23948sdkhjf

Danske kontakter fra 0 til 100 km/t på 4,1 sekunder

Sportsvognsfabrikken Lotus nye model Lotus Evora 400 finder man et helt nyudviklet instrumentbræt med danske MECs kontakter.
I disse dage påbegynder Lotus produktionen
Danske underleverandører
MEC har hjemme i Ballerup, hvor firmaets godt 50 medarbejdere selv står for langt hovedparten af produktionen. Aftalen med Lotus kommer dog også to danske underleverandører til gode.

Det ene firma, en dansk EMS, producerer modulerne, mens den anden underleverandør skal male knapperne.

I alt producerer firmaet 13 millioner kontakter årligt. De mange kontakter bruges i mange forskellige niche-brancher. Fra audio over elevatorer til medical, og de professionelle kunder tæller blandt andet Siemens og Otis.

MECs omsætning ligger i år på cirka 50 mio. kr.
af en ny sportsvogn med dansk islæt. Kontaktproducenten MEC har sammen med Lotus designet nye knapper til den nye Lotus Evora 400 sportsvogn. Over det næste års tid bliver der anslået tale om 1.500 sportsvogne, som alle får danske knapper.

Kontakterne monteres på MECs standard Multimec kontakter. Det er ikke bare knapper og kontakter, MEC skal levere, men syv komplette PCB moduler som Lotus monterer på deres fabrik i Storbritannien.

- Kendetegnet for MEC’s produktprogram er modularitet, hvor standardkomponenter kan kombineres på utallige måder. Evora 400 projektet hos Lotus er et godt eksempel på en løsning man har taget et skridt yderligere, således at vores belyste standardkontakter kan kundetilpasses, hvormed vi kan tilbyde en løsning, hvor design, tactilitet og belysning er helt i henhold til kundens ønsker, udtaler Dan Larsen, administrerende direktør hos MEC.

Søsterselskab skabte kontakten
Kontakter er hovedforretningen i MEC, og generelt fylder automotive-markedet ikke meget. Specielle køretøjer som ambulancer, luksusbiler o.l. er undtagelsen. MECs vej ind i den nye Lotus-sportsvogn er i den forbindelse gået via et søsterselskab.

- Vi er ejet af en fransk koncern, som også har et datterselskab i Storbritannien. Ad den vej har vi fået kontakten til Lotus, hvor vi var på besøg for første gang for cirka to år siden, forklarer Sales Manager ved MEC, Morten Højdevang.

Cirka halvdelen af MEC salg sker via søsterfirmaer.

På vej ind i næste luksusbil
Forventningerne til det nye samarbejde med Lotus er høje i Ballerup, og ifølge Dan Larsen er Lotus også yderst tilfreds med MECs løsninger.

Faktisk arbejder MEC allerede på det næste projekt sammen med Lotus.

- Det bliver om godt et års tid. Vi har lige fået den første prøveorde på det næste projekt hvor der skal laves tre testbiler, fortæller Morten Højdevang.

Han tilføjer, at man arbejder på at få sat fokus på Lotus-samarbejdet, så det skal skabe opmærksomhed det fra lignende projektet rundt om i verden.
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078