækvej 1    
By Køge
Postnummer 4600
Landsdel (NUTS) Københavns omegn   ( DK012 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Køge Universitetshospital, Patologi afdeling
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Den 1. januar 2027 sammenlægges Region Sjælland og Region Hovedstaden til Region Østdanmark, jf. lov nr. 699 af 20. juni 2025 om overgangen til en ny sundhedsstruktur med senere ændringer. Pr. 1. januar 2027 er Kunden således Region Østdanmark, CVR-nr. 45778290, som fra dette tidspunkt overtager Region Sjællands og Region Hovedstadens aktiver, passiver, rettigheder og pligter og indtræder i alle rettigheder og forpligtelser i henhold til denne Kontrakt. Leverandøren er fra 1. januar 2027 forpligtet til at fakturere Region Østdanmark i overensstemmelse med Kundens skriftlige anvisninger ultimo 2026. Sammenlægningen gennemføres i relation til denne Kontrakt uden udgift for Kunden. Hvis det forberedende regionsråd for Region Østdanmark på uændrede vilkår ønsker at overtage Kontrakten med virkning i 2026, jf. lov nr. 699 af 20. juni 2025 om overgangen til en ny sundhedsstruktur med senere ændringer (overgangsloven) § 66, stk. 4, er Leverandøren forpligtet til at acceptere, at Kontrakten midlertidigt overgår til det forberedende regionsråd frem til 1. januar 2027, hvor Region Østdanmark overtager Kontrakten. Hvis det forberedende regionsråd for Region Østdanmark ønsker at ændre Kontrakten med virkning i 2026, jf. lov nr. 699 af 20. juni 2025 om overgangen til en ny sundhedsstruktur med senere ændringer (overgangsloven) § 66, stk. 4, er Kunden berettiget til at kræve de pågældende ændringer under iagttagelse af de til enhver tid gældende udbudsretlige regler. Det samme gælder, hvis det forberedende regionsråd for Region Østdanmark ønsker at ændre Kontrakten med virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027, jf. lov nr. 699 af 20. juni 2025 om overgangen til en ny sundhedsstruktur med senere ændringer (overgangslovens) § 66, stk. 1, nr. 9.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Profylakse - Arkiveringsrobot
Beskrivelse 1.0 Art og mængde: Region Sjælland ønsker at indkøbe en robot til Patologi til automatisk arkivering og fremfinding af mikroskopi-/objektglas. 1.1 Formål og behov: I forbindelse med implementeringen af Digital Patologi i Patologiafdelingen, er der opstået en kapacitetsudfordring i arbejdsprocessen, der omhandler arkivering og fremfinding af glas. Der er sket en stigning i den manuelle håndtering af glasarkiveringsopgaven. Det tager desuden længere tid at fremfinde glas, hvilket giver forsinkelser i svartiderne, og risikoen for at glas helt bortkommer er blevet større. Tidligere blev mikroskopiglas sorteret, og scanningen afventede, at alle glas på patienten var samlet og lå klar. Ved digitaliseringen scannes mikroskopiglas nu ind løbende, når de er færdige til diagnostik, og efterfølgende er det nødvendigt at sortere og arkivere alle mikroskopiglas (ca. 600.000 pr år) efter scanningsdato og organområde. Dette betyder, at mikroskopiglas fra hver enkel patientprøve kan være fordelt i forskellige ”bunker” over flere forskellige dage. Der er således meget vanskeligere at finde og samle, hvorfor dette er mindre patientsikkert end tidligere. Udover øget patientsikkerhed vil robottens automatisering være tidsbesparende og medføre mindre manuel håndtering pr. glas, således at der kan frigives hænder og tid til en generelt presset drift i afdelingen og til forbedring i kvaliteten af produktionen af et godt snit, der er en forudsætning for digitaliseringsprocessen. 1.1.1 Fuldautomatisk sortering af mikroskopi-/objektglas. Der lægges vægt på, at robotten understøtter fuldautomatisk håndtering og sortering af mikroskopi-/objektglas. Robotten skal kunne modtage mikroskopi-/objektglas uden krav om forudgående manuel sortering. 1.1.2 Placeringsregistrering Der lægges vægt på, at robotten kan registrere og lagre information om den præcise placering af hvert enkelt mikroskopi-/objektglas, så genfinding kan ske på et senere tidspunkt. 