Nettoomsætningen i Martin faldt i første halvår 2009 dramatisk til 293,8 mio. kr. mod 558,7 mio. kr. i første halvår 2008. For andet kvartal blev omsætningen henholdsvis 159,9 mio. kr. i 2009 og 280,3 mio. kr. i 2008.
- Omsætningen har ikke levet op til forventningerne, og Martin er fortsat hårdt ramt af følgevirkningerne af den globale finanskrise. Tilbagegangen er geografisk bredt funderet, og især er investeringerne i store dele af event- og rentalindustrien nærmest gået i stå, skriver Martin i regnskabet.
Trods omfattende besparelsestiltag og voldsomme nedskæringer,
, har det ikke været muligt at kompensere for det bratte fald i omsætningen. Resultatet før skat blev således i første halvår 2009 et underskud på 96,5 mio. kr. mod et overskud på 35,7 mio. kr. i første halvår 2008, hvori dog indgik en avance på 21,4 mio. kr. ved frasalg af aktiviteter. For andet kvartal blev resultatet før skat et underskud på 40,7 mio. kr. i 2009 mod et overskud på 12,9 mio. kr. i 2008.
- Den gennemførte tilpasning af virksomheden har ikke kunnet kompensere for den mistede omsætning. En række omkostningstilpasninger vil få effekt i løbet af andet halvår, men samtidigt er salgsforventningerne blevet yderligere afdæmpet, skriver Martin.
Som følge af udviklingen i første halvår og de reducerede forventninger til resten af året, reducerer Martin omsætningsforventningen i 2009 til i størrelsesordenen 700-750 mio. kr. mod tidligere forventet 800-900 mio. kr. Samtidig reduceres forventningen til årets resultat før skat til et underskud i størrelsesordenen 150 mio. kr. mod tidligere et forventet underskud på 75-100 mio. kr.
Hos moderselskabet Schouw & Co. bar halvårsregnskabet også præg af den finansielle krise. Omsætningen i første halvår af 2009 endte på 3,772 mia. kr. mod 4,339 mia. kr. i samme periode i 2008. Resultatet før skat blev samtidig halveret fra 493,6 mio. kr. i første halvår 2008 til 256,0 mio. kr. i første halvår 2009.