23948sdkhjf

Fokus på design gav vækst på bundlinjen hos Technical Traffic Solutions

”Hvorfor skal et produkt kun være funktionelt og ikke smukt”, spurgte direktør hos Technical Traffic Solution sig selv, da han sprang ud i livet som selvstændig. Efterfølgende har han forvandlet noget så hverdagsagtigt som trafiklys til et prisbelønnet designprodukt.
Og designet batter også på bundlinjen. På ti år er TTS vokset fra to til 50 ansatte og en omsætning fra et par hundrede tusinde til næsten 70 mio. kr. Udviklingen startede med trafiksignalet Green Light, som var så veldesignet, at TTS kunne videreføre designlinjen til nye produkter. Green Light gav startskuddet til en forretningssucces med fokus på design, og det har siden sikret TTS et markant brand og støt stigende omsætning.

I 1998 besluttede Poul Nellemose sig for at starte egen virksomhed, og han vidste, at det veldesignede og bæredygtige trafikprodukt allerede var udviklet. Designvirksomheden EyeD Harrit & Sørensen havde i årene forinden udarbejdet et designoplæg til et nyt trafiklys, men dette lå blot og samlede støv i en skuffe. Han kontaktede EyeD Harrit & Sørensen for at høre, om de ville være interesserede i at videreudvikle designet sammen med ham. Det ville de meget gerne.

EyeD Harrit & Sørensens oprindelige designidé var et moderne men enkelt lyssignal fremstillet af miljørigtige materialer med en lyskilde baseret på LEDlys. Samtidig var produktet designet meget enkelt og stringent med brug af en let kurve og lodrette linjer.

- Vi var de eneste, som tilbød et lyssignal med LEDteknologi og et designmæssigt udtryk, og der var en fantastisk interesse lige fra starten. Green Light var det eneste produkt, vi havde i produktion, og jeg havde baseret hele virksomheden på det, så det var en enorm tilfredsstillelse, da ordrerne begyndte at komme ind, siger Poul Nellemose om succesen med Green Light.

Produktets succes har været utvetydigt, og udover den kraftige vækst på bundlinjen modtog Green Light Den Danske Designpris allerede året efter, det blev introduceret på markedet. Siden er det samme design blevet udnyttet til at udvide forretningsområdet med trafikprodukter for cyklister, automater og skiltning til parkering og byinventar. Der blev også udviklet et overvågningssystem, som smidiggjorde ”den grønne bølge” i myldretidstrafikken, så lysreguleringen bliver optimeret til den aktuelle trafik.

I dag er TTS en af de største virksomheder inden for deres område i Danmark, og Poul Nellemose er ikke i tvivl om, at det fokus han har haft på design af produkterne har været en afgørende faktor.

- Jeg kunne aldrig finde på at udvikle et produkt i dag uden at anvende designere. Om det så er et stort etableret bureau eller et mindre, det er lige meget, for det er essentielt for vores omsætning at have de rigtige produkter. Derfor har vi også designere ansat internt, fortæller han.

Også hos Dansk Design Center, der om nogen ser design som en vigtig parameter, har man kun rosende ord tilovers for TTS’ forretningsmodel.

- TTS er et godt eksempel på en virksomhed, som har opnået kraftig vækst ved at turde tage chancer og tænke i nye baner. De har formået at skabe et produkt, som ligger i den øverste ende af skalaen, hvad angår både kvalitet, sikkerhed og bæredygtighed, siger Susie A. Ruff fra Dansk Design Center.

Kilde: Dansk Design Center - http://www.ddc.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094