Fakta om udbudet
Udbyder
Forsvarsministeriet med underliggende myndigheder ved Forsvarets Koncernfælles Informatiktjeneste
Opdateringer
II.1.1)
I stedet for:
Vedligeholdelse og support af Ordregivers eksisterende licensportefølje, tilkøb af Autodesk licenser »eller tilsvarende« samt vedligeholdelse og support heraf.
Læses:
Vedligeholdelse og support af Ordregivers eksisterende licensportefølje.
II.1.4)
I stedet for:
Ordregivers kontrakt vedrørende vedligeholdelse og support af Ordregivers eksisterende Autodesk licensportefølje udløber den 31.7.2016, hvorfor Ordregiver gennem et EU-udbud ønsker at anskaffe fornyet vedligeholdelse og support efter denne dato.
Ordregiver ønsker tillige, at have muligheden for at tilkøbe yderligere Autodesk licenser »eller tilsvarende«, samt support og vedligeholdelse af tilkøbte licenser.
Læses:
Ordregivers kontrakt vedrørende vedligeholdelse og support af Ordregivers eksisterende Autodesk licensportefølje udløber den 31.7.2016, hvorfor Ordregiver gennem et EU-udbud ønsker at anskaffe fornyet vedligeholdelse og support efter denne dato.
II.2.4)
I stedet for:
Ordregiver råder over et antal Autodesk licenser, som Ordregiver fortsat ønsker vedligeholdt og supporteret. Herudover ønsker Ordregiver mulighed for at tilkøbe yderligere licenser samt vedligehold og support af de tilkøbte licenser. Nærmere angivelse af licenser er angivet i udbudsmaterialet, som kan tilgås jævnfør link i pkt. I.3).
Læses:
Ordregiver råder over et antal Autodesk licenser, som Ordregiver fortsat ønsker vedligeholdt og supporteret. Nærmere angivelse af licenser er angivet i udbudsmaterialet, som kan tilgås jævnfør link i pkt. I.3).
Yderligere oplysninger
Ordregiver har opdateret udbudsmaterialet.
IV.2.2)
I stedet for:
Dato: 27-06-2016
Time: 12:00
Læses:
Dato: 01-07-2016
Time: 12:00
IV.2.7)
I stedet for:
Dato: 27-06-2016
Time: 12:01
Læses:
Dato: 01-07-2016
Time: 12:01
Yderligere oplysninger
Udbudsbekendtgørelsen er opdateret vedr. tilbudsfristen.
IV.2.2)
I stedet for:
Dato: 01-07-2016
Time: 12:00
Læses:
Dato: 29-07-2016
Time: 12:00
IV.2.7)
I stedet for:
Dato: 01-07-2016
Time: 12:01
Læses:
Dato: 29-07-2016
Time: 12:01
Yderligere oplysninger
Ordregiver har ændret tilbudsfristen med henblik på at opdatere udbudsmaterialet således, at økonomiske aktører, der ønsker at afgive tilbud, har mulighed for at tilpasse deres tilbud. Ordregiver henviser til supplerende meddelelse 2016/S 109-194525 og 2016/S 121-215537.
Forsvarsministeriet med underliggende myndigheder ved Forsvarets Koncernfælles Informatiktjeneste (FKIT) har besluttet at aflyse udbudsforretningen af vedligeholdelse og support af eksisterende Autodesk licensportefølje uden en tildeling af aftalen.
Aflysningen skyldes følgende:
FKIT har konstateret en uhensigtsmæssighed i udbudsmaterialet og den udbudte licensportefølje. FKIT ønsker derfor at ændre i den udbudte produktportefølje. FKIT har vurderet, at ændringen af udbudsmaterialet ikke kan gennemføres hensigtsmæssigt i det igangværende udbud, hvorfor ændringen, for at sikre gennemsigtighed, gennemføres ved en aflysning af igangværende udbudsforretning.
FKIT forventer derfor at påbegynde en ny udbudsprocedure af vedligeholdelse og support af eksisterende Autodesk licensportefølje.
Med venlig hilsen
Forsvarets Koncernfælles Informatiktjeneste.
