Fremgangen hos den nordjyske højttalerproducent Dali har været at finde i en lang række markeder.
Spørger man CEO Lars Worre skyldes det blandt andet, at man er begyndt at komme ind i varmen hos flere og flere distributører.
- Vi oplever på alle fronter, at folk selv henvender sig. De kommer mere af sig selv. Det sker regelmæssigt, at vi får henvendelser fra distributører, der vil overtage fra vores nuværende, siger Lars Worre.
Sådan har det dog ikke altid været:
- Vi har haft lange perioder, hvor vi skulle kæmpe for at komme ind på et marked, hvor vi var mindre kendte, siger Lars Worre, der også selv er medejer af Dali og for nyligt kunne fremvise et overskud på 21 millioner kroner.
Bolden er begyndt at rulle
At udviklingen begynder at tage fat nu, er et udtryk for den arbejdsindsats, som Lars Worre og resten af kollegerne hos højttalerproducenten fra Nørager har lagt.
Blandt andet har man gennem de seneste år fokuseret sin asiatiske forretning med et salgskontor og distributionslager i Malaysia. Herfra varetages alle asiatiske markeder bortset fra Kina.
Dermed er man både i samme tidszone som kunderne, men Dali har også lokalkendte folk, der kender markedsvilkårene og eksempelvis kan vise produkterne frem på messer.
- Jeg vil kalde det et gennembrud. Bolden er begyndt at rulle, men det er ikke sket natten over.
Gør det, når det giver mening
Han henviser til vigtigheden i, at Dali har beholdt sin danske produktion i takt med, at den kinesiske ditto er blevet etableret. Således producerer man i dag fortsat en stor del af virksomhedens produkter, både high-end-lyden og produkter i lavere ende at prisspektret, fra hovedsædet.
Det giver mulighed for at brande sig på "Made in Denmark."
- Prædikatet "Made in Denmark" er faktisk noget, der efterspørges af kunder, særligt i Fjernøsten men også i USA. Og det giver da noget troværdighed, siger direktøren.
For at det fortsat kan betale sig at lave højttalere i Danmark, har fabrikken i Nørager gennemgået renoveringer til optimering og automatisering af processer.
Desuden foregår konfigureringen af højttalerne som regel på fabrikken i Nørager, ligesom dele af komponenterne kommer fra europæiske leverandører, hvorfor man på sparer fragtomkostninger ved at bygge dem on-site.
Dermed er det en lang række af produkterne, der i dag kan betale sig at producere på dansk grund. Det er dog i det store hele et spørgsmål om vurdering fra produkt til produkt:
- Hvis vi kan se, at vores business case er dårlig ved at lave et sæt højttalere i Nørager, så gør vi det ikke. Det skal ikke være så ideologisk. Vi gør det kun, når det giver mening.
Dali har samlet set cirka 270 ansatte. Heraf er knap 100 ansat i Nørager.
Virksomheden er foruden Lars Worre ejet af Lyngdorf Familie Holding, der også står bag Hifi Klubben.