Gennem det seneste år har historierne om mulighederne for at gøre forretning i USA ofte båret præg af emner som toldbarriere og stor usikkerhed.
Men hos Blue Line fra Hinnerup i det østjyske er snakken om USA en anden, efter at virksomheden åbnede kontor og stiftede datterselskab i staten North Carolina, få måneder inden Donald Trump blev genvalgt som præsident.
- På grund af de forhøjede told, er der mange danske virksomheder, der satser mere på Europa end USA, men vi har haft succes med at gå mod strømmen, siger adm. direktør Niels Pedersen.
Virksomheden producerer blandt andet monitorer, betjeningspaneler og pc’er til pharma-, biotek-, forsvars- og fødevareindustrien. Produkterne er udviklet til at fungere under ekstreme forhold, hvor almindeligt IT-udstyr ikke slår til. Særligt inden for pharma har Blue Line sikret sig flere store ordrer, så de allerede efter fire måneder har nået årets mål.
- Vi opererer i en niche, hvor vi løser helt særlige problemstillinger. Kommer man med noget, som kunderne allerede kan få lokalt, bliver det svært. Tilbyder man derimod noget unikt, som kunderne ikke kan få andre steder, øges chancen for succes markant, siger Niels Pedersen.
Målet for Blue Line er, at den amerikanske del af forretningen, der i dag består af én medarbejder, der pendler frem og tilbage over Atlanten, over de næste 12-18 måneder kommer til at bestå af 2-3 faste, lokale medarbejdere. Men ifølge direktøren er målet ikke, at dele af produktionen skal rykkes til USA for at komme udenom toldsatserne.
- At have folk i USA handler først og fremmest om at kunne servicere kunderne ordentligt og tage dem alvorligt. Det er helt nødvendigt at være til stede lokalt, hvis vi vil vokse og få rigtigt fodfæste derovre, siger han.