23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Electronic Supply

GPV-direktør: Her er vækstmulighederne i branchen

Electronic Supply ser tilbage på 2025 - og frem mod 2026

2025 er ved at gå på hæld, og den anledning bruger vi her på Electronic Supply-redaktionen til at spørge en række aktører om, hvordan de ser på det snart forgangne år - og tage et kig fremad.

Vi har valgt at spørge en række repræsentanter fra EMS-branchen om både erfaringer og forudsigelser om egne virksomheder og for branchen.

Spørgsmålene er besvaret skriftligt.

Dagens udgave er besvaret af Bo Lybæk, CEO for GPV, der er landets største EMS-virksomhed med produktion verden over.

1. Hvilken historie fra branchen har fået for lidt opmærksomhed i år ?

For nu at starte et andet sted end vi traditionelt gør:

Det franske EMS-landskab ser markant anderledes ud end for blot nogle få år siden. De fire største EMS-virksomheder – Asteelflash, All Circuits, Lacroix og Éolane – er enten blevet opkøbt (to af dem af kinesiske virksomheder, én blev opdelt i mindre dele, som blev opkøbt af tre forskellige virksomheder) eller strømlinet.

Samtidig har de næste tre EMS-virksomheder, støttet af private equity eller investeringsselskaber – Agôn Electronics, Alliance Electronics og Synov Groupe – opkøbt mere end 10 virksomheder.

2. Hvad har været den største udfordring i dit arbejde i år?

Igennem 2025 har vi set en markedsnormalisering efter nogle ekstraordinære år blandt andet oven på pandemien, hvor 2023 var ”helt vildt”, men også snart en virkelighed, hvor uforudsigelighed er blevet et markedsvilkår. Det har betydet en dæmpet efterspørgsel (normalisering på et lavere niveau) og det har krævet en særlig indsats kontinuerligt at tilpasse GPV til den nye virkelighed.

GPV har, som alle andre, oplevet, at flere udefrakommende faktorer i stor grad har påvirket de globale markeder. Her taler vi i 2025 blandt andet om Trumps varsel om og indførelse af tariffer samt geopolitiske kriser, som har forårsaget ekstra meget usikkerhed i verden og givet et øget økonomisk pres både på os som virksomhed, branchen generelt og for vores kunder. Det kan mærkes på f.eks. et øget pres for lavere priser.

Det har været et spændende og dynamisk år at navigere i, men det har bestemt også været udfordrende.

Jeg syntes dog det ser ud til at vi kommer fornuftigt igennem det.

3. Hvad er du mest stolt af, når du ser tilbage på 2025?

At vi har vist rettidig omhu i forhold til at justere vores forretning til de nye forhold, vi allerede i 2024 erkendte tegnede en ny virkelighed, der krævede handlinger.

Det har været vanskelige og hårde beslutninger, og det har ikke været let at fortælle de medarbejdere, det er gået udover. Vi har bestræbt os på hele tiden at gennemføre de ændringer, vi har gennemført, på en ordentlig måde og med respekt for de kolleger, det har ramt. Med vores langsigtede målsætninger for øje har vi arbejdet med at tilpasse og optimere vores globale og regionale produktionsplatform og gruppefunktioner for at reducere omkostningerne, men også for at forberede GPV på en ny vækstfase.

Vi har evnet at agere agilt og præcist på de ændringer der er sket, og har implementeret nødvendige strukturelle ændringer for at bibeholde vores konkurrenceevne.

Derudover kan vi fremhæve vores evne til at udbygge det gode samarbejde med vores betroede kunder og leverandører på trods af, at verden er, og tegner til at forblive, usikker og omskiftelig. Vi har med gensidig respekt formået at efterleve udsagnet om, at sammen opnår vi mere (accomplish more).

For yderligere at styrke vores gode kunde- og leverandørsamarbejde har vi netop ultimo november ’25 afholdt et event vi kalder ’Let’s Talk’, hvor vi via gensidig dialog med kunder og leverandører delte tanker og perspektiver på, hvordan vi bedst navigerer i det globale markedet, med de udfordringer og muligheder vi møder, og det giver. Vi var meget tilfredse med, at mere end 300 personer deltog i vores Let’s Talk Event 25.

4. Hvilken udvikling i markedet har haft størst betydning for jer i år – og hvordan har I reageret på den?

Defence/forsvar som et segment er igen blevet tiltagende relevant, og det har vi tilpasset vores strategi og markedsfokus efter.

