23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2019/S 014-028818
Offentliggjort
21.01.2019
Udbudstype
Konkurrencepræget dialog

Udbyder

Aarhus Kommune

Opdateringer

Annullering
(27.09.2019)

Anskaffelse af ny planlægningsløsning til kommunens pædagogiske personale på 0-18 års området


Aarhus Kommune

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Legal Basis:

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Aarhus Kommune
55133018
Rådhuspladsen 2
Aarhus C
8000
Danmark
Kontaktperson: Martine Bøgesgaard
Telefon: +45 61783128
E-mail: mabmiu@aarhus.dk
NUTS-kode: DK042

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/1bffab24-68f4-45b8-9716-a00947fbb500/homepage

Internetadresse for køberprofilen: https://www.ethics.dk

I.2) Information om fælles indkøb
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/1bffab24-68f4-45b8-9716-a00947fbb500/publicMaterial
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/1bffab24-68f4-45b8-9716-a00947fbb500/homepage
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
Elektronisk kommunikation kræver anvendelse af værktøjer og anordninger, der ikke er almindeligt tilgængelige. Der er gratis, ubegrænset og fuld adgang til disse værktøjer og anordninger på: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/1bffab24-68f4-45b8-9716-a00947fbb500/homepage
I.4) Type ordregivende myndighed
Regional eller lokal myndighed
I.5) Hovedaktivitet
Generelle offentlige tjenester

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Anskaffelse af ny planlægningsløsning til kommunens pædagogiske personale på 0-18 års området

II.1.2) Hoved-CPV-kode
72000000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Aarhus Kommune, Børn og Unge, ønsker at anskaffe et nyt værktøj til arbejdstidsplanlægning i kommunens pædagogiske institutioner (dagtilbud og fritidstilbud) som et væsentligt bidrag til den fortsatte digitalisering og effektivisering af opgaverne i Børn og Unge.

Som et middel til at opnå en mere effektiv ressourceudnyttelse peger en række nationale, kommunale og lokale digitaliseringsstrategier på digitalisering. Udviklingen af et nyt planlægnings- og ledelsesværktøj til institutionerne i Aarhus Kommune vil således medvirke til at realisere disse strategiers visioner ved at effektivisere planlægningsprocessen i institutionerne.

Med henblik på at hjælpe planlæggeren med udarbejdelse af planen og sikre den mest effektive mødeplan ud fra de givne rammer ønsker Aarhus Kommune, at planlægningsværktøjet baseres på algoritme-baseret vagtplanlægning og machine learning med automatisering af manuelle arbejdsgange, bedre udnyttelse af medarbejderressourcer og planlægning.

II.1.5) Anslået samlet værdi
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
72000000
72200000
72230000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK042
Hovedudførelsessted:

Aarhus Kommune

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Aarhus Kommune, Børn og Unge, ønsker at anskaffe et nyt værktøj til arbejdstidsplanlægning i kommunens pædagogiske institutioner (dagtilbud og fritidstilbud) som et væsentligt bidrag til den fortsatte digitalisering og effektivisering af opgaverne i Børn og Unge.

Et nyt planlægningsværktøj skal imødekomme den udfordring, at især dag-institutioner og vuggestuer er sårbare i forhold til planlægningsopgaven, og de nuværende administrative processer er tidskrævende og præget af manuelle processer.

Kommunen har ikke i dag en samlet, effektiv løsning, der til fulde kan understøtte arbejdsgangene omkring planlægning og administration af medarbejdernes arbejdstid. Der findes data for børnenes fremmøde, og den enkelte leder ved, hvor mange medarbejderressourcer der er til rådighed, men der er ikke mulighed for at kombinere disse oplysninger på en enkel måde i èn arbejdsgang.

Som et middel til at opnå en mere effektiv ressourceudnyttelse peger en række nationale, kommunale og lokale digitaliseringsstrategier på digitalisering. Udviklingen af et nyt planlægnings- og ledelsesværktøj til institutionerne i Aarhus Kommune vil således medvirke til at realisere disse strategiers visioner ved at effektivisere planlægningsprocessen i institutionerne. Dels ved at understøtte en bedre udnyttelse af de medarbejderressourcer, der er til rådighed, så der skabes mest mulig voksentid sammen med børnene. Ved at sikre, at der undgås ekstra lønudgifter til overarbejde eller vikarer, og ved at der bruges mindre tid på planlægningsopgaven, og den løbende administration af medarbejdernes arbejdstid.

Med henblik på at hjælpe planlæggeren med selve udarbejdelse af planen og sikre den mest effektive mødeplan ud fra de givne rammer ønsker Aarhus Kommune, at planlægningsværktøjet baseres på algoritme-baseret vagtplanlægning og machine learning.

Opsummerende kan de strategiske mål for et nyt planlægningsværktøj defineres som følger:

Strategiske mål med planlægningsværktøjet:

1) Mere effektiv og innovativ opgavevaretagelse gennem anvendelse af den nyeste teknologi;

2) Automatisering af manuelle arbejdsgange og ’afgørelser’;

3) Bedre udnyttelse af de medarbejderressourcer, der er til rådighed;

4) Bedre planlægning og frigørelse af ressourcer så der skabes mere tid, hvor de pædagogiske medarbejdere er sammen med børnene.

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 72
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Beskrivelse af forlængelser:

2 gange 12 måneder.

