23948sdkhjf

Ungt firma vil kommercialisere gammel teknologi

RetinaLyze bringer en teknologi, hvor et kamera og et avanceret algoritmesystem screene øjets nethinde for spor på diabetes, til markedet. Testen er på vej til udlandet og findes allerede i 147 Profil Optik-butikker.
Siden april i år har kæden Profil Optik tilbudt sine kunder at blive screenet for diabetes, når de har fået foretaget en synstest. Testen og teknologien bliver anvendt i samarbejde med startup-virksomheden RetinaLyze. Det skriver Berlingske.

Men det unge firma er ikke selv hovedmand

Sådan virker teknologien

RetinaLyzes teknologi anvender et kamera, som tager et 45-graders foto igennem pupillen.

Et algoritmesystem analyserer så billedet af synsnerven samt den bagvedliggende øjenbaggrund, og ser der efter blødninger, som kan være tegn på diabetiske følgesygdomme.
bag teknologien. De bringer den dog til markedet med afgørende opdateringer.

Teknologien blev patenteret tilbage i 2002 af det daværende Novo A/S, men kom aldrig på markedet. Indtil idemanden bag RetinaLyze, Robert Birch, i 2012 fik blik for testen, blev den anvendt af én øjenlæge. Med hjælp fra to softwareudviklere fra Aarhus Universitet blev der så udviklet en algoritme, som bruges sammen med kamerateknologi til at udføre testen.

Arbejder på internationalt gennembrud
Ud over samarbejdet med Profil Optik er RetinaLyze også ved at udbrede teknologien til markeder over hele verden.

I dag er der franchisetagere i Frankrig, Østrig, Schweiz og Vietnam, mens der for øjeblikket bliver foretaget tests i Mexico og Kina. Kenya og Saudi Arabien er næste lande på listen.

Økonomisk løber RetinaLyze rundt i dag. Inden for de næste fem år forventer bagmanden, at firmaet vil blive en god forretning.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141