23948sdkhjf

Crysberg til kamp mod komponentmangel

En tættere dialog med kunderne og gode forbindelser hos komponentdistributørerne er nøglen, mener Crysbergs indkøbschef.
Siden 2008 har det over det meste af verden været vanskeligt for de fleste montagevirksomheder at skaffe komponenter til deres produktion, da producenterne har lukket fabrikker og produktionsafsnit ned i Østen. Således er mange leverancer i dag sat på allokering, fordi mange medarbejdere blev opsagt under finanskrisen og maskinerne solgt.

Det har man også mærket hos Crysberg, men her har man formaliseret samarbejdet med producenter, leverandører og kunder om fremadrettet planlægning således, at komponenterne skaffes til Danmark i tide.

Massive prisstigninger
Crysberg er så heldigt stillet, at selvom virksomheder som IBM kommer i første række, så har blandt andet Crysbergs indkøbschef Vagn Andersen et veletableret netværk indenfor sekundære leverandører, også kaldet ”dealere”, som leverer kvalitetssikre komponenter med forholdsvis kort varsel.

- Imidlertid var prisen for en komponent tidligere 0,1 øre, hvilket i dag er steget med 500 % til 5 øre, eller fra 100 kr. til 500 kr. Denne prisstigning og den øgede leveringstid har krævet, at Crysberg er indgået i et tættere samarbejde med leverandører og kunder, da der kan være helt op til tre måneders ventetid på de rette kredse, mens der før var 1 dags leveringstid, forklarer Vagn Andersen.

Løsningen på problematikken med den lange ventetid er at få et forecast fra kunden, mener Vagn Andersen. Han forventer, at leveringstiden bliver væsentlig kortere hen imod sommeren 2011, da producenterne er i fuld gang med at genetablere deres produktion på de genåbnede fabrikker.

Problem i hele branchen
Crysberg er positive over den velvillighed, som de har mødt hos deres kunder, der har været villige til at indgå i en mere en langsigtet strategi omkring fremadrettet planlægning af leveringer af de færdige produkter.

Bo Knudsen, som er produktionschef i Crysberg, ser på sigt også et stærkt potentiale for et tættere samarbejde med kunder og leverandører, da alle parter igennem finanskrisen er blevet nødsaget til at planlægge langsigtet, og både indkøbschefen og produktionschefen mener, at det vil være en effektiv strategi at videreføre fremover.

- Vi må ikke glemme, at komponentmanglen ikke kun er en udfordring for Crysberg, for uanset hvor kunderne går hen, kan de ikke gå over på den anden side af gaden - dér kan de ikke gøre det bedre. Jeg er en gammel ræv i branchen, som ved, hvor jeg skal henvende mig, så med en god portion tålmodighed, bedre forecasts fra kunderne og med de rette kontakter, har Crysberg stor succes med at skaffe komponenter og levere prints til vores kundekreds, siger Vagn Andersen.

Crysberg bestiller normalt primært komponenter hos Arrow og EBV, sekundært hos Farnell og RS Components, og for øjeblikket ved dealere, som alle producerer komponenter i Østen, Taiwan, Singapore eller i USA. Crysberg opfordrer til, at alle kunder indgår i et fremadrettet samarbejde om at lave bedre forecasts ca. tre måneder forinden leveringen til kunden, for så vil det lykkes at levere til tiden med de rette komponenter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063