Nilfisk-omsætning gik en smule tilbage

Selv om de nye toldsatser for varer, der skal ind i USA, først blev meldt ud i april, har den truende toldkrig alligevel sat sit præg på Nilfisks regnskab for første kvartal i år.
Den organiske omsætning - fraregnet opkøb og valutaeffekter - gik således 1,2 procent tilbage og udgjorde 256,5 millioner euro.
Det skete på trods af, at EMEA-regionen - der omfatter Europa, Mellemøsten og Afrika - faktisk leverede 7,9 procent fremgang.
I Asien voksede omsætningen svagt med 2,9 procent, men i Nord- og Sydamerika gik omsætningen hele 17,7 procent tilbage.
Det skyldes ifølge Nilfisk både, at sammenligningstallene fra første kvartal 2024 er ekstraordinært høje, men også at omsætningen på højtryksrensere faldt ganske markant.
Nilfisk har i marts 2025 indsat en ny chef for Americas-divisionen, der skal rette op på væksten i denne region.
Selskabet fastholder sin prognose for året, der blandt andet forudser vækst på mellem én og tre procent.
Det forudsætter dog, at toldkrigen ikke intensiveres, og at man ved hjælp af effektiviseringer og prisforhøjelser kan fastholde den ventede overskudsgrad.
- Toldsatser komplicerer driften i første kvartal og planlægningen af andet kvartal.
- Men vores fleksible forsyningskæde med produktion i alle tre regioner tillader os at kompensere for størstedelen af vores eksponering mod told, siger administrerende direktør Jon Sinton.
Nilfisk er en mere end 100 år gammel dansk virksomhed, der nok er mest kendt for sine støvsugere.
Størstedelen af forretningen - mere end 90 procent - ligger i dag dog i det professionelle segment, hvor man sælger rengøringsmaskiner til fabrikker, kontorer og institutioner.
Nilfisk har produktion i Ungarn, Italien, Kina, USA og Mexico og har omtrent 4800 ansatte verden over.
Mere end 400 af de ansatte arbejder i Danmark. De er fordelt på en udviklingsafdeling i Hadsund, en afdeling i Aalborg og selskabets hovedkontor i Nordhavn i København.
/ritzau/