23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2015/S 086-155188
Offentliggjort
05.05.2015
Udbudstype
Begrænset udbud

Udbyder

Den danske stat, v/Moderniseringsstyrelsen

Rammekontrakt vedrørende stationære og bærbare computere, tilbehør og tilknyttede serviceydelser (computeraftalen).


Den danske stat, v/Moderniseringsstyrelsen

Udbudsbekendtgørelse

Varer

Direktiv 2004/18/EF

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn, adresser og kontaktpunkt(er)

Den danske stat, v/Moderniseringsstyrelsen
Landgreven 4, Postboks 2193
Att: Jakob Nielsen
1017 København K
DANMARK
Telefon: +45 33928000
Mailadresse: computerudbud@modst.dk
Fax: +45 33928896

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: www.moderniseringsstyrelsen.dk

Elektronisk indsendelse af bud og ansøgninger om deltagelse: https://www.ethics.dk/asp5/qualify/oes_0105_20150211.nsf

Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

I.2) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.3) Hovedaktivitet
Økonomiske og finansielle anliggender
I.4) Kontrakt indgås på andre ordregivende myndigheders vegne
Den ordregivende myndighed indkøber på andre ordregivende myndigheders vegne: ja

Del II: Kontraktens genstand

II.1) Beskrivelse
II.1.1) Den ordregivende myndigheds betegnelse for kontrakten:
Rammekontrakt vedrørende stationære og bærbare computere, tilbehør og tilknyttede serviceydelser (computeraftalen).
II.1.2) Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne
Varer
Indkøb
Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: Danmark ekskl. Grønland og Færøerne.

NUTS-kode DK0

II.1.3) Oplysninger om offentlig kontrakt, rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Bekendtgørelsen vedrører udarbejdelse af en rammeaftale
II.1.4) Oplysninger om rammeaftale
Rammeaftale med flere aktører
Antal deltagere i den påtænkte rammeaftale: 3

Rammeaftalens varighed

Varighed i år: 2

Anslået samlet værdi af indkøbene i hele rammeaftalens løbetid

Anslået værdi eksklusive moms:
interval: mellem 535 000 000 og 655 000 000 DKK
II.1.5) Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene
Som en del af Statens Indkøbsprogram er det besluttet at effektivisere statslige myndigheders indkøb af stationære og bærbare computere, tilbehør og tilknyttede serviceydelser (computeraftalen). Effektiviseringen medfører, at indkøbet på tværs af statslige myndigheder standardiseres, koordineres og forpligtes. Det er hensigten med udbuddet af denne rammekontrakt at opnå væsentlige besparelser på området.

Moderniseringsstyrelsen indgår rammekontrakten på vegne af hele staten i medfør af cirkulære nr. 9112 af 20.3.2012 om indkøb i staten (cirkulæret kan hentes på www.statensindkob.dk og www.retsinformation.dk).

Statslige institutioner bliver ved rammekontraktens ikrafttræden forpligtet til at anvende rammekontrakten i forbindelse med indkøb af stationære og bærbare computere, tilbehør og tilknyttede serviceydelser (computeraftalen), jf. cirkulære om indkøb i staten.
Rammekontrakten indebærer, at statslige institutioner i henhold til cirkulære om indkøb i staten vil blive forpligtet til at købe de af rammekontrakten omfattede produkter og tilknyttede serviceydelser hos de på rammekontrakten valgte leverandører.

En række statslige institutioner, der har adresse/lokationer på Færøerne, i Grønland samt udenfor Danmark, er undtaget fra forpligtelsen, men disse statslige institutioner kan gøre brug af rammekontrakten. Partsstatussen for disse statslige institutioner medfører således alene en ret, men ikke en pligt til at anvende rammekontrakten. De undtagne statslige institutioner mv. er angivet på www.statensindkob.dk.

En række selvejende institutioner mv., hvis bevilling er optaget på finansloven, er oprindelige parter i rammekontrakten og kan derfor gøre brug af rammekontrakten, jf. tekstanmærkning nr. 110 på finanslovens § 7. Partsstatussen medfører alene en ret, men ikke en pligt til at anvende rammekontrakten. De omfattede selvejende institutioner mv. er angivet på www.statensindkob.dk.

