Norden har en samlet befolkning på omkring 20 mio. købedygtige forbrugere, som langt overvejende er positivt stemte over for danske virksomheder og produkter. Ifølge Udenrigsministeriet er det en af grundene til, at en femtedel af den samlede danske eksport går til de nordiske lande.
Både store såvel som små og mellemstore virksomheder har gode chancer for at opnå eksportsucces i de skandinaviske lande, og som en hjælp hertil bringer Electronic Supply – i nært samarbejde med Udenrigsministeriet – fem gode råd til forretningsetikette i de skandinaviske nabolande.
Vi lægger for med Island, som bedst gribes an ved at følge disse fem gode råd:
2. Tal dansk – langsomt. Islændinge taler ofte udmærket dansk, men man skal ikke tale for hurtigt eller bruge slang.
3. Skænk op med måde. Forholdet til alkohol er ikke helt så åbent som i Danmark. Der er ikke øl eller spiritus på arbejdspladserne, og bliver man budt på frokost, så drikker værten ofte vand. Islændingen drikker til gengæld gerne en øl og gammel dansk, hvis man byder ham det i Danmark.
4. Hyld håndbolden. I 1967 tabte Island med 14-2 til Danmark i Parken, og de taler stadig om det, som var det i går. Nøjes derfor med at tale om, hvor gode islændingene er til håndbold.
5. Sig ja tak til en oplevelse. Islændingene er meget gæstfrie og er ikke overrendt af udenlandske besøgende. Har man fået opbygget gode forbindelser, vil man ofte blive inviteret til golf om sommeren, og er man i ’big business’ lyder invitationen på laksefiskeri.
Læs meget mere om eksport til de skandinaviske lande i publikationen ”Salg i Norden - med Eksportrådet som partner”, som kan
downloades her.
Husk også Udenrigsministeriets magasin ”Eksportfokus”, som kan
.