1.1.3 Opbevaring Der lægges vægt på, at robotten kan lagre mikroskopiglas i en tidsdefineret periode på minimum 3 uger. 1.1.4 Automatisk kassering af mikroskopi-/objektglas Der lægges vægt på, at robotten automatisk kasserer mikroskopi-/objektglas baseret på indtastede kriterier. 1.1.5 Eneleverandørsituation Der er ved en markedsundersøgelse konstateret, at der ikke findes andre leverandører på markedet end Axlab A/S, hvad angår en glasarkiveringsrobot med de ovenfor beskrevne funktioner. Markedsundersøgelsen har udover kontakt til Axlab A/S desuden bestået af kontakter til klinikere fra Aarhus Universitetshospital og Odense Universitetshospital. Disse klinikere vurderer ud fra deres markedskendskab fra konferencer, udstillinger og samarbejde på tværs af patologiafdelinger i Danmark og resten af de skandinaviske lande, at der er tale om en eneleverandørsituation. Som led i markedsundersøgelsen er der desuden taget kontakt til brancheforeningen Dansk Patologisk Selskab, der ikke er vidende om sådanne løsninger på markedet. På baggrund af markedsundersøgelsen er vurderingen således samlet set, at der foreligger en eneleverandørsituation i medfør udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2. Derfor kan der indgås kontrakt med Axlab A/S om køb af Slide Manager ved direkte tildeling efter udløb af standstill-perioden.
Intern ID Profylakse - Arkiveringsrobot
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  38000000   Laboratorieudstyr, optisk udstyr og præcisionsudstyr (ikke briller)
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner Ordregiver har option på yderligere fire komplette leverancer af glasarkiveringsrobotten. Region Sjælland tegner sig for en af de fire ekstra leverancer, og Region Hovedstaden tegner sig for resten. Hver af sådanne optioner skal kunne udnyttes i fire år fra kontraktens underskrift. Ordregiver forbeholder sig dog ret til at genudbyde udstyr for leverancer svarende til optionerne på yderligere leverancer, enkeltvist eller samlet, i stedet for at udnytte disse optioner, hvis eneleverandørsituationen ændrer sig. Yderligere optioner: Serviceaftale på tre forskellige dækningsniveauer Flytning af udstyr Lydisolering Modul til brug for scanner af andet fabrikat end eksisterende scannere
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Lykkebækvej 1    
By Køge
Postnummer 4600
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Køge Universitetshospital, Patologi afdeling
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger Den 1. januar 2027 sammenlægges Region Sjælland og Region Hovedstaden til Region Østdanmark, jf. lov nr. 699 af 20. juni 2025 om overgangen til en ny sundhedsstruktur med senere ændringer. Pr. 1. januar 2027 er Kunden således Region Østdanmark, CVR-nr. 45778290, som fra dette tidspunkt overtager Region Sjællands og Region Hovedstadens aktiver, passiver, rettigheder og pligter og indtræder i alle rettigheder og forpligtelser i henhold til denne Kontrakt. Leverandøren er fra 1. januar 2027 forpligtet til at fakturere Region Østdanmark i overensstemmelse med Kundens skriftlige anvisninger ultimo 2026. Sammenlægningen gennemføres i relation til denne Kontrakt uden udgift for Kunden. Hvis det forberedende regionsråd for Region Østdanmark på uændrede vilkår ønsker at overtage Kontrakten med virkning i 2026, jf. lov nr. 699 af 20. juni 2025 om overgangen til en ny sundhedsstruktur med senere ændringer (overgangsloven) § 66, stk. 4, er Leverandøren forpligtet til at acceptere, at Kontrakten midlertidigt overgår til det forberedende regionsråd frem til 1. januar 2027, hvor Region Østdanmark overtager Kontrakten. Hvis det forberedende regionsråd for Region Østdanmark ønsker at ændre Kontrakten med virkning i 2026, jf. lov nr. 699 af 20. juni 2025 om overgangen til en ny sundhedsstruktur med senere ændringer (overgangsloven) § 66, stk. 4, er Kunden berettiget til at kræve de pågældende ændringer under iagttagelse af de til enhver tid gældende udbudsretlige regler. Det samme gælder, hvis det forberedende regionsråd for Region Østdanmark ønsker at ændre Kontrakten med virkning for Region Østdanmark fra den 1. januar 2027, jf. lov nr. 699 af 20. juni 2025 om overgangen til en ny sundhedsstruktur med senere ændringer (overgangslovens) § 66, stk. 1, nr. 9.
