Konkurrenter skal hjælpe sensor-specialister ud i Europa: - De kan godt se, vi har en smart teknologi
Det går godt for Skanderborg-virksomheden Remoni, der de seneste år har haft succes med deres IoT-løsninger til energioptimering.
Indtil videre har de kontor i Danmark og dertil produktion i Rumænien, men pengene bliver hovedsageligt tjent i Danmark.
Det, håber CEO og stifter Bo Eskerod Madsen, bliver ændret fremover, for Remoni vil ud i verden - i hvert fald i Europa i første omgang.
- Vi vil bygge ud, levere flere services og generelt komme ud over de danske grænser, siger Bo Eskerod Madsen.
Vil etablere partnerskaber
Remonis vej ud i resten af Europa skal ske gennem lokale partnerskaber, lyder det fra direktøren.
- Vi kommer til at vokse meget gennem partnere, når vi skal ud i andre lande, for de har folkene, og de har tilstedeværelsen, siger Bo Eskerod Madsen.
Derfor er de allerede ved at sondere terrænet for potentielle partnerskaber i europæiske lande.
- Vi er ude at kigge efter partnere, og det kunne for eksempel være dem, som ellers ville se os som konkurrenter, for de har adgang til marked, support, service, installation og så videre.
Men vil det ikke være svært at overbevise potentielle konkurrenter om, at de skal samarbejde med jer?
- Måske bliver det svært, men mange er gode til at se mulighederne, og hvis de er fremsynede nok, kan de godt se, at vi har en smart teknologi, lyder det fra Bo Eskerod Madsen.
USA bliver svært - i første omgang
Direktøren holder dog fast i, at det i første omgang bliver på de europæiske markeder, at de vil udbygge forretningen, fordi der er nogle praktiske foranstaltninger, som gør det sværere at krydse Atlanten.
- Vi satser på Europa først, fordi der er nogle godkendelser i USA, som vi ikke har endnu, og det koster en del ressourcer. I Europa er det nemmere, fordi det er de samme godkendelser, så det gør det oplagt at starte her. Men hvilke lande, vi går ind i, kommer til at blive drevet meget af, hvor vi kan få etableret nogle gode partnerskaber, siger Bo Eskerod Madsen.