23948sdkhjf

Millioner til udvikling af kombi-teknologi

Projektet H2Cost-2 skal gøre det billigere af producere brint og hurtigt at fylde brint på tanken
Millionstøtte til projektet H2Cost-2s udvikling af brintteknologi.

H2Cost-2 skal videreføre arbejdet med at reducere prisen og øge kapacitet og teknisk performance for GreenHydrogen.dks MW alkalisk elektrolyse teknologi samt kølingsteknologi til brinttankstationer fra Nel Hydrogen.

I projektet vil GreenHydrogen og DTU samarbejde om at videreudvikle elektrolyseteknologi for at smidiggøre en anvendelse til produktion af brint ved tankstationer som servicerer kommercielle brintbiler. Der skal blandt andet udvikles et monitoreringssystem, som verificerer at brintkvaliteten. Ligeledes skal anskaffelsesprisen for elektrolyseanlæg skæres med over 30 procent gennem øget strømdensitet på elektrolysecellerne.

Hurtigere brintoptankning
Nel Hydrogen, Gramstrup Køling og Teknologisk Institut vil i projektet videreudvikle en unikke og patenterede kølingsteknologi til brint tankstationer, som blev udviklet i forgængerprojektet H2Cost-1. Køling af brint under optankning er afgørende for at opnå hurtig optankningstid som kan sammenlignes med benzin.
Projektet skal hjælpe teknologien med at nå de kommercielle mål. Blandt andet skal kølingskapaciteten fordobles så at brint påfyldningskapaciteten opnår samme niveau som kendes for benzin tankstationer. Omkostningerne til kølingssystemet skal også reduceres, så den samlede investeringspris for brint tankstationer bliver mindre.

Projektet skal resultere i etablering og test af en prototype for elektrolyseanlægget og brintkølingsanlægget, hvilket skal validere projektets resultater og muliggøre en efterfølgende kommercialisering.

H2Cost-2 forløber indtil udgangen af 2018 og har et samlet budget på 15,2 millioner kroner med 7 millioner kroner i bidrag fra EUDP. Projektet er en fortsættelse af det succesfulde H2Cost-1 projekt støttet af EUDP i 2013.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11