I betragtning af de fortsatte geopolitiske spændinger og konflikter er fokus på forsvar og sikkerhed blevet intensiveret. Derfor er det naturligt, at vi i GPV øger vores engagement i forsvarsaktiviteter. Vi har en lang historik inden for forsvar og har deltaget i flere forsvarsprojekter. På grund af en omstrukturering i 2008/09 blev fokus på forsvarsaktiviteter nedskaleret. Ikke desto mindre er den nuværende situation med et øget behov for pålidelige, kompetente og sikre forsvarskapaciteter taget i betragtning, og vi er klar til at bidrage med ekspertise og øget engagement

I øjeblikket arbejder vores fabrikker i Danmark og Finland på forsvars- og forsvarsrelaterede projekter, hvilket sikrer en bred og veletableret ekspertise inden for denne branche. Derudover er vores schweiziske og tyske fabrikker også parat til at påtage sig forsvarsprojekter. Desuden er vores danske og finske fabrikker NATO-sikkerhedsgodkendte og udstyret med den nødvendige infrastruktur til at håndtere følsomme data i fuld overensstemmelse med de relevante regler.

USMCA-frihandelsaftalen imellem USA, Mexico og Canada har grundet vores produktion i Mexico givet os ny muligheder og konkurrencemæssige fordele, som dog skal balanceres med en vis forsigtighed. De produkter der opfylder USMCA kriterierne kan eksporteres toldfrit til US – og det gør lige nu 96 procent af de produkter, vi producerer i Mexico.

5. Hvilket tidspunkt eller begivenhed har i løbet af 2025 været vigtigst for at rykke branchen i en positiv retning?

Så trist som det er, har krigene og den geopolitiske spænding samt den efterfølgende accelererende efterspørgsel efter forsvarsudstyr været den mest betydningsfulde faktor.

Flere EMS-virksomheder har allerede opnået betydelig vækst i 2025 indenfor forsvarsområdet.

6. Hvilken virksomhed eller person blandt jeres konkurrenter har gjort noget, du gerne havde set, at I havde været først med (eller havde gjort) – og hvorfor?

Der er flere EMS-virksomheder, som har været dygtige til at opkøbe flere mindre virksomheder indenfor forsvarsområdet, som i dag i Europa fortsat er et meget domestic marked selvom der er store bestræbelser på at gøre markedet mere paneuropæisk.

Jeg har igennem mange år fulgt hvordan Zollner i Tyskland med fokus og vedholdenhed har fokuseret på en industriel tilgang. Det er godt gået!

7. Hvilken beslutning eller satsning bliver den mest afgørende for jeres position det kommende år?

Det øgede fokus på at gå fra at være en mere traditionel EMS-leverandør til at indgå meget dybere strategiske teknologipartnerskaber med vores kunder, hvor vi spiller eller kommer til at spille en rolle i hele deres produkt(er)s livscyklus, lige fra at produkterne bliver designet.

Vores styrkede regionale og globale produktionsplatform, hvor vi har gennemført strategiske udvidelser og højnet standarderne inden for drift, økonomi samt ESG og bæredygtighed. På vores nye eller udvidede fabrikker i Thailand, Slovakiet eller Sri Lanka har de alle sat en ny standard ligesom der er stor fokus på automatisering.

8. Hvilke tendenser tror du bliver mest afgørende for EMS-branchen i 2026?

Speed to market, evnen til at implementere nye innovative løsninger hurtigt og effektivt. Vi har en stærk pipeline – ja, faktisk en maskine – som sikrer at vi hele tiden har fokus på at vinde ny forretning og det gør vi i stor stil, både hos nuværende og nye kunder.

Hvis vi fokuserer yderligere på at kunne svare hurtigere på RFQs (request for quotation, red.), og hvis det fører til et win, øge hastigheden i implementering og ramp-op, ja så tænker vi, at det vil være en fordel for vores kunder og for os. Et godt eksempel på 'Accomplish more'.

9. Hvor ser du de største vækstmuligheder for EMS-branchen i Danmark i de næste to-tre år?

Inden for forsvar/highmix-EMS-segmentet og med udnyttelse af de muligheder der hele tiden opstår med ønsket om proximity-produktion.

10. Hvad gør I for at følge med i den teknologiske udvikling i jeres produktion?

Vi tilpasser løbende vores produktionsplatform, så den matcher den efterspørgsel, vi møder fra vores kunder – både kapacitetsmæssigt, men også kapabilitetsmæssig. Vi følger hele tiden med i om der er nye teknologier – i vores kerneområde eller rundt om – som vi skal kunne beherske.

Vi gør hvad vi kan for hele tiden at kunne fremstå som en relevant partner for vores kunder.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.031|