Vedligeholdelse og support af Ordregivers eksisterende licensportefølje, tilkøb af Autodesk licenser »eller tilsvarende« samt vedligeholdelse og support heraf
Forsvarsministeriet med underliggende myndigheder ved Forsvarets Koncernfælles Informatiktjeneste
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
16287180
Helseholmen 1
Hvidovre
2650
DANMARK
Kontaktperson: Peter Thomsen
Telefon: +45 45677000
E-mail: fkit-ktp-udbud@mil.dk
Fax: +45 45890632
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.Forsvaret.dk
Del II: Genstand
Vedligeholdelse og support af Ordregivers eksisterende licensportefølje, tilkøb af Autodesk licenser »eller tilsvarende« samt vedligeholdelse og support heraf.
Ordregivers kontrakt vedrørende vedligeholdelse og support af Ordregivers eksisterende Autodesk licensportefølje udløber den 31.7.2016, hvorfor Ordregiver gennem et EU-udbud ønsker at anskaffe fornyet vedligeholdelse og support efter denne dato.
Ordregiver ønsker tillige, at have muligheden for at tilkøbe yderligere Autodesk licenser »eller tilsvarende«, samt support og vedligeholdelse af tilkøbte licenser.
Forsvarets Koncernfælles Informatiktjeneste, Helseholmen 1, 2650 Hvidovre.
Ordregiver råder over et antal Autodesk licenser, som Ordregiver fortsat ønsker vedligeholdt og supporteret. Herudover ønsker Ordregiver mulighed for at tilkøbe yderligere licenser samt vedligehold og support af de tilkøbte licenser. Nærmere angivelse af licenser er angivet i udbudsmaterialet, som kan tilgås jævnfør link i pkt. I.3).
Ordregiver har besluttet ikke at opdele kontrakten i delkontrakter, jf. Udbudslovens § 49, da Ordregiver har vurderet, at det er økonomisk mest hensigtsmæssigt at udbyde anskaffelsen under en samlet kontrakt.
Kontraktens anslåede værdi er baseret på omkostninger ved support og vedligeholdelse i 48 måneder.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiveren skal anvende det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) som midlertidig bevis for, at Tilbudsgiveren opfylder de af Ordregiver nedenfor fremsatte objektive og ikke-diskriminerende egnethedskrav til Tilbudsgiverens økonomiske og finansielle formåen i henhold til Udbudslovens §§ 148 stk. 1 og 145 stk. 2 (Lov nr. 1564 af 15.12.2015 — kan rekvireres på www.retsinformation.dk). ESPD'en anvendes i stedet for certifikater udstedt af offentlige myndigheder.
Forud for Ordregivers tildelingsbeslutning skal den Tilbudsgiver, som Ordregiver ønsker at tildele kontrakten til, bekræfte de oplysninger fremsat i ESPD'en i overensstemmelse med Udbudslovens § 151.
Ordregiver henleder Tilbudsgivers opmærksomhed til Konkurrence og Forbrugerstyrelsens vejledning om ESPD'en, der er til rådighed på http://www.kfst.dk/~/media/KFST/Publikationer/Dansk/2015/Vejledning%20til%20ESPDen.pdf
Tilbudsgiver kan udfylde den elektroniske ESPD — som er vedlagt udbudsmaterialet — på https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/espd/filter?lang=da
Tilbudsgiver skal i henhold til Udbudslovens § 154 stk. 1, nr. 3, fremsende en erklæring om Tilbudsgivers samlet gennemsnitlige omsætning, hidrørende fra udførte opgaver af den art som Kontrakten angår, over de seneste tre (3) disponible regnskabsår efter formlen:
Den samlede gennemsnitlige omsætning = (Samlede omsætning seneste disponible regnskabsår + samlede omsætning næst seneste disponible regnskabsår + samlede omsætning tredje seneste disponible regnskabsår)/3
Såfremt Tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes en samlet gennemsnitlig omsætning for de seneste tre (3) disponible regnskabsår for virksomheden som Tilbudsgiveren baserer sig på.
Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et Konsortium) beregnes virksomhedernes samlede gennemsnitlige omsætning per år lagt sammen (adderet) for de 3 år.
Oplysningerne skal angives i det fælles europæiske udbudsdokument Del IV: udvælgelseskriterier, afsnit B: Økonomisk og finansiel formåen, punkt 2b).
