Trods hård konkurrence: DEIF vokser for fjerde år i træk
Fjerde gang er også lykkens gang.
I hvert fald for elektronikvirksomheden DEIF, der for fjerde år i træk har set omsætningen vokse. Det fremgår af virksomhedens netop aflagte årsregnskab for 2024.
Årets omsætning landede på 766 mio. kr. mod 715 mio. kr. året før, hvilket svarer til en stigning på syv pct.
Til gengæld er der sket et fald i resultatet før skat fra 51 mio. kr. til 40 mio. kr. mellem 2023 og 2024.
Men alt i alt betragtes resultatet som "tilfredsstillende" af virksomhedens ledelse.
- Konkurrencen er hård, og vi er stolte af, at vi i det forløbne år har kunnet tage markedsandele samtidig med, at vi med nye produkter på hylderne og en forstærket, international salgsstyrke har rustet os til fremtiden, siger Christian Nielsen, der er administrerende direktør i DEIF.
År med investeringer
2024 var ladet med investeringer for DEIF's vedkommende.
Virksomheden har investeret knap 18 pct. af deres omsætning i R&D i både den danske og østrigske afdeling. Konkret har det udmøntet sig i en ny produktlinje inden for kompakte strømkonvertere, der blandt andet spiller en central rolle i elektrificering af transportsektoren.
Den maritime sektor fylder til stadighed mere for DEIF, efterhånden som der er kommet mere fokus på at gøre skibsfarten grønnere og mere brændstoføkonomisk.
- Vi forventer os meget af salget af de nye, innovative konvertere, der er stærkt efterspurgte i samspil med vores intelligente styringer. Vi kan nu tilbyde markedet integrerede løsninger, som vores kunder allerede har taget godt i mod som en af fremtidens løsninger, siger Christian Nielsen.
Tro på fremtiden
DEIF sælger til hele verden, og selvom geopolitikken er en anspændt størrelse for tiden, går DEIF ind i 2025 med optimisme.
- Vi forventer, at efterspørgslen inden for den grønne omstilling, elektrificering og energieffektivisering vil vokse i det kommende år, især drevet af markeder i Asien og Europa.
- Omstillingen i skibsindustrien går virkelig stærkt i øjeblikket, hvor DEIF’s styringer er helt centrale for effektiv drift af både elektriske skibe og skibe, der sejler på en kombination af fossilt brændstof og strøm fra batterier. Så alt i alt har vi optimismen i behold på trods af de aktuelle usikkerheder, slutter Christian Nielsen.
Redernes interesse
DEIF oplever også, den grønne omstilling har bredt fat i den maritime sektor, hvor mange forskellige typer fartøjer bliver elektrificerede.
- Den største forskel er, at rederne er begyndt at interessere sig for, hvad der sker i maskinrummet, har Christian Nielsen tidligere fortalt til Søfart.
Det øgede fokus på udledning og brændstoføkonomi har gjort sejlads til en videnskab, og tendensen bliver yderligere speedet op af, at alt efterhånden er målbart og overvåges af elektronik i maskinrummet.
- Det betyder også, at langt flere skibe er interessante for os nu. Vi kan byde ind til flere kunder, simpelthen fordi alle skal bruge vores styringselektronik, siger han.
Han uddyber, at DEIF i 2024 var involveret i en brintdreven postbåd, der sejler på Seinen i Paris. Igen en opgave, der ikke var havnet i Skive, havde det ikke været for udviklingen og den grønne bølge.
Fremtidens modulbyggeri
Men som leverandør skal man holde tungen lige i munden.
For det er endnu ret svært at gennemskue, hvilken vej den grønne pil peger. Hvilken type brændstof, bliver den dominerende og ikke mindst hvornår?
- Det betyder, at kunden træffer beslutningen om brændstofstypen meget sent. Som leverandør får vi at vide, at vi skal levere til to hovedmotorer på el, mens beslutning om energien bliver truffet senere eller det laves modulært. En slags modulbyggeri, fordi ingen kender fremtiden, siger han.
- Vi skal sørge for at kunne supportere alle. Det kræver, at vi har store ører i branchen. Det har vi så, siger Christian Nielsen.
Læs også:
Direktør: Pas på med at kalde søfarten konservativ
Deif slår ny omsætningsrekord trods frasalg
Skive-virksomhed har fået foden indenfor hos Standardfærgen: Det bliver stort