Imponerende udvikling hos Dantax i Pandrup. Selvom højttalerproducentens nettoomsætning var 10 millioner kroner mindre i 3. kvartal af 2016/17-regnskabet end samme periode året før, voksede overskuddet med 1 millioner kroner til 1,1 millioner kroner.
Forbedringen på

bundlinjen er ifølge delårsrapporten simpel, salget af high-end højttalere fylder stadig mere.
Den nordjyske højttalerproducents salg sker primært under mærkerne Dantax, Scansonic og Harmony. Herudover producerer og sælger selskabet også Raidho højttalere.
For hele regnskabsåret forventer Dantax’ ledelse stadig at lande et overskud, som er det dobbelte af kvartalets resultat, altså i niveauet to millioner kroner efter skat.
Tidligere i år sagde Dantax bestyrelse 'ja tak', da der kom et
bud på samlet 39 millioner kroner for selskabets flyaktiviteter. En del af pengene, der kom ind ved frasalget, er investeret i børsnoterede aktier. Aktierne er anskaffet løbende, og i kvartalet har der gennemsnitlig været investeret 23 millioner kroner. Investeringen har i kvartalet givet et afkast på 590.000 kroner svarende til 2,6 procent.
- Den frigivne likviditet påtænkes anvendt til opkøb, såfremt der kan findes en egnet opkøbsmulighed indenfor branchen. Indtil videre placeres likviderne i børsnoterede aktier og som bankindestående, skriver Dantax' i kvartalsrapporten.