23948sdkhjf

NASA-guru til danske virksomheder: Vi venter på jeres opkald!

For første gang i Teknologisk Instituts historie havde de 30 medlemmer af den danske rumindustriklynge i august mulighed for at møde den internationalt anerkendte chefingeniør Ravi Margasahayam, der er rejsende ”ambassadør” for den amerikanske rumfartsorganisation NASA.
Blandt ”almindelige mennesker” er NASA verdensberømt for månelandinger og udforskningen af rummet. I erhvervslivet er den førende rumfartsinstitution mindst lige så kendt for forskning og udvikling af teknologier og produkter, der har ført til værdifulde spinoff-effekter, som har gavnet den brede befolkning. Således er mobiltelefoner, satellitkommunikation og en bedre forståelse af en række sygdomme som hjertefejl og knogletab eksempler på opfindelser og viden, der har bund i rumfartsindustriens forskning.

Alle med en god idé er velkomne hos NASA
Og NASA har en lang tradition for at arbejde strategisk med at udnytte rumfartsteknologier til at udvikle nye højteknologiske produkter eller forbedre eksisterende i samarbejde med andre virksomheder fra nær og fjern. Så det var med store forventninger, at den danske rumindustriklynge mødte op for at deltage i en workshop med Ravi, som alle kalder ham, og her få svar på, hvordan man som en dansk virksomhed kan nærme sig NASA.

En af de virksomheder i rumindustriklyngen, der deltog i workshoppen, var det rådgivende maskiningeniørfirma Kirkholm A/S.

- Jeg er her, fordi det er spændende at blive klogere på, hvordan vi kan trænge ind i NASA’s organisation og komme til at samarbejde med verdens førende rumfartsinstitution. Det er også godt at få sat ansigt på den rare Ravi, for så virker det oplagt at ringe til ham, nu når man har mødt ham og ved, at han kan og vil hjælpe os videre til den rigtige person i det enormt store system, fortæller administrerende direktør Kjeld Bruno Pedersen fra Kirkholm A/S.

Direktør Christian Dalsgaard fra Ohmatex havde også fundet vej til Teknologisk Institut for at få inspiration til, hvordan hans virksomhed kan lave forretning med NASA inden for produktudvikling af ”smart textiles” – der handler om at integrere mikroelektronik i tekstiler eller bruge nanoteknologi til at skabe nye egenskaber ved materialer, der anvendes i tøj, sko, tæpper og interiør osv.

- Jeg synes, at Ravi var rimelig klar i sin præsentation af NASA’s interesse for spin-off, og det lyder jo meget ligetil, at man som virksomhed kan gå direkte til NASA, når det gælder teknologioverførsel. Nu ved jeg, hvilken website, vi skal bruge fra nu af for at hente viden om NASA’s forskning og organisation, fortæller Christian Dalsgaard, der også er aktiv i den danske rumindustriklynge.

Barrierer for dansk rumindustri
Blandt deltagerne i workshoppen var også Ingeniørforeningens politiske konsulent Anne Høgdal Larsen, som var interesseret i at finde ud af, hvad der rører sig blandt de ingeniørvirksomheder, som arbejder med rumfart:

- Vi har en interesse i at følge med i, hvad vores medlemmer oplever som barrierer i forhold til at fremme etablering af nye spin-off virksomheder og arbejdspladser for ingeniører med kompetencer inden for rumfart. For så kan vi bedre hjælpe dem ved at påvirke det politiske system, så der bliver tilført flere øremærkede vækstmidler til området. Og meget af diskussionen i dag tyder på, at vi skal til at fundere mere over, hvordan vi kan hjælpe vores medlemmer med at komme ordentligt igennem med deres henvendelser til Det Europæiske Rumfarts Agentur, ESA, siger Anne Høgdal Larsen.

Kilde: Teknologisk Institut - http://www.teknologisk.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.157