Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=258378&B=KA
Anmodning om deltagelse
Addresse
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=258378&B=KA
Udbyder
Domstolsstyrelsen
Vindere
Valgt leverandør
(20.11.2020)
Scan Office A/S
Ellekær 12
2730 Herlev
Rammeaftale om levering af retssalsinventar til Danmarks Domstole
Domstolsstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 21659509
Postadresse: St. Kongensgade 1-3
By: København K
NUTS-kode: DK0
Postnummer: 1261
Land: Danmark
Kontaktperson: DOMS - Inge Rasmussen
E-mail: ingr@domstolsstyrelsen.dk
Telefon: +45 70103322
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.domstol.dk
Del II: Genstand
Rammeaftale om levering af retssalsinventar til Danmarks Domstole
Rammeaftalen omfatter produktion, levering og montering af retssalsinventar til Danmarks Domstole.
Danmarks Domstole består af Højesteret, Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, Tinglysningsretten, 24 byretter, retterne i Grønland, Retten på Færøerne, Procesbevillingsnævnet, Den Særlige Klageret, Bibeskæftigelsesnævnet, Dommerudnævnelsesrådet og Domstolsstyrelsen.
Den væsentligste leverance under rammeaftalen forventes at være levering af retssalsinventar til Østre Landsrets nye retsbygning, der opføres på Trælastholmen i Nordhavn. Retsbygningen forventes klar til indretning i slutningen af 2021.
Rammeaftalen indgås med én leverandør.
Rammeaftalen omfatter ikke levering eller montering af retssalsinventar til Retten på Færøerne eller retterne i Grønland.
Se punkt II.2.4) og udbudsmaterialet for nærmere beskrivelse af ydelserne.
Rammeaftalen omfatter produktion, levering og montering af retssalsinventar til alle retter i Danmark (inkl. Bornholm, men ekskl. Færøerne og Grønland)
Som nævnt i punkt II.1.4) omfatter rammeaftalen produktion, levering og montering af retssalsinventar til Danmarks Domstole.
Retssalsinventaret omfatter dommerborde, dommerbordsfronter, advokatborde, procedureborde, dokumentfremvisere, sikkerhedsbarrierer, rækværk ved tilhørere, journalistborde, nævningeborde, skærmstøtter, vidneborde og procedurepulte. Der henvises til rammeaftalens bilag A og underbilag A.1 for nærmere beskrivelse.
Rammeaftalens leverancer omfatter samtlige arbejder og ydelser under inventarleverancerne, der er nødvendige for den fuldstændige færdiggørelse af inventaret, herunder alle nødvendige design- og projekteringsydelser, arbejds- og produktionstegninger, produktion, opmagasinering under afgasning, opstilling og montage af inventar og fuld færdigindretning i henhold til rammeaftalens specifikationer.
Retssalsinventaret skal leveres og monteres i både nye og eksisterende retsbygninger efter de konkrete bestillinger, som afgives i henhold til rammeaftalen.
Retssalsinventaret skal kunne leveres til alle typer og størrelser af retssale. De bestillinger, som afgives under rammeaftalen, vil omfatte retssale af varierende størrelse.
Som nævnt i punkt II.1.4) forventes den væsentligste leverance under rammeaftalen at være levering af retssalsinventar til Østre Landsrets nye retsbygning, der opføres på Trælastholmen i Nordhavn.
Der henvises til udbudsmaterialet for nærmere beskrivelse af ydelserne.
Ordregiver kan forlænge aftalen med 1 år til udløb uden yderligere varsel 48 måneder efter datoen for rammeaftalens underskrivelse.
Begrænsning af ansøgere, der opfordres tl at afgive tilbud, sker efter vurdering af, hvilke ansøgere, der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt III.1.3), af de ydelser, rammeaftalen omfatter, jf. beskrivelsen i punkt II.1.4) og II.2.4).
Relevansvurderingen foretages på baggrund af, i hvor høj grad referencerne dokumenterer erfaring med levering af funktionelt og volumenmæssigt sammenlignelige ydelser.
Ved vurderingen af, hvilke ansøgere, der har dokumenteret de mest relevante leverancer af sammenlignelige ydelser, vurderes det, i hvor høj grad referencerne tilsammen dokumenterer relevant erfaring med at levere de konkret efterspurgte ydelser.
Rammeaftalen er af økonomiske og markedsmæssige hensyn ikke opdelt i delkontrakter. Rammeaftalen indeholder krav om sikkerhedsgodkendelse.
Rammeaftalens varighed angivet under punkt II.2.7 regnes fra dagen for underskrift af rammeaftalen.
Rammeaftalen har en forventet maksimalværdi på 8 000 000 DKK.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:
Ansøger skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
— Ansøgers samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår, og
— Ansøgers egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder mindstekrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet:
— Omsætning i det seneste regnskabsår: Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår, afhængig af, hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder,
— Egenkapital: Virksomhedens balance eller uddrag heraf i det seneste disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor virksomheden er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre, skal virksomheden i forbindelse med ansøgningen dokumentere at råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af rammeaftalen, ved at fremlægge støtteerklæringer eller anden dokumentation for, at ansøgeren eller tilbudsgiveren faktisk råder over den nødvendige økonomiske og finansielle formåen. Det skal dokumenteres, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for ansøgeren. I modsat fald vil ordregiver ikke lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon til støtteerklæring, som ansøger kan benytte, se bilag 2 til udbudsbetingelserne.