Som mindstekrav kræves en samlet gennemsnitlig omsætning hidrørende fra udførte opgaver af den art, som Kontrakten angår, på mindst 2 000 000 DKK i alt over de seneste tre (3) disponible regnskabsår.
Tilbudsgiveren skal anvende ESPD'en som midlertidig bevis for, at Tilbudsgiveren opfylder de af Ordregiver nedenfor fremsatte objektive og ikke-diskriminerende egnethedskrav til Tilbudsgiverens Tekniske og faglige formåen i henhold til Udbudslovens §§ 148 stk. 1 og 145 stk. 2 (Lov nr. 1564 af 15.12.2015 — kan rekvireres på www.retsinformation.dk). Det fælles europæiske udbudsdokument anvendes i stedet for certifikater udstedt af offentlige myndigheder.
Forud for Ordregivers tildelingsbeslutning skal den Tilbudsgiver, som Ordregiver ønsker at tildele kontrakten til, bekræfte de oplysninger fremsat i det fælles europæiske udbudsdokument i overensstemmelse med udbudslovens § 151.
Ordregiver henleder Tilbudsgivers opmærksomhed til Konkurrence og Forbrugerstyrelsens vejledning om det fælles europæiske udbudsdokument, der er til rådighed på http://www.kfst.dk/~/media/KFST/Publikationer/Dansk/2015/Vejledning%20til%20ESPDen.pdf
Tilbudsgiver kan udfylde den elektroniske ESPD — som er vedlagt udbudsmaterialet — på https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/espd/filter?lang=da
Oplysninger, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt:
Fremlæggelse af en beskrivelse over de betydeligste lignende leverancer (referencer) udført i løbet af de seneste fem (5) år, afhængig af, hvornår Tilbudsgiver blev etableret eller startede sin virksomhed.
Ordregiver ser gerne, jf. Udbudslovens § 155 stk. 1, nr. 2, at Tilbudsgiver for hver leverance (reference) oplyser følgende:
1. En kort beskrivelse af leverancen, herunder hvilke ydelser leverancen har bestået af,
2. Tilbudsgivers rolle(r) i udførelsen af leverancen
3. Tidspunkt for udførelsen
4. Størrelsen af leverancen
5. Type af modtager af leverancen.
Såfremt Tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal Tilbudsgiver i så fald fremlægge samme type af informationer om den anden enheds tekniske og faglige formåen, som Tilbudsgiver skal fremlægge vedrørende egen tekniske og faglige formåen.
Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et Konsortium) gives oplysningerne om referencer for hver enkelt virksomhed, men oplysningerne behandles af Ordregiver samlet.
Tilbudsgiver kan angive op til fem (5) referencer. Såfremt der fremsendes flere end fem (5) referencer vil kun de seneste fem (5) referencer fra offentliggørelsen af udbudsbekendtgørelsen blive taget i betragtning.
Tilbudsgiver skal minimum fremlægge én (1) reference.
Del IV: Procedure
Forsvarets Koncernfælles Informatik Tjeneste, Helseholmen 1, 2650 Hvidovre.
Kun Ordregiver samt dennes eventuelle rådgivere har adgang til at overvære åbningen af de indkomne tilbud.
Del VI: Supplerende oplysninger
1. Ordregiver skal i overensstemmelse med Udbudslovens § 148 kræve (Lov nr. 1564 af 15.12.2015 — kan rekvireres på www.retsinformation.dk), at enhver Tilbudsgiver udfylder og fremsender ESPD som midlertidigt bevis for, at Tilbudsgiveren opfylder de krav oplistet i udbudslovens § 148 stk. 1. Det fælles europæiske udbudsdokument erstatter andre officielle certifikater udstedt af offentlige myndigheder.
En Tilbudsgiver som deltager alene og som ikke udnytter andre økonomiske aktøres økonomiske og finansielle eller faglige og tekniske formåen skal kun udfylde et eksemplar af det fælles europæiske udbudsdokument.
En Tilbudsgiver, der deltager alene, men udnytter andre økonomiske aktøres økonomiske og finansielle eller faglige og tekniske formåen, skal sikre, at Ordregiver modtager Tilbudsgivers eget udfyldte fælles europæiske udbudsdokument samt et individuelt udfyldt eksemplar for hver økonomisk aktør, som Tilbudsgiveren baserer sig på.