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for mægling Klagenævnet for Udbud
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : Præcise oplysninger om klagefrist(er): Stand-still udløber ved udgangen af 9. januar 2026. Klage skal indgives til klagenævnet inden udløb af stand-still. Andre klagefrister: Klage skal indgives til klagenævnet inden bestemte frister. Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være modtaget i klagenævnet inden 30 dage fra dagen efter ordregiverens underretning om, hvem der er blevet prækvalificeret. Andre klager skal være modtaget i klagenævnet inden 6 måneder fra dagen efter offentliggørelsen af ordregiverens bekendgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået kontrakt, eller inden 12 måneder fra ordregiveren har underrettet tilbudsgiverne om, hvem ordregiveren vil indgå kontrakt med, hvis der er tale om en rammeaftale. Mere udførlig beskrivelse kan findes på Klagenævnet for Udbuds hjemmeside: www.klfu.dk
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angånde skatter på det sted, hvor kontrakten skal udføres Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angående miljøbeskyttelse på det sted, hvor kontrakten skal udføres Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angående sikkerhed på arbejdspladsen og arbejdsvilkår på det sted, hvor kontrakten skal udføres Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Region Sjælland
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Region Sjælland
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Klagenævnet for Udbud
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten Region Sjælland
Organisation, der udfører betalingen Region Sjælland
Organisation, der underskriver kontrakten Region Sjælland
6. Resultater
Direkte tildeling
Begrundelse for direkte tildeling Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse Der er ved en markedsundersøgelse konstateret, at der ikke findes andre leverandører på markedet end Axlab A/S, hvad angår en glasarkiveringsrobot med de ovenfor beskrevne funktioner. Markedsundersøgelsen har udover kontakt til Axlab A/S desuden bestået af kontakter til klinikere fra Aarhus Universitetshospital og Odense Universitetshospital. Disse klinikere vurderer ud fra deres markedskendskab fra konferencer, udstillinger og samarbejde på tværs af patologiafdelinger i Danmark og resten af de skandinaviske lande, at der er tale om en eneleverandørsituation. Som led i markedsundersøgelsen er der desuden taget kontakt til brancheforeningen Dansk Patologisk Selskab, der ikke er vidende om sådanne løsninger på markedet. På baggrund af markedsundersøgelsen er vurderingen således samlet set, at der foreligger en eneleverandørsituation i medfør udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2. Derfor kan der indgås kontrakt med Axelab A/S om køb af Slide Manager ved direkte tildeling efter udløb af standstill-perioden.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn Axlab A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator 5885
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Værdien af tilbuddet 28 295 115,00   DKK
Tilbuddet blev rangordnet nej
Underentreprise Ja
Underentrepriseværdien er kendt nej
Underentrepriseprocentdelen er kendt nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 1111
Titel Kontrakt vedrørende glasarkiveringsrobot (Slide manager)
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud 09/12/2025
Oplysninger om EU-midler
Organisation, der underskriver kontrakten Region Sjælland
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Region Sjælland
Registreringsnummer 29190658
Afdeling Koncern Indkøb
Postadresse Alleen 15
By Sorø
Postnummer 4180
Landsdel (NUTS) Vest- og Sydsjælland  ( DK022 )
Land Danmark
Enhed Sandra Serop
Telefon +45 24204674
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der underskriver kontrakten
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnerens Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Nordjylland  ( DK050 )
Land Danmark
Telefon +45 72405600
Internetadresse http://www.klfu.dk
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
Organisation med ansvar for mægling
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse http://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angånde skatter på det sted, hvor kontrakten skal udføres
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angående miljøbeskyttelse på det sted, hvor kontrakten skal udføres
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme angående sikkerhed på arbejdspladsen og arbejdsvilkår på det sted, hvor kontrakten skal udføres
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Axlab A/S
Registreringsnummer 18237148
Postadresse Bygstubben 4
By Vedbæk
Postnummer 2950
Landsdel (NUTS) Nordsjælland  ( DK013 )
Land Danmark
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 99b3019d-712c-47b3-88b3-5a91a2aeb370   -   01
Formulartype Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype 25
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 11/12/2025   14:02:05 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 12/12/2025   07:38:01 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 829713-2025
EUT-S-nummer 241/2025
Offentliggørelsesdato 15/12/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.034|instance-web01