23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Electronic Supply

Kun 15 procent har knækket AI-koden: Her er ledernes hemmelige våben

AI-frontløbere henter markant højere vækst

En ny global analyse foretaget af NTT Data viser, at de mest AI-modne virksomheder er op til 2,5 gange mere tilbøjelige til at skabe over 10 procent vækst i omsætningen.

Analysen bygger på svar fra 2.567 topledere i 35 lande og 15 brancher og viser, at kun 15 procent af virksomhederne lever op til kriterierne for at blive vurderet som AI-ledere. De er kendetegnet af klare strategier, mere modne driftsmodeller og en stærkere eksekvering, og de opnår markant højere vækst og indtjening end øvrige virksomheder.

Det oplyser NTT Data i en pressemeddelelse.

- AI-ansvar skal nu placeres i bestyrelseslokalet og kræver en strategi, der omfatter hele virksomheden. Vores research viser, at en mindre gruppe AI-ledere allerede bruger teknologien til at differentiere sig, skabe vækst og gentænke samspillet mellem mennesker og maskiner, siger Yutaka Sasaki, President og CEO for NTT Data Group.

NTT Data er en global IT- og konsulentvirksomhed med hovedsæde i Tokyo. Selskabet udvikler specialiserede software- og systemløsninger til blandt andet finans og produktion. Koncernen har knap 198.000 medarbejdere, heraf omkring 175 i Danmark, opererer i mere end 50 lande og omsatte sidste år for over 200 mia. kr.

Rapporten peger desuden på, at de førende virksomheder bruger AI som en egentlig vækstmotor. De arbejder målrettet med at koble teknologien til deres strategi, gentænke processer fra ende til anden og modernisere deres kerneapplikationer. Det skaber ifølge analysen en selvforstærkende effekt, hvor de første resultater giver ny energi til yderligere investeringer og dermed endnu mere vækst.

- Når først AI- og forretningsstrategierne er på linje, er det mest effektive greb at vælge ét eller to områder med højest værdiskabelse og redesigne dem end-to-end med AI. Understøttes det af solid governance, moderne infrastruktur og betroede partnere, kan virksomheder omdanne pilotprojekter til profit og trække fra markedet, siger Abhijit Dubey, CEO og CAIO, NTT Data, Inc.

Analysen fremhæver desuden, at AI-lederne skaber robuste, sikre teknologistakke, arbejder med dedikeret AI-governance og styrker erfarne medarbejdere med “expert-first AI” frem for at erstatte dem. 

Samtidig er strategiske partnerskaber og outcome-baserede samarbejdsmodeller centrale elementer i de virksomheders tilgang, der allerede nu formår at omsætte AI til målbare konkurrencemæssige fordele.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.031|