II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal ansøgere: 3
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt III.1.3), af de ydelser, som kontrakten omfatter, jf. beskrivelsen i punkt II.1.4) og II.2.4).

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
Liste over og kort beskrivelse af betingelser:

Tilbudsgiveren vil blive udelukket fra deltagelse i denne udbudsprocedure, såfremt tilbudsgiveren er omfattet af en eller flere af de i udbudslovens § 135-136 obligatoriske udelukkelsesgrunde og den i udbudslovens § 137 stk. 1, nr. 2 nævnte frivillige udelukkelsesgrund. Benyttelsen af de frivillige udelukkelsesgrunde sker under overholdelse af proportionalitetsprincippet. Bagatelagtige forhold kan således ikke føre til udelukkelse af ansøgeren. Flere tilfælde af forhold, der hver for sig er bagatelagtige, kan dog give anledning til at udelukke ansøgeren.

Tilbudsgiver skal erklære, at tilbudsgiver ikke befinder sig i en af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens § § 135 og 136 eller i den frivillige udelukkelsesgrund i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2, 4 eller 5. Erklæringen afgives ved at udfylde ESPD del III, afsnit A, B og C. Tilbudsgiver skal dog være opmærksom på, at del III, D, om Rent nationale udelukkelsesgrunde ikke kræver udfyldelse.

Tilbudsgivers opmærksomhed henledes på, at udelukkelsesgrundene i udgangspunktet er udfyldt med et ”Nej”.Tilbudsgiver behøver således ikke at udfylde ESPD del III, afsnit A, B og C, medmindre Tilbudsgiver er omfattet af en af udelukkelsesgrundene.

Ordregiver kan ikke udelukke en tilbudsgiver, der er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i Udbudslovens § § 135-136, såfremt denne har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at tilbudsgiveren er pålidelig, selvom vedkommende er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde, jf. Udbudslovens § 138. Der kan alene ske udelukkelse på denne baggrund, hvis Ordregiver har meddelt tilbudsgiveren, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og tilbudsgiveren herefter ikke, inden for en passende frist, fremlægger tilstrækkelig dokumentation for tilbudsgiverens pålidelighed (self-cleaning).

For en uddybning af hvilke tiltag der betragtes som tilstrækkelig dokumentation henvises til Udbudslovens § 138, stk. 3.

III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Aarhus Kommune vil kun indgå kontrakt med økonomisk solide virksomheder, da det har væsentlig betydning, at Tilbudsgivers virksomhed består under hele kontraktperioden.

Ved tilbudsafgivelse skal Tilbudsgiver oplyse følgende om økonomisk og finansiel formåen:

1) Egenkapital det seneste afsluttede regnskabsår (1 år).

Oplysningernes skal angives i ESPD del IV, afsnit B.

Såfremt Tilbudsgiver har eksisteret i mindre end 1 år, udfyldes ESPD del IV afsnit B, nr. 3).

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Det er et mindstekrav, at Tilbudsgiver i det seneste afsluttede regnskabsår har haft følgende økonomiske nøgletal:

- Positiv egenkapital.

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Ved tilbudsafgivelse skal Tilbudsgiver oplyse følgende om teknisk og faglig formåen:

— Referencer:

Nærmere om referencer:

Tilbudsgiver skal vedlægge de (maks. fem (5)) betydeligste referencer på projekter, som Tilbudsgiver har udført indenfor det udbudte område, i de seneste fem (5) år.

Med formuleringen inden for det udbudte område forstås, at referencerne skal dokumentere relevant erfaring med følgende, som kan være fordelt på én eller flere referencer:

Levering af projekter inden for arbejdstidsplanlægning eller tilsvarende it-systemer inden for arbejdstidsplanlægning samt levering af projekter og/eller it-systemer indenfor automatiserede processer og algoritmer.

Referencerne skal som minimum indeholde:

1) En klar beskrivelse af referencens ydelse, værdi samt navn på kunden;

2) En klar beskrivelse af, hvorledes opgaven i referencen blev løst, herunder i forhold til den leverede ydelse og anvendelse af automatiserede processer og algoritmer;

3) Tidspunktet for udførelsen.

Referencernes værdi, valuta og dato for udførelse af de maksimalt fem (5) referencer skal angives i ESPD afsnit VI, C.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Det er et mindstekrav til tilbudsgivernes teknisk og faglig formåen, at:

- Tilbudsgiver skal kunne dokumentere udførelse af minimum 2 forudgående referencer for levering af tilsvarende projekter inden for arbejdstidsplanlægning eller tilsvarende it-systemer inden for arbejdstidsplanlægning,

- Herudover skal Tilbudsgiveren som minimum vedlægge én reference inden for automatiserede processer og algoritmer. Referencerne skal være udført inden for de seneste 5 år.

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.1) Oplysninger om en bestemt profession
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:
III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Konkurrencepræget dialog
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
Anvendelse af etapeopdelt procedure for gradvis at reducere det antal løsninger, der skal drøftes, eller tilbud, der skal forhandles
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2018/S 102-233102
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 25/02/2019
Tidspunkt: 12:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
Dato: 01/03/2019
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 6 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
Elektronisk fakturering accepteres
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for udbud
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk

Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens §2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.

I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:

1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;

2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;

3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4;

4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.

Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse: www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
17/01/2019

Send til en kollega

0.062