Det har været noget af en udfordring.
Sådan lyder det fra Anders Høgh-Skov, der ser tilbage på sit første år i spidsen for sønderjyske OJ Electronics, som leverer forskellige komponenter til gulvvarme, ventilation og køling.
Da han blev forfremmet fra salgschef, var det på bagtæppet af en verden i forandring.
– De seneste år har været en bumpy road med hensyn til coronavirus, allokeringssituationer og nye præsidenter, der er indtrådt. Så det har selvfølgelig været udfordrende at føre virksomheden videre midt i så meget uro, fortæller han om sit første år som administrerende direktør.
Høgh-Skov kom fra en stilling som salgsdirektør, så han var langtfra grøn i den sønderjyske virksomhed, der har cirka 170 medarbejdere, men alligevel var jobbet som administrerende direktør en ny oplevelse.
Før kunne han fokusere på det kommercielle – salg, forretningsudvikling og produkt. Pludselig gjaldt det om at favne hele virksomheden.
– Det har været en stor udfordring, men også et enormt motivationskick at få lov til at arbejde med hele organisationen, siger han.
Jeg skal ikke vide alt eller kunne alt
Anders Høgh-Skov, administrerende direktør for OJ Electronics
Kom fra kommerciel rolle
Overgangen fra salgsdirektør til administrerende direktør har betydet en ny hverdag med et bredere ansvar og et andet tempo.
– Jeg står næsten dagligt med opgaver, hvor jeg ikke har erfaringen selv. Men jeg tror, det handler meget om at kende sine styrker og svagheder. Jeg har nogle rigtig gode kolleger, der kan hjælpe mig, og det gør jeg meget ud af at bruge.
– Jeg skal ikke vide alt eller kunne alt, siger han.
Ifølge Høgh-Skov har det første år handlet meget om at samle organisationen og skabe retning i en tid med mange ydre forstyrrelser. OJ Electronics blev i 2023 opkøbt af den tyske koncern Bitzer, og samtidig har markedet for elektronik været præget af store udsving i både efterspørgsel og priser.
– De sidste par år har mange i branchen oplevet overfyldte lagre og faldende aktivitet. Det er ikke noget, man styrer sig ud af fra dag til dag. Det kræver tilpasninger og tålmodighed, siger han.
Marked i bevægelse
OJ Electronics’ forretning består af to hovedområder: styringer til ventilationsløsninger, frekvensomformere og termostater til gulvvarme. I 2024 omsatte virksomheden for 377 millioner kroner med et resultat på knap 38 millioner.
– Vi har oplevet, at toldsatser og handelsbarrierer ændrer sig fra dag til dag. Det gør det svært at planlægge ud fra et statisk billede.
– Derfor handler det ikke så meget om at blive dygtigst til en bestemt situation, men om at være rigtig god til at kunne tilpasse sig nye situationer. Det er noget, vi øver os meget på, siger han.
Salget i første halvdel af 2025 lå omkring syv procent højere end sidste år. Ifølge Høgh-Skov er det et tegn på, at investeringerne i nye produkter og markeder begynder at give afkast.
Udvikling kræver tålmodighed
OJ Electronics har i mange år investeret en betydelig del af omsætningen i produktudvikling. Den linje er fortsat uændret under Høgh-Skovs ledelse.
– Vores produkter tager tid at udvikle, typisk fra et halvt til tre år. Så man skal kunne holde fokus, også når resultaterne ikke viser sig med det samme, siger han.
Blandt årets nyheder er en ny generation af frekvensomformere, en controller til ventilationsanlæg og en ny termostatplatform, der danner grundlag for fremtidige produkter.