23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Electronic Supply

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
22.12.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Danmarks Fængsler

Udbud af kontrakt om Ny Klientløsning


Danmarks Fængsler

854605-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support – Udbud af kontrakt om Ny Klientløsning
OJ S 246/2025 22/12/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen - Meddelelse om ændring
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Danmarks Fængsler
Køberens retlige status Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Offentlig orden og sikkerhed
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Udbud af kontrakt om Ny Klientløsning
Beskrivelse Nærværende udbud vedrører indgåelse af en kontrakt om udvikling af en ny Klientløsning. Udbuddet gennemføres som udbud med forhandling efter udbudslovens afsnit II, hvilket indebærer, at enhver økonomisk aktør kan ansøge om at blive prækvalificeret, men det er alene de prækvalificerede ansøgere, der kan afgive tilbud. Formålet med udbuddet er at skabe et kvalitetsløft i Danmarks Fængslers kerneforretning ved at implementere et nyt klientsystem sammen med en ny integrationsplatform og dataplatform. I det nye systemkompleks vil alle relevante og opdaterede informationer være tilgængelige for de rette medarbejdere. Den nye klientløsning skal erstatte det eksisterende Klientsystem i Danmarks Fængsler, samt sikre en effektiv, korrekt, lovmedholdelig, dataunderstøttet og sikker klientadministration og sagsbehandling med effektive arbejdsgange og bedre datakvalitet. Danmarks Fængsler har Microsoft CRM licenser, som løsningen skal bygges på. Med nærværende udbud ønskes en leverandør til konfiguration, videreudvikling, support og vedligehold, samt rådgivning ift. driftsforberedelse og idriftsættelse af en ny Klientløsning bygget på Microsoft Dynamics Customer Engagement 9.1 (on premise) version 9.1. Udover CRM applikationen, som vil være ”system of record” i forbindelse med klientadministration, skal leverandøren konfigurere, videreudvikle, vedligeholde og supportere en integrationsplatform og en dataplatform, der vil være fælleskomponenter i det omgivende systemkompleks, der servicerer Klientløsningen. Danmarks Fængslers samlede systemkompleks omkring Klientløsningen består af en række komponenter, som alle er baseret på on premise hosting. Alle dele af det samlede systemkompleks bliver dermed hostet i Kundens datacentre. Løsningsdesignet for Klientløsningen skal overholde en traditionel lagdelt opbygning, samtidig med at der skal sikres at kunne høste fordelene ved et CRM-standard system.
Identifikator for proceduren ac3b0252-dc7c-41b2-9553-3ccc0f44bc8e
Intern ID 24-15-0151
Udbudsprocedure Anden procedure, der afvikles i flere faser
Hovedpunkterne i proceduren Udbudsproceduren er udbud med forhandling. Blandt de prækvalifikationsansøgere, som opfylder minimuskrav til egnethed, udvælges på et objektivt og sagligt grundlag mindst 3 og maksimalt 5 ansøgere, som opfordres til at afgive tilbud Efter modtagelse af de indledende tilbud afholder ordregiver individuelle forhandlingsmøder med alle tilbudsgivere, der rettidigt har afleveret et indledende tilbud. Forhandlingerne gennemføres i overensstemmelse med ligebehandlingsprincippet. Der anvendes successive faser men ikke med henblik på at begrænse antallet af tilbud der skal forhandles. Efter forhandlingerne kan ordregiver udsende et revideret udbudsmateriale med henblik på et yderligere indledende eller endeligt tilbud. Tilbudsgivere vil på samme tid blive informeret herom med opfordring til at afgive indledende eller endeligt tilbud. Forhandlingsforløbet er nærmere beskrevet i udbudsbetingelserne samt Bilag A5 - Ansøgningsbetingelser til prækvalifikation og Bilag C - Forhandlingsfase og - plan
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72200000   Programmering af software og konsulentvirksomhed, 72230000   Udvikling af kundespecificeret programmel, 72250000   System- og supporttjenester, 72261000   Programmelsupport, 72262000   Programmeludvikling, 72265000   Konfigurering af programmel, 72267100   Vedligeholdelse af programmel til informationsteknologi
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Strandgade 100    
By København K
Postnummer 1401
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Styrelsen for Danmarks Fængsler