Endelig er Danmarks Nationalbank, Folketinget, Færøernes Hjemmestyre samt Grønlands Selvstyre ligeledes oprindelige parter i rammekontrakten og kan derfor gøre brug af rammekontrakten. Danmarks Nationalbank, Folketinget, Færøernes Hjemmestyre samt Grønlands Selvstyre har således alene en ret, men ikke en pligt til at anvende rammekontrakten.
Med hensyn til de i punkt II.1.4) og II.2.1) anførte beløb bemærkes, at disse er anslået ud fra historiske forbrugsmønstre i staten for rammekontraktens løbetid inklusive eventuelle forlængelser. Det vil sige for i alt 4 år. Der forventes betydelige besparelser som følge af det fællesstatslige indkøb. Det er derfor forventningen, at rammekontraktens samlede værdi for så vidt angår de statslige institutioner vil være lavere end det i punkt II.1.4) og II.2.1) anførte. I praksis vil statens forbrug på rammekontrakten fremover kunne være såvel mindre som større end det angivne spænd over værdien af ydelserne i løbet af rammekontraktens løbetid.
I relation til punkt II.1.4) og II.2.1) kan volumen endvidere blive væsentlig forøget, i det omfang selvejende institutioner mv., Danmarks Nationalbank, Folketinget, Færøernes Hjemmestyre samt Grønlands Selvstyre gør brug af rammekontrakten. Det skal understreges, at det er den enkelte selvejende institution mv., Danmarks Nationalbank, Folketinget, Færøernes Hjemmestyre samt Grønlands Selvstyre, som selv beslutter, om denne tilslutter sig retten til at gøre brug af rammekontrakten.
Det bemærkes, at Moderniseringsstyrelsen har indgået en fællesstatslig forpligtende aftale om tablets samt en fællesstatslig forpligtende aftale om forbrugsstoffer og datatilbehør. Nærværende udbud omfatter ikke produkter og ydelser, der er omfattet af de to førnævnte indgåede fællesstatslige, forpligtende aftaler.
Ydelsesbeskrivelse:
Rammekontrakten vil omfatte indkøb af stationære og bærbare computere, tilbehør og tilknyttede serviceydelser indenfor følgende områder:
— Stationære computere og bærbare computere med forskellige konfigurationer.
— Tilbehør, udstyr mv. til stationære computere og bærbare computere (herunder operativsystem på OEM-licens, skærme, tasker, keyboards, standardmus mv.).
— Serviceydelser til ovenstående (herunder opsætning/nedtagning, konsulentydelser, image, tyverimærkning mv.).
Ovennævnte udgør alene en overordnet beskrivelse af ydelsen. Ydelsens nærmere indhold vil fremgå af udbudsmaterialet.
Tildeling af kontrakter baseret på en rammekontrakt vil enten ske på baggrund af de vilkår, der er fastsat i rammekontrakten, uden at der iværksættes en fornyet konkurrence (køb direkte på rammekontrakten), eller – i de tilfælde, hvor ikke alle vilkår er fastsat i rammekontrakten – efter at der er iværksat en fornyet konkurrence mellem de aktører med hvem, der er indgået rammekontrakt (miniudbud). Miniudbud er den primære indkøbsform. De nærmere vilkår for køb under rammekontrakten fremgår af udbudsmaterialet.
Levering skal ske til den enkelte institution efter anvisning fra kunden. Levering af varer til kunder uden for Danmark samt levering til Grønland og Færøerne sker FOB dansk havn/DAT dansk lufthavn efter Kundens ønske. On-site serviceydelser skal ikke leveres til kunder uden for Danmark samt til Grønland eller Færøerne.
Leverandøren skal kunne levere de dokumenter, der kræves for at understøtte statens fælles indkøbs- og faktureringssystem (IndFak/IndFak2). Processer, format- og kvalitetskrav samt de værktøjer, der stilles til Leverandørens rådighed, vil være beskrevet i udbudsmaterialet. Samtidig skal det som udgangspunkt være muligt at bestille via Leverandørens hjemmeside, pr. telefon og e-mail.
De elektroniske varekataloger skal løbende opdateres efter de i udbudsmaterialet nærmere angivne retningslinjer.
Der vil være krav om, at leverandøren indrapporterer data til Moderniseringsstyrelsen, der detaljeret viser det faktiske salg på rammekontrakten. Kravet vil bortfalde i det omfang, at Moderniseringsstyrelsens systemer og Leverandørens fakturering understøtter en mere effektiv opfølgning på rammekontraktens anvendelse via analyse af e-fakturaer. Nærmere specifikationer for datakrav og format vil fremgå af udbudsmaterialet.
II.1.6) CPV-glossaret (common procurement vocabulary)

