Trump og told er lig usikkerhed. Hos Herning-virksomheden Witt, som udvikler og sælger både egne og andres brands inden for køkkenelektronik, træningsmaskiner og meget andet, var der lagt i kakkelovnen til et større indtog på det amerikanske marked.
Men siden Donald Trump blev genvalgt som præsident, har planerne ændret sig markant. Den 23. juni 2025 fordoblede USA tolden på stål- og aluminiumkomponenter i en lang række produkter fra 25 procent til 50 procent for bl.a at sikre amerikanske arbejdspladser. Samtidig blev tolden udvidet til også at omfatte varer som bl.a. køleskabe og ovne; produkter som Witt udvikler eller distribuerer.
Planen var at rykke ind på markedet i eget navn, med egne kontorer, lagre og ansatte på amerikansk jord. Den plan er nu lagt på is. I stedet arbejder man nu på at finde en partner på amerikansk jord med ekspertise i import af produkter som køkkenelektronik og hårde hvidevarer.
– Det er simpelthen for risikabelt, som situationen er i dag, at gøre det hele selv, siger Kasper Witt, direktør for forretningsudvikling og investeringer:
- Det er en kæmpe investering at åbne og etablere sig fuldt og helt i USA, og når vi ikke aner, hvad eksempelvis toldsatserne er i morgen, så har vi været nødt til at sadle om.
Han fortæller videre, at det særligt er spørgsmålet om netop told, der er blevet en markant barriere for Witts planer.
– Satserne ændrer sig jo nærmest fra uge til uge, og det er meget svært at gennemskue, hvad de reelle toldsatser ender med at blive, især fordi vores produkter består af mange forskellige materialer, der hver har deres egen toldsats. Samtidig varierer momssatserne fra stat til stat, så det er ikke nemt at navigere i alle reglerne her fra Herning, siger Kasper Witt.
I EU arbejder man i dag på at få sænket tolden til et fra de nuværende 50 procent til 15 procent, ligesom man tidligere har fået sænket tolden på biler og bildele fra 27,5 procent til netop 15 procent.
Netop i disse dage er Trump på tur i Asien, hvor han bl.a. har underskrevet en aftale med Malaysia, Cambodja, Thailand og Vietnam om faste toldsatser på hhv. 19 procent og 20 procent. En væsentlig reducering i forhold til de tidligere annoncerede 25–46 procent.
For tre år siden tog det familieejede Witt sine første, forsigtige skridt ind på det amerikanske marked med en pizzaovn solgt gennem lokale forhandlere. Senere kom flere produkter til, men siden drømmen om at erobre USA i eget navn blev droppet, er alternative løsninger kommet på bordet.
– Vi er gået på udkig efter en amerikansk partner, der har den lokale ekspertise i at importere produkter som vores, og som på den måde kan hjælpe os med at etablere os på det amerikanske marked, som stadig er virkelig interessant for os, siger Kasper Witt.
Både før og efter at Trump blev genvalgt, har Witt været løbende i kontakt med både danske og amerikanske rådgivere og brancheorganisationer omkring, hvordan de burde gribe situationen an, men ifølge Kasper Witt har det været noget nær umuligt at få klare svar på virksomhedens mange spørgsmål.
– Det er en enormt kompleks situation, og selv de amerikanske organisationer har svært ved at følge med udviklingen, så for os er det eneste, der giver mening, at finde en amerikansk partner, der kan hjælpe os med at vokse.
Witt omsatte i 2024 for ca. 720 mio. kr. og har i dag omkring 165 ansatte. Virksomheden udvikler egne brands, der typisk produceres i Europa og Asien. De distribuerer derudover internationale brands som f.eks. Liebherr, Elica og Temptech.