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 148 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Den udbudte kontrakt er ikke opdelt i delkontrakter, jf. udbudslovens § 49, stk. 2, da ordregiver har, med baggrund i økonomiske- og markedsmæssige hensyn, vurderet, at det ikke er hensigtsmæssigt at foretage en sådan opdeling. Ordregiver skal endvidere udelukke økonomiske aktører, som er omfattet af EU’s sanktioner i henhold til EU-forordning nr. 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k. Efter investeringsscreeningsloven (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/842) skal økonomiske aktører, i) som er hjemmehørende uden for EU eller EFTA, eller ii) som er under kontrol af eller underlagt betydelig indflydelse som defineret i loven fra en virksomhed hjemmehørende eller en statsborger fra et land uden for EU eller EFTA, ansøge Erhvervsstyrelsen om tilladelse til at indgå en ”særlig økonomisk aftale” inden for en særligt følsom sektor eller aktivitet. Ordregiver vurderer, at indgåelse af kontrakten kan være omfattet af krav om tilladelse. Ansøger bør afklare, om ansøgers aftaleindgåelse vil være omfattet af et sådant krav. Se nærmere herom på https://erhvervsstyrelsen.dk/aftaler-omfattet-af-investeringsscreeningsloven Adgang til materiale underlagt fortrolighed. Som en del af det offentliggjorte materiale vedlægges Bilag F Fortrolighedserklæring. I forbindelse med ansøgning om prækvalifikation bedes ansøger underskrive Fortrolighedserklæringen og indsende den for de medarbejdere, der skal arbejde med det fortrolige materiale jf. udbudsbetingelserne. Det fortrolige materiale vil blive tilgængeliggjort i tilbudsfasen i udbudssystemet.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse Fælles europæisk udbudsdokument (ESPD)
Korruption Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Svig Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Deltagelse i en kriminel organisation Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer:a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt,b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger,c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, ogd) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Tilsidesættelse af forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Erhvervsvirksomheden er indstillet Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet?
Konkurs Er den økonomiske aktør gået konkurs?
Tvangsakkord uden for konkurs Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs?
Insolvens Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling?
Aktiver, der administreres af en kurator Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten?
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret?
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Udbud af kontrakt om Ny Klientløsning
Beskrivelse Nærværende udbud vedrører indgåelse af en kontrakt om udvikling af en ny Klientløsning. Udbuddet gennemføres som udbud med forhandling efter udbudslovens afsnit II, hvilket indebærer, at enhver økonomisk aktør kan ansøge om at blive prækvalificeret, men det er alene de prækvalificerede ansøgere, der kan afgive tilbud. Formålet med udbuddet er at skabe et kvalitetsløft i Danmarks Fængslers kerneforretning ved at implementere et nyt klientsystem sammen med en ny integrationsplatform og dataplatform. I det nye systemkompleks vil alle relevante og opdaterede informationer være tilgængelige for de rette medarbejdere. Den nye klientløsning skal erstatte det eksisterende Klientsystem i Danmarks Fængsler, samt sikre en effektiv, korrekt, lovmedholdelig, dataunderstøttet og sikker klientadministration og sagsbehandling med effektive arbejdsgange og bedre datakvalitet. Danmarks Fængsler har Microsoft CRM licenser, som løsningen skal bygges på. Med nærværende udbud ønskes en leverandør til konfiguration, videreudvikling, support og vedligehold, samt rådgivning ift. driftsforberedelse og idriftsættelse af en ny Klientløsning bygget på Microsoft Dynamics Customer Engagement 9.1 (on premise) version 9.1. Udover CRM applikationen, som vil være ”system of record” i forbindelse med klientadministration, skal leverandøren konfigurere, videreudvikle, vedligeholde og supportere en integrationsplatform og en dataplatform, der vil være fælleskomponenter i det omgivende systemkompleks, der servicerer Klientløsningen. Danmarks Fængslers samlede systemkompleks omkring Klientløsningen består af en række komponenter, som alle er baseret på on premise hosting. Alle dele af det samlede systemkompleks bliver dermed hostet i Kundens datacentre. Løsningsdesignet for Klientløsningen skal overholde en traditionel lagdelt opbygning, samtidig med at der skal sikres at kunne høste fordelene ved et CRM-standard system.