30213000, 30214000, 30213100, 30211300, 30213300, 30231000, 30237410, 30237460

II.1.7) Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb
Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja
II.1.8) Delaftaler
Kontrakten er opdelt i delaftaler: nej
II.1.9) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2) Kontraktens mængde eller omfang
II.2.1) Samlet mængde eller omfang:
Anslået værdi eksklusive moms:
interval: mellem 535 000 000 og 655 000 000 DKK
II.2.2) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.3) Oplysninger om forlængelse
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Antal gange, der er mulighed for forlængelse: 2
Hvis der er tale om indkøbs- eller tjenesteydelseskontrakter, der kan forlænges: anslået tidsramme for efterfølgende kontakter:
måneder: 12 (fra tildeling af kontrakten)
II.3) Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse
Påbegyndelse 1.1.2016. Færdiggørelse 31.12.2017

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Kontraktbetingelser
III.1.1) Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:
Intet krav.
III.1.2) De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:
Betalingsbetingelserne vil fremgå af udbudsmaterialet.
Der henvises endvidere til påkrævet elektronisk fakturering og mulighed for elektronisk ordre i henhold til lovbekendtgørelse nr. 798 af 28.6.2007 om offentlige betalinger mv. med senere ændringer.

Lovbekendtgørelsen kan hentes på www.retsinformation.dk

III.1.3) Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:
Der kræves ingen særlig retlig form. En sammenslutning af økonomiske aktører skal hæfte solidarisk, og der skal udpeges en fælles befuldmægtiget, der er ansvarlig for kontakten til ordregiver.
III.1.4) Andre særlige vilkår
Der gælder særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten: ja
Beskrivelse af de særlige vilkår: Rammekontrakten regulerer i relevant omfang leverandørens udvisning af samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, som ligger til grund for principperne i FN's Global Compact og som formuleret i OECD's Retningslinjer for Multinationale Virksomheder.
Leverandøren skal ved udførelse af sine tjenesteydelser (i form af tilknyttede serviceydelser) sikre, at ansatte hos Leverandøren og eventuelle underleverandører, som medvirker til at opfylde kontrakten, er sikret løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv overenskomst indgået af de inden for det pågældende faglige område mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele det danske område. Ved ”medvirker til at opfylde kontrakten” forstås arbejde udført i Danmark med henblik på rammekontraktens opfyldelse. Det vil fremgå af rammekontrakten, at Leverandøren og eventuelle underleverandører skal sikre, at de ansatte får oplysninger om de vilkår, der følger af arbejdsklausulen.

Relevante medarbejdere, der varetager opgaver i forbindelse med rammekontraktens opfyldelse, herunder personale og underleverandører, skal kunne sikkerhedsgodkendes til et niveau som krævet af den enkelte kunde i henhold til de til enhver tid gældende regler, jf. cirkulære nr. 10338 af 17.12.2014 vedrørende sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landene i NATO, EU eller WEU, andre klassificerede informationer samt informationer af sikkerhedsmæssig beskyttelsesinteresse i øvrigt (cirkulæret kan hentes på www.retsinformation.dk). Politiets og Forsvarets sikkerhedsmyndighed foretager en sikkerhedsundersøgelse med henblik på den enkelte kundes godkendelse. Leverandøren skal opretholde den kapacitet af sikkerhedsgodkendte medarbejdere, der er krævet af den enkelte kunde, jf. ovenfor.

