23948sdkhjf

Danske batterier skal bane vej for fremtidens lufthavn

Selvom det er en udfordring at få godkendelse til at drifte et batterianlæg i en lufthavns kritiske infrastruktur, vil et stort batteri snart være i drift i Københavns Lufthavn.

- Vi er meget tilfredse med, at det er lykkedes at få installeret batteriet i Københavns Lufthavn. Det er et vigtigt skridt på vejen til en mere bæredygtig drift af lufthavnen. Nu skal vi i gang med at teste forskellige scenarier og finde den bedste løsning for energilagring, som vi derefter kan arbejde videre med i større skala i lufthavnen, udtaler Maria Skotte, direktør for sustainability i Københavns Lufthavn, i en pressemeddelelse. 

Nu skal batterisystemet ind under huden. 

Fakta om batterisystemet

  • Batterisystemet er bygget specielt til Københavns Lufthavn, der er Danmarks største lufthavn, med hensyntagen til lufthavnens høje sikkerhedsniveau både i forhold til IT- og brandrisici. 
  • Batterisystemet, der er leveret af firmaet Xolta, er på 900 kW / 1.200 kWh. Kapacitetsmæssigt, svarer det til en gennemsnitlig families elforbrug i tre måneder.
  • Batterisystemet bliver placeret i Maglebylille, syd for terminalerne, ved lufthavnens værksteder og garageanlæg. Her er der både tilsluttet solcelleanlæg og ladestationer, som kan indgå i de forskellige test af systemet, uden det påvirker den daglige drift af lufthavnen.

Kilde: Københavns Lufthavne

Sikkerhedsmæssige risici

Risiciene ved at drifte et batteri i en lufthavn er mange. I samarbejdet mellem Københavns Lufthavn, Teknologisk Institut og Hybrid Greentech, som alle er partnere i EU-projektet ALIGHT, er det lykkes at minimere de risici, der stod i vejen for installeringen og den kommende idriftsættelse af batteriet.

- Brand- og røgudvikling, datalæk og lovmæssige forhold er nogle af de risici og barrierer, der er forbundet med at sætte et batteri op i et lufthavnsmiljø. Derfor er vi hos Teknologisk Institut glade for at have bidraget til at specificere batterisystemet og gennemføre unikke sikkerhedstest, der har været med til at få det til at lykkedes i Københavns Lufthavn, udtaler Lars Overgaard, projektleder, Teknologisk Institut.

Hybrid Greentech står bag det energistyringssystem, som skal benyttes til at drifte batteriet i lufthavnen. Til det kræves også sikkerhedsmæssige foranstaltninger.

- Det styringssystem, som Hybrid Greentech har leveret, er blevet testet for funktionalitet og driftssikkerhed i vores EnergyFlexLab. På den måde har vi testet styringen i et sikkert miljø, som mindsker risikoen for uhensigtsmæssigheder i lufthavnens kritiske infrastruktur, udtaler Lars Overgaard.

Baner vej for lagring

Netop den smarte styring af den kritiske infrastruktur er afgørende i arbejdet med den grønne omstilling af Københavns Lufthavn.

Med Hybrid Greentechs styresystem vil Københavns Lufthavn få et overblik for, hvornår det er mest fordelagtigt at lagre energien direkte fra den solenergi, der bliver produceret på lufthavnens mange solcelleanlæg, og hvornår det giver mening at fylde grøn strøm på batteriet fra elnettet.

- Med vores avancerede styring vil batterianlægget i lufthavnen spille sammen med ladestandere og andre anlæg. Dermed kombineres lufthavnens egne CO2-reduktioner med indirekte bidrag til det samlede energisystem via de såkaldte systemydelser, der på de helt korte tidshorisonter griber ind når elnettet oplever forstyrrelser, siger Christoffer Greisen, COO, Hybrid Greentech og fortsætter:

- ALIGHT projektet giver os mulighed for at løfte barren og vise hvordan disse cloud-baserede funktioner kan fungere i samspil med de sikre systemer, som anvendes i kritisk infrastruktur.

For Københavns Lufthavn er det vigtigt med den smarte styring, som kan sikre optimal udnyttelse af den grønne strøm via energilagring i batteriet.

- Med de 1350 nye ladestandere til elbiler, som Københavns Lufthavn vil få i løbet af de næste år, er det afgørende at få batteriteknologi ind under huden og opbygge erfaringer med de mange muligheder, der er, siger Maria Skotte.

For fremtidens lufthavn

Arbejdet med at bane vejen for batterianlæg og smart energistyring i lufthavnen er en del af EU-projektet ALIGHT, hvor Københavns Lufthavn er i front som fyrtårnslufthavn. Projektet skal finde svar på, hvordan elektrificering og forskellige energikilder kan blive en del af indretningen i fremtidens lufthavn, hvor både fly, køretøjer og bygninger får strøm fra 100 procent vedvarende energi.

Projektet vil desuden evaluere skaleringspotentialer til en branche, hvor fremtidens infrastruktur skal kunne rumme mere, end hvad den gør i dag.

- Det er virkelig et spændende projekt vi er i gang med. Det vil være en kæmpe gevinst, hvis vi bliver i stand til at kunne styre lufthavnens energiforbrug smartere. Det betyder både, at vi kan reducere vores el-omkostning - men endnu mere vigtigt, at vi kan få nedbragt udledningen af CO2-emissioner, siger Maria Skotte, direktør for sustainability, Københavns Lufthavn.

De forskellige demonstrationsaktiviteter og forsøg med batteriet skal køre frem til udgangen af 2025, hvor der løbende vil blive samlet erfaringer og viden, som kan deles med andre lufthavne.

Fakta om ALIGHT

  • ALIGHT er et EU-finansieret projekt, hvor 17 forskellige partnere samler viden og erfaringer for at finde fremtidens løsninger for en mere bæredygtig luftfart. 
  • Blandt partnerne er både europæiske universiteter, Airbus, SAS, Tysklands Aerospace Center, luftfartsorganisationen IATA og fire europæiske lufthavne.
  • Målet er at dele de erfaringer og den viden, der bliver opbygget i projektet med andre europæiske lufthavne, så hele branchen kan lære af resultaterne og blive inspireret til en bæredygtig omstilling.

Kilde: Københavns Lufthavne

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.049