Intern ID 24-15-0151
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72200000   Programmering af software og konsulentvirksomhed, 72230000   Udvikling af kundespecificeret programmel, 72250000   System- og supporttjenester, 72261000   Programmelsupport, 72262000   Programmeludvikling, 72265000   Konfigurering af programmel, 72267100   Vedligeholdelse af programmel til informationsteknologi
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner Der er 2 optioner på datakonvertering og 1 option på uddannelse. For yderligere oplysninger henvises der til bilag 3A.i.c Datamigrering og bilag 3A.i.d Uddannelse
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Strandgade 100    
By København K
Postnummer 1401
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Styrelsen for Danmarks Fængsler
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 6   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 2
Yderligere oplysninger om fornyelser Kontraktens Etape I-III løber indtil Leverancen er levereret. Efter overgang til Etape IV leveres support og vedligehold i 3 år. Kontrakten forventede varighed er således opgjort til 6 år. Ordregiver kan forlænge kontrakten 2 gange med op til 24 måneder ad gangen ved skriftlig anmodning herom senest 3 måneder før udløb.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 148 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse
Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Dette udbud er også egnet for små og mellemstore virksomheder (SMV'er)ja
Yderligere oplysninger Den udbudte kontrakt er ikke opdelt i delkontrakter, jf. udbudslovens § 49, stk. 2, da ordregiver har, med baggrund i økonomiske- og markedsmæssige hensyn, vurderet, at det ikke er hensigtsmæssigt at foretage en sådan opdeling. Ordregiver skal endvidere udelukke økonomiske aktører, som er omfattet af EU’s sanktioner i henhold til EU-forordning nr. 833/2014 med senere ændringer, artikel 5k. Efter investeringsscreeningsloven (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/842) skal økonomiske aktører, i) som er hjemmehørende uden for EU eller EFTA, eller ii) som er under kontrol af eller underlagt betydelig indflydelse som defineret i loven fra en virksomhed hjemmehørende eller en statsborger fra et land uden for EU eller EFTA, ansøge Erhvervsstyrelsen om tilladelse til at indgå en ”særlig økonomisk aftale” inden for en særligt følsom sektor eller aktivitet. Ordregiver vurderer, at indgåelse af kontrakten kan være omfattet af krav om tilladelse. Ansøger bør afklare, om ansøgers aftaleindgåelse vil være omfattet af et sådant krav. Se nærmere herom på https://erhvervsstyrelsen.dk/aftaler-omfattet-af-investeringsscreeningsloven Adgang til materiale underlagt fortrolighed. Som en del af det offentliggjorte materiale vedlægges Bilag F Fortrolighedserklæring. I forbindelse med ansøgning om prækvalifikation bedes ansøger underskrive Fortrolighedserklæringen og indsende den for de medarbejdere, der skal arbejde med det fortrolige materiale jf. udbudsbetingelserne. Det fortrolige materiale vil blive tilgængeliggjort i tilbudsfasen i udbudssystemet.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse Udbudsdokument
Kriterium Generel årlig omsætning
Beskrivelse Det er et minimumskrav, at ansøger har en omsætning på minimum 150.000.000 kr. beregnet på baggrund af det seneste afsluttede regnskabsår. Ansøger skal indgive følgende oplysninger i ESPD afsnit IV.B.: Ansøgers samlede årsomsætning i det seneste afsluttede regnskabsår. Ansøger kan i dette udbud basere sig på andre aktørers økonomiske og/eller finansielle formåen for at opfylde egnethedskravene. Den/de aktør(er), der stiller sin økonomiske og/eller finansielle formåen til rådighed for ansøgeren, skal underskrive en støtteerklæring, jf. nærmere herom i Bilag A - Egnethedsvurdering. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne. Baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af kravene til egnethed, jf. nedenfor, kræver ordregiver, at ansøger og de pågældende enheder hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse. I umiddelbar forlængelse af prækvalifikationen skal de ansøger, som ordregiver har til hensigt at prækvalificere, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet: Hvis virksomhedens regnskaber ikke er tilgængelig i en national database, vil virksomheden blive bedt om at fremsende årsregnskaber eller tilsvarende relevant dokumentation.

Kriterium Finansielt forhold
Beskrivelse Det er et minimumskrav, at ansøger har en gennemsnitlig positiv egenkapital beregnet på baggrund af de seneste tre afsluttede regnskabsår. Ansøger skal indgive følgende oplysninger i ESPD afsnit IV.B.: Ansøgers gennemsnitlig positiv egenkapital beregnet på baggrund af de seneste tre afsluttede regnskabsår. Ansøger kan i dette udbud basere sig på andre aktørers økonomiske og/eller finansielle formåen for at opfylde egnethedskravene. Den/de aktør(er), der stiller sin økonomiske og/eller finansielle formåen til rådighed for ansøgeren, skal underskrive en støtteerklæring, jf. nærmere herom i Bilag A - Egnethedsvurdering. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne. Baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af kravene til egnethed, jf. nedenfor, kræver ordregiver, at ansøger og de pågældende enheder hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse. I umiddelbar forlængelse af prækvalifikationen skal de ansøger, som ordregiver har til hensigt at prækvalificere, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet: Hvis virksomhedens regnskaber ikke er tilgængelig i en national database, vil virksomheden blive bedt om at fremsende årsregnskaber eller tilsvarende relevant dokumentation.