III.2) Betingelser for deltagelse
III.2.1) De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Følgende dokumentation skal indgå i anmodningen:

— Enten en tro og love-erklæring om, hvorvidt leverandøren har ubetalt forfalden gæld til det offentlige i henhold til lovbekendtgørelse nr. 336 af 13. maj 1997 om begrænsning af skyldneres muligheder for at deltage i offentlige udbudsforretninger og om ændringer af visse andre love. Loven kan hentes på www.retsinformation.dk. Ordregiver har udarbejdet en skabelon for erklæringen, som kan hentes på den særlige hjemmeside, jf. punkt I.1) og VI.3).

— Eller en elektronisk kopi af en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen indeholdende samme oplysninger.
— Eller en elektronisk kopi af en serviceattest fra en tilsvarende udenlandsk myndighed indeholdende samme oplysninger. Bemærk, at det kan være nødvendigt at supplere den udenlandske attest med en tro og love-erklæring om forhold, der ikke måtte være omfattet af attesten (fx om virksomhedens opfyldelse af sine forpligtelser i Danmark).
Det er vigtigt, at tro og love-erklæringen/serviceattesten vedrører netop den juridiske enhed (fx selskab), der afgiver anmodningen.
Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
III.2.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Følgende dokumentation skal indgå i anmodningen:
1. En erklæring om leverandørens samlede egenkapital og samlede aktiver i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår leverandøren blev etableret eller startede sin virksomhed.
2. En erklæring om leverandørens samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår leverandøren blev etableret eller startede sin virksomhed.
Ad 1. og 2.:
Ved ”det seneste disponible regnskabsår” forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for leverandørens regnskabsaflæggelse.
Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen (fx en underleverandørs eller enheder inden for den samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal virksomheden godtgøre, at virksomheden råder over de nødvendige ressourcer, fx ved at fremlægge dokumentation for disse enheders forpligtelser i så henseende. Det anses for godtgjort, at virksomheden råder over de ressourcer, der er nødvendige for kontraktens udførelse, såfremt virksomheden i ansøgningen klart har identificeret de andre enheder, som virksomheden baserer sig på.
Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) angives oplysningerne om egenkapital, aktiver og omsætning for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: 1. Som mindstekrav kræves en soliditetsgrad på minimum 8 % i det seneste disponible regnskabsår.
Soliditetsgraden beregnes som virksomhedens samlede egenkapital i forhold til virksomhedens samlede aktiver, udregnet i procent. Soliditetsgraden udregnes således som (samlede egenkapital/samlede aktiver) x 100 = soliditetsgrad.
Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes soliditetsgraden som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent.
Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) beregnes soliditetsgraden som virksomhedernes samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent.
2. Som mindstekrav kræves en samlet årlig omsætning på minimum 125 mio. kr. i det seneste disponible regnskabsår.
Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som virksomhedens og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.
Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.
III.2.3) Teknisk kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt:
Følgende dokumentation skal indgå i anmodningen:
En oversigt over de betydeligste lignende leverancer af de udbudte varer og tilknyttede serviceydelser, som leverandøren har udført i løbet af de seneste tre år, afhængigt af hvornår leverandøren blev etableret eller startede sin virksomhed.
Ordregiver ser gerne, at oversigten for hver leverance indeholder navn på kunden og kort beskrivelse af leverancens indhold og omfang, herunder værdi.
Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen (fx en underleverandørs eller enheder inden for den samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal virksomheden godtgøre, at virksomheden råder over de ressourcer, der er nødvendige for kontraktens udførelse, fx ved at fremlægge dokumentation for disse enheders tilsagn om at stille de nødvendige ressourcer til rådighed for virksomheden. Det anses for godtgjort, at virksomheden råder over de ressourcer, der er nødvendige for kontraktens udførelse, såfremt virksomheden i ansøgningen klart har identificeret de andre enheder, som virksomheden baserer sig på.
Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) angives oplysningerne om leverancer for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen, men oplysningerne behandles samlet.
III.2.4) Oplysning om reserverede kontrakter
III.3) Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter
III.3.1) Oplysninger om en bestemt profession
III.3.2) Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen

