23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Electronic Supply

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
24.12.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Anskaffelse af massespektrometer


Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

861088-2025 - Resultater
Danmark – Massespektrometer – Anskaffelse af massespektrometer
OJ S 248/2025 24/12/2025
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
E-mail cabi@poulschmith.dk
Køberens retlige status Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Forsvarsområdet
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Anskaffelse af massespektrometer
Beskrivelse Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har, på vegne af Beredskabsstyrelsen, gennemført anskaffelsen af ét massespektrometer (Orbitrap, Thermo Exploris 240) samt tilhørende nødvendige reservedele og vedligeholdelsesdele i relevant omfang. Anskaffelsen er sket gennem indgåelse af et kontrakttillæg til en eksisterende anskaffelsesaftale. Kontrakttillægget er indgået med Thermo Electron A/S (der er en del af Thermo Fisher Scientific), og som således også er aftalepart under den eksisterende anskaffelsesaftale. Den samlede anskaffelsesværdi er DKK 3 mio. ekskl. moms. For at understøtte driftssikkerhed og kontinuitet omfatter anskaffelsen, ud over selve massespektrometeret, indkøb af nødvendige reservedele samt vedligeholdelsesdele og servicekomponenter, som kræves for at opretholde systemets ydeevne. Indkøbet af reservedele og vedligeholdelsesdele er tilrettelagt efter driftsbehovet og leverandørens anbefalinger.
Identifikator for proceduren c2e9ceea-2488-4e98-8b26-8b2ccc9f4e46
Tidligere bekendtgørelse 808864-2025
Intern ID 4040820
Udbudsprocedure Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  38433100   Massespektrometer
2.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Københavns omegn   ( DK012 )
Land Danmark
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Feltet "Anslået varighed" er udfyldt med værdien "3 år", og udtrykker den omtrentlige varighed fra kontraktens indgåelse til levering af massespektrometeret samt den dertilhørende træning, vedligeholdelse og garanti.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
Udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer).   - Udbudsloven implementerer udbudsdirektivet (2014/24/EU) i dansk ret.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Anskaffelse af massespektrometer
Beskrivelse Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har, på vegne af Beredskabsstyrelsen, gennemført anskaffelsen af ét massespektrometer (Orbitrap, Thermo Exploris 240) samt tilhørende nødvendige reservedele og vedligeholdelsesdele i relevant omfang. Anskaffelsen er sket gennem indgåelse af et kontrakttillæg til en eksisterende anskaffelsesaftale. Kontrakttillægget er indgået med Thermo Electron A/S (der er en del af Thermo Fisher Scientific), og som således også er aftalepart under den eksisterende anskaffelsesaftale. Den samlede anskaffelsesværdi er DKK 3 mio. ekskl. moms. For at understøtte driftssikkerhed og kontinuitet omfatter anskaffelsen, ud over selve massespektrometeret, indkøb af nødvendige reservedele samt vedligeholdelsesdele og servicekomponenter, som kræves for at opretholde systemets ydeevne. Indkøbet af reservedele og vedligeholdelsesdele er tilrettelagt efter driftsbehovet og leverandørens anbefalinger.
Intern ID 4040820
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  38433100   Massespektrometer
Mængde 1   styk
5.1.2.
Udførelsessted
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 3   År
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger Feltet "Anslået varighed" er udfyldt med værdien "3 år", og udtrykker den omtrentlige varighed fra kontraktens indgåelse til levering af massespektrometeret samt den dertilhørende træning, vedligeholdelse og garanti.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Beskrivelse Der ikke er anvendt tildelingskriterier ved kontrakttildelingen, da der er tale om en direkte tildeling. Angivelsen af tildelingskriteriet ovenfor skyldes alene, at feltet er obligatorisk af udfylde. Feltet "Tildelingskriterium talværdi" er udfyldt med tallet "100", og feltet "kategori for tildelingskriteriet fast værdi" er udfyldt med "fast værdi (i alt)". Disse angivelser skyldes alene, at felterne er obligatoriske af udfylde.
Kategori for tildelingskriteriet fast værdiFast værdi (i alt)
Tildelingskriterium talværdi 100,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : FMI har fulgt proceduren i § 4 i klagenævnsloven (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer) og indrykket bekendtgørelse om forudgående gennemsigtighed forud for kontraktindgåelsen. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en aftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfælde, hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en aftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele aftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på klagenævnets hjemmeside.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der underskriver kontrakten Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
6. Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse 3 000 000,00   DKK
Direkte tildeling
