Den nordjyske højttaler og HiFi-producent Dantax er tilstede på markeder over hele verden, men alligevel er det ikke den primære drift; produktion af lydudstyr, der driver væksten i virksomheden.
Det er i stedet investeringerne i aktier, der trækker læsset, fremgår det af regnskabet for første kvartal af 2025/26. Her lander resultatet før skat på 2,5 mio. kr. og efter skat på 2,0 mio. kr. Den primære drift har derimod trukket i den forkerte retning med et underskud på 32.000 kr., mod et overskud på 472.000 kr. i samme periode sidste år.
- Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, det er klart. Vi skal skabe overskud på den primære drift, og det gør vi ikke i øjeblikket, siger Peter Bøgh Jensen, Group CEO.
Dantax har i perioden haft investeringer i aktier for i gennemsnit 45,5 millioner kroner, og det er netop de investeringer, der har sikret selskabet overskuddet.
Peter Bøgh Jensen fortæller, at virksomhedens primære drift har været ramt af den generelle usikkerhed på verdensmarkedet, hvilket han mener, har sænket forbrugernes lyst til at købe hifi-produkter i high-end-klassen.
- Nogle markeder har været i dvale, fordi købekulturen har ændret sig, men vi har et globalt fodfæste, og nu handler det om at vække de sovende markeder og øge aktiviteten dér, siger han.
Han fortæller videre, at Dantax har investeret stort i en række markedsføringstiltag, og forventningen er, at disse tiltag vil bidrage til igen at skabe overskud på den primære drift.
Ifølge Peter Bøgh Jensen har Dantax spredt sine investeringer bredt ud og dermed mindsket risikoen.
- Selvfølgelig er markedet altid ustabilt, men er en ældre virksomhed, der tænker langsigtet, og vi har de økonomiske muskler til at klare dårlige perioder, siger han.
Dantax fastholder forventningerne til et årsresultat på mellem 2 og 3 millioner kroner efter skat.
Virksomheden, der holder til i Pandrup i Nordjylland og beskæftiger 12 medarbejdere, står bag udvikling, produktion og markedsføring af lydbrands som Scansonic, Raidho og Harmony, der sælges i Europa, USA og Asien.