23948sdkhjf

Nye idéer skal skabe job og omsætning

22 virksomheder skal komme fra prototype til kommerciel succes med hjælp af 64 mio. kr. fra Markedsmodningsfonden.
Godt nyt til 22 virksomheder: Markedsmodningsfonden vil medfinansiere test og tilpasninger af deres innovative løsninger. Pengene giver virksomhederne mulighed for hurtigere at få deres produkter på markedet.

Markedsmodningsfonden medfinansierer 15 projekter, der skal bidrage til, at de 22 virksomheder kan komme fra prototype til kommerciel succes. 64 mio. kroner har fonden delt ud i seneste ansøgningsrunde.

20 jobs i virtuelt laboratorium
En af virksomhederne, Labster ApS, har udviklet virtual reality undervisningsmidler til naturvidenskab i skoler og på universiteter. Labster simulerer forsøg online, som sjældent udføres i et laboratorie, fordi de enten ville være for dyre, pladskrævende eller farlige for de studerende.

Medfinansieringens formål er at teste og tilpasse undervisningsmaterialerne i samarbejde med undervisere og studerende.

Labster forventer at skabe 20 nye job og øge omsætningen med 32 mio. kr. de kommende fem år.

Crowdfunding underbygger markedspotentialet
Som noget nyt tilbyder Markedsmodningsfonden også medfinansiering til virksomheder, som kan skaffe en del af deres finansiering via etablerede crowdfunding-platforme som Kickstarter og Boomerang.

- Vi så et behov for at imødekomme særligt
Ansøgninger for en kvart milliard
Ved ansøgningsfristen den 19. marts 2015 var der indkommet 72 ansøgninger, som samlet beløb sig til 250 mio. kr. i ansøgt medfinansiering. Af de 72 ansøgninger valgte bestyrelsen at give tilsagn til 15 projekter med deltagelse af 22 virksomheder for et samlet beløb på 64 mio. kr.

Markedsmodningsfonden har næste ansøgningsfrist den 7.-14. september for ansøgninger via en ny, dialogbaseret ansøgningsproces.
ansøgere med forbrugerrettede produkter, da disse i langt højere grad har svært ved at sandsynliggøre produktets markedspotentiale. Med crowdfunding får virksomhederne mulighed for at demonstrere efterspørgslen på deres produkt, og derved sandsynliggøre markedspotentialet. Vi kan derefter medfinansiere den test- og tilpasningsperiode, der kommer efter en succesfuld crowdfunding-kampagne, siger Carsten Bjerg, fondens bestyrelsesformand.

To crowdfunding-projekter har i denne omgang fået medfinansiering. Rokoko Electronics skal crowdfunde deres innovative produkt, en motion-capture dragter der gør det muligt at producere bevægelser i film og spil til en langt lavere pris og uden specialbyggede dragter.

Begge virksomheder skal i løbet af efteråret vise deres markedspotentiale ved at rejse minimum 250.000 kr. på en crowdfunding-platform.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078