Som mindstekrav kræves en omsætning på minimum 2 000 000 DKK og en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen og egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede omsætning henholdsvis egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen og egenkapitalen som virksomhedernes samlede omsætning henholdsvis egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
Ordregiver kræver, at tilbudsiver og den eller de andre juridiske enheder, som tilbudsgiveren baserer sin økonomiske og finansielle formåen på, hæfter solidarisk for rammeaftalens gennemførelse.
Om udfyldelse af ESPD: Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B. Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i ESPD, Del II, afsnit C, og den eller de andre enheder skal hver udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger. Såfremt ansøger er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD, Del II, afsnit A, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger. Ordregiver beregner omsætning og egenkapital ud fra de afgivne oplysninger i de modtagne ESPD'er, Del IV, afsnit B. Selvom oplysningerne fremgår af separate ESPD'er, vurderes de således samlet.
For nærmere oplysninger om ESPD henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside: https://www.kfst.dk/udbud/udbudsregler/espd/
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:
Ansøger skal indgive ESPD med angivelse af følgende oplysninger:
— En liste over de 5 betydeligste sammenlignelige ydelser (konkrete leverancer), jf. punkt II.1.4) og II.2.4), som ansøger har udført i løbet af de sidste 3 år inden ansøgningsfristen.
Ordregiver ser gerne, at listen indeholder følgende:
i. En kort, klar beskrivelse af leverancen, herunder hvilke af de under punkt II.1.4) og II.2.4) anførte ydelsesområder, leverancen vedrørte,
ii. Ansøgers rolle i leverancen,
iii. Dato for leverancens udførelse,
iv. Navn på kunden (modtager af leverancen),
v. Den økonomiske værdi af leverancen.
Ved angivelse af dato bedes ansøger angive datoen for leverancens påbegyndelse og afslutning. Er dette ikke muligt, f.eks. fordi opgaverne er udført løbende i henhold til en rammeaftale, bedes ansøger i beskrivelsen af leverancen angive, hvordan datoen er angivet.
Kun referencer, der vedrører ydelser, som er udført på ansøgningstidspunktet, vil blive tillagt betydning ved vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, jf. punkt II.2.9). Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af ydelserne, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen.
Der kan maksimalt angives 5 referencer, uanset om ansøger er en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.es. et konsortium). Såfremt der angives mere end 5 referencer, vil der alene blive lagt vægt på de 5 første referencer. Referencer herudover vil der blive set bort fra.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, hvordan ansøger opfylder udvælgelseskriteriet, jf. punkt II.2.9). Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Ansøger vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte ansøger eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter.
Baserer virksomheden sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre, skal virksomheden i forbindelse med ansøgningen dokumentere at råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af rammeaftalen ved at fremlægge en støtteerklæring eller anden dokumentation for, at ansøgeren eller tilbudsgiveren faktisk råder over den nødvendige tekniske og faglige formåen. Det skal dokumenteres, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for ansøgeren. I modsat fald vil ordregiver ikke lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon til støtteerklæring, som ansøger kan benytte. Se bilag 2 til udbudsbetingelserne.
Om udfyldelse af ESPD: Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.C. Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i ESPD, Del II, afsnit C, og den eller de andre enheder skal hver udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger. Såfremt ansøger er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD, Del II, afsnit A, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger..
For nærmere oplysninger om ESPD henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside: https://www.kfst.dk/udbud/udbudsregler/espd/
Det bemærkes, at leverancer skal ske direkte til de danske domstoles adresser i Danmark.
Rammeaftalen indeholder kontraktmæssige krav i henhold til ILO-konvention nr. 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30.6.2014.
Rammeaftalen indeholder krav om sikkerhedsgodkendelse.
Rammeaftalen indeholder krav om, at der er tegnet produktansvarsforsikring.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Ordregiver forventer at rammeaftalen vil blive udbudt igen om ca. 4 år.
Deltagelse i udbuddet kan kun ske via det elektroniske udbudssystem, jf. adressen i punkt I.3). For at få adgang tl udbudsmaterialet, skal ansøger være registreret eller registrere sig som bruger.
Såfremt ansøgningen indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den senest up-loadede udgave være gældende. Al kommunikation i forbindelse med udbuddet, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Spørgsmål skal stilles senest den 2.1.2020. Spørgsmål stillet efter denne dato vil blive besvaret, såfremt de er modtaget så betids, at ordregiver kan nå at fremskaffe de nødvendige oplysninger og meddele svarene senest 6 dage inden ansøgningsfristens udløb. Spørgsmål, der modtages senere end 6 dage før fristens udløb, kan ikke forventes besvaret. Interesserede bedes holde sig orienteret via udbudssystemet.
Ansøger skal som sin ansøgning indgive ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1- 3, nævnte forhold. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på. Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren er omfattet af de i udbudslovens § § 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, medmindre ansøger har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138.
Benyttelsen af de frivillige udelukkelsesgrunde sker under overholdelse af proportionalitetsprincippet. Bagatelagtige forhold kan således ikke føre til udelukkelse af ansøgeren. Flere tilfælde af forhold, der hver for sig er bagatelagtige, kan dog give anledning til at ansøgeren bliver udelukket.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens § § 151-152, jf. § 153. Ordregiver forbeholder sig mulighed for på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren, at anmode en ansøger om at fremlægge dokumentation, hvis dette er nødvendigt for at sikre, at proceduren gennemføres korrekt.
I relation til punkt II.2.9) bemærkes, at hver ansøger kun kan indgive én ansøgning om prækvalifikation. Ansøgningsfristen i punkt IV.2.2) for at søge om prækvalifikation er angivet i lokal dansk tid.
Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://klfu.naevneneshus.dk/
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderda-ge, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor be-kendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbuds-givere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor or-dregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk