De økonomiske resultater halter fortsat i det danske industriklenodie, og de målsætninger, Tue Mantoni fremsatte da han startede som topchef i Bang & Olufsen i 2011, er alt andet end indfriet.
Tue Mantonis eget image lider også under de dårlige resultater. I hvert fald i den årlige analyse af 40 danske topchefers brand, som Infomedia står bag,
. Specielt parameteren ”økonomi og performance” belaster B&O-bossen og sender ham ned på en samlet 40. og sidsteplads i analyse. Sidste år lå Tue Mantoni på plads nummer 30.
Hovedpersonen selv vedkender sig, at B&Os resultater langt fra har levet op til forventningerne.
- B&O’s historie er for mange mennesker en interessant historie. Og min historie har også for mange mennesker været interessant at følge, fordi jeg står i spidsen. Det er præmissen i en børsnoteret virksomhed, som ikke har leveret de finansielle resultater, at det er noget, som folk automatisk vil diskutere. Det er en del af gamet, siger Tue Mantoni til Jyllands-Posten.
Han hæfter sig også ved, at udenlandske medier har større fokus på B&O innovation, hvor man i Danmark er mere fokuseret på de dårlige resultater. Og ser man på topchef-analysen, ser der ud til at være en pointe.
Omvendt positiv er vurderingen af Tue Mantoni nemlig på området ”innovation og kreativitet”. Faktisk scorer han her højst blandt topcheferne i analysen.
Om CEO Cuperbrands
Analysen er foretaget af media intelligence-firmaet Infomedia.Analysen består dels af en medieanalyse af topchefens performance i medierne det forgange år i de seks største dagblade. Dels besvarelser fra et panel ad 129 kommunikations- og medieeksperter.