Kriterium Andre økonomiske eller finansielle krav
Beskrivelse Det er et minimumskrav, at ansøger har en soliditetsgrad større end 15 % i hvert af de seneste tre afsluttede regnskabsår. Ansøger skal indgive følgende oplysninger i ESPD afsnit IV.B.: Ansøgers soliditetsgrad i hvert af de seneste tre afsluttede regnskabsår. Ansøger kan i dette udbud basere sig på andre aktørers økonomiske og/eller finansielle formåen for at opfylde egnethedskravene. Den/de aktør(er), der stiller sin økonomiske og/eller finansielle formåen til rådighed for ansøgeren, skal underskrive en støtteerklæring, jf. nærmere herom i Bilag A - Egnethedsvurdering. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne. Baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af kravene til egnethed, jf. nedenfor, kræver ordregiver, at ansøger og de pågældende enheder hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse. I umiddelbar forlængelse af prækvalifikationen skal de ansøger, som ordregiver har til hensigt at prækvalificere, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet: Hvis virksomhedens regnskaber ikke er tilgængelig i en national database, vil virksomheden blive bedt om at fremsende årsregnskaber eller tilsvarende relevant dokumentation.

Kriterium Referencer på specificerede tjenester
Beskrivelse Det er et minimumskrav, at tilbudsgiver kan dokumentere tre sammenlignelige referencer i de seneste 3 år. Med sammenlignelig reference menes reference vedrørende levering af konfiguration, videreudvikling eller support af løsninger baseret på projektets valgte tekniske platform, CRM eller lignende. Med de seneste 3 år menes, at virksomheden enten har påbegyndt og/eller afsluttet sammenlignelige aftaleforhold inden for de seneste 3 år. Virksomheden skal i ESPD angive en referenceliste med aftaleforhold af sammen-lignelig karakter. Som en del af referencelisten bør virksomheden for hver enkelt reference beskrive, hvorledes referencen har relevans og er sammenlignelig i forhold til den udbudte ydelse. Der kan maksimalt angives fem referencer, uanset at virksomheden udgøres af en enkelt virksomhed, baserer sig på anden virksomheds formåen eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium). Hvis der angives mere end fem referencer, vil ordregiver alene vurdere egnetheden i forhold til de fem førstnævnte referencer. Ansøger kan i dette udbud basere sig på andre aktørers tekniske og/eller faglige formåen for at opfylde egnethedskravene, herunder til brug for udvælgelsen. Den/de aktør(er), der stiller sin tekniske- og/eller faglige formåen til rådighed for ansøgeren, skal underskrive en støtteerklæring, jf. nærmere herom i Bilag A - Egnethedsvurdering. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne. Baserer ansøger sig på andre enheders uddannelsesmæssige og faglige kvalifikationer eller faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af ydelserne, som kontrakten omfatter, skal de konkrete dele af ydelserne under kontrakten udføres af den enhed, som ansøger baserer sig på Ansøger vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for referencer ud over evt. behov for præcisering eller supplering i henhold til de udbudsretlige regler herfor.

Kriterium Referencer på specificerede tjenester
Beskrivelse Ordregiver konstaterer indledningsvist, om ansøgning er modtaget korrekt, til tiden og indeholder den krævede dokumentation. Dernæst sikrer ordregiver, at virksomheden (samt evt. øvrige virksomheder der indgår i ansøgningen) ikke er omfattet af de obligatoriske og udvalgte frivillige udelukkelsesgrunde samt opfylder minimumskrav til egnethed. Er et eller flere ovenstående forhold ikke opfyldt, kan virksomheden risikere, at ansøgningen ikke tages med i evalueringen. Blandt de prækvalifikationsansøgere, som opfylder minimumskrav til egnethed, udvælges på et objektivt og sagligt grundlag mindst 3 og maksimalt 5 ansøgere, som opfordres til at afgive tilbud. Udvælgelsen af mindst 3 og maksimalt 5 ansøgere sker med udgangspunkt i de mest relevante referencer, der demonstrerer erfaring med udførelse af ydelserne svarende til den udbudte opgave. Såfremt antallet af konditionsmæssige ansøgninger er lavere end 3, vil ordregiver vurdere om antallet af egnede ansøgere skaber tilstrækkelig konkurrence og opfordre disse til at afgive tilbud, hvis det er tilfældet. Ved udvælgelsen lægges der særligt vægt på ansøgerens erfaring med levering af ydelser, som svarer til den udbudte opgave. Her lægges vægt på sammenligneligheden i: 1. Kundens sammenlignelighed med ordregiver 2. Projektets ydelser og anvendte tekniske platform 3. Kompleksitet 4. Anvendt metode 5. Risikostyring 6. Dokumentation 7. Allokerede ressourcer 8. Økonomi 9. Leverancefaser 10. Medarbejderes relevante certificeringer Referencer, der enten selv eller tilsammen dækker sammenlignelighed inden for samtlige ovenstående områder, vægtes mere positivt end referencer, der tilsammen er sammenlignelige