2. Deltager en gruppe af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) og afgiver et samlet tilbud, skal hver deltagende økonomiske aktør selvstændigt udfylde et individuelt eksemplar af ESPD med informationen krævet i sektion II — IV af denne udbudsbekendtgørelse. Ordregiver skal udelukke en Tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis Tilbudsgiver er omfattet af de i Udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Tilbudsgiver skal anføre oplysninger herom i vedlagte ESPD.
Udelukkelsesgrundende efter udbudslovens §§ 135 og 136 er:
a) Deltagelse i en kriminel organisation
b) Bestikkelse
c) Svig
d) Terrorhandlinger
e) Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme
f) Børnearbejde og menneskehandel
g) Ubetalt forfalden gæld til det offentlige på 100 000 DKK eller derover
h) Interessekonflikter, der ikke kan afhjælpes
i) Konkurrencefordrejning, der ikke kan afhjælpes
j) Groft urigtige oplysninger (om dokumentation).
Ordregiver vil udelukke de Tilbudsgivere, som er omfattet af de grunde nævnt i Udbudslovens § 137 stk. 1, nr. 2 og nr. 7. Tilbudsgiver skal derfor kunne dokumentere, at Tilbudsgiver ikke er omfattet heraf.
Udelukkelsesgrunde efter Udbudslovens § 137 stk. 1, nr. 2 og 7:
a) Konkurs, er under insolvens- eller likvidationsbehandling m.m.
b) Ubetalt forfalden gæld til det offentlige på under 100 000 DKK.
Ordregiver kan ikke udelukke Tilbudsgivere i henhold til Udbudslovens §§ 135 og 136, hvis Tilbudsgiveren tilvejebringer tilstrækkelig dokumentation i henhold til Udbudslovens § 138 vedrørende »self-cleaning«. Udelukkelse kan kun ske, hvis Ordregiver gør Tilbudsgiver opmærksom på, at denne er omfattet af udelukkelsesgrundene i Udbudslovens §§ 135 og 136. Ordregiver forbeholder sig retten til at starte en »self-cleaning« proces efter Udbudslovens § 138, hvis Ordregiver har tilstrækkelige indikationer herfor.
3. Den vindende Tilbudsgiver kræves ikke at antage en særlig retlig form. Hvis Kontrakten tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) hæfter deltagerne i sammenslutningen personligt, uden begrænsninger og solidarisk for udførelsen af Kontrakten. Deltagerne skal samtidig udpege en officiel repræsentant for sammenslutningen.
4. I tilfælde af uklarheder opfordres Tilbudsgiver til at stille spørgsmål vedrørende udbudsmaterialet i henhold til proceduren beskrevet i udbudsbetingelsernes afsnit 5.2.
5. Tilbudsgiver skal afgive tilbud elektronisk via ETHICS på https://www.ethics.dk/asp5/tender/fkit_0102_20160503.nsf
Tilbudsgiver kan ikke afgive tilbud per e-mail eller på anden måde end ovenfor angivet.
6. Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i Udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbuddet ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
7. Ordregiver anvender muligheden beskrevet i Udbudslovens § 57 stk. 4 for afkortet tilbudsfrist.
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
DANMARK
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:www.KLFU.dk
I henhold til lov om Klagenævn for Udbud (loven kan hentes på www.retsinformation.dk<http://www.retsinformation.dk>), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor Ordregiver har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, jf. Udbudslovens § 171 stk. 2 eller § 2 stk. 1, nr. 1, i lov om Klagenævn for Udbud, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at Ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at Ordregiver har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor Ordregiver har underrettet de berørte Tilbudsgivere om, at en Kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante
grunde for beslutningen.
3) 6 måneder efter at Ordregiver har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor Ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lov om Klagenævn for Udbuds § 2, stk. 2 eller Udbudslovens § 171 stk. 4,
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at Ordregiver har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185 stk. 2, 2. pkt.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette Ordregiver om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lov om Klagenævn for Udbuds § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.klfu.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
DANMARK
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:www.KFST.dk