Del IV: Procedure

IV.1) Type procedure
IV.1.1) Type procedure
Begrænset
IV.1.2) Grænse for, hvor mange økonomiske aktører der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal økonomiske aktører: 5
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, vil ske ved en vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer af de varer og tilknyttede serviceydelser, som rammekontrakten vedrører i henhold til beskrivelsen i punkt II.1.5).
IV.1.3) Reduktion af antallet af økonomiske aktører under forhandlingerne eller dialogen
IV.2) Tildelingskriterier
IV.2.1) Tildelingskriterier
Laveste pris
IV.2.2) Oplysninger om elektronisk auktion
Der vil blive anvendt elektronisk auktion:: ja
Yderligere oplysninger om elektronisk auktion: E-auktion vil ikke blive anvendt ved tildeling af rammeaftalen, men kan anvendes ved iværksættelse af fornyet konkurrence, jf. pkt. II.1.5.
IV.3) Administrative oplysninger
IV.3.1) Sagsnummer hos den ordregivende myndighed:
2015-8300-0293
IV.3.2) Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?
nej
IV.3.3) Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter eller beskrivende dokumenter
Skal der betales for dokumenterne?: nej
IV.3.4) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
2.6.2015 - 12:00
IV.3.5) Dato for afsendelse til udvalgte kandidater af opfordringer til at afgive bud eller at deltage
29.6.2015
IV.3.6) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
dansk.
Andet: Ansøgere kan afgive de fornødne oplysninger til brug for ansøgning om prækvalifikation via den særlige hjemmeside, jf. nærmere punkt VI.3), på dansk, svensk, norsk og engelsk. I udbudsmaterialet er det angivet i hvilket omfang tilbudsgiver må gøre brug af svensk og norsk ved tilbudsafgivelsen.
IV.3.7) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
IV.3.8) Åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: ja
Skønnet tidspunkt for offentliggørelse af yderligere bekendtgørelser: Rammekontrakten forventes udbudt igen i forbindelse med rammekontraktens udløb i enten 2017, 2018 eller 2019 afhængigt af om rammekontrakten forlænges.
VI.2) Oplysninger om EU-midler
Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
VI.3) Yderligere oplysninger
For at undgå risiko for interessekonflikter eller en fordrejning af konkurrencen mellem de bydende, gælder følgende for ansøgninger om deltagelse:
Fysiske og juridiske personer (herunder fysiske og juridiske personer, der indgår i samme juridiske gruppe), kan kun indgive én ansøgning, uanset hvordan de deltager i ansøgningen (herunder som selvstændig retlig enhed eller som deltager i en sammenslutning af leverandører (f.eks. et konsortium)).
Hvis en fysisk eller juridisk person (herunder de fysiske og juridiske personer, som indgår i samme juridiske gruppe) indgiver mere end en ansøgning, er der en formodning for, at de indgivne ansøgninger har påvirket hinanden. Moderniseringsstyrelsen kan som følge heraf vælge ikke at tage nogen af de ansøgninger, som denne person (og de juridiske personer, som indgår i samme juridiske gruppe) har deltaget i, i betragtning. Dette forudsætter, at ansøgerne forinden er givet mulighed for at godtgøre, at der ikke i deres situation foreligger nogen risiko for, at der følges en praksis, som kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende.
Ved vurderingen af, om fysiske og juridiske personer tilhører den samme juridiske gruppe, vil principperne i Rettens dom af 14.2.2006 i forenede sager T-376/05 og T-383/05, TEA-CEGOS m.fl. blive anvendt.
Ved vurderingen af, om samme fysiske eller juridiske persons (herunder de fysiske og juridiske personer, som indgår i samme juridiske gruppe) deltagelse i mere end en ansøgning kan påvirke konkurrencen, vil principperne i EU-Domstolens dom af 19.5.2009 i sag C-538/07, Assitur, blive anvendt.
Ovenstående formodning og de heraf afledte retsvirkninger anses også for at gælde for underleverandører af de i pkt. II.1.5) anførte stationære og bærbare computere med forskellige konfigurationer.
