Proshop varsler europæisk ekspansion og øget lagerkapacitet

Ejeren af Proshop, Poul Thyregod, løfter nu sløret for ambitiøse vækstplaner for den aarhusianske e-handelsvirksomhed. Fremtiden byder på investeringer i både ny teknologi, flere markeder og øget kapacitet.
Proshop er i dag til stede i otte europæiske lande, men ifølge Poul Thyregod skal det tal stige. Virksomheden, der startede i en kælder i Aarhus i 1995, har gennemgået en omfattende digitalisering og satser nu endnu mere målrettet på automatisering og eksport.
Lagerstyringen bliver i stigende grad overtaget af kunstig intelligens, samtidig med at virksomheden har øget sin formue til 320 mio. kr. og opnået et overskud på 54 mio. kr. i seneste regnskabsår.
- Vi skal fortsætte med at digitalisere og automatisere vores virksomhed. Altså snuden i sporet. Vi skal ikke hjem, vi skal videre, udtaler ejer Poul Thyregod til AvisenDanmark.
Den strategiske satsning indebærer både investering i logistik og flere ansættelser, hvilket skal ruste Proshop til kampen mod globale aktører som de kinesiske og amerikanske webshops.
I dag udgør eksporten 38 procent af omsætningen, men den andel forventes at vokse i takt med ekspansionen. Proshop rangerer allerede som den fjerde mest populære webshop i Danmark ifølge Dansk Industri – og sigter nu mod yderligere markedsandele i Europa.