Begrundelse for direkte tildeling Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse FMI kan, på vegne af Beredskabsstyrelsen, alene anskaffe et massespektrometer (Orbitrap, Thermo Exploris 240), der opfylder FMI’s og Beredskabsstyrelsens tekniske krav hertil, hos én leverandør, Thermo Electron A/S. Den direkte tildeling er således begrundet i, at kontrakten af tekniske grunde og hensyn til interoperabilitet kun kan tildeles Thermo Electron A/S (der er en del af Thermo Fisher Scientific). De tekniske grunde og hensyn til interoperabilitet er som følger: For det første stilles der krav om en opløsning på 100.000 m/z, hvilket er nødvendigt for at opnå den krævede analysekvalitet. Eksempelvis skal ionvægte kunne analyseres med fire decimalers nøjagtighed, som kræver en opløsning på minimum 100.000 m/z. Det vurderes ikke nødvendigt med en højere opløsning end 100.000 m/z. For det andet skal instrumentets fysiske mål og vægt overholde de praktiske rammer hos Beredskabsstyrelsen, hvor den tilgængelige plads har følgende dimensioner: 1,00 x 0,90 x 1,05 m (LxBxH). For det tredje er der tekniske krav til interoperabilitet og integration i den eksisterende opsætning, herunder samspil med det nuværende uHPLC-system, der fysisk adskiller prøven før massespektrometrisk måling, samt eksisterende software til dataoptagelse og -behandling. Da det eksisterende system anvender software med et lukket fil-format, skal det nyanskaffede instrument benytte samme fil-format for at være fuldt kompatible. For det fjerde er anskaffelsen hastende, idet den nuværende massespektrometerkapacitet er end-of-life og kører med nedsat funktionalitet, hvor yderligere nedbrud kan medføre total funktionsstop. Marke-dets typiske leveringstid er 3–6 måneder, men Thermo Electron A/S kan levere inden for 6–8 uger, herunder via et renoveret apparat, der i praksis er plug-and-play i den eksisterende konfiguration, hvilket minimerer nedetid og sikrer kontinuitet i drifts- og beredskabsopgaver. Det vurderes, at alternativer på markedet ikke samtidig kan opfylde de kumulative krav, enten på grund af utilstrækkelig opløsning, overskridelse af de fysiske dimensioner og vægt, manglende kompatibilitet med eksisterende software og filformater, eller hensynet til anskaffelsens hastende karakter. På den baggrund foreligger en eneleverandørsituation, som begrunder direkte tildeling til Thermo Electron A/S. Formålet med anskaffelsen er at sikre den offentlige sikkerhed ved, at Beredskabsstyrelsen — gennem FMI’s anskaffelse — til fulde kan opfylde sine nationale og internationale opgaver og opretholde kontinuitet i den nationale beredskabskapacitet.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn Thermo Electron A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator Massespektrometer
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Værdien af tilbuddet 3 000 000,00   DKK
Tilbuddet blev rangordnet nej
Tilbuddet er et alternativt tilbud nej
Underentreprise Nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 4600007697
Titel Amendment No. 1 to Contract No. 4600007697
Dato for indgåelse af kontrakten 19/12/2025
Oplysninger om EU-midler
Organisation, der underskriver kontrakten Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
Type modtagne indgivelser Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 1
Type modtagne indgivelser Tilbud fra mikrovirksomheder samt små eller mellemstore virksomheder
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 1
Type modtagne indgivelser Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i andre EØS-lande end købers land
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser Tilbud fra tilbudsgivere, der er registreret i lande uden for EØS
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 0
Type modtagne indgivelser Tilbud, der er indgivet ad elektronisk vej
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 1
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Registreringsnummer 16287180
Afdeling Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Postadresse Lautrupbjerg 1
By Ballerup
Postnummer 2750
Landsdel (NUTS) Københavns omegn  ( DK012 )
Land Danmark
Enhed KAPS - Caroline Ibsen
E-mail cabi@poulschmith.dk
Telefon +45 53769549
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der underskriver kontrakten
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland  ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 72405600
Internetadresse https://klfu.naevneneshus.dk/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse http://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Thermo Electron A/S
Den økonomiske operatørs størrelse Lille virksomhed
Registreringsnummer 28314388
Postadresse Gydevang 33
By Allerød
Postnummer 3450
Landsdel (NUTS) Nordsjælland  ( DK013 )
Land Danmark
Telefon +4523745937
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
8.1.
ORG-0005
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 4686bb76-1a9b-4970-a797-f61df853501b   -   01
Formulartype Resultater
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 22/12/2025   14:10:45 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 22/12/2025   14:30:48 (UTC+00:00) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 861088-2025
EUT-S-nummer 248/2025
Offentliggørelsesdato 24/12/2025
BREAKING
{{ article.headline }}
0.031|