B&O lukker op mod 125 butikker
En skuffende omsætning i regnskabsårets andet kvartal får nu ledelsen i Bang & Olufsen til at fremskynde selskabets optimeringsproces.
- For at fremskynde optimeringen af vores butiksnetværk har vi besluttet proaktivt at lukke op mod 125 dårligt præsterende butikker, hovedsageligt i Europa. Ovenstående har haft en negativ effekt på vores toplinje og vores forventninger til de finansielle resultater for regnskabsåret 2012/13, siger CEO Tue Mantoni i forbindelse med dagens præsentation af Bang & Olufsens halvårsrapport.
Den viser, at koncernens omsætning blev 819 millioner kroner i andet kvartal af regnskabsåret 2012/13 mod en omsætning på 776 millioner kroner i samme periode sidste år.
Læs mere om halvårsregnskabet: B&O forlænger den nuværende strategiplan
Væksten er primært drevet af Automotive og nye produkter i B&O PLAY, mens Bang & Olufsen har oplevet tilbagegang inden for AV-segmentet, hvilket altså er medvirkende til, at flere urentable butikker nedlægges.
Samtidig har Bang & Olufsen fokus på åbning af nye butikker på selskabets vækstmarkeder, hvor strukturen ændres.
- For at fremskynde åbningen af nye butikker i vækstmarkeder og for at forbedre sundheden i det nuværende detail-netværk, vil Bang & Olufsen åbne egne B1-butikker på vigtige lokationer og fremskynde lukningen af urentable butikker i modne markeder. I første omgang forventes antallet af ekstraordinære butikslukninger (B1 og shop-in-shop) at overstige antallet af butiksåbninger. Dette er en bevidst strategisk beslutning for at forbedre kvaliteten og bæredygtigheden i detail-netværket og for at forbedre kundeoplevelsen. Butikslukningerne forventes at få en negativ effekt på omsætningen for 2012/13 på op til 100 millioner kroner, forudser Tue Mantoni.
Nedjusterer de samlede forventninger
De 100 millioner kroner kan henføres til, at Bang & Olufsen har underskrevet en hensigtserklæring om at overtage alle aktiviteter fra master dealeren i det centrale Kina, inklusive Beijing og Shanghai, og at selskabet endvidere har overtaget distributionsretten i Brasilien efter regnskabsperiodens udløb.
- Som følge af fremskyndelsen af butikslukningerne, overtagelsen af aktiviteterne fra master dealerne i det centrale Kina og Brasilien, samt fortsat svag makroøkonomi justerer vi forventningerne til omsætningen til en omsætning som er højere end omsætningen for regnskabsåret 2011/12 på 3.008 millioner kroner, konstaterer Tue Mantoni.