Leverandøren kan ikke i rammekontraktens løbetid uden Moderniseringsstyrelsens forudgående skriftlige samtykke overlade rammekontraktens opfyldelse til nye underleverandører. De nærmere vilkår herfor fremgår af udbudsmaterialet.
Der afholdes informationsmøde vedrørende prækvalifikationen d. 13/05/2015 kl. 13.00 hos Moderniseringsstyrelsen, Landgreven 4, 1301 København K. Tilmelding er ikke nødvendig. Mødet vedrører alene information om prækvalifikationsprocessen. Materiale fra mødet gøres efterfølgende tilgængeligt via den særlige hjemmeside.
Afgivelse af anmodning om prækvalifikation og efterfølgende tilbud kan kun ske elektronisk via den særlige hjemmeside, der indeholder de fornødne faciliteter til den elektroniske afgivelse af virksomhedens anmodning/tilbud. Den særlige hjemmeside er angivet i punkt I.1) under ”Elektronisk indsendelse af bud og ansøgninger om deltagelse: (URL)”. På den særlige hjemmeside kan virksomheden via menupunktet "Tilmelding" få tildelt brugernavn og adgangskode.
Afgivelse af anmodning om prækvalifikation forudsætter, at virksomheden har installeret programmet Adobe Reader (version 9.0 eller nyere version) eller Adobe Acrobat (version 6.0 eller nyere version).
I relation til punkt I.1) bemærkes det, at der på den særlige hjemmeside findes skabeloner (prækvalifikationsmateriale) til brug for afgivelse af anmodning om prækvalifikation, herunder de erklæringer og oplysninger, der skal indgå i anmodningen i henhold til punkt III.2.1), III.2.2) og III.2.3). Der er ingen yderligere specifikationer eller dokumenter at få hos ordregiver inden prækvalifikationen. Udbudsmaterialet vil blive sendt til de leverandører, der udvælges til at deltage i udbudsforretningen.
I relation til punkt I.4) bemærkes, at rammekontrakten omfatter de i punkt II.1.5) nævnte ikke-statslige myndigheder, på hvis vegne ordregiver indgår rammekontrakten.
I relation til punkt III.1.3) bemærkes, at såfremt ordren tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører (fx et konsortium), skal rammekontrakten underskrives af samtlige deltagere i sammenslutningen.
I relation til den i punkt IV.3.5) anførte dato bemærkes, at den anførte dato alene er forventet.
Eventuelle spørgsmål i forbindelse med prækvalifikationen kan rettes til ordregiver via den særlige hjemmeside. Alle spørgsmål bør indeholde en entydig reference til, hvilket eller hvilke afsnit i udbudsbekendtgørelsen eller hvilke dele af den særlige hjemmeside, som spørgsmålet vedrører. Alle spørgsmål skal afgives på dansk, svensk, norsk eller engelsk. Alle svar bliver afgivet på dansk. Spørgsmål (i anonymiseret form) og svar herpå vil løbende blive offentliggjort via den særlige hjemmeside. Det er ansøgernes eget ansvar løbende at holde sig orienteret om offentliggørelse af eventuelle svar på den særlige hjemmeside. Ordregiver er ikke forpligtet til at besvare eventuelle spørgsmål. Eventuelle spørgsmål via den særlige hjemmeside skal være fremsendt inden d. 22/05/2015 kl. 12.00.
Såfremt Moderniseringsstyrelsen ikke er betrygget i, at rammekontrakten er tilstrækkeligt og effektivt konkurrenceudsat forbeholder Moderniseringsstyrelsen sig adgangen til at aflyse udbudsforretningen.
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne

Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: www.klfu.dk
Fax: +45 33307799

Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne

Der er ikke et mæglingsorgan i Danmark

VI.4.2) Indgivelse af klager

Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til lov om håndhævelse af udbudsreglerne mv. med senere ændringer (loven kan hentes på www.statensindkob.dk og www.retsinformation.dk) gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammekontrakt med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammekontrakt regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-per¬io¬den, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1.
VI.4.3) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
30.4.2015

Send til en kollega

0.032