23948sdkhjf

Styromatic tolererer ikke afvigelser

EMS-underleverandøren har succes med sin leansatsning. Opskriften er en ledelse, der tager ejerskab over sine processer og et miljø, som er intolerant over for afvigelser.
I bestræbelserne på at skabe en konkurrencedygtig produktion arbejder ledelsen hos Brabrand-virksomheden bevidst på at opbygge et miljø, hvor leanværktøjer og medarbejdere spiller i koncert. Resultaterne taler for sig selv; Styromatics leansatsning betaler sig.

COO hos Styromatic, Kim Storbank, beretter således om en halvering af varer i arbejde, væsentlige reduceringer af antal fejl og en hidtidig effektivitetsforbedring på 25 procent. Men leanrejsen er kun lige begyndt for Styromatic, og Kim Storbank har et mål om at forbedre effektiviteten med yderligere 20 procent.

Løbende forbedringer
Udover de målbare effekter fortæller Kim Storbank om herskende leankultur i virksomheden, hvor løbende forbedringer er blevet en del af den fælles tankegang. Daglige tavlemøder, kaizen-events, SMED-projekter og PDCA-cirkler er nogle af de værktøjer, der holder leanarbejdet kørende.

- Nogle gange kan man godt tænke: ”Vi bliver aldrig færdige!”. Men de ting, der fyldte meget i går, er jo ikke dem, der fylder i dag. Dem har vi fikset, siger Kim Storbank til Electronic Supply.

Hermed indkapsler COO’en det iboende procesperspektiv, som lean i bund og grund symboliserer, og hvor virksomheden kontinuerligt gransker sine egne processer med henblik på at minimere spild og skabe løbende forbedringer.

- Det skaber et miljø, som er intolerant over for afvigelser, siger Kim Storbank om Styromatics fokus på forbedringer.

Ledelsen ejer processerne
Styromatic leverer EMS til blandt andre marineindustrien, greentech og telekommunikationsbranchen, og havde i regnskabsåret 2011/2012 en bruttofortjeneste på 34,6 mio. kr. Udover fabrikken i Brabrand ejer Styromatic også en fabrik i Thailand, hvor der også køres et leanforløb.

I Brabrand prydes produktionsgulvet af grønne, gule, røde og sorte afmærkninger. Præcis som det hører sig til i shop floor management-systemet, hvor mangler let synliggøres for alle i huset. Men det er ikke leanværktøjerne i sig selv, der bringer forbedringer med sig, og derfor har over halvdelen af Styromatics medarbejdere været på leankursus.

Læs også: Tavlen fortæller sandheden hos Styromatic

På den måde er Kim Storbank bevidst om, at det er den viden, som medarbejderne på gulvet ligger inde med, der skal drive de løbende forbedringer hos Styromatic. Men det kan ifølge COO’en kun lade sig gøre, hvis ledelsen tager ansvar for virksomhedens processer.

- Det er ledelsens processer, og derfor skal man ikke gå og placere ansvar for fejl, men tage det selv. Det er acceptabelt at lave fejl for at komme videre – så skal man ikke bruge tid på at bortforklare sig og placere skyld, siger Kim Storbank.

Kim Storbank påpeger i øvrigt, at ledelsen via sin egen adfærd kan imødekomme den modstand, der altid vil være til stede, når forandringens vinde blæser. Hos Styromatic er det derfor, ifølge Kim Storbank, en enig ledelse, der tager lean med i sine beslutninger samt giver den opbakning og prioritering, der skal til for at lykkes med lean.

Artiklen er en del af temaet Lean.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095