Nokia mister markedsandele
På trods af mindre fremgang i omsætningen må den finske mobiltelefonproducent se konkurrenterne komme nærmere.
Driftsresultatet endte på 820 mio. euro (6,1 mia. kr.) i første kvartal 2010 mod 514 mio. euro (3,8 mia. kr.) i første kvartal 2009. I forhold til fjerde kvartal 2009 var der tale om en tilbagegang på 44 %.
Nokia solgte i alt 107,8 mio. telefoner i løbet af kvartalet, hvilket er 16 % flere end samme kvartal året før, men 15 % færre end i fjerde kvartal. Det giver en samlet markedsandel på 33 % mod 35 i forrige kvartal.
- I første kvartal leverede Nokia vækst i salg og overskud sammenlignet med året før. Vi møder stadig både hård konkurrence, når det gælder vores high-end mobiltelefoner, og udfordrende markedsbetingelser på infrastruktursiden, siger Nokias topchef Olli-Pekka Kallasvuo.