Proshop Europe er blevet kåret til gazelle-virksomhed fem gange i træk, og tidligere har virksomhedens grundlæggere luftet interesse for at hente en ekstern investor ind eller blive noteret på First North-børsen for at skaffe kapital til at fortsætte den kraftige vækst.
- Begge muligheder er foreløbig lagt på is. Vi har fået en del henvendelser, men har ikke fundet den rigtige investor endnu. Så foreløbig finansierer vi selv vores vækst, udtaler administrerende direktør Jens-Ulrich Carstensen til Børsen.
Den århusianske virksomhed har været vant til tårnhøje vækstrater, men i 2009/2010 mærkede man også finanskrisen. Blandt andet skulle man have leveret teknisk udstyr til en række danske messer, som blev udskudt.
I alt blev det i 2009/2010 til en omsætning på 102 mio. kr., hvilket svarer til et fald på 5 % sammenlignet med året før. Til gengæld har Proshop Europe brugt vækstpausen til at trimme omkostningerne, og overskuddet før skat steg fra 3,6 mio. kr. i 2008/2009 til 4,4 mio. kr. i 2009/2010.
Jens-Ulrich Carstensen forventer dog, at virksomheden tager et nyt vækstspring i 2010/2011. Her kalkulerer han med en omsætningsfremgang på 10 % og en overskudsfremgang på 40 %. Det skyldes en række nye satsninger, nye storkunder samt øget optimisme i messebranchen, hvor Proshop afsætter en del af sine produkter.