23948sdkhjf

William Demant går sikkert frem

William Demant Holding har øget væksten trods vanskelige vilkår på flere markeder.
William Demants halvårsregnskab fastholder forventningerne til 2013 med en omsætning på 4,5 milliarder kroner ind til videre. Det svarer til en stigning på syv procent i forhold til samme periode sidste år.

Drevet af en succesfuld lancering af højprisproduktet Oticon Alta har koncernens kerneforretning, engrossalg af høreapparater, i halvåret genereret en vækst, der overstiger markedsvæksten. I forhold til andet halvår 2012 er der tale om en organisk vækst på 8 procent.

Vanskelige markedsvilkår
Væksten er opnået på trods af fortsat vanskelige vilkår på flere markeder, herunder i Danmark, Norge og Holland, hvor koncernen har mistet omsætning for mere end 100 millioner kroner svarende til 2-3 procent af forretningens omsætning.

- I lyset af det lidt vanskelige foregående halvår, dvs. anden halvdel af 2012, glæder vi os især over, at vores kerneforretning har formået at vokse 8 procent organisk, og at koncernens indtjening pr. aktie er steget 16 procent. En væsentlig årsag er, at Oticon med den succesfulde lancering af højprisproduktet Oticon Alta har fået skabt fornyet salgsmomentum og cementeret sin position i denne del af markedet, siger William Demant Holdings administrerende direktør Niels Jacobsen.

Fastholder forventningerne
I kraft af det forstærkede salgsmomentum nåede koncernens resultat af primær drift (EBIT) i halvåret op på 880 millioner kroner, svarende til en vækst på 12 procent i forhold til andet halvår 2012.

Halvårets overskudsgrad (EBIT-margin) udgør 19,4 procent, hvilket er ét procentpoint over det realiserede niveau i de foregående seks måneder.

Koncernen fastholder forventningerne til 2013, bortset fra at skattesatsen nu forventes at ville andrage 24-25 % mod en tidligere forventning om "ca. 25 %".

- Udviklingen i første halvår styrker vores tro på, at vi er på rette spor til at indfri de forventninger, som vi har stillet aktiemarkedet i udsigt for hele året. Vores optimisme understøttes selvfølgelig af de mange nye produkter, som vi kommer med i andet halvår, hvilket gør det muligt for os at fastholde første halvårs styrkede salgsmomentum, siger Niels Jacobsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093