23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2017/S 231-482358
Offentliggjort
01.12.2017
Udbudstype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Viborg Kommune

Vindere

(01.12.2017)
Fujitsu A/S
Ballerup

Levering og drift af Koncernløsning


Viborg Kommune

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Tjenesteydelser

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Viborg Kommune
Prinsens Allé 5
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 87878976
E-mail: udbud@viborg.dk
NUTS-kode: DK04

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: www.viborg.dk/udbud

I.4) Type ordregivende myndighed
Regional eller lokal myndighed
I.5) Hovedaktivitet
Generelle offentlige tjenester

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Levering og drift af Koncernløsning.

II.1.2) Hoved-CPV-kode
72000000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Levering og drift af integreret IT-løsning, der understøtter behovet for en samlet koncernløsning i Viborg Kommune.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 8 500 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
72200000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK04
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Løsningen skal understøtte kommunens arbejde med at samle og integrere alle data i forbindelse med økonomi, løn, vagtplan, indkøb, ressourcestyring og debitorstyring.

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Mulighed for forlængelse i yderligere 12 måneder.

II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Den angivne værdi i pkt. II.1.7) og V.2.4) er den årlige kontraktværdi.

Kontrakten forlænges fra 1.10.2018 til 31.12.2020.

Derudover er der option på forlængelse af kontrakten i 12 måneder.

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfældene anført nedenfor
  • Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Forklaring:

Med hjemmel i udbudslovens § 183 forlænges kontrakten med Fujitsu A/S. Forlængelsen sker under følgende forudsætninger:

1) behovet for ændringen har ikke kunnet forudses

2) kontraktens overordnede karakter er ikke ændret

3) værdien af ændringen overstiger ikke 50 % af den oprindelige kontraktværdi.

Behovet for kontraktforlængelse er opstået, efter Viborg og Silkeborg Kommuner i 2015 etablerede et forretningsstrategisk samarbejde om it og digitalisering. Etableringen af dette samarbejde og muligheden for at foretage fælles udbud, er et uforudset forhold, som på trods af rimelig og påpasselig forberedelse af den oprindelige udbudsprocedure, der blev gennemført i 2009/2010, ikke har kunnet forudses. Som led i Viborg Kommunes forpligtelse til at sikre en forsvarlig økonomisk drift, udgør samarbejdet et behov, ved at medføre store fordele/synergier såvel ressourcemæssigt som økonomisk, både i forhold til Viborg Kommunes IT- og digitaliseringsmiljø som helhed samt til den konkrete kontrakt. Da behovet for ændringen af kontrakten er en direkte følge af det etablerede forretningsstrategiske samarbejde, vurderes betingelse 1) om, at behovet for kontraktforlængelse ikke kunne forudses, for opfyldt.

Kontrakten videreføres uden at ændre kontraktens overordnede karakter, og det vurderes derfor, at betingelse 2) ligeledes er opfyldt. Da kontrakten kun videreføres i 2,25 år, sker der ikke en ændring af kontraktværdien på mere end 50 %, og betingelse 3) er dermed også opfyldt.

Kontraktforlængelsen anses som værende nødvendig for at opnå det tilstræbte formål. Kontrakten forlængelses ikke længere, end behovet reelt tilsiger det. Heri ligger den forudsætning, at et genudbud af koncernløsningen for en periode på de forudsatte 2,25 år, vil være væsentligt dyrere samt være forbundet med væsentlige ulemper i forhold til at videreføre den eksisterende kontrakt på uændrede vilkår. Her tænkes særligt på det meget store ressourceforbrug, der ligger i først at gennemføre et udbud og herefter implementere et nyt system inden for både økonomi, debitor, indkøb, løn, vagtplan og projektstyring. Ligeledes vil Viborg Kommune ikke opnå de tilstræbte synergier og økonomiske besparelser, hvis der foretages et nyt udbud og først senere indtræder i det forretningsstrategiske samarbejde. Herudover formoder Viborg Kommune, at på grund af den korte kontraktlængde, vil interessen for at byde på opgaven samt de tilbudte priser ved et nyt udbud, vil være relativt høje.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2010/S 033-047816

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
29/11/2017
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Fujitsu A/S
Ballerup
Danmark
NUTS-kode: DK02
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 8 500 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark

Internetadresse:http://www.klfu.dk

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Ved offentliggørelse af nærværende bekendtgørelse med henblik på forudgående gennemsigtighed træder en frivillig standstill på 10 dage i kraft jf. § 4, stk. 1 i lov om Klagenævnet for Udbud (lbk nr. 593 af 2.6.2016).

Har en ordregiver fulgt proceduren i § 4, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsdirektivet eller forsyningsvirksomhedsdirektivet har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, jf. lovens § 7, stk. 3.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt under-rette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark

Internetadresse:http://kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
29/11/2017

Send til en kollega

0.031