23948sdkhjf

Ingen panik og billige tricks hos Dali: - Vi har et brand, vi skal varetage

- De sidste par år har gjort vores strategi endnu mere rigtig.

Sådan lyder ordene fra Lars Worre, spydspids for Dali.

Højttalervirksomheden lancerede for år tilbage en 10-års-plan med større fokus på in-sourcing og mindre afhængighed af underleverandører.

Strategien, erkender Lars Worre, har både sine fordele og ulemper. For alt imens der kan spares en række omkostninger ved at outsource produktion, så er der også forsyningsmæssige og geopolitiske faktorer, der spiller ind og kan gøre den del mere besværlig.

Ligeledes er Dali-direktøren godt klar over, at en hjemtagning af produktionen kan være forbundet med udgifter, men han hviler i det valg, Dali har taget.

- Det er klart, at når man er mere selvkørende, så betaler man en regning. Men vi gør ikke noget, som vi ikke tror på i det lange løb. Som produktionsvirksomhed bliver man nødt til at tænke langt, lyder det fra Lars Worre.

Dyre investeringer i dansk produktion

Og langt har Dali tænkt gennem flere år. I 2021 købte de sig ind i den fynske møbelfabrik Hudevad Furniture, der bistår Dali med formspændt træ til højttalernes kabinetter.

Derudover kan Lars Worre fortælle, at virksomheden de seneste år har foretaget større investeringer på fabrikken i Nørager, der blandt andet indebærer nye fem-aksede fræsere, et sofistikeret overfladebehandlingsanlæg og idriftsættelse af diverse robotautomatiseringer.

- Vi er ikke typerne, der panikker eller kører billige tricks for at tune vores bundlinje Lars Worre, CEO, Dali

Sådanne investeringer koster af gode grunde penge, og afskrivningerne har kunnet mærkes.

- Det har ikke været rentabelt fra dag et. Der har været høje opstartsomkostninger, det hele har taget længere tid end planlagt, og outputtet har været lavt. Så det er dejligt at gå rundt og se det hele snurre nu, siger Lars Worre.

Ingen stress

Den tilgang er på mange måder et udtryk for Dalis måde at gribe tingene an på, hvor udfordringerne bliver taget med ophøjet ro, og intet for alvor får Lars Worre og co. til at stresse.

- Vi er ikke typerne, der panikker eller kører billige tricks for at tune vores bundlinje, siger Lars Worre med henvisning til, at de eksempelvis holder sig fra at undervurdere driftsomkostningerne på det nye produktionsudstyr i bogføringen.

- Vi har et brand, vi skal varetage i det lange løb, så vi tænker i længere penselstrøg. Det andet ville være som at tisse i bukserne for at holde varmen, lyder det fra Lars Worre.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11