23948sdkhjf

Bred konkurrence om nye signaler til S-banen

Alstom, Bombardier, Invensys, Siemens og Thales/Balfour Beatty Rail har givet gode tilbud på udskiftning af signalanlæg på S-banen. I vinteren 2011 bliver leverandøren valgt.
I begyndelsen af august leverede de fem store internationale virksomheder, der byder på opgaven med totaludskiftning af Banedanmarks signalanlæg på S-banen, deres bud.

Og der er tale om både bud af høj kvalitet og en bred konkurrence om den endelige kontrakt, forlyder det.

- Vi havde prækvalificeret fem leverandører til at byde, og vi har fået fem meget professionelle tilbud. Vi kan se, at branchen har lagt tid og kræfter i det og sat deres bedste folk på opgaven. Der er tale om seriøse og meget velgennemarbejdede bud, fortæller Morten Søndergaard, programdirektør i Banedanmark.

Totaludskiftning af aldrende signalsystemer
De fem virksomheder, der har budt på opgaven, er Alstom, Bombardier, Invensys, Siemens og Thales/Balfour Beatty Rail.

Vinderen af udbuddet kommer til at stå for en totaludskiftning af S-banens aldrende signalsystemer. Det bliver strækningen mellem Jægersborg og Hillerød, der, som den første strækning i 2014, får etableret det nye signalsystem. Det ældste sikringsanlæg i Hillerød er baseret på teknologi helt tilbage fra 1912.

Åbning af markedet
- Et af målene med Banedanmarks strategi om en total udskiftning af signalsystemet på den danske jernbane er at åbne markedet og få en bred konkurrence, og det er vi særdeles tilfredse med at have opnået, siger adm. direktør i Banedanmark, Jesper Hansen.

Der er tale om et såkaldt funktionsudbud, det vil sige, at leverandørerne selv kan byde ind med løsninger, der passer til Banedanmarks funktionelle krav til signalsystemet på S-banen. Banedanmark er nu gået i gang med at evaluerer tilbuddene.

- Herefter får leverandørerne en tilbagemelding fra os, hvor vi påpeger de stærke og svage sider i deres tilbud, og så indleder vi en reel forhandling med leverandørerne, hvor vi diskuterer de forslag til øget kvalitet eller mere optimale løsninger, som de er kommet med, og ikke mindst justeringer som giver en lavere samlet pris, fortæller Morten Søndergaard, der understreger, at løsningen bliver velafprøvet og baseret på den bedste praksis på verdensmarkedet.

Kontrakt underskrives medio 2011
I løbet af vinteren 2011 bliver leverandørerne bedt om at aflevere deres endelige bud på opgaven, hvorefter Banedanmark vælger, hvem der skal levere det nye signalsystem på S-banen. Underskrivelsen af kontrakten sker medio 2011.

Udbuddet af den 170 km lange S-bane er det første store tekniske udbud i forbindelse med signaludskiftningen, der løber frem til 2021. Baggrunden er en politisk beslutning om at afsætte 18 mia. kr. til en totaludskiftning af de slidte danske signalanlæg på både S-banen og fjernbanen.

FAKTA
Fremtidens signalsystem på S-banen bliver et standard bybanesystem af en type, som i forvejen er i drift på bybaner eller metroer andre steder i verden. Der er tale om et såkaldt CBTC-system (Communication Based Train Control), som er den nyeste generation af signalsystemer til bybaner.

CBTC-systemer anvendes i stigende grad i forbindelse med både nybygninger og fornyelsesprojekter rundt om i verden. Antallet af CBTC signalsystemer i drift forventes at nærme sig 50 i 2010.

Et nyt signalsystem vil fremtidssikre S-banen og løfte kvaliteten i forhold til i dag. Der vil blive færre signalfejl og forsinkede tog, og betyder, at togkontrolsystemet bliver ens på hele S-banen. Det løfter sikkerhedsniveauet på strækningen mellem Lyngby og Hillerød, hvor hastigheden også kan sættes op.

Strækningen Jægersborg og Hillerød får i 2014 etableret det nye signalsystem. Fra 2015 og frem til 2020 rulles det nye signalsystem ud på hele S-banen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078