med enkelte af områderne ovenfor. Det er væsentligt for vurderingen, at referencerne beskriver de konkrete leverancer herunder kvaliteten af disse leveret i referencen. Det bemærkes i forlængelse heraf, at de dele af en referencebeskrivelse, som blot måtte have karakter af en ren opremsning af ydelser, ikke vurderes som tilstrækkeligt konkret, og derfor ikke vil blive tillagt positiv betydning ved vurderingen af referencen. Såfremt der er flere end 3 ansøgere med relevante referencer, kan ordregiver udvide antallet af ansøgere op til 5. Ved udvælgelsen af de op til 2 yderligere ansøgere, vil det i tillæg til udvælgelseskriteriet om de mest relevante referencer blive tillagt særlig positiv vægt, at ansøger er en SMV, for at understøtte et bredt funderet konkurrencefelt, medmindre feltet allerede indeholder en eller flere SMV’er. ”SMV” skal forstås i henhold til Kommissionens henstilling 2003/361/EF af 6. maj 2003 om definitionen af mikrovirksomheder, små og mellemstore virksomheder. Ansøger skal i ESPD’et oplyse og begrunde, hvis ansøger mener at falde ind under definitionen heraf. Alle vil samtidigt og skriftligt blive underrettet om hvilke virksomheder, der er blevet prækvalificeret til at afgive tilbud.
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 3
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 5
Proceduren afvikles i successive faser. I hver fase kan nogle ansøgere blive
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Der henvises til Bilag B - Tilbudsevaluering
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 20,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Kvalitet
Beskrivelse Der henvises til Bilag B - Tilbudsevaluering
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 80,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på dansk
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren
Der kræves sikkerhedsgodkendelse
Beskrivelse Det er et krav at medarbejder, som skal arbejde med kontrakten, sikkerhedsgodkendes.
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse 07/01/2026   11:00:00 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse Tilbudsgiver er forpligtet til at overholde ordregivers arbejdsklausul i forbindelse med opfyldelse af kontrakten.
Der kræves en fortrolighedsaftale nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer), skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og ud-budslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbuds-lovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt under-rette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgi-vet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er klfu@naevneneshus.dk. Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Danmarks Fængsler
Registreringsnummer 53383211
Postadresse Strandgade 100
By København K
Postnummer 1401
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Palle Bo Skaarup
Telefon +45 72554376
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Telefon +45 72405600
Internetadresse https://klfu.naevneneshus.dk/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse http://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
10. Ændring
Udgave af den foregående bekendtgørelse, der skal ændres 61c2d4e9-faa6-4fd5-b0a2-00a628877dc0-01
Hovedårsagen til ændringen Berigtigelse – udgiver
Beskrivelse Ordregiver konkretiserer hermed, at formuleringen ”Med de seneste 3 år menes, at virksomheden enten har påbegyndt og/eller afsluttet sammenlignelige aftaleforhold inden for de seneste 3 år.” ikke skal læses udtømmende. Henset til den udbudte genstand, varigheden og formålet med det af udbudsbekendtgørelsen anførte om, at der ved udvælgelse blandt flere egnede ansøgere om prækvalifikation lægges vægt på referencernes beskrivelse af økonomi og leverancefaser, må det naturligt forstås, at en reference kan vedrøre et aftaleforhold, der både starter før og slutter efter de seneste tre år, men at der for så vidt angår vurderingen af opfyldelsen af minimumskravet til egnethed blot kan lægges vægt på de dele af aftaleforholdet, der ligger inden for de beskrevne tre år, og at tilbudsgiver følgelig skal sikre, at ordregiver kan udlede dette af de indsendte referencer. Ordregiver vurderer således ikke, at nærværende konkretisering udgør en egentlig præcisering eller ændring. Henset hertil vurderes konkretiseringen ikke at have betydning for interesserede aktørers udarbejdelse af anmodning om prækvalifikation, hvorfor ansøgningsfristen ikke forlænges yderligere.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID f1ca2124-bf8e-4a29-85b6-4b38dd5545e8   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 19/12/2025   12:34:35 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 19/12/2025   12:36:52 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 854605-2025
EUT-S-nummer 246/2025
Offentliggørelsesdato 22/12/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.031|instance-web04