23948sdkhjf

20 virksomheder gør Big Data håndgribeligt

Projekt skal gøre det diffuse begreb Big Data til en værdiskabende gevinst for danske virksomheder.
Big Data fremstår for mange virksomheder som diffust og komplekst, hvorfor flere holder sig fra at forsøge at realisere de gevinster, der ligger i en mere strategisk og værdiskabende dataudnyttelse.

På Big Data Business Academy vil de 20 deltagende virksomheder få inspiration til, hvordan data kan udnyttes til forretningsudvikling samt få erfaring med Big Data værktøjer og teknikker på deres konkrete projekter. Projektet vil involvere både ledelsen og medarbejdere i virksomhederne, og skal bringe Big Data fra virksomhedernes IT-afdelinger til marketingsafdelinger og ledelsesniveau.

- Ambitionen er, at projektet skal gøre
De 20 virksomheder:
Anemo Analytics
CBB-Mobil
Christian Hansen
Coop
Danfoss Cooling
Deif
Disa
Fjernvarme Fyn
Forsyning Helsingør
Grundfos
Innovative Business Software
KMD
Lemvigh-Müller
Maersk Drilling
NCC
NNIT
Nordea
Royal Unibrew
Telenor
Waoo
arbejdet med Big Data håndgribeligt og let at gå til for dansk erhvervsliv. På den måde kan flere virksomheder udnytte Big Data som en vej til forretningsudvikling, vækst og øget konkurrenceevne. Ved at udnytte Big Data bedre end i dag kan virksomheders innovations- og salgsindsats optimeres, hvilket vil bidrage positivt til at øge eksporten og derigennem skabe arbejdspladser i Danmark, siger administrerende direktør, Mads Lebech fra Industriens Fond, der har støttet projektet med 7 millioner kroner.

I projektet er de 20 forgangsvirksomheder, inden for blandt andet fødevare-, transport-, IT- og energisektoren, blevet udvalgt på grund af deres store potentiale for at kunne udnytte Big Data strategisk.

Læs også: Vestas hædres for vindmølle-optimering

- Projektet er relevant for både store og mindre virksomheder, da det ofte er tværgående datasamarbejder, der kan løse virksomhedernes udfordringer og skabe grundlag for innovation fx fra produktudvikling eller servicedesign til salg, siger sektionsleder, Jan Overgaard på Teknologisk Institut.

Målrettede forløb
Virksomhedsforløbet består af et Big Data udviklingsforløb, hvor virksomhederne trækker på studerendes viden om de nyeste Big Data løsninger og værktøjer, ekspertworkshops med deltagelse af innovative virksomheder og internationale eksperter inden for Big Data, samt et efteruddannelsesprogram.

For at sikre virksomhederne størst mulige værdi, vil virksomhedsforløbene blive tilpasset virksomhedstype, læringscases og anbefalinger fra projektets indledende faser. De positive resultater spredes til øvrige virksomheder gennem Master Classes og projektets egen online portal, hvor der også vil blive lanceret et selvhjælpsværktøj Find Gevinsten.

Fakta:
Arbejdet i projektet blev igangsat i september 2015, men officielt blev læringsforløbene med virksomheder startet på en kick off workshop den 21. juni 2016, hvor eksperter og de 20 deltagende virksomheder deltog (se en oversigt på næste side).

Big Data-projektet er drevet af partnerne Alexandra Instituttet, Cleau, DTU og Teknologisk Institut.
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Redaktionen anbefaler

Send til en kollega

0.109