23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Electronic Supply

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
16.12.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Aarhus Vand A/S

IT-system til ledningsregistrering ifm. vand, spildevand mv.


Aarhus Vand A/S

836339-2025 - Forudgående underretning om direkte tildeling
Danmark – Programpakker og informationssystemer – IT-system til ledningsregistrering ifm. vand, spildevand mv.
OJ S 242/2025 16/12/2025
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Varer - Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Aarhus Vand A/S
1.1.
Køber
Officielt navn Aarhus Vand Forsyning A/S
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel IT-system til ledningsregistrering ifm. vand, spildevand mv.
Beskrivelse Aarhus Vand agter at indgå kontrakt med Integraph Danmark A/S, med henblik på gentegning af aftaler vedr. vedligholdelsesaftaler og konsulentydelser der relaterer sig til it-system vedr. ledningsregistrering. Licenser til ledningsregistreringssystemet er anskaffet ifm. tidligere afholdt EU-Udbud i 2006.
Identifikator for proceduren a253f05a-8b7c-44d2-b504-999cbfd90c40
Intern ID e0a030f2-db95-4b1e-929c-f38ab4572e85
Udbudsprocedure Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  48000000   Programpakker og informationssystemer
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  38221000   Geografiske informationssystemer (GIS eller tilsvarende), 48614000   Dataregistreringssystem, 72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support, 72212517   Udvikling af it-programmel, 72250000   System- og supporttjenester, 72261000   Programmelsupport
2.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
Direktiv 2014/25/EU
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel IT-system til ledningsregistrering ifm. vand, spildevand mv.
Beskrivelse Aarhus Vand agter at indgå kontrakt med Integraph Danmark A/S, med henblik på gentegning af aftaler vedr. vedligholdelsesaftaler og konsulentydelser der relaterer sig til it-system vedr. ledningsregistrering. Licenser til ledningsregistreringssystemet er anskaffet ifm. tidligere afholdt EU-Udbud i 2006.
Intern ID 9b8aec4b-25b5-437b-aa39-4fcfc6a36bc6
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Supplerende kontrakttype Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  48000000   Programpakker og informationssystemer
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  38221000   Geografiske informationssystemer (GIS eller tilsvarende), 48614000   Dataregistreringssystem, 72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support, 72212517   Udvikling af it-programmel, 72250000   System- og supporttjenester, 72261000   Programmelsupport
5.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
5.1.3.
Anslået varighed
Startdato 01/01/2026
Varigheds slutdato 31/12/2030
5.1.6.
Generelle oplysninger
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Rammeaftale uden fornyet iværksættelse af konkurrence
Yderligere omfattede købere Aarhus Vand A/S + Aarhus Vand Forsyning A/S
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer), skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalen-derdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og ud-budslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbuds-lovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt under-rette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgi-vet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Aarhus Vand A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten Aarhus Vand A/S, Aarhus Vand Forsyning A/S
6. Resultater
Rammeaftalernes maksimumværdi i denne bekendtgørelse 6 355 000,00   DKK
Rammeaftalernes anslåede værdi 3 355 000,00   DKK
Direkte tildeling
Begrundelse for direkte tildeling Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse Kontrakten kan kun opfyldes af en bestemt leverandør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager, jf. udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2. Aarhus Vand gennemførte i 2006 (dengang Aarhus Kommunale Værker) et EU-udbud vedrørende licenser m.v. til ledningsregistreringssystem, som blev tildelt Intergraph Danmark A/S – også kaldet Hexagon. Kontrakten indeholdt licenser (engangsudgift) samt vedligeholdelsesaftaler (løbende årlig omkostning) og konsulentydelser for de første fire år. Aarhus Vand ønsker nu at indgå en ny aftale vedrørende konsulentydelser og opdatere vedligeholdelsesaftalen for ledningsregistreringssystemet. Aarhus Vand har gennemført en omfattende markedsafdækning, herunder offentliggjort en TED-bekendtgørelse og afholdt dialog med relevante leverandører. Undersøgelsen viser, at kun én leverandør på nuværende tidspunkt – Hexagon – kan opfylde Aarhus Vands objektive og saglige krav til et ledningsregistreringssystem, herunder fuld understøttelse og implementering af de nyeste DANVA-datamodeller og tilhørende funktionalitet. Det er Aarhus Vands vurdering, at der på nuværende tidspunkt ikke findes rimelige alternativer eller erstatninger, der understøtter fuld funktionsdygtighed af de seneste DANVA-modeller. Sammenholdt med, at Aarhus Vand allerede har indkøbt licenserne til systemet, hvor Hexagon/Intergraph har eksklusive rettigheder til kildekoden og vedligeholdelsen heraf, vurderes det, at betingelserne i udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2, dermed er opfyldt. Den manglende konkurrence skyldes ikke Aarhus Vands egne handlinger. Kontrakt med leverandøren vil blive indgået tidligst 10 dage efter offentliggørelsen af nærværende bekendtgørelse og vil have en varighed på op til 5 år.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Rammeaftale
Den maksimale værdi for rammeaftalen 6 355 000,00   DKK
Revurderet værdi af rammeaftalen 3 355 000,00   DKK
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn INTERGRAPH DANMARK A/S
Officielt navn INTERGRAPH DANMARK A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator IT-system til ledningsregistrering ifm. vand, spildevand mv.
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Værdien af tilbuddet 3 855 000,00   DKK
Tilbuddet blev rangordnet nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten Vedligeholdelsesaftale
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud 12/12/2025
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten Konsulentydelser
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud 12/12/2025
Oplysninger om EU-midler
Organisation, der underskriver kontrakten Aarhus Vand A/S, Aarhus Vand Forsyning A/S
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Aarhus Vand A/S
Registreringsnummer 32562361
Postadresse Hasselager Allé 29
By Viby J
Postnummer 8260
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Enhed Christoffer Larsen
Telefon 89471104
Internetadresse https://www.aarhusvand.dk/
Denne organisations roller
Køber
Gruppeleder
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Enhed Klagenævnet for Udbud
Telefon +45 72405600
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Aarhus Vand Forsyning A/S
Registreringsnummer 44474573
Postadresse Hasselager Allé 29
By Viby J
Postnummer 8260
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Enhed Christoffer Larsen
Telefon 89471104
Internetadresse https://www.aarhusvand.dk/
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0005
Officielt navn INTERGRAPH DANMARK A/S
Den økonomiske operatørs størrelse Stor virksomhed
Registreringsnummer 10975948
Postadresse C/O Hexagon Borupvang 2B, 1. th
By Ballerup
Postnummer 2750
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
8.1.
ORG-0006
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 0a4327a0-3cc0-46fd-8416-a5f25b8e65b0   -   01
Formulartype Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype 26
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 15/12/2025   10:08:16 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 15/12/2025   10:11:48 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 836339-2025
EUT-S-nummer 242/2025
Offentliggørelsesdato